Drugs legaliseren in België. Voor of tegen?

voor of tegen

  • Voor, hard en soft drugs

    Stemmen: 35 26,9%
  • Voor, enkel soft drugs

    Stemmen: 50 38,5%
  • Neutraal - geen mening

    Stemmen: 7 5,4%
  • Tegen

    Stemmen: 38 29,2%

  • Totaal aantal stemmers
    130
En sorry, maar alchohol omdat het ingeburgerd is is ok? Terwijl we er net veel meer miserie met zien, en ook bij jongeren.
(jaja tis verboden onder 18)
Dan hebben we hetzelfde verhaal mochten ze softdrugs inburgeren he, je mag niet kopen onder de 18, dus ineens is er geen probleem meer met de jeugd!? /even more sarcasm.
Ik denk dat je @Sir.Killalot fout begrijpt. Hij zegt dat alcohol NU verbieden bijna onmogelijk is omdat het zo ingeburgerd is.
Hij zegt niet dat alcohol ok is, sterker nog, in een andere post zei hij dat hij liefst alcohol ook verboden zou zien.
 
Maar ik heb nog nooit bijvoorbeeld iemand anders lastig gevallen, nog nooit mijn werk gelaten en zelfs nog nooit op de werkuren of vroeger op school gebruikt tijdens de uren. En ik doe dat nu al 30 jaar zo goed als dagelijks.
Ik ben niet tegen drugs omdat ik andermans plezier wil afnemen hé. Goed voor jou dat jij noch jouw omgeving last heeft van jouw gebruik/verslaving, maar ik vind dat niet opwegen tegenover de kost voor omgeving en samenleving van de gebruikers die wel negatieve gevolgen ondervinden.
Dus neen, ik besef maar al te goed dat het niet ok is voor iedereen, ik spreek me vooral uit tegen mensen die er persoonlijk nooit zelf ervaring mee hadden en denken dat we een apocalyps van miserie over ons zouden krijgen bij legalistie.
Dat is de meningen van anderen valselijk voorstellen hé. De maatschappelijke kost van de drugs die nu al legaal zijn is voor mij al véél te groot, we beginnen eindelijk een beetje de tanker van het alcohol- en tabakgebruik te keren ... en dan zouden we nog van een heel andere hoop drugs als maatschappij het signaal geven dat die ok zijn? Daar verzet ik mij tegen.

Zelfs in die mate dat moest dat een speerpunt in de verkiezingen zijn, ik op de N-VA zou stemmen. Dat zegt wel wat denk ik :unsure:

En sorry, maar alchohol omdat het ingeburgerd is is ok? Terwijl we er net veel meer miserie met zien, en ook bij jongeren.
(jaja tis verboden onder 18)
Dan hebben we hetzelfde verhaal mochten ze softdrugs inburgeren he, je mag niet kopen onder de 18, dus ineens is er geen probleem meer met de jeugd!? /even more sarcasm.
Zoals @Hellsdinner al zei, vind ik alcohol helemaal niet OK. Ik ga niemand berispen die eens een glaasje drinkt, maar in mijn ideale wereld is er geen plaats voor alcohol.
 
Ik zeg niet dat het zwakkelingen zijn, ze hebben een verslavingdrang.
Of dat nu met koffie, is of alchohol of medicatie of zelfs gaming.

Maar laat me eerst en vooral duidelijk zijn, roken is slecht.
Maar er zijn meerdere manieren dan je longen naar de zak helpen en toch een dosis CBD en of THC binnen te krijgen.
In mijn geval is dat ook 3/4 olie en edibles.

Ik rook/eet zelf al 30 jaar soft drugs, en ik weet van mezelf dat ik een algemene verslavings drang heb.
Als ik koffie drink veel te veel, ik drink zelden alcohol maar als ik het al eens doe dan overdrijf ik ook teveel voor mijn eigen goed.
Als ik begin sigaretten te roken is het ook vaak meer dan nodig is.
Ik ben er bijna 50 en game nog altijd meer dan 20 uren op een week.
Als ik netflix opzet kruip ik ook vaak 2 uur te laat in mijn bed op een werkweek omdat ik het niet kan loslaten.

Maar ik heb nog nooit bijvoorbeeld iemand anders lastig gevallen, nog nooit mijn werk gelaten en zelfs nog nooit op de werkuren of vroeger op school gebruikt tijdens de uren. En ik doe dat nu al 30 jaar zo goed als dagelijks.

En de meeste mensen rond mij waar ik al 30 jaar mee omga daar zie ik hetzelfde verloop.
Ik ken ook een paar uitzonderingen op die regel en die inderdaad ook hulp moesten zoeken, maar die hadden allemaal al een historie van andere mentale problemen en issues in hun jeugdjaren.
En dan doet er geen enkel middel goed op je psyche, behalve natuurlijk de downers die je krijgt van je huisdokter en waar je heel je leven dan ook aanhangt. /sarcasm

Dus neen, ik besef maar al te goed dat het niet ok is voor iedereen, ik spreek me vooral uit tegen mensen die er persoonlijk nooit zelf ervaring mee hadden en denken dat we een apocalyps van miserie over ons zouden krijgen bij legalistie.

Ik denk dat de voorbeelden van landen waar het wel al ingeburgerd is dat ook aantonen.
Als pakweg 90% van softdrugs gebruikers er geen problemen door ondervinden moet er anders naar gekeken worden net als met alchohol.

Btw interresant weetje in verband met "stepping stone theory", ikzelf heb XTC genomen als mijn eerste drug.
Ik was toen 17 en groeide op in de belgische house scene eind de jaren 80 begin 90.

In mijn geval was het pas een hele tijd later dat ik voor het eerst cannabis gebruikt heb, en niet omgekeerd :)
En niet snel erna ben ik ook met die andere rommel gestopt in de weekends, en het bijhorende uitgaan waar je in die tijd het bijna niet kon vermijden.

En sorry, maar alchohol omdat het ingeburgerd is is ok? Terwijl we er net veel meer miserie met zien, en ook bij jongeren.
(jaja tis verboden onder 18)
Dan hebben we hetzelfde verhaal mochten ze softdrugs inburgeren he, je mag niet kopen onder de 18, dus ineens is er geen probleem meer met de jeugd!? /even more sarcasm.
Je zegt dat je dagelijks gebruikt, maar nooit tijdens de werkuren. Maar dus ook nooit voor het werk dan (enkel erna)? Enkel 's avonds waarbij ge uzelf dan opsluit want ge moogt niet meer met de auto rijden?
 
Volledig akkoord. Psilocybine versterkt emoties en zintuiglijke perceptie . Als je dus mentaal niet goed zit en volle dosis begint te gebruiken kan dat wel negatieve gevolgen hebben, zeker als je dan ook nog eens aan het vliegen bent :unsure:, maar zelfde kan gezegd worden van alcohol - je gaat ook niet zat gaan vliegen :unsure:

Psilocybine zou ik volledig achterstaan om te legaliseren. Dat is geen drug die dagelijks genomen kan worden (tenzij microdosing), en waar tolerantie al snel groeit. Bij microdosing lijkt het risico voor de maatschappij ook wel zeer klein imo.

Marijuana mag voor mijn part ook legaal zijn, maar dan moet er wel ingegrepen kunnen worden bij geuroverlast. Onlangs in Amerika en Amsterdam geweest en die geur die er soms hing in de steden was compleet onaangenaam.


De hardere drugs à la coke, speed, meth, fentanyl sowieso illegaal houden. Ik snap echt niet waarom mensen zo'n drugs nemen om eerlijk te zijn als het zo nefast is voor uw eigen gezondheid en uw portefeuille.

Nota dat deze persoon niet de piloot was op de vlucht, slechts een passagier.

Ik zou LSD in krak dezelfde categorie als Psilocybine zetten trouwens. Ongelooflijk snel oplopende tolerantie maakt van verslaving bijna een onmogelijkheid.
 
Ik zeg niet dat het zwakkelingen zijn, ze hebben een verslavingdrang.
Of dat nu met koffie, is of alchohol of medicatie of zelfs gaming.

Maar laat me eerst en vooral duidelijk zijn, roken is slecht.
Maar er zijn meerdere manieren dan je longen naar de zak helpen en toch een dosis CBD en of THC binnen te krijgen.
In mijn geval is dat ook 3/4 olie en edibles.

Ik rook/eet zelf al 30 jaar soft drugs, en ik weet van mezelf dat ik een algemene verslavings drang heb.
Als ik koffie drink veel te veel, ik drink zelden alcohol maar als ik het al eens doe dan overdrijf ik ook teveel voor mijn eigen goed.
Als ik begin sigaretten te roken is het ook vaak meer dan nodig is.
Ik ben er bijna 50 en game nog altijd meer dan 20 uren op een week.
Als ik netflix opzet kruip ik ook vaak 2 uur te laat in mijn bed op een werkweek omdat ik het niet kan loslaten.

Maar ik heb nog nooit bijvoorbeeld iemand anders lastig gevallen, nog nooit mijn werk gelaten en zelfs nog nooit op de werkuren of vroeger op school gebruikt tijdens de uren. En ik doe dat nu al 30 jaar zo goed als dagelijks.

En de meeste mensen rond mij waar ik al 30 jaar mee omga daar zie ik hetzelfde verloop.
Ik ken ook een paar uitzonderingen op die regel en die inderdaad ook hulp moesten zoeken, maar die hadden allemaal al een historie van andere mentale problemen en issues in hun jeugdjaren.
En dan doet er geen enkel middel goed op je psyche, behalve natuurlijk de downers die je krijgt van je huisdokter en waar je heel je leven dan ook aanhangt. /sarcasm

Dus neen, ik besef maar al te goed dat het niet ok is voor iedereen, ik spreek me vooral uit tegen mensen die er persoonlijk nooit zelf ervaring mee hadden en denken dat we een apocalyps van miserie over ons zouden krijgen bij legalistie.

Ik denk dat de voorbeelden van landen waar het wel al ingeburgerd is dat ook aantonen.
Als pakweg 90% van softdrugs gebruikers er geen problemen door ondervinden moet er anders naar gekeken worden net als met alchohol.

Btw interresant weetje in verband met "stepping stone theory", ikzelf heb XTC genomen als mijn eerste drug.
Ik was toen 17 en groeide op in de belgische house scene eind de jaren 80 begin 90.

In mijn geval was het pas een hele tijd later dat ik voor het eerst cannabis gebruikt heb, en niet omgekeerd :)
En niet snel erna ben ik ook met die andere rommel gestopt in de weekends, en het bijhorende uitgaan waar je in die tijd het bijna niet kon vermijden.

En sorry, maar alchohol omdat het ingeburgerd is is ok? Terwijl we er net veel meer miserie met zien, en ook bij jongeren.
(jaja tis verboden onder 18)
Dan hebben we hetzelfde verhaal mochten ze softdrugs inburgeren he, je mag niet kopen onder de 18, dus ineens is er geen probleem meer met de jeugd!? /even more sarcasm.
Vanuit mijn eigen perspectief (en dus totaal niet wetenschappelijk voor de duidelijk) lijkt het ook alsof tegenwoordig dingen als gaming, series/films/youtube/streaming/social media binging gewoon heel slecht mixen met een cannabis verslaving. Dat deze de mogelijke negatieve kanten van cannabis verergeren en vice versa. Gaan toch hand in hand bij de gevallen in mijn leefwereld.
 
Je zegt dat je dagelijks gebruikt, maar nooit tijdens de werkuren. Maar dus ook nooit voor het werk dan (enkel erna)? Enkel 's avonds waarbij ge uzelf dan opsluit want ge moogt niet meer met de auto rijden?
Ja klopt, maar ik sluit me niet af daardoor.
Als ik bijvoorbeeld nog boodschappen moet doen of mijn petekindjes op stap gaan doe ik dat ook niet.
Ik gebruik dat in de avonden, op dezelfde manier als iemand anders zijn glaasje wijn drinkt.

Ik heb trouwens nog nooit met de auto gereden als ik cannabis gebruik, net als ik nog nooit heb gebeld met de gsm tijdens het rijden.
Dat is net waar ik op doel met verantwoord gebruik, en dat geld bij alles voor mezelf, niet alleen met cannabis.
En niet zoals de kets met hun geruite handtas en scheef petje die hun toeter opsteken voor ze naar de les wiskunde gaan om 9 uur smorgen.
 
En stemmen op een partij om soft drugs te verbieden?
Het kan nu toch niet zijn dat men zo naif is om na decennia van anti-drugs acties niet in te zien dat er ook maar 1 land is in de wereld waar dat hielp?
Tenzij ze de doodstraf invoeren zoals in sommige wereld delen.
Als dat de samenleving is die je voor ogen ziet voor het zelfde kleine percentage als de alcohol misbruikers dat miserie veroorzaakt, succes!
 
Ik ben niet tegen drugs omdat ik andermans plezier wil afnemen hé. Goed voor jou dat jij noch jouw omgeving last heeft van jouw gebruik/verslaving, maar ik vind dat niet opwegen tegenover de kost voor omgeving en samenleving van de gebruikers die wel negatieve gevolgen ondervinden.
Maar die kost is er toch al? Want legaal of niet, ons gebruik zit quasi op het niveau van bv Nederland. Dus legaliseren zodat er kwaliteitscontrole kan gedaan worden (kan alleen maar positieve invloed hebben). Hef desnoods een tax die je kan aanwenden voor preventie etc.
 
Zag net deze passeren. Dat gebeurt er dus als je alles legaliseert.

Ik geraak geen 2 minuten ver in die video. Wat voor een 'journalistiek' is dit zeg.

Maar goed, de beelden doen mij denken aan bijvoorbeeld Kensington Avenue in Philadelphia, waar ge hetzelfde probleem hebt en waar het gewoon illegaal is. Lijkt mij dus niet dat het daar aan zou liggen.
Ik zou ook nooit voorstander zijn van het legaliseren van drugs als fentanyl, crack of meth.

Kensington Ave:
 
Laatst bewerkt:
Voorstander voor legalisering van softdrugs en in beperkte mate harddrugs, maar het grootste struikelblok is de verslavingsfactor en het feit dat het een desastreus effect heeft op het eigen lichaam en de omgeving. Je wil niet in een maatschappij leven waar kinderen in contact komen met een leger aan fentanylverslaafden zoals in Philly. Voordeel van legalisering is dat je de markt overneemt van drugsbendes, maar sommige drugs zijn moeilijk te beteugelen. Dat is een moeilijke en delicate afweging. Alcohol is al heel erg ingeburgerd, maar of dat argument eindeloos valabel blijft durf ik ook niet te beweren. In sommige samenlevingen waren mensenoffers en kannibalisme en rituele pedoseksualiteit ook een "ingeburgerde traditie", maar die zijn daar gelukkig ook van afgestapt.
 
Zag net deze passeren. Dat gebeurt er dus als je alles legaliseert.


Da's maar een half verhaal dat je vertelt he.

Dit gebeurt als je alles decriminaliseert zonder er de bijbehorende support organisatie bij op te zetten.
In Portugal is dit wel met veel succes uitgevoerd. Waarom niet hun voorbeeld volgen, ipv halfbakken maatregelen nemen?
 
Da's maar een half verhaal dat je vertelt he.

Dit gebeurt als je alles decriminaliseert zonder er de bijbehorende support organisatie bij op te zetten.
In Portugal is dit wel met veel succes uitgevoerd. Waarom niet hun voorbeeld volgen, ipv halfbakken maatregelen nemen?
Roflol

die kerel daar die zich in een vuilzak heeft gestopt om te chillen :wtf:

nee dit is er toch echt over. @JPV is in Canada geweest deze zomer dacht ik. Kan jij eventueel confirmen dat bepaalde streken daar echt zo gek zijn als in deze video?
 
Statistiek liegt niet, nee, maar statistiek is ook voor interpretatie vatbaar. Overlijd je sneller door af en toe alcohol te drinken, of overlijd je sneller omdat je een leven hebt met meer stress dan de gemiddelde mens waardoor je regelmatiger naar een glas wijn grijpt? Correlatie hoeft geen causaliteit te zijn.

Ik wil hier voor alle duidelijkheid niet mee zeggen dat alcohol in overdaad niet schadelijk zal zijn, hé. Maar dat zijn suikers, rood vlees, ... ook. Ik vind het echter zeer moeilijk om te geloven dat als iemand al die zaken met mate zou consumeren, dat dat ineens tot zeer significante verschillen in levenskwaliteit of -duur zal leiden.
Als je nooit met alcohol in aanraking bent gekomen dan leef je langer door er van weg te blijven. Dat is natuurlijk een feit.

Ja campagne voeren tegen alcohol, wetenschappelijk bulletproof bewijzen dat alcohol je leven verkort enzovoorts .. ik ben daar ook allemaal voorstander van.

MAAR je moet zelf willen stoppen. Iemand die een maand lang continue moet aanhoren dat hij of zij MOET stoppen want dat het slecht is. Maar die mens zegt 100x neen ik stop niet. Die persoon zijn wijntje of biertje **onder dwang** afpakken werkt natuurlijk niet he. In tegendeel, die mens gaat nét sneller dood. (door de grote stress of door zichzelf van kant te maken).
 
Terug
Bovenaan