poeperman
Well-known member
1) Yes, dat is universeel, toch op vlak van velg. Let op 28", 700c of 622mm => dat is alledrie dezelfde maat.Misschien wat off-topic gezien het over stadsfiets gaat, maar twee vragen voor de mekaniekers hier.
1) Ik zit een beetje met een dilemma mijn huidige fiets die ik van mijn pa gepikt heb. Die bolt eigenlijk voor geen meter doordat de banden al een aantal keer geplakt zijn en de wielen hun beste tijd gehad hebben. Valt dat mee om online ergens wielen te bestellen en te vervangen? Ik vermoed dat een futurum of bikester enkel race of gravel/MTB wielen hebben? Waar nog op te letten? Ik veronderstel dat de meeste wielen een vrij universele maat hebben? Fiets heeft gewone velgremmen btw.
2) Oude fiets die ik van overleden grootvader geërfd heb, bolt stukken beter (oude gazelle) maar staat in de garage stof te vangen. Enige probleem dat ik er vroeger mee had, waren de remhendels. Die zijn van één of ander hard plastic die vaak blokkeerden. Is dat iets dat je zelf kan vervangen? Zal allicht ook de remkabels terug moeten afstellen dan?
29" heeft trouwens ook exact dezelfde wieldiameter, dus qua banden is dat ook compatibel (mocht je dat willen en/of de fiets dat aankunnen).
2dehands zou mijn go-to zijn. Volgens mij kan je 100'en wielsets kopen met goed lopende conus naafjes voor minder dan €10.
Vergeet ook niet te kijken of je een cassette of freewheel hebt achteraan. Kies uit het grote aanbod meteen iets met de juiste kransjes (3/5/7/8/.... speed)
2) Gecondoleerd
Is het een racefiets of ook een stadsfiets/randonneur? In het laatste geval is het heel simpel, koop een compatibele hendel (V-brake, canti, ingebouwde schakelhendel/... en schuif de oude eraf en de nieuwe erop.
Bij een racer moet je wellicht ook het stuurlint vervangen.
In beide gevallen is een remkabel zowat het eenvoudigste dat je kan doen aan een fiets.
Afstellen doe je door
1. De nieuwe buitenkabel te knippen op lengte van de oude
2. De stelschroefjes quasi volledig in te draaien
3. de buitenkabel in de remgreep en remhoef te plaatsen
4. de binnenkabel via de remgreep door de buitenkabel te voeren
5. Het nokje van de binnenkabel in de remgreep te "klikken" - er is een uitsparing voorzien
6. De remblokken met de hand te klemmen tot net niet tegen de velg, en terwijl de binnenkabel op te spannen aan het moertje ter hoogte van de remhoef)
7. Testen of er niks sleept en eventueel de stelschroefjes wat uitdraaien om de blokken wat dichter te brengen
8. Kabel afknippen (met een héél goeie kniptang)
9. Kabeleinde te klemmen op de afgeknipte kabel (dit is altijd bij nieuwe kabels geleverd)

Maar dat moet je zelf wat bekijken. Ik ben er van overtuigd dat voor de gewone recreant, het platform je het vaakst op de fiets krijgt, het beste platform is; alle terechte kritiek op bepaalde plannen ten spijt.
Eenmaal mijn jaarlijks doel gepasseerd is skip ik al wel eens wanneer het mooi weer is, wat we nu al veel gehad hebben.