De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben verbaasd van hoeveel druk je op een racefiets band moet steken. Gisteren nieuwe achterband (23mm) gelegd en die zegt 7 tot 10 bar.
Op de mantel blog vond ik een tabelletje terug die sprak van ongeveer 8 bar voor mijn gewicht.

Ik zit rond 5,5/6 momenteel en ben al bang dat die gaat springen :D
Met 5,5 op 23mm band verhoog je wel de kans op een platte band door snakebite.
 
Over bandendruk is er nu wel al veel gezegd en geschreven.
Toen ik nog koerste duwde je zoveel mogelijk bar je banden in. Tubes op 9 bar was echt geen uitzondering.
Tegenwoordig gaat men bewust wat minder hard, voor mij voelt dat op mijn wegfiets echt te zacht aan.
Ik ben misschien nog van de iets oudere stempel maar gewone 23 of 25mm band met binnenband gaat bij mij op 7 bar.
 
Ik kan alvast zeggen dat 4.5bar te weinig is :D
Heb hem nu achteraan op 6 gezet en vooraan 5.5 (26mm ik doe speciaal)
Ik rij tussen de 4 en 4.5 op 28mm gp5000’s op 21id velgen.

1.8 op de gravelbike met 45mm op 24id velgen
1.3 op de MTB met 2.4 op 30id

Als ik ze op tijd oppomp, dus vaak minder

Allemaal tubeless
 
Toen ik een paar jaar geleden begon met fietsen zat ik ook nog op 100kg en had mijn fietske toen oorspronkelijk 23mm banden. Dan was het toch ook van ze op 7 bar te zetten. (tool hierboven zegt ook 7 a 7,4).

Ik heb toen getest met minder, maar heb dan met 6 bar en 6,5 ne keer lekgereden en ben dan maar terug naar 7 gegaan.

Daarna dan wel 25mm gelegd (max mogelijk bij die fiets). En dan ben ik wel naar die 6 toegegaan, maar zat tegen dan ook wel al zeker 10kg minder.
Wel een wereld van verschil qua comfort alleszins.

Ondertussen andere fiets, tubeless 30mm gp5000's. Ben ik zelf nog wat aan het aftasten qua gevoel. Al op 4 bar en op 5 bar mee gereden. Ga er ergens tussenin eindigen. (ondertussen 80kg)
 
Heb ze nu op 7 bar gezet. Los daarvan, wat een ramp zijn kassei stroken, dat mensen daar graag over rijden snap ik niet 😝
Op kasseien zet je dan ook uw banden lager qua druk (en dus liefst ook bredere).
En dan handen losjes op het stuur en tegen 45km/u dan voel je ze quasi niet!
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Ik vind kasseien op zich wel nog te doen, maar ik heb altijd schrik dat ik mijn fiets aan gort ga rijden daarop. Want het zijn toch vaak serieuze kletsen dat je daarop vangt.
 
Deze schoenen ooit gekocht omdat ik er snel nodig had. Oude waren gescheurd aan de hiel (ouderdom)

Schoenen laat ik al vrij los.

Zadel is gewoon de standard van op de trek procaliber 9.5
Is zonder uitsparing (heb ik ook nooit gehad)
(Bontrager Arvada, stalen rails, 138 mm breedte)

Wat kan ik aan de positie van het zadel doen om uit te testen? Bikefit kan ik achteraf nog doen als dit niet helpt
Ik zie daar al twee mogelijke pijnpunten :p
Die schoenen met alle respect zijn niet de meest ideale. Rubberen zool, heel flexibel waarschijnlijk een upper die zozo is en het feit dat een giro schoen vrij smal valt.
Ook is de constructie met de boa bovenop en laces gekruist erover vragen om drukpunten te creëren.
Een andere schoen kan soelaas brengen.

Dat zadel heb je ook in verschillende breedtes. Hoe breed is het zadel dat jij hebt is de vraag.
Het kan zomaar zijn dat het gewoon te breed is waardoor je te ver naar voor zit en in feite niet met uw billen maar met uw fluit zit.
Ook kan het in combinatie met een slechte afstelling zijn, de punt dus te hoog.
Dat zadel kan je al snel testen, zit je met uw poep? En staat uw punt waterpas of een klein tikje naar beneden?
Indien ja aanpassen en opnieuw testen.
Was ook mijn gevoel daarstraks toen ik dat voor de eerste keer deed met een koersfiets

Toch schattig zo iemand die maagdelijk met zijn racefiets over kasseien rijdt :p
Racefiets en kasseien is gewoon afzien. Lagere bandendruk helpt. Kasseien vermijden nog meer :p
Ik weet ook niet waar je juist gereden hebt, maar rij eens over de mariaborrestraat en we spreken elkaar nog eens :p
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan