De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Er is ook wel sprake van diminishing returns. Voor dat extra procentje of 2 aan stijfheid krijg je misschien zoveel gebrek aan comfort terug dat het ook niet rendabel is na een paar uur fietsen.

Ik heb in de solden de Sphyre 902's (de voorloper van de WVA en VDP schoen) gekocht en ik moet zeggen, die zijn toch niveautje kneiterhard :help:
Nog in dubio of ik niet gewoon met mijn Northwaves (stiffness index 12/15) blijf rijden en die andere terug ga verkopen.
 
Ik dacht dat het "not done" ging zijn om met spd te rijden op een koersfiets, is inderdaad een iets goedkopere optie dan nieuwe schoenen en plaatjes, al snel het dubbel van de prijs


Momenteel doen mijn mtb schoenen nog goed dienst, enkel in echt koud weer zijn ze niet super geschikt.
Ik denk er wel aan om tegen volgende winter te investeren in iets degelijker, maar dan kunnen ze wel nog dienen voor de koersfiets
Not done is veel gezegd.
Voor wat je een wegfiets gebruikt is een wegpedaal beter omdat hij groter is en dus een groter contactoppervlak heeft en ook makkelijker inklinken is omdat het gat wat groter is, dat is toch mijn gevoel.
Zoals gezegd kan een SPD pedaal ook gewoon. Maar neem dan wel één met een groter platform.
Bijvoorbeeld deze.

Zoals gezegd is de schoenen die je erop zet ook wel van belang. Een slappe schoen is in feite voor meerdere redenen geen goed idee.
Er is ook wel sprake van diminishing returns. Voor dat extra procentje of 2 aan stijfheid krijg je misschien zoveel gebrek aan comfort terug dat het ook niet rendabel is na een paar uur fietsen.

Ik heb in de solden de Sphyre 902's (de voorloper van de WVA en VDP schoen) gekocht en ik moet zeggen, die zijn toch niveautje kneiterhard :help:
Nog in dubio of ik niet gewoon met mijn Northwaves (stiffness index 12/15) blijf rijden en die andere terug ga verkopen.

Een stijve zool is niet zozeer minder comfortabel. Uw voet moet gewoon nog kunnen bewegen in de schoen zelf.
Het is zelfs zo dat door het solide platform van een stijve schoen je net meer comfort zou krijgen en minder snel last van uw voeten.
Belangrijk is ook gewoon de pasvorm van de schoen opzich, want niet elke upper en vorm is dezelfde.
Een onderdeel van een bikefit is trouwens ook gewoon het type schoen en de connectie schoen naar pedaal. Een specialized schoen is standaard in principe voor weinig mensen uit de doos goed :p
 
Het zou inderdaad wel naar BG normen zijn dat een amateurfietser de Atlas Mountain Race kan finishen :unsure:
Zonder zadelpijn en inschattingsfouten lijkt het mij pittig maar niet onmogelijk. Met anderhalve maand tijd om te trainen bleek ik alvast goed genoeg om halverwege te geraken zonder mezelf - zitvlak niet meegerekend - volledig in de prak te rijden.
 
Het zou inderdaad wel naar BG normen zijn dat een amateurfietser de Atlas Mountain Race kan finishen :unsure:
1300km en 20.200hm.
Dat is de wedstrijd voor vrouwen en kinderen dan? :unsure:

Alle gekheid op een stokje is in zulke toestanden conditie niet van het grootste belang. Je moet een goeie conditie hebben, maar ook niet het niveau van een fondo competitor.
Het voornaamste daar is een zeer grote wilskracht en een zeer hoge tolerantie voor pijn en lichamelijk ongemak. Een zeer grote mentale beproeving. Ik zou zelf nog geen 200km ver komen omdat ik 0,0 tolerantie voor pijn en ongemak heb :p
 
Net mijn tweedehandsje gaan ophalen, op zich geen slechte deal gedaan denk ik voor mijn doel.

Zanatta z31 - carbon voorvork rest alu
2x10 shimano sora
Mavic Ksyrium Elite velgen

Ik ga al genoeg vloeken op die versnellingen en manier van remmen, dat ik voorlopig gewone spd's erop ga zetten. Nieuw setje gekocht en indien ik iets anders wil kunnen ze op de mtb want die zijn al wat ouder
 
1300km en 20.200hm.
Dat is de wedstrijd voor vrouwen en kinderen dan? :unsure:

Alle gekheid op een stokje is in zulke toestanden conditie niet van het grootste belang. Je moet een goeie conditie hebben, maar ook niet het niveau van een fondo competitor.
Het voornaamste daar is een zeer grote wilskracht en een zeer hoge tolerantie voor pijn en lichamelijk ongemak. Een zeer grote mentale beproeving. Ik zou zelf nog geen 200km ver komen omdat ik 0,0 tolerantie voor pijn en ongemak heb :p
Ik kan u anders beloven dat minimum ~165km en 2500hm per dag ook fysiek nog wel pittig is, de foutenmarges zijn dun wegens tijdsgebrek als ge niet voldoende tempo kunt aanhouden - ook een fout die ik gemaakt heb, te traag gereden en uren kwijtgespeeld terwijl ik fysiek sneller kon. Te weinig training/conditie vooraf gaat ook de kans op blessures en overbelasting de hoogte in jagen. Het is echt wel een totaalpakket.
 
Wat zijn de beste korte broeken voor een budget van +- €100? Is de lijn van futurum zelf ok?

Geen zin om €200 neer te tellen voor een lapje stof, maar ga dit jaar (hopelijk) veel km's maken en wil toch comfortabel zitten. Heb nogal snel last van pijnlijk zitvlak.
Je kan ook altijd eens zoeken naar een outlet verkoop van die broeken van 200€. Zat in dezelfde situatie als u, wou een deftige broek omdat mijn streefdoel voor deze zomer enkele ritjes van +100km zijn. Onder andere de fietsdodentocht staat al op het programma samen met enkele collega's van het werk.
Na wat opzoek werk aan het twijfelen geweest tussen een Assos mille of de Castelli free aero rc, beide rond de 125€ te vinden in outlet. Uiteindelijk gekozen voor de Castelli omdat enkele kennissen deze ook hebben en er allemaal zeer tevreden van zijn. Via de officiële site van Castelli verkopen ze hun modellen van vorige zomer met korting. Had ook nog een coupon gekregen van iemand waardoor ik er uiteindelijk maar 110€ voor betaald heb ipv de gangbare prijs van 175€.
 
Je kan ook altijd eens zoeken naar een outlet verkoop van die broeken van 200€. Zat in dezelfde situatie als u, wou een deftige broek omdat mijn streefdoel voor deze zomer enkele ritjes van +100km zijn. Onder andere de fietsdodentocht staat al op het programma samen met enkele collega's van het werk.
Na wat opzoek werk aan het twijfelen geweest tussen een Assos mille of de Castelli free aero rc, beide rond de 125€ te vinden in outlet. Uiteindelijk gekozen voor de Castelli omdat enkele kennissen deze ook hebben en er allemaal zeer tevreden van zijn. Via de officiële site van Castelli verkopen ze hun modellen van vorige zomer met korting. Had ook nog een coupon gekregen van iemand waardoor ik er uiteindelijk maar 110€ voor betaald heb ipv de gangbare prijs van 175€.
Ik ging net zeggen: “Castelli, dragen ze dat niet enkel in West-Vlaanderen?”

En toen zag ik je avatar. Alles viel op zijn plek.

Bij broeken geldt er 1 regel: je hebt Assos, en je hebt de rest.
 
Een Progetto X2 zeem van castelli is anders toch ook wel een verdomd goed zeem hoor.

Zowel castelli als assos leveren geen slechte zeemen. Ga je naar andere merken dan moet je goed opletten wat je koopt, je hebt er degelijke bij en een heel stuk minder degelijke.

Voor een budget van 100€ koop je een Gobik broek met K10 zeem. Is een iets lossere broek zonder compressie maar echt wel verdomd goeie broek voor zijn geld.
 
Wat zijn de beste korte broeken voor een budget van +- €100? Is de lijn van futurum zelf ok?

Geen zin om €200 neer te tellen voor een lapje stof, maar ga dit jaar (hopelijk) veel km's maken en wil toch comfortabel zitten. Heb nogal snel last van pijnlijk zitvlak.

Bioracer met oranje zeem. Prijs/kwaliteit het beste. Die van team Belgium zijn echt top voor wat ze maar kosten.
 
....
Het voornaamste daar is een zeer grote wilskracht en een zeer hoge tolerantie voor pijn en lichamelijk ongemak. Een zeer grote mentale beproeving. Ik zou zelf nog geen 200km ver komen omdat ik 0,0 tolerantie voor pijn en ongemak heb :p
Mind over body is zeker een dingetje bij deze dingen. Zeker vanaf dag 3 begint het meestal pijnlijk te worden.
Maar de grote moeilijkheid ligt in het bepalen van je tempo, je pauzes, wanneer je eet.... Bij de Atlas Mountain Race weer gezien, de persoon die leidde is op den duur moeten stoppen (zelfs naar ziekenhuis gebracht). Te veel, te snel, te lang gereden. Je eigen lichaam kennen is van primordiaal belang, en dat is gewoon supermoeilijk voor dit soort dingen.
 
Bioracer met oranje zeem. Prijs/kwaliteit het beste. Die van team Belgium zijn echt top voor wat ze maar kosten.
Ik vond die van Team Belgium echt zeer slecht, zo zie je maar hoe persoonlijk dat is... Ik gebruikte die enkel nog voor te pendelen (30 km H&T) en dat was er al te veel aan. Ik ben er dan mee tegen de korst gegaan en met veel plezier in de vuilbak gegooid nadien.
 
Ik ging net zeggen: “Castelli, dragen ze dat niet enkel in West-Vlaanderen?”

En toen zag ik je avatar. Alles viel op zijn plek.

Bij broeken geldt er 1 regel: je hebt Assos, en je hebt de rest.
Geen West Vlaming, ben afkomstig uit het Waasland. Club Brugge heeft over het hele land supporters hoor...
 
Cowboy zoekt weer miljoenen.
Zien er leuke fietsen uit voor alledaags gebruik maar hun business komt precies toch niet van de grond
Enkel goed voor wat in de stad rond te rijden (zoals ze ook zelf zeggen).


Woonwerk 10km langs het kanaal moet ge daar niet mee doen. Batterij ook veel te klein voor wat langere afstanden. Geen bagagemogelijkheden (of toch niet als ge veel moet meepakken).


Volgens mij is de doorsnede van het doelpubliek van elektrische fietsen in het algemeen, en dit genre fiets, veel te klein.
Ik kan daar in ieder geval niks mee doen. Liever een goede comfortable fiets voor 25km woon werk waar ik fietstassen kan aanhangen enzo.
En ne middenmotor zodat ik zonder veel problemen ne binnenband kan vervangen.



En voor in de stad vlug naar de winkel te gaan ook niet echt geschikt, wegens wederom geen mogelijkheid om veel bagage mee te nemen.




Edit : ik heb daar ooit naar gekeken. Vooral toen ze nog 30km/h gingen. Maar ook negatief punt toen was geen quickreleases of steekassen. Nog ouderwedse schroeven. Dus als ge dan al vooraan plat zou rijden. Dan staat ge daar nog te koekeloeren als ge geen sleutel bij hebt...
 
Laatst bewerkt:
Net mijn tweedehandsje gaan ophalen, op zich geen slechte deal gedaan denk ik voor mijn doel.

Zanatta z31 - carbon voorvork rest alu
2x10 shimano sora
Mavic Ksyrium Elite velgen

Ik ga al genoeg vloeken op die versnellingen en manier van remmen, dat ik voorlopig gewone spd's erop ga zetten. Nieuw setje gekocht en indien ik iets anders wil kunnen ze op de mtb want die zijn al wat ouder
Na het werk eerste ritje (ooit) op koersfiets gedaan.

Bolt verrassend goed, voor gewoon op de weg zeker aangenamer en vlotter dan mtb.

Remt voor geen meter... Komt sowieso wel deels door velgremmen. Remblokjes zijn nog goed zit nog genoeg op. Kabels misschien wat meer aanspannen voor zover dat nog kan.

Voorderailleur/hendel is ook eentje voor 3 speed, maar zitten maar 2 bladen. Moet ook wat bijgeregeld worden want gaat wel naar de 2e maar sleept dan lichtjes aan. Maar tis gepruts met die kabel 😝
 
Terug
Bovenaan