Citytrip Krakau

Ikke1987

Member
citytrip-krakau.jpg


Binnenkort ga ik voor 5 dagen naar Krakau en had graag nog wat meningen van anderen gehad over wat je zeker moet bezoeken (of net niet), aanraders ...

Hotel dat we geboekt hebben: Best Western Plus Hotel (goede ligging, ontbijt inbegrepen)
Volgende zaken leken mij alvast aanraders:

  • Krakow City Card
    • Voordeel: ca 40 museums dat je kan bezoeken voor een relatief goedkope prijs (ca 35 EUR voor 3 dagen)
    • Mogelijke museums die we willen bezoeken:
      • Museum van Oscar Schindler
      • Rynek Underground (museum onder markt)
      • Mariakerk
      • Oude synagoge in Kazimierz
      • Wawel kasteel (niet in citycard)

  • Lost Souls Alley
    • Horror-spookhuis-escaperoom van 30 minuten
    • Gaan dit ter plaatse zien, zijn wel maar met 2



  • Dagindeling:
    • wo 13 oktober : vliegtuig vanuit Charleroi (aankomst ca. 20u20, vervolgens trein?)
    • do 14 oktober: Aushwitz-Birkenau met gids ( nog te bekijken welke we gaan reserveren, tips altijd welkom)
    • vr 15 oktober: citycard (wandeling/museums)
    • zat 16 oktober: citycard (wandeling/museums)
      • Feestdag - Paus Johannes Paulus II-dag maar volgens ons zijn de meeste zaken open
    • zon 17 oktober: citycard (vm) - nm: zoutmijnen met gids (nog te bekijken welke we gaan reserveren, tips altijd welkom)
    • ma 18 oktober: rustige vm, vliegtuig om 15u15

Mochten er mensen zijn die aanraders of andere tips hebben door hun ervaring, lees ik ze graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ongeveer hetzelfde gedaan , Krakau-Auswitz-Zoutmijnen , ook nog Energylandia gedaan(een groot pretpark, moest je daar into zijn) . Uw beschrijving lijkt me in orde , opletten van de dames die u graag aanspreken om de club te bezoeken ;-)
 
De zoutmijnen raad ik ook aan.
Voor de rest kan je daar nog lekker eten voor geen geld.
 
Ik had het boekje "Time to momo" mee en daar stonden aangename stadswandelingen in met toffe plekken. Aanvullingen van mijn kant:
  • Eet-drinkplaatsen
    • Once upon a time / Chaijim Kohan (Kazimierz): eerder avondeten
    • Hamas (Kazimierz): eerder lunch
  • Gezellige café's ?
    • Eszeweria (Kazimierz): typisch barretje om even te stoppen tijdens een wandeling en u even terug in de tijd te wanen
    • Alchemia (Kazimierz): ik zie dat dat ze ook eten serveren, maar savonds is het ook gewoon een gezellig café met kaarslicht. Op dat plein is wel meer te doen/vinden. Ook wordt er vriendelijk reclame gemaakt voor stripclubs, maar dat heb ik niet gedaan.
    • Wodka bar (centrum): mini-café waar je allemaal verschillende vodka's kan proeven. Ideale stop na een vermoeiende dag met veel wandelen, net voor of net na het eten.
Ik geloof dat @Generaal Zantas daar een tijd gewoond heeft trouwens.
edit: geen idee hoe dat taggen werkt
 
Ik heb daar inderdaad gewoond, maar dat was 6 jaar geleden en ik was meer aan het feesten met studenten dan culturele bezienswaardigheden bezoeken. Al heb ik de must-see's wel gedaan, Wieliczka (zoutmijnen) en Auschwitz. Voor zover ik kan zien, is de planning tip top en ga je niet veel missen.

Wel opletten dat je je niet laat afrippen bij het vervoer naar Auschwitz en de Exchange kantoren.


Nederlandse TV-show over afripperij in Krakau.
 
Er is een verlaten steengroeve nabij Krakau (KAMIENIOŁOM LIBANA). Je geraakt er met de tram en dan van een toeristische heuvel een stukje afdalen. Daar komen niet veel mensen. De wandelpaden daar zijn aangelegd met Joodse grafzerken. Was sadisme van de nazi's om hun gevangenen daarover te laten wandelen op weg naar de groeve. Gebruikt in Schindler's List dacht ik (alles is nagebouwd). Leuk om aan urban exploring te doen.
 
Ik ben daar in september nog geweest tijdens een rondreisje in Polen, maar wel slechts 3 dagen.
Paczek kan ik echt aanraden, vond ik enorm lekker. Zeker de "traditionele" met rozenjam proberen. En pierogi natuurlijk :love2: Voor de rest heb ik daar niet echt heel Pools gegeten. Ze hebben heel veel internationale restaurants en alles ongelooflijk goedkoop natuurlijk. Ik ben o.a. bij KuKu Taiwanese Food & Bubble tea geweest, heel lekkere ramen gegeten daar.

Wat ik nog kan aanraden:
  • Er is een pleintje met in het midden allemaal kotjes waar ze Zapiekanka verkopen. 's Avonds is dat daar ontzettend druk, is zo wat een uitgaansplek denk ik. Als je zoekt op "Plac Nowy" (niet het restaurant, straatnaam) zou je het wel moeten vinden. Daar is ook een hamburgerbar met echt heel goede burgers (Beef Burger Bar).
  • Zoutmijnen heb ik (helaas) niet gedaan, maar ik ben wel naar Auschwitz/Birkenau geweest via deze organisatie. Ik was daar wel tevreden van. Dat was met een gids van Auschwitz zelf, die deed dat heel goed. Als je dat allemaal zelf regelt (kan perfect, er rijden treinen en die gidsen kan je zelf boeken op de website van Auschwitz) is dat goedkoper maar dit was wel gewoon heel gemakkelijk. Heel comfortabel busje ook.
  • Ze hebben in Krakow, zoals in alle/de meeste grote Poolse steden, ook "free walking tours" waar je dan op het einde betaalt wat je het waard vond. Ik heb zowel de Old town tour als de Jewish Krakow tour gedaan. Die eerste is een aanrader, tweede vond ik iets minder boeiend, maar dat verschilt waarschijnlijk wel van gids tot gids. Kan je hier vinden: https://freewalkingtour.com/find-a-tour/krakow-poland/. Je kan dat op voorhand boeken maar maakt niet zo heel veel uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar in september nog geweest tijdens een rondreisje in Polen, maar wel slechts 3 dagen.
Paczek kan ik echt aanraden, vond ik enorm lekker. Zeker de "traditionele" met rozenjam proberen. En pierogi natuurlijk :love2: Voor de rest heb ik daar niet echt heel Pools gegeten. Ze hebben heel veel internationale restaurants en alles ongelooflijk goedkoop natuurlijk. Ik ben o.a. bij KuKu Taiwanese Food & Bubble tea geweest, heel lekkere ramen gegeten daar.

Wat ik nog kan aanraden:
  • Er is een pleintje met in het midden allemaal kotjes waar ze Zapiekanka verkopen. 's Avonds is dat daar ontzettend druk, is zo wat een uitgaansplek denk ik. Als je zoekt op "Play Nowy" (niet het restaurant, straatnaam) zou je het wel moeten vinden. Daar is ook een hamburgerbar met echt heel goede burgers (Beef Burger Bar).
  • Zoutmijnen heb ik (helaas) niet gedaan, maar ik ben wel naar Auschwitz/Birkenau geweest via deze organisatie. Ik was daar wel tevreden van. Dat was met een gids van Auschwitz zelf, die deed dat heel goed. Als je dat allemaal zelf regelt (kan perfect, er rijden treinen en die gidsen kan je zelf boeken op de website van Auschwitz) is dat goedkoper maar dit was wel gewoon heel gemakkelijk. Heel comfortabel busje ook.
  • Ze hebben in Krakow, zoals in alle/de meeste grote Poolse steden, ook "free walking tours" waar je dan op het einde betaalt wat je het waard vond. Ik heb zowel de Old town tour als de Jewish Krakow tour gedaan. Die eerste is een aanrader, tweede vond ik iets minder boeiend, maar dat verschilt waarschijnlijk wel van gids tot gids. Kan je hier vinden: https://freewalkingtour.com/find-a-tour/krakow-poland/. Je kan dat op voorhand boeken maar maakt niet zo heel veel uit.

*Plac Nowy, in Kazimierz :)
Beetje de alternatieve uitgaansbuurt.
 
Sowieso die Wieliczka zoutmijn doen. Wij hebben dat qua uitstap en Auschwitz-Birkenau gedaan. Ik had zoals Bloembak die "Time To Momo" van Krakau mee. Wij hadden qua hotel een Ibis aan dat winkelcentrum. Zeer goede locatie en op 15min stond ik op het marktplein.

Eén van de goedkoopste citytrips samen met Boedapest dat ik ooit heb gedaan. En het was dik de moeite! Echt een zeer leuke stad.
 
Tjeez, jullie plannen veel. Auswitch + zoutmijnen + free walking tour + wat rondwandelen door het stadje (want erg groot is het niet) en je hebt er voldoende gezien, imo. Die city cards zijn dikwijls niet de moeite, tenzij je echt veel museums wilt bezoeken. Best eens opzoeken welke museums de moeite zijn en wat de inkom kost, want de kans is groot dat je duurder uitkomt.
 
Binnenkort ga ik voor 5 dagen naar Krakau en had graag nog wat meningen van anderen gehad over wat je zeker moet bezoeken (of net niet), aanraders ...
Met welke maatschappij ga je vliegen naar Krakow? Ik ben bij Ryanair aan het zien, maar hun vluchten sluiten niet altijd goed aan (+ slechte vertrektijden).
 
Met welke maatschappij ga je vliegen naar Krakow? Ik ben bij Ryanair aan het zien, maar hun vluchten sluiten niet altijd goed aan (+ slechte vertrektijden).
Ryanair - vertrek vanuit Charleroi :
Heenreis: Woensdag 18u25 - 20u20
Terugreis: maandag 15u15 - 17u15

We hadden graag woensdag vroeger vertrokken, maar helaas vonden we niet direct iets (rekening houden met de prijs).
 
Ryanair - vertrek vanuit Charleroi :
Heenreis: Woensdag 18u25 - 20u20
Terugreis: maandag 15u15 - 17u15

We hadden graag woensdag vroeger vertrokken, maar helaas vonden we niet direct iets (rekening houden met de prijs).
ok, dat zijn redelijke uren. Voor november zijn veel retourvluchten vanuit Krakau naar Charleroi al om 06:30. Dat kan altijd, maar is wel vroeg.
 
Is het eigenlijk nodig om daar cash uit te halen? Of aanvaarden ze overal credit cards (horeca, museums, hotels, ...)?
Op de meeste plaatsen kan je wel met een kaart betalen, maar met Belgische kredietkaarten betaal je meestal een vaste kost per transactie, wat het niet aangeraden maakt.

Bestel gewoon een Revolut-kaart voor een paar euro en je bent van al dat gedoe verlost. Wisselkantoren heb je anno 2021 echt niet meer nodig.
 
Op de meeste plaatsen kan je wel met een kaart betalen, maar met Belgische kredietkaarten betaal je meestal een vaste kost per transactie, wat het niet aangeraden maakt.

Bestel gewoon een Revolut-kaart voor een paar euro en je bent van al dat gedoe verlost. Wisselkantoren heb je anno 2021 echt niet meer nodig.
Ok, merci voor de ip, ik heb een Revolut kaart.
 
Wij zijn vorige maand ook naar Krakau gevlogen en daar op twee weken het volgende gedaan:
- 2 dagen effectief in Krakau (volstaat ruimschoots)
- 1 dag Energylandia
- 1 dag Auschwitz
- Rest van de dagen gaan hiken in de Tatras (zowel Poolse als Slovaakse kant)

Ik weet niet welke periode je gaat, maar als je graag wandelt zou ik zeker overwegen om een dagje of twee in de Tatras te spenderen, da's echt niet zo ver van Krakau.
Makkelijkste is dan auto huren op de luchthaven, dan meteen doorrijden naar de Tatras (Zakopane, genoeg cheape, degelijke accomodaties te vinden - in Zakopane is voor de rest wel niets te zien, integendeel), op de terugrit langs Auschwitz, nadien auto droppen op de luchthaven en de trein nemen naar Krakau centrum (erg vlot en goedkoop), logeren in de Ibis, vlak naast station en dichtbij centrum (als je geluk hebt kan dat voor 40 EUR/nacht).
 
Voor Wieliczka (zoutmijnen), kan je dat alleen boeken (dus zelf vervoer + ticket) of is dat beter met een begeleide tour? Voor Auschwitz zou ik sowieso een begeleide tour nemen, maar voor zoutmijnen twijfel ik.
 
Vandaag terug van Krakau, een update over hoe het is geweest:
Allereerst ons doel: vooral cultuur en krakau leren kennen, 's avonds gezellig iets gaan drinken (dus geen zuipvakantie)
Bedankt aan alle voorgaande reacties, heb er veel aan gehad !
  • Vliegtuig
    • Goedkoopste: Ryanair - vertrek via Charleroi
    • Parking voor 49 EUR - 5 dagen / Parking P4, dus wel nog even moeten stappen
    • Corona - waren aan het aanschuiven, maar mochten vermoedelijk door de drukte de rij overslaan. Buiten mondmasker dragen, niets gemerkt
  • Aankomst
    • Trein genomen naar Krakau duurtijd 20-25min- ticket kan je kopen op de trein zelf. Wel verkeerd ticket gekocht (ca 7 EUR per persoon) in plaats van het juiste (End to end volgens conductrice - ca. 2,30 EUR per persoon, terugweg wel het juiste ticket gekocht)
  • Hotel
    • Best Western Plus Hotel - nette kamer/ bedden met douche/badkamer voor een goedkope prijs, wss ook een goedkope periode gekozen
    • Ontbijt: uitgebreid zoals flensjes, smoothies, fruit, groenten, toast, beleg ...
  • Activiteiten
    • Aankomst avond op dag 0, hotel geweest / iets gaan drinken en gaan slapen.
    • 1ste dag: Auschwitz-Birkenau bezocht, omdat we met het 'meest triestige' wilden beginnen in plaats van te eindigen
      • Tickets: van tevoren geboekt inclusief bus/gids (enkel rondleidingen met gids van Auschwitz zelf), normaal om 8u vertrokken, maar plots kregen we bericht dat we om 11u gingen vertrekken. Op zich kwam het goed uit, tegen 18u30 terug in Krakau (7-8u mag je rekenen) - site waar we tickets gekocht hebben : getyourguide.com
      • 1ste gedeelte: Auschwitz I, daarna Birkenau. Rondleiding is met Engelstalige gids, wij kregen een luisterbakje mee (had zelf koptelefoon bij, maar de meeste kregen er 1 dat je kon gebruiken).
      • Mening: onder de indruk (zowel van de omgeving als van de vreselijke verhalen), toch wel een aanrader om te doen
      • Tip: koop in de stad iets lekkers (bv. broodje) en eet dit tijdens een pauze ter plaatse op. Er is een mogelijkheid om te eten in Auschwitz maar zo bespaar je de drukte (wachtrij) - beperkte keuze van eten en is het iets goedkoper.
    • 2de dag: City-Card (wij hadden met transport) voor 3 dagen+ rondwandelen
      • Je kan ook free tours doen, maar had een boekje gekocht waar er een wandeling beschreven staat. (soort van 100% krakau/timetomomo-boekje)
        • The Barbican - iets kleins, wel eens leuk om binnen te gaan
        • Saint-Mary church bezocht om 11u30, wel de moeite om het eens te bezoeken
        • Town Hall Tower krakau - leuk overzicht
        • Main Market Square Underground - de moeite om te bezoeken (kindvriendelijk)
        • Wawelkasteel (wel niet binnengeweest, maar toevallig wel de Poolse president gezien met een heel aantal soldaten die er iets speciaals deden)
      • Tip: ijsje gaan eten op de markthallen - Szał Cafe. Ingang is wel moeilijk om te vinden:
        • Ga naar de zijde van de maagd Maria, ga hier met je rug naartoe staan en loop dan naar de eerste deur rechts van de middendoorgang van de lakenhal. Als deze dicht is ga je 2 deuren naar rechts (museum ingang) en vraag je of cafe szal open is dan kun je gewoon via de wenteltrap of de lift naar de 1ste etage. Alleen tafels buiten dus bij slecht weer niet open! Bediening aan tafel en mooi uitzicht op de toren en het plein.
      • City-card: eerste keer dat ik het kocht, als je weinig museums wilt doen, zijn aparte tickets uiteraard goedkoper. Op zich vond ik het wel handig omdat je dan binnen/buiten kan gaan waar je wilt. Transport zat er bij ons ook bij (kan ook kiezen zonder). In principe kan je bijna alles te voet. Persoonlijk zou ik aanraden om de stad eerst gewoon te verkennen om de dag er na een city-card voor 1 of 2 dagen aan te schaffen.
    • 3de dag:
      • Kazimierz (Joodse wijk) bezocht
        • Oude synagoge (was toen toe)
        • Rondgewandeld - route van het boekje. Wel aangenaam om te doen.
      • Oscar Schnindler musuem (aanrader ! Zit in city-card)
        • Eén van de museums die ik het meest kan aanraden. Enorm groot, niet alleen over Schindlers factory (uiteraard wel een stuk) maar ook over de geschiedenis / WO II
        • nowa huta met tram bezocht op zoek naar een tank (dachten museum, maar het was 1 tank dat er stond) - zou ik niet meer doen
        • Polish Aviation Museum met city card
          • Hadden slechts 30-40min de tijd, beetje jammer want valt echt wel wat moois te zien / te beleven zoals veel vliegtuigen (zot veel!), enkele tankachtige wagens, museum over WO II en de vliegtuigen ... Zeker aanrader !
        • Klassiek concert in Saint-Paul church: 20u - 21u. Ben niet zo muzikaal aangelegd, maar wel knap om te zien / horen. Blijkbaar wel niet iedereen op de folder aanwezig, bij ons: 3 violisten, contrabas, cello en iemand apart op piano)
    • 4de dag
      • Naar een markt gegaan in Kazimier (niet echt de moeite tenzij je voor een kledingmarkt bent), vervolgens oudste synagoge van Polen bezocht (met city card, eerder museum, persoonlijk vond ik het niet de moeite) daarna naar een groot Joods kerkhof gewandeld (chaotisch, maar wel indrukwekkend om er te wandelen, de natuur neemt het kerkhof precies over).
      • Zoutmijnen
        • Zeker aan te raden om te bezoeken ! Duurtijd met transport: 4u-4u30 (2-3u voor bezoek inclusief gids)
        • Tickets van tevoren besteld op https://www.wieliczka-saltmine.com/ (best wel doen, want er is een maximum per groep van 30 personen, gekozen voor Engelstalige gids - groep was voor ons 30 personen)
        • Bus 304 genomen, dus via het openbaar vervoer (goedkoopste manier)
    • 5de dag
      • wat rondgewandeld, want hadden alles wat gezien
  • Eten / drinken
    • Had van tevoren een lijstje gemaakt + op kaart aangeduid waar deze zaken zich bevonden. Hieronder een lijst die we bezocht hebben:
      • The Black duck - reserveren nodig (wij op de dag zelf, 1u van tevoren en nog plaats)
        • Aanrader: Poolse soep (wordt gereserveerd in een broodkom)
        • Alles met eend
      • Zalipianka - op aanraden van een Poolse vriendin, redelijk groot maar wel aangenaam om er te zitten
      • Starka restaurant - zeer lekker ! Hebben geluk gehad dat we een plaats van tevoren hadden gereserveerd, veel andere personen die teleurgesteld iets anders moesten zoeken toen we er zaten te eten. De dag erna zijn we hier terug naar toe geweest omdat er een ander restaurant dat we op het oog hadden volzet was. Zeker niet beklaagd !
    • Algemeen restaurant: echt lekker gegeten voor niet veel geld, voor goed en goedkoop eten moet je in Polen zijn !
    • Daarnaast had ik een lijstje van Poolse specialiteiten dat we wilden eten:
      • Paczek (traditioneel gefrituurd deeggerecht gevuld met jam/zoete vulling) - traditionele gegeten, idd heel zoet (vermoedelijk door teveel glazuur bovenop)
      • Pierogi (Poolse dumplings, met gehakt in of andere dingen, vaak te vinden bij voorgerechten)
      • Poolse soep (met broodkom, volgens mij in weinig zaken dat ze het nog op die manier geven, maar 1x bij bestelling van soep gekregen, de andere keren altijd in een gewoon soepbord)
      • Zapiekanka (ciabatta-achtig brood belegd met o.a. champignons en ui) - moet je gaan naar plac nowy in kazimierz - heel veel keuze
      • The dog - ergens een klein zaakje gevonden bij een tramhalte Stradom (links er van), link is van ergens anders
      • Szarlotka (appeltaart) - in Zalipinaka had ik dit gekozen, zeker niet slecht.
      • Af en toe eens een zaak binnengewandeld waar ze veel taarten verkopen, ze geven er grote stukken en hebben er altijd van genoten
    • Drinken
      • Wodka bar (kleine bar, maar kan je er 6 "proevertjes" naast elkaar krijgen
      • Alchemia - bar in Kazimierz
      • Banialuka - toevallig terechtgekomen, maar als je wilt uitgaan is dit zeker iets wat je moet bezoeken: veel soorten wodkas/ lokale sfeer.
    • Geld
      • Enkel met bankkaart betaald, nooit cash afgehaald of meegenomen
      • Rekening houden met % extra dat je moet betalen, revolut kaart of n26 zijn goedkopere opties
      • Altijd in Zloty betalen (niet in euro, komt duurder uit)

  • Niet gedaan, maar misschien wel aanrader:
    • Horror-escape room: Lost Souls Alley
    • Energylandia (pretpark)
    • HiFlyer balloon Polska - luchtballon dat je op een hoogte brengt van 200m (duurtijd: 10min), wel afhankelijk van weersomstandigheden
    • Tatra-gebergte bezoeken (had graag gedaan, maar tijd was te kort)
Algemene indruk: zeer leuk stadje (niet zo groot) om te bezoeken, 4 dagen kan je wel vullen. De stad zelf zou ik 2 dagen de tijd voor nemen, daarnaast nog Auswitch-Birkenau (volledige dag) en Zoutmijnen (halve dag) evt aangevuld met Tatra-gebergte / Energylandia. Regelmatig iets gaan eten/drinken (overal veel goedkoper dan in België) en een wodka/biertje(s) drinken 's avonds laat. (al kan ik me voorstellen dat je er ook een zuip- en eetvakantie kan maken).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan