deleted

Nu is mijn vraag hoe zit het met verbruik bij zo een lucht water warmtepomp versus mazout.
Het gaat hier om een open bebouwing uit 1968 met een nieuw dak op (12cm pir sarking) alsook geïsoleerde spouwen (5cm eps) en dubbele beglazing in niet zo fantastische ramen.
Ik denk dat je vooral eens moet kijken hoe u stooklijn staat ingesteld. Warmtepompen halen een mooi rendement als je op lage temperatuur werkt. Als je in uw woning water moet rondpompen van 60°C door uw radiators om uw woning op te warmen, dan gaat dit naar rendement toe een totaal ander beeld geven.
Je kunt dan wel zeggen van een L/W warmtepomp heeft een SPF van pakt nu 3,9, maar bij u zal dat dan misschien eerder 2,9 zijn door uw hoge aanvoertemperatuur.

Opzich kun je wel ongeveer bekijken hoeveel energie uw woning nodig heeft. Pakt aantal liters verbruik op jaarbasis, doet dat x 10,6 (1L mazout is +/- 10,6kwh).
Stel je verbruikt 2.000L per jaar is dat 2.000 x 10,6 = 21.200kwh op jaarbasis. Is een ketel van 1998, dus rendement zal dan eerder tegen de 70% liggen (is een schatting). Dus uw woning vraagt dan zo'n 14.840kwh aan energie voor verwarming en warm water. Nieuwe mazout ketels zullen eerder tegen de 90% zitten. Als je een nieuwe ketel steekt en u rendement stijgt naar 90%, dan zal u verbruik geen 2.000L meer zijn, maar 1560L.

Pakt dan een L/W warmtepomp, waarbij je door uw hoge aanvoertemperatuur een slecht rendement haalt van pakt 2,9. Zit ja aan een verbruik van 14.840kwh/2,9= 5.117kwh elektriciteit. Pakt dat je wel een goei SPF kunt halen van 3.9. Dan is het 14.840/3.9= 3.805kwh elektriciteit

Max prijs van mazout is vandaag €0.79 per liter of €0,075/kwh. Elektriciteitsprijs kun je zelf eens opzoeken op mijnenergie, tel daar dan nu u huidige elektrisch verbruik bovenop.

Dit is allemaal theoretisch benaderd hé.
 
Ik verstook inderdaad meer dan 2000 liter.
Maar uitgaande een scenario met 14.840kwh aan energie
5117kwh aan pakweg 30 cent = 1535.1 euro
3805kwh = 1141.5 euro
versus mazout = 1086.
Dus eigenlijk is mazout zelfs bij een goede SPF goedkoper...
Kan een choffagist dit exacter berekenen?
Het enige waar die nog mee kan spelen zijn de rendementen in zijn berekeningen. Als hij ervaring heeft met L/W warmtepompen met gelijkaardige woningen als de uwe, dan kan die iets preciezer zeggen welk rendement. Maar als jij een woning hebt waarbij uw aanvoertemperatuur minimum 55°C moet zijn om in de winter uw woning verwarmt te krijgen, dan gaat die chauffagist geen wonderen kunnen toveren naar rendement toe.

Naar verbruik gekeken zal het mij sterk verwonderen dat jij goedkoper gaat uitkomen met een L/W warmtepomp. Daarvoor gaat u rendement van u warmtepomp te laag liggen en is de prijs van mazout te "goedkoop".
Als ik voor mijn nieuwbouw bereken dan komt een aardgasketel ook voordeliger uit naar verbruik toe in vergelijk met een L/W warmtepomp, ondanks ik daar wel goede rendementen kan krijgen uit een warmtepomp. Prijs per kwh ligt voor mazout zowat in dezelfde lijn als aardgas.

Maar ik zou zeker eens informeren achter de verschillende mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Er zit bij ons geen gas in het straat, ik kan dus volgende premies dubbel krijgen:

  • Geothermisch: 4000 euro
  • Lucht-water: 1500 euro
  • Hybride lucht-water: 800 euro
  • Lucht-lucht: 300 euro
Een hybride is toch ook met gas? :unsure:

Heb je al zonnepanelen? Want anders moet je ook zien dat je geen asbest-dak hebt dan plaatsen ze dat normaal niet
 
In combinatie met zonnepanelen is er ook nog wat recuperatie mogelijk.
Wel rekening houden dat je in de praktijk voor verwarming niet al teveel zult recupereren. Je zit nu wel met een oudere woning en niet met een nieuwbouw, dus zal wel anders zijn als bij mij.

Maar als ik bij mij kijk zie ik het volgende.
Heb week van 8 februari gepakt omdat ik nog weet dat het toen zonnig was en overdag vroor. Die week had ik een injectie van 28kwh, de week daarvoor was het 4kwh om een idee te geven.

Dit was toen mijn temperatuur in de woonkamer (staat ingesteld op 21,5°C 24/24 7/7)
living-feburari.jpg
Je ziet dat overdag mijn verwarming afstaat en pas na middernacht terug opspringt om de temperatuur niet onder de 21,5°C te doen dalen. Die pieken dat je ziet komt door de zon, deze warmt mijn huis op. Rond 9:00-9:30 zie je dat de temperatuur terug boven de 21,5°C is, waardoor mijn thermostaat zegt tegen mijn verwarmingsinstallatie, stop maar want het is warm genoeg. Tussen middernacht en 9:00 - 9:30 staat mijn verwarmingsinstallatie aan, omdat dan mijn woning energie vraagt om 21,5°C te behouden.

Als je dan kijkt wanneer ik injecteer met mijn zonnepanelen (overproductie dus).
verbruik-febuari.jpg
Dan zie je dat dit steeds gebeurt tussen 08:30 - 17:30, de momenten dat mijn woning geen energie vraagt aan de verwarmingsinstallatie. Zijn dan wel momenten dat je het kunt gebruiken voor warm water. Maar u warm water productie duurt nu ook niet van 08:30 tot 17:30, dus het is niet zo dat je het volledig kunt recupereren. Als het 2 uur duurt voor u boiler om terug op temperatuur te komen, zou ik 2kwh hebben kunnen gebruiken van mijn zonnepanelen op een zonnige dag in de winter. Mijn installatie wekt op jaarbasis 3800kwh op.

De momenten dat de zon niet aanwezig is en het is buiten 0°C, dan zal mijn verwarmingsinstallatie overdag wel eens aanspringen. Maar dan heb ik ook geen overproductie. U zonnepanelen wekken nu eenmaal in die periode niet veel op.
 
Laatst bewerkt:
De momenten dat de zon niet aanwezig is en het is buiten 0°C, dan zal mijn verwarminginstallatie overdag wel aan staan. Maar dan heb ik ook geen overproductie. U zonnepanelen wekken nu eenmaal in die periode niet veel op.
De oplossing hier is een (groot) buffervat dat opgewarmd wordt als de zon schijnt, en dan gebruikt wordt als warmwaterbron als de zon niet schijnt.
Maar alles hangt natuurlijk af van de efficiëntie van zo'n buffervat (hoeveel verlies per uur) of dat interessant is of niet, en laat net die cijfers onvindbaar zijn bij de fabrikanten (toch toen ik vorige week even zocht).
 
De oplossing hier is een (groot) buffervat dat opgewarmd wordt als de zon schijnt, en dan gebruikt wordt als warmwaterbron als de zon niet schijnt.
Maar alles hangt natuurlijk af van de efficiëntie van zo'n buffervat (hoeveel verlies per uur) of dat interessant is of niet, en laat net die cijfers onvindbaar zijn bij de fabrikanten (toch toen ik vorige week even zocht).
Ik heb hier thuis eens de test gedaan.

Boiler van 200L op 60°C houden gedurende 2 weken in een kamer van 22°C. Toen kwam ik uit op 1,2kwh op 24 uur.
Heb ook nog een offerte voor een boiler van 300L en daar geven ze 1,8kwh op 24uur. (maar staat niet bij welke delta T)

Voor verwarming zou je dat wel een stuk lager kunnen instellen en zou het verlies een stukje minder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van die panelen goed te dimensioneren dus! Hier gaat de verwarming momenteel in elk geval niet automatisch uit omdat de zon schijnt...
Het is nu in een kamer die momenteel zon krijgt 18.5 graden zonder verwarming en buiten is het 10
Dat is een beetje het probleem bij zonnepanelen om die te gebruiken voor verwarming. Als je die dan juist wilt dimensioneren, moet je gigantisch veel panelen leggen. In de winter ligt u opbrengst nu eenmaal aanzienlijk lager.
Om u een idee te geven mijn opbrengst in de zomer ligt 8,5 keer hoger als de maanden november/december/januari.

Maar zoals ik begin van de post zei. Bij u zal het wel anders zijn omdat het een oudere woning is. :) Hou er dan ook wel rekening mee dat u woning aanzienlijk meer energie nodig heeft om op te warmen en dan niet zo efficiënt met een warmtepomp. In de praktijk ga je niet zoveel % van u verwarming kunnen voorzien met zonnepanelen. Dat wil ik maar meer geven, want verkoper pakken het meestal heel mooi in. :)
 
Ja ehm één van die verkopers zei leg 25% west, 25% oost en 50% zuid (mijn zuid dak is ook het grootste) om zoveel mogelijk te spreiden.
Hij was ook van mening dat ik in theorie dan 10kw aan zonnepanelen kwijt kan.
Dat is dan sowieso wel goed voor het warm water en eventueel ook thuis de auto op te laden als ik thuiswerk :D
Ik heb nu al een verbruik van 4000 per jaar zonder die auto.
Heb mijn panelen ook oost/west gelegd voor betere spreiding te hebben.

Warm water heb je doorgaans heel het jaar nodig. Als je wat thuiswerk doet en je kunt u auto overdag opladen is dat uiteraard mooi meegenomen.
Want als je een installatie legt van 10kw, dan ga je in de zomer veel overproductie hebben. Met mijn installatie die minder dan de helft is haal ik al veel overproductie in de zomer. Spijtig haal je die rendementen niet in de winter.

Ik vind zonnepanelen nog steeds een goede investering.
 
in theorie kan je overdag wel wat warmer stoken om het 's avonds langer warm te houden...
Bij u woning zal dat wel lukken.
Dan is enkel de vraag welk rendement kun je daarmee uit halen. Als je overdag laat opwarmen tot 24°C en u huis koelt snel af dan zul je vaak een "te koud" gevoel hebben thuis. Is niet echt aangenaam als de temperatuur te snel schommelt.
En als je met een oudere woning maar 1°C laat opwarmen, ga je er denk ik niet veel rendement uit halen, omdat je te snel energie verliest.

Dat was ook de uitleg van een verkoper tegen mij, bij een nieuwbouw. Dat je dan met een sturing kunt zeggen als er overproductie is om u thermostaat 0,5 graden te laten verhogen. Zo kun je u vloer gebruiken als buffer van energie (was een opstelling met vloerverwarming).
Maar zoals ik al liet zien met mijn grafieken zijn de dagen wanneer je "deftig" overproductie hebt de dagen dat u woning al zelf opwarmt zonder er energie in te steken.
 
Gebruik je voor warm water niet beter een zonneboiler ipv te verwarmen met he elektrische zonnepanelen?
En hoe goed werkt zo een zonneboiler eigenlijk?
 
Gebruik je voor warm water niet beter een zonneboiler ipv te verwarmen met he elektrische zonnepanelen?
En hoe goed werkt zo een zonneboiler eigenlijk?
Werkt dat goed : ja dat werkt goed

Waarom doen we dit niet : wegens de prijs. Zo'n zonneboiler heeft maar 1 nut. En dat is voor het opwarmen van water. Een zonnepaneel is multifunctioneel inzetbaar.

Daarnaast als uw gewone boiler 500€ kost. En uw jaarlijkse besparing 90€ is. Dan duurt het wat zo'n 20 - 25 jaar voordat je de kostprijs nog maar hebt terugverdiend.
 
En dat pakt ook nog eens redelijk wat plaats in
Niet noodzakelijk meer als een standaard boilervat hoor.

En ik dacht op het dak iets van de grootte van een 3tal zonnepanelen.

Het probleem is en blijft gewoon dat het te veel kost in vgl met de alternatieven. Je gaat sowieso een oplossing willen voor de verwarming van uw gebouw. Het is dan niet echt budgettair interessant om dan een volledige installatie enkel en alleen te ontwerpen voor uw sanitair warm waterverbruik. En indien je er daarnaast ook nog eens uw verwarming op zou willen laten werken, dat kan, maar dan wordt het een enorm duur spelletje en moet je ook serieus overdimensioneren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ook momenteel in de offertefase voor puur een mazoutketel. Ik heb drie voorstellen:
- Elco Bi Altron B32 - €7500
- Buderus GB125 met boilervat - €9500
- Viessman (type ontgaat me momenteel) - €11500

Eerlijk gezegd vind ik de prijs van de Viessman iets teveel van het goede. Ik twijfel eerder tussen Elco en Buderus. Na wat opzoekwerk heb ik het gevoel dat beide goede merken zijn qua mazoutketel. Enkel de service na verkoop bij Elco lijkt niet al te positief te zijn, hoewel de service toch van mijn eigen installateur komt? Zijn er mensen met bijkomend advies rond deze keuze?
 
Ik zit ook momenteel in de offertefase voor puur een mazoutketel. Ik heb drie voorstellen:
- Elco Bi Altron B32 - €7500
- Buderus GB125 met boilervat - €9500
- Viessman (type ontgaat me momenteel) - €11500

Eerlijk gezegd vind ik de prijs van de Viessman iets teveel van het goede. Ik twijfel eerder tussen Elco en Buderus. Na wat opzoekwerk heb ik het gevoel dat beide goede merken zijn qua mazoutketel. Enkel de service na verkoop bij Elco lijkt niet al te positief te zijn, hoewel de service toch van mijn eigen installateur komt? Zijn er mensen met bijkomend advies rond deze keuze?
Welke regio zit je? Hier een Viessmann Vitorondens 200-T 35.4kw laten zetten onder de 8000 euro.
 
Terug
Bovenaan