De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Waar rij jij dan ook 🙈
Overal waar ik baanjanetten voorbij kan rijden met mijn dikke banden!!

Idd ik heb de rit in Aalter gedaan, zag er idd een aantal met korte broek en zelfs een met korte broek en korte mouwen

Hoe meet je de maat van een beenstuk? 😝
Je neemt gewoon dezelfde maat als de rest van je kledij. Tenzij je benen hebt zoals Forstermann, dan één maatje groter.

Altijd beenstukken. Nooit te koud. Ali, wel aan mn vingers ma da heeft weinig met de beenstukken te maken. Lange broeken al 10 jaar niet gebruikt.

Warmere beenstukken of warmere korte broek aandoen he
Voor de prijs van warme beenstukken en thermal bibs heb je ook gewoon een goeie lange winterbroek. Waarom je dan al die moeite doen?

Beenstukken zijn goed voor in april te vertrekken als het ´s ochtends 8-10°C is maar tegen de middag wel 17-18°C is oid. Maar op nen dag als vandaag waar het gewoon 5°C is (en blijft)...?

Sinds nieuwe mtb en schoenen altijd vrij snel last van slapende voeten en pijn aan het 'fluitje'
Slapende voeten komt door de schoenen of positie? Ik lees overal positie schoenplaatje, maar die is niet identiek terug geplaatst.
Fluitje door de zaal of positie?

Sinds nieuwe mtb en schoenen altijd vrij snel last van slapende voeten en pijn aan het 'fluitje'
Slapende voeten komt door de schoenen of positie? Ik lees overal positie schoenplaatje, maar die is niet identiek terug geplaatst.
Slapende voeten duid volgens mij op schoenen die spannen en bepaalde delen van u voet knellen. Dit kan gebeuren als je een schoen hebt die te smal is voor u voet, of als je u schoenen te hard aan spant.

Persoonlijk span ik mijn schoenen nooit echt hard op als ik net vertrek omdat ik dan ook last heb van pijnlijke voeten. Vermoedelijk omdat mijn voeten een beetje opzwellen omdat ze warmer worden eens je aan het fietsen bent. :unsure:

Het andere probleem kan aan zadel of positie liggen, of beiden.

de events blijven als paddenstoelen uit de grond schieten....
Als ik het zo bekijk, is het een soort Rock Werchter, maar dan met meer houthakkershemdjes (in de bossen van de Walen....) en e-MTBs
Toch 'al' hun derde editie.
Op foto's van vorige edities geen e-MTB's of houthakkershemdjes te bespeuren. Het is pas vanaf dit jaar dat er een parcours aangeboden wordt voor gravel.

Het ziet er wel tof uit om met een groep vrienden deel te nemen. Ik denk wel dat het belangrijk is om het sportieve/competitieve aspect hier niet serieus te nemen :p

Welke schoenen zijn het?
Heb je een zadel met uitsparing?

Slapende voeten in veel gevallen te wijten aan de schoen zelf.
Pijn in het kruis is te wijten aan hoe je contact maakt met het zadel. Type zadel, positie en hoogte kan allemaal aan de basis liggen.

Deze schoenen ooit gekocht omdat ik er snel nodig had. Oude waren gescheurd aan de hiel (ouderdom)

Schoenen laat ik al vrij los.

Zadel is gewoon de standard van op de trek procaliber 9.5
Is zonder uitsparing (heb ik ook nooit gehad)
(Bontrager Arvada, stalen rails, 138 mm breedte)

Wat kan ik aan de positie van het zadel doen om uit te testen? Bikefit kan ik achteraf nog doen als dit niet helpt

Schoenen laat ik al vrij los.

Zadel is gewoon de standard van op de trek procaliber 9.5
Is zonder uitsparing (heb ik ook nooit gehad)
(Bontrager Arvada, stalen rails, 138 mm breedte)

Wat kan ik aan de positie van het zadel doen om uit te testen? Bikefit kan ik achteraf nog doen als dit niet helpt
Gevoelloze tenen/voeten kan ook aan de koude liggen. Ik heb daar ook steevast last van in de winter, na ca. een half uur zijn mijn voeten 'dood', en hebben ze soms uren nodig om terug gevoel te hebben. Heb ik trouwens niet enkel op de koersfiets last van, ook bij het pendelen in de winter. Maar als je er anders nooit last van hebt, zal er idd iets knellen in je schoen. Probeer desnoods eens met een platte pedaal en een gewone schoen, je zal snel merken of het daar aan ligt of niet.

Als je last hebt van uw fluit, dan zit er echt iets niet goed. Zeker niet mee verder rijden! Zadel kantelen zou mijn eerste reflex zijn (punt mag nooit naar boven wijzen, zadel ofwel waterpas, ofwel lichtjes naar beneden). Uitsparingen kunnen helpen om druk op prostaat te minderen, maar volgens mijn bikefitter vooral relevant voor mannen ouder dan 45 (hoewel er zeker uitzonderingen zullen zijn die er vroeger last van hebben). Zadels zijn heel persoonlijk, en winkels hebben vaak testzadels liggen - maak daar zeker gebruik van!
En check ook zeker eens de hoogte van je zadel. Als dat te hoog staat, kan je ook druk creëren op plaatsen waar je dat niet teveel wilt....

Laatst bewerkt:
Is ook tijdens zwift, dus niet door de koude.

Zadel eens wat naar onder kantelen. Kijken als dit al wat helpt.
Volgens mij staat die waterpas. Nooit veranderd sinds aankoop.

Ik ben verbaasd van hoeveel druk je op een racefiets band moet steken. Gisteren nieuwe achterband (23mm) gelegd en die zegt 7 tot 10 bar.
Op de mantel blog vond ik een tabelletje terug die sprak van ongeveer 8 bar voor mijn gewicht.

Ik zit rond 5,5/6 momenteel en ben al bang dat die gaat springen :D

Ik ben verbaasd van hoeveel druk je op een racefiets band moet steken. Gisteren nieuwe achterband (23mm) gelegd en die zegt 7 tot 10 bar.
Op de mantel blog vond ik een tabelletje terug die sprak van ongeveer 8 bar voor mijn gewicht.

Ja die cijfers die er op staan doe ik ook niet.
Maar waarom 23mm, zo oude fiets?

Leg eens 25mm op 7 bar. Dat zal al een pak aangenamer zijn.

Ik heb de maat overgenomen die erop lag, was me toen nog niet bewust dat er meerdere maten zijn intussen...

Exacte leeftijd van de fiets ken ik niet, velgen vind ik terug rond 2017

Terug
Bovenaan