De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Misschien wat off-topic gezien het over stadsfiets gaat, maar twee vragen voor de mekaniekers hier.

1) Ik zit een beetje met een dilemma mijn huidige fiets die ik van mijn pa gepikt heb. Die bolt eigenlijk voor geen meter doordat de banden al een aantal keer geplakt zijn en de wielen hun beste tijd gehad hebben. Valt dat mee om online ergens wielen te bestellen en te vervangen? Ik vermoed dat een futurum of bikester enkel race of gravel/MTB wielen hebben? Waar nog op te letten? Ik veronderstel dat de meeste wielen een vrij universele maat hebben? Fiets heeft gewone velgremmen btw.

2) Oude fiets die ik van overleden grootvader geërfd heb, bolt stukken beter (oude gazelle) maar staat in de garage stof te vangen. Enige probleem dat ik er vroeger mee had, waren de remhendels. Die zijn van één of ander hard plastic die vaak blokkeerden. Is dat iets dat je zelf kan vervangen? Zal allicht ook de remkabels terug moeten afstellen dan?
1) Yes, dat is universeel, toch op vlak van velg. Let op 28", 700c of 622mm => dat is alledrie dezelfde maat.
29" heeft trouwens ook exact dezelfde wieldiameter, dus qua banden is dat ook compatibel (mocht je dat willen en/of de fiets dat aankunnen).

2dehands zou mijn go-to zijn. Volgens mij kan je 100'en wielsets kopen met goed lopende conus naafjes voor minder dan €10.

Vergeet ook niet te kijken of je een cassette of freewheel hebt achteraan. Kies uit het grote aanbod meteen iets met de juiste kransjes (3/5/7/8/.... speed)

2) Gecondoleerd

Is het een racefiets of ook een stadsfiets/randonneur? In het laatste geval is het heel simpel, koop een compatibele hendel (V-brake, canti, ingebouwde schakelhendel/... en schuif de oude eraf en de nieuwe erop.

Bij een racer moet je wellicht ook het stuurlint vervangen.

In beide gevallen is een remkabel zowat het eenvoudigste dat je kan doen aan een fiets.

Afstellen doe je door
1. De nieuwe buitenkabel te knippen op lengte van de oude
2. De stelschroefjes quasi volledig in te draaien
3. de buitenkabel in de remgreep en remhoef te plaatsen
4. de binnenkabel via de remgreep door de buitenkabel te voeren
5. Het nokje van de binnenkabel in de remgreep te "klikken" - er is een uitsparing voorzien
6. De remblokken met de hand te klemmen tot net niet tegen de velg, en terwijl de binnenkabel op te spannen aan het moertje ter hoogte van de remhoef)
7. Testen of er niks sleept en eventueel de stelschroefjes wat uitdraaien om de blokken wat dichter te brengen
8. Kabel afknippen (met een héél goeie kniptang)
9. Kabeleinde te klemmen op de afgeknipte kabel (dit is altijd bij nieuwe kabels geleverd)
 
Hoe hard is hard eigenlijk in termen van FTP? 90% of 150%?
Regular-and-Polarized-Zones-_Updated-e1520258578269.png

Dit vind ik wel een leuke. Hoog/hard is dus alles boven FTP.
 
1) Yes, dat is universeel, toch op vlak van velg. Let op 28", 700c of 622mm => dat is alledrie dezelfde maat.
29" heeft trouwens ook exact dezelfde wieldiameter, dus qua banden is dat ook compatibel (mocht je dat willen en/of de fiets dat aankunnen).

2dehands zou mijn go-to zijn. Volgens mij kan je 100'en wielsets kopen met goed lopende conus naafjes voor minder dan €10.

Vergeet ook niet te kijken of je een cassette of freewheel hebt achteraan. Kies uit het grote aanbod meteen iets met de juiste kransjes (3/5/7/8/.... speed)

2) Gecondoleerd

Is het een racefiets of ook een stadsfiets/randonneur? In het laatste geval is het heel simpel, koop een compatibele hendel (V-brake, canti, ingebouwde schakelhendel/... en schuif de oude eraf en de nieuwe erop.

Bij een racer moet je wellicht ook het stuurlint vervangen.

In beide gevallen is een remkabel zowat het eenvoudigste dat je kan doen aan een fiets.

Afstellen doe je door
1. De nieuwe buitenkabel te knippen op lengte van de oude
2. De stelschroefjes quasi volledig in te draaien
3. de buitenkabel in de remgreep en remhoef te plaatsen
4. de binnenkabel via de remgreep door de buitenkabel te voeren
5. Het nokje van de binnenkabel in de remgreep te "klikken" - er is een uitsparing voorzien
6. De remblokken met de hand te klemmen tot net niet tegen de velg, en terwijl de binnenkabel op te spannen aan het moertje ter hoogte van de remhoef)
7. Testen of er niks sleept en eventueel de stelschroefjes wat uitdraaien om de blokken wat dichter te brengen
8. Kabel afknippen (met een héél goeie kniptang)
9. Kabeleinde te klemmen op de afgeknipte kabel (dit is altijd bij nieuwe kabels geleverd)
Bedankt! Is al enkele jaren geleden hoor! Desalniettemin doet het ergens wel pijn om zo’n deftige fiets in een donker hoekje te zien staan. Zeker omdat die zo goed reed. Een rede te meer om de fiets terug wat in ere te herstellen. Is trouwens ook een stadsfiets!
Ik weet niet juist wat voor remmen er op staan, canti zegt me niet meteen iets dus zal nog één en ander moeten opzoeken.
Ik neem alvast een screenshot van het stappenplan 😉

Wat 1) betreft, 2de hands kan ik eens proberen al weet ik niet of er veel deftigs gaat tussen zitten en of ik de brol van het goede ga kunnen onderscheiden…
 
ik begrijp het eigenlijk echter net wél zo hoor.

8u aan Z1/Z2 en 2u in Z4/Z5... Nooit in de treshold/sweetspot range.
Dat is in feite niet wat ermee bedoeld wordt.
Dit is in feite wat er wel mee bedoeld wordt.

3-zone model​

Op basis van deze twee waardes kan je het 3-zone-model bepalen. Dit model wordt vaak gebruikt in wetenschappelijke studies om de intensiteit te indexeren. Zo wordt er vaak gewerkt met de zones ‘onder aerobe drempel’, ‘tussen aerobe en anaerobe drempel’ en ‘boven anaerobe drempel’.

Gebruik de 80-20 regel​

In verschillende (retrospectieve) studies werd iets merkwaardigs gevonden. Veel elite duursporters (wielrenners, hardlopers, zwemmers, roeiers en cross-country skiërs) blijken niet vaak op of rond hun FTP te trainen, dus de tweede zone. In plaats daarvan trainen profs vaak volgens een ‘gepolarized training distribution’. Met andere woorden: de profs trainen veel onder hun aerobe drempel (zone 1) en boven hun anaerobe drempel (zone 3). Er is dus bijna niet getraind tussen de aerobe en anaerobe drempel. Bijna 80% van de trainingen was op lage intensiteit (onder de aerobe drempel) en 10% tot 20% van de training was boven de anaerobe drempel in de vorm van intervaltraining. Dit betekent niet dat 10% tot 20% van de totale trainingstijd in zone 3 werd gefietst, maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte.

Naar aanleiding van deze resultaten is er veel onderzoek gedaan naar deze manier van training indelen en de effectiviteit hiervan. Dit werd gedaan voor veel verschillende sporten op allerlei niveaus. Dit leverde interessante resultaten op. Ook recreatieve wielrenners lieten de meeste verbetering zien in hun FTP wanneer zij wekelijks 6 uur volgens een gepolariseerde manier trainden in vergelijking met meer trainen tussen de aerobe en anaerobe drempel.

Achtergrond​

Hoe dit komt is misschien niet eens zo ingewikkeld. Trainen op je anaerobe drempel is erg vermoeiend, maar je gebruikt op deze intensiteit nog niet al je spiergroepen en je haalt niet het maximale uit je hart/longsysteem. Dus je raakt wel flink vermoeid, maar de trainingsprikkel is minder intensief dan (korter) fietsen boven je anaerobe drempel. Daarom kan je beter zorgen dat je het hele systeem maximaal belast en minder vermoeidheid opbouwt, zodat je dat vaker kan doen.

We are continuously working to make the JOIN training plans even better. Those plans reflect that we are big fans of the polarized training model, which many studies have shown to be very effective.

Polarized training means doing a lot of easy endurance work and only a small percentage of your training efforts at a very high intensity. The reason seems simple, because also with sufficient hours at a low intensity you can expect the same aerobic training adaptation as with less hours at a higher intensity. Lower intensity is preferable because higher intensity can lead to injuries or overloading. Especially long blocks at your threshold heart rate or FTP carry this risk and it is therefore wiser to train more hours at low intensity and occasionally train very briefly and intensively just above your FTP.

That's why:

  1. polarized training means avoiding zone 2 in a 3-zone model,
  2. you still incorporate sufficient Tempo intervals in your plan,
  3. you avoid a lot of threshold work.
The big "but" arises when you don't have the ability to train a lot of hours per week. The answer lies in what is explained in the polarized training model as the energy flux. Ultimately, training causes your body to produce triggers that prompt it to react and improve. The size of this energy flux depends on the training intensity and ultimately determines the degree of adaptation. In addition, most polarized training studies assume that you can afford to train at least 6 to 8 hours per week and often much more. Many amateur cyclists, however, can only manage less than that and therefore it is actually quite logical for this group to also do a threshold or sweet spot training session from time to time. And you guessed it, that's exactly what JOIN does and maybe you have already come across it. Now you know the reasoning behind it, too!

2u dus in VO2max is niet de bedoeling net zoals geen tempo werk doen. Een training op tempo is net een inspanning die je veel langer kan volhouden maar toch heel dat belasting en vermoeidheid met zich meebrengt. Je gebruikt daarvoor ook andere spieren en energiesystemen.
Maar een SST is iets anders dan een programma dat gefundeerd is op enkel maar sweetspot.
En zoals het 3-zone model ook aangeeft is hoog of hard alles boven FTP. Maar die range is heel groot nog natuurlijk. 110% FTP of 150% is al een wereld van verschil .
 
Geloof daar geen snars van.
10-20% dat is 1 training per 14 dagen dat je eens diep gaat en al de rest is vogeltjes kijken.

En sweet spot is zone 2 en dat is dus te mijden .

Met wat opbouwen kan je 10-12min blokken boven uw FTP doen he
 
Iemand ervaring met MTB verhuur in zuid frankrijk? Alsook met routes vinden daar?

Gewoon via de standaard kanalen? Routeyou, komoot, etc?

Of bestaan er ook vaste routes zoals we ze hier kennen, met een bepaalde website om de gpx´en te downloaden?
 
Geloof daar geen snars van.
10-20% dat is 1 training per 14 dagen dat je eens diep gaat en al de rest is vogeltjes kijken.

En sweet spot is zone 2 en dat is dus te mijden .

Met wat opbouwen kan je 10-12min blokken boven uw FTP doen he
Het zal misschien 20% van de trainingstijd zijn, dan valt dat best mee.
Totale trainingstijd per week pakt 10u, waarvan 8u zone 1 en 2u interval. 2u interval kan je dan nog opdelen in 2 trainingen.
==> 2 (of 3) duurtrainingen en 2 intervaltrainingen per week

Kan zijn dat ik mis ben hé, ben zelf ook nog niet zo heel lang gericht aan het trainen.
 
Het zal misschien 20% van de trainingstijd zijn, dan valt dat best mee.
Totale trainingstijd per week pakt 10u, waarvan 8u zone 1 en 2u interval. 2u interval kan je dan nog opdelen in 2 trainingen.
==> 2 (of 3) duurtrainingen en 2 intervaltrainingen per week

Kan zijn dat ik mis ben hé, ben zelf ook nog niet zo heel lang gericht aan het trainen.
Staat nochtans:
'Dit betekent niet dat 10% tot 20% van de totale trainingstijd in zone 3 werd gefietst, maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte.'

I call that bullshit
 
Iemand ervaring met MTB verhuur in zuid frankrijk? Alsook met routes vinden daar?

Gewoon via de standaard kanalen? Routeyou, komoot, etc?

Of bestaan er ook vaste routes zoals we ze hier kennen, met een bepaalde website om de gpx´en te downloaden?
Als je op pad trekt in Frankrijk kom je al snel de typische MTB wegwijzers tegen, maar een gecentraliseerde plaats om ze te downloaden is vaak moeilijk. Vaak heb je op de site van het stadje/dorp het meeste kans.
De grootste database is volgens mij www.utagawavtt.com. Daar zal je wel een idee krijgen van wat er mogelijk is in de omgeving. Het nadeel is wel dat er soms routes op staan van éénmalige toertochten, die nu niet of moeilijker toegankelijk zijn.
 
Bedankt! Is al enkele jaren geleden hoor! Desalniettemin doet het ergens wel pijn om zo’n deftige fiets in een donker hoekje te zien staan. Zeker omdat die zo goed reed. Een rede te meer om de fiets terug wat in ere te herstellen. Is trouwens ook een stadsfiets!
Ik weet niet juist wat voor remmen er op staan, canti zegt me niet meteen iets dus zal nog één en ander moeten opzoeken.
Ik neem alvast een screenshot van het stappenplan 😉

Wat 1) betreft, 2de hands kan ik eens proberen al weet ik niet of er veel deftigs gaat tussen zitten en of ik de brol van het goede ga kunnen onderscheiden…
Gazelles zijn, zelfs bij oudere modellen, zeer vaak trommelremmen. Qua remhendels zit ge dan normaal wel goed met hendels voor velgremmen, kabels vervangen blijft hetzelfde, rem afstellen is iets anders maar wijst zichzelf uit, gewoon kijken hoe de oude kabel bevestigd is (neem foto's) afhankelijk van hoe oud de fiets is en welk model trommelrem kan dat wel foefelen en foeteren zijn. De bout waarmee de kabel doorgaans vastzit kan lastig los te klikken zijn, platte schroevendraaiers zijn uw vriend. Bout & kabel vervolgens losmaken, alles vervangen en afstellen, weer vastmaken op dezelfde plaats (meet en/of markeer desnoods) terug inklikken en eens controleren of de rem niet sleept dan wel te los zit.

Disclaimer: Gazelles rijden heel degelijk en steken goed in elkaar, maar het zijn bijna zonder uitzondering allemaal lastige gevallen om te herstellen (hun standaard eigen pressfit trapassen zijn de hel bijvoorbeeld). Gazelle heeft doorheen de jaren ook 101 verschillende systemen gebruikt, dus mijn uitleg kan ook waardeloos zijn. Gazelles zijn tout court niet meteen gemaakt met oog op zelf herstellingen uit te voeren - verre van onmogelijk maar immer vervelend.
 
Staat nochtans:
'Dit betekent niet dat 10% tot 20% van de totale trainingstijd in zone 3 werd gefietst, maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte.'

I call that bullshit
De eerste vraag is, hoe train je zelf?
Hoe ziet uw normale trainingsweek er uit?

De mensen die dit geschreven hebben trainen professionele wielrenners, waaronder enkele renners van Wanty.
Evenals Laurens Ten Dam, 4de dit jaar in unbound 200. Er zal dus wel iets van werken.
 
Over doelgericht trainen gesproken: iemand die hier gebruik maakt van Trainer Road?
Lang gebruik van gemaakt, was er wel tevreden van. Niet te veel frullekes ofzo, gewoon watts trappen terwijl ik de koers keek of een serie. :D Maar dat moet je zelf wat bekijken. Ik ben er van overtuigd dat voor de gewone recreant, het platform je het vaakst op de fiets krijgt, het beste platform is; alle terechte kritiek op bepaalde plannen ten spijt.

Merkte wel dat ik op een gegeven moment een plateau bereikte, en da werd het wel wat vermoeiend om die intentie op te brengen.
 
De eerste vraag is, hoe train je zelf?
Hoe ziet uw normale trainingsweek er uit?

De mensen die dit geschreven hebben trainen professionele wielrenners, waaronder enkele renners van Wanty.
Evenals Laurens Ten Dam, 4de dit jaar in unbound 200. Er zal dus wel iets van werken.
Ik train niet, ik fiets.
Maar zelfs bij profs is dat dan 1 of max 2 trainingen met wat intensiteit. Sorry maar dat geloof ik niet.
Tenzij ze hun opbouw er bij pakken waarin ze wss weinig intensiteit doen.
Maar anders als je bij prof gaat zien die alles deelt zitten daar heel vaak 'laps' in in het eerste deel van hun trainingen hoor
 
Over doelgericht trainen gesproken: iemand die hier gebruik maakt van Trainer Road?
Ik maak er gebruik van, of maakte, sinds L3B gepasseerd is 😅 Eenmaal mijn jaarlijks doel gepasseerd is skip ik al wel eens wanneer het mooi weer is, wat we nu al veel gehad hebben.

Wat wil je weten?
 
Ik train niet, ik fiets.
Maar zelfs bij profs is dat dan 1 of max 2 trainingen met wat intensiteit. Sorry maar dat geloof ik niet.
Tenzij ze hun opbouw er bij pakken waarin ze wss weinig intensiteit doen.
Maar anders als je bij prof gaat zien die alles deelt zitten daar heel vaak 'laps' in in het eerste deel van hun trainingen hoor

Die 80/20 is ook geen harde waarde dat kan ook wat variëren natuurlijk.
Maar ja als je gaat kijken dan zal je zien dat een prof in feite niet zo heel veel trainingen boven zijn FTP zal doen.

Als je nu MVDP als voorbeeld neemt, hij zit in Calpe te trainen aan ritjes van 287NP. Met amper uitschieters boven 300 watt. Als je veronderstelt dat zijn FTP 380 is dan weet je dat dit geen zotte training is.
Je ziet hem niet veel trainen op waarden boven 400watt hoor. Wat je wel zal zien is dat hij soms blokjes van rond de 340-360watt doet. Dus in de tempozone. Toch kan je zeggen dat hij gepolariseerd traint.
Maar goed MVDP is ook iemand die 155km en 3100HM’s doet in 5u27 als een rustige training. U daarmee vergelijken is niet aan te raden.
 
Die 80/20 is ook geen harde waarde dat kan ook wat variëren natuurlijk.
Maar ja als je gaat kijken dan zal je zien dat een prof in feite niet zo heel veel trainingen boven zijn FTP zal doen.
Een hele training uiteraard niet maar slechts in 1-2 trainingen / week erboven komaan dat geloof je toch zelf niet

Dat is zoals de trainer van Kimeli ooit zijn weekschema online had gezet: alleen duurloopjes aan 12km/u.
Sure
 
Terug
Bovenaan