De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ook dat zegt niet alles.
Vergelijk je een endurance met een ultimate dan zal je zien dat de stack en reach toch van elkaar afwijken. En wat is dan juist of wat is dan goed? Zo valt een ultimate groter dan een endurance.
Het zou dus best kunnen dat een endurance in maat S goed voor u is en je een XS ultimate moet nemen.
Ookal is de reach korter op de endurance en de stack groter.

Ook dat zegt niet alles.
Vergelijk je een endurance met een ultimate dan zal je zien dat de stack en reach toch van elkaar afwijken. En wat is dan juist of wat is dan goed? Zo valt een ultimate groter dan een endurance.
Het zou dus best kunnen dat een endurance in maat S goed voor u is en je een XS ultimate moet nemen.
Endurace ;)

Stack en reach zijn mooi, maar toch nog steeds moeilijk voor iemand die nu geen fiets heeft die perfect past?

Ik zit nu zeer goed op mijn Endurace en heb dan ook veel fietsen qua geometrie vergeleken om uiteindelijk op een Defy uit te komen die volgende week wordt geleverd (leasing, Canyon is helaas niet mogelijk). Een vriend van mij zocht ook een nieuwe fiets maar weet enkel dat zijn huidige niet goed is, hoe begin je dan te zoeken?

Ook dat zegt niet alles.
Maar dat verschil was écht minimaal... een Endurace L en Ultimate L scheelden 10mm in reach en 12mm in stack.
Als je dan weet dat het gros van de Ultimate rijders met een full stack aan spacers rijdt (want zelf gaan ze geen vorkbuis inkorten) konden ze evengoed een Endurace gekocht hebben.

Ik heb nog +/- 1cm spacers over, van de 4cm die standaard gemonteerd zit. Dus mijn effectieve stack is al 2cm lager dan bij een Ultimate.
En met een beetje driehoeksmeetkunde weet je ook dat mijn effectieve reach daardoor ook is toegenomen. Het verschil is echt peanuts

Bij de nieuwe Ultimate is het verschil wel wat groter geworden.

Met beide eens proberen te rijden

Was al eens naar de winkel geweest maar die hadden enkel een small staan, mens zei dat een large (60 stack, 36 reach) wel goed zou zijn maar heb me wat van de wijs laten brengen door op reddit te lezen dat sommige die groter als mij zijn toch op een medium reden maar tegelijkertijd ook kleinere mensen zijn die op een large rijden. :confused:

Maar dat verschil was écht minimaal... een Endurace L en Ultimate L scheelden 10mm in reach en 12mm in stack.
Als je dan weet dat het gros van de Ultimate rijders met een full stack aan spacers rijdt (want zelf gaan ze geen vorkbuis inkorten) konden ze evengoed een Endurace gekocht hebben.

Ik heb nog +/- 1cm spacers over, van de 4cm die standaard gemonteerd zit. Dus mijn effectieve stack is al 2cm lager dan bij een Ultimate.
En met een beetje driehoeksmeetkunde weet je ook dat mijn effectieve reach daardoor ook is toegenomen. Het verschil is echt peanuts

Bij de nieuwe Ultimate is het verschil wel wat groter geworden.
Of anders gezegd, er is geen reden om voor een endurace te gaan want deze is qua reach en stack niet zo veel anders :p

Maar wie zegt dat een nieuwe ultimate op zijn agressiefste niet gewoon goed voor u is? Hoe weet je dat concreet?
Een bikefit is ook onderhevig aan hoe getraind je bent. Door meer te fietsen wordt je ook sterker, doe je nog wat oefeningen naast de fiets kan je ook gewoon leniger worden en noem maar op.

Over vorkbuis inkorten gesproken. Dat moet je echt wel doen met een zaaghulp want zo uit de vrije hand dat zou ik niet aanraden :p

Over vorkbuis inkorten gesproken. Dat moet je echt wel doen met een zaaghulp want zo uit de vrije hand dat zou ik niet aanraden :p
Ik zie daar eigenlijk niet zo’n graten in. Er moet natuurlijk geen mm’s verschil op zitten maar je stemcap leunt op óf je stem óf op een dunne spacer bovenop je stem.

Een perfect recht afgezaagde vorkbuis is eigenlijk totaal geen must.

Rijdt er iemand den omloop zondag?

Ik zou wel eens durven vroeg aangaan en de 110 meepikken. De eerste hellingkjes van het seizoen en nog niet teveel punten verliezen bij moeder de vrouw, zodat ik in de lente wat langer weg kan blijven 😑

Bij canyon staat de exceed cf7 nu aan 2499, ik heb mijn cf6 gisteren teruggestuurd omwille van de lakschade.

Loont het de moeite om 100 euro op te leggen voor deze cf7? Die komt wel met sram gx en rockshox, de cf6 heeft slx en een fox vork.

Normaal sturen ze deze opnieuw op:

Rijdt er iemand den omloop zondag?

Ik zou wel eens durven vroeg aangaan en de 110 meepikken. De eerste hellingkjes van het seizoen en nog niet teveel punten verliezen bij moeder de vrouw, zodat ik in de lente wat langer weg kan blijven 😑
Kuurne morgen, vorig jaar gereden en ik vond dat één van de beste organisaties tot nog toe.

Kuurne morgen, vorig jaar gereden en ik vond dat één van de beste organisaties tot nog toe.
idem!
Bij canyon staat de exceed cf7 nu aan 2499, ik heb mijn cf6 gisteren teruggestuurd omwille van de lakschade.

Loont het de moeite om 100 euro op te leggen voor deze cf7? Die komt wel met sram gx en rockshox, de cf6 heeft slx en een fox vork.

Normaal sturen ze deze opnieuw op:

De GX is zeker een upgrade van SLX. GX kan je min of meer naast XT van Shimano plaatsen.
Het grootste verschil zit hem echter in de wielen. De CF6 heeft degelijke Alu wielen, waar de CF7 5x duurdere carbon wielen heeft. Alleen al voor de wielen is die 100 euro prijsverschil zeker de moeite waard.

Ik zou het niet doen :)

Maar de wielen zijn wel heel verleidelijk. Maar omwille van SRAM pas ik toch. Volgens mij zitten daar ook de besparingen zodat die maar €100 duurder is (op de derailleur (want SLX is wel een stuk duurder dan GX) en de vork).

Ik snap die haat op SRAM eigenlijk niet. Ik rij daar ondertussen al 8 jaar mee op de mtb op 3 verschillende fietsen en nog nooit problemen mee gehad.

Ik zou het niet doen :)

Maar de wielen zijn wel heel verleidelijk. Maar omwille van SRAM pas ik toch. Volgens mij zitten daar ook de besparingen zodat die maar €100 duurder is (op de derailleur (want SLX is wel een stuk duurder dan GX) en de vork).
Net gebeld met canyon. Het komt al op 219 opleg, m'n oorspronkelijke 5% korting is niet cumuleerbaar.

In een test komt de slx er eigenlijk beter uit kwa duurzaamheid, de gx is wel lichter.

Terug
Bovenaan