De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Calling all fiets techniekers (@poeperman, @de Waaslandwolf, ... 😬)

Ik wil mijn achterderailleurkabel (inner + outer cable) vervangen (interne kabels) en ik ben op zoek naar advies om dit op de meest eenvoudige manier te doen.

Ter hoogte van de down tube zit er een cable stop, en het lijkt er op dat er intern een soort van liner rond de derailleur kabel zit (Foto 1).
Ter hoogte van bottom-bracket loopt de kabel via een 'geleider' (Foto 2). De bestaande liner is niet lang genoeg om ook aan de bottom-bracket uit te komen.
Via bottom-bracket en chainstay komt de kabel dan uit aan de achterderailleur.

  1. Wat is hier de meest eenvoudige manier om een nieuwe kabel door te trekken?
    Ik heb al gezien dat ze tijdelijk een (oude) cable liner gebruiken om de nieuwe kabel door het frame te leiden (indien er nog geen inner liner binnen het frame zit). 'T is me echter niet duidelijk of (en hoe) deze methode kan gebruikt worden indien er reeds een liner in het frame zit.

  2. Heeft de liner die nu reeds ronde de kabel in het frame zit een bepaalde functie?
Thanks!
Kan je op foto 1 de behuizing niet los schroeven zodat je een groter gat hebt?

Zo is het bij mijn canyon toch, dan is het makkelijk om alle kabels door te voeren.

Op mijn canyon lopen de kabels ook langs onder, ik heb daar geen behuizing, gewoon blote inner cable. Geen problemen. Die geleider langs onder kan ik ook wel los schroeven.
 
Weekendje Moezel geannuleerd, dus gaan we waarschijnlijk toch die LBL classic doen wel maar de 173km dan en zo vroeg mogelijk vertrekken want wil de hitte toch iets voorblijven
 
Die liner op foto 1, ben je zeker dat die helemaal doorloopt? Er zijn ook cable ends die eindigen in een verlengstukje van een cm of 2-3, zoals aan een shifter.

De bestaande liner heeft 3 functies: doorvoeren van nieuwe kabels, zorgen dat de staaldraad niet rammelt in uw frame én zorgen dat uw staaldraad uw carbon niet gaat doorsnijden.

Als ik het goed begrijp kan je die liner dus niet meer opnieuw gebruiken? Dan is de meest eenvoudige manier (eigenlijk ook bij frames waar de buitenkabel doorloopt):

- oude liner eruit trekken en zorgen dat de oude innercable blijft zitten
- nieuwe liner (of buitenkabel) over de oude innercable schuiven - dat kan enkel wanneer de innercable nog redelijk goed is
- oude innercable eruit
- nieuwe innercable erin

Ik sta nu ook voor datzelfde projectje en heb mij voor de zekerheid (geen liners in het frame) deze tool aangeschaft:
https://www.airevelobearings.com/product/cable-routing-guide-tool/

Eigenlijk een namaak park tool IR 1.2. Einde van de dag kan ik er hopelijk meer over vertellen.

Maar euhm, @waaslandwolf is de enige echte professionele technieker hier denk ik :)
Professioneel of niet, aan die uitleg heb ik niks toe te voegen. Als ik het mij goed herinner is, gezien de liners, dit wel het moment om te zien of de derailleurkabel 1,1 dan wel 1,2mm dik is. Kan anders nog lastig worden.

De 'amateurs' hier zijn trouwens niet minder capabel dan ondergetekende denk ik, er zitten ook bij mij nog (gelukkig steeds kleiner wordende) gaten in mijn kennis en techniek.
 
Ali's, en dan niet de namaak 100% en Oakley, maar de Kapvoe's voldoen voor 95% van de tijd offroad en 100% van de tijd onroad. Maar eens je goeie lenzen hebt gehad... (ik nog niet trouwens).

Mijn vrouw heeft een zonnebril van YSL van 4-500 euro (gortig veel geld in elk geval, past niet in mijn brutoloontopic) en toen ik die smalend even op mijn neus zette wist ik toch echt niet wat mij overkwam. Komende van 'ok' Ray-Bannetjes enzo is zelfs dat een gigantisch verschil

Bij een Saint Laurent zonnebril betaal je gewoon geld voor de naam en het design. De lenzen komen gewoon uit een generieke fabriek die glazen fabriceert voor brillen en zonnebrillen.
Grote kans dat het ofwel Hoya of essilor is.

Los daarvan is oakley echt wel een referentie als het op brillen aankomt.
Hun frames zijn onverwoestbaar en hun glazen zeer duurzaam en bezitten gewoon goeie technologie. Het heeft een reden waarom veel professionele sporters al jaren vertrouwen op oakley om hun te voorzien van brillen.

Heb zelf de volgende brillen van oakley frogskins (gestolen), jawbreaker (gestolen), hollbrook, sutro S. Allemaal om ter beter.
Ik heb een tip nodig voor een goede fiets GPS

- je moet er routes in kunnen uploaden
- moet gebruiksvriendelijk zijn
- goede batterijduur
- er moeten geen kaarten in zitten, behalve als dat echt een must is om deftig te kunnen fietsen?
- het mag ook iets zijn dat 2dehands good value heeft bijvoorbeeld iets van 2019
- Ik moet hem gemakkelijk kunnen wisselen van fiets
- Display moet in het donker leesbaar zijn
- Hartslag etc is niet nodig, tis puur voor navigatie. Syncrhonisatie naar strava ofzo: niet nodig, daar gebruik ik mijn horloge voor
- Bang for the buck

Waar kom je dan op uit?
Belangrijkste is uw budget.
Ik zou al snel zeggen koop u een quadlock mount en gebruik uw smartphone.
 
Belangrijkste is uw budget.
Ik zou al snel zeggen koop u een quadlock mount en gebruik uw smartphone.

Is inderdaad een goeie tip, maar qua batterijduur is dat toch een groot minput hoor (spreek uit ervaring).

Hoe slaagt ge er btw in om zoveel koersbrillen te laten pikken? :unsure:

@Five-seveN : op 2dehands kan je Wahoo Elemnt Bolts terugvinden voor 100 à 125 EUR. Dat voldoet +- aan al je voorwaarden (zeker qua gebruiksvriendelijkheid - dat is bij een garmin imo één van de grootste nadelen).
 
Is er iemand die recent een headset van een Canyon Ultimate of Endurace heeft vervangen en zijn compressiering heeft bijgehouden?

Ik had online lagers besteld op airevelobearings omdat ik €60 voor een paar slechte lagers wat gortig vond. Daar zit echter geen compressiering bij en ik heb die van mij weggegooid vermoed ik. Al ben ik zelfs aan het twijfelen of ik die uberhaupt wel had…

En Canyon zegt, enkel te koop ik set, met lagers 😂

Aangezien dat niet echt verslijt heeft mss nog iemand eentje liggen

Of @Mr.Fingers, zou jij met je Canyon connecties eentje kunnen bemachtigen? Dat mag ook eentje zijn uit de afvalbak, want dat wordt altijd mee vervangen
 
Ik ben stillekes aant uitkijken naar een smart trainer voor in de winter goed te blijven doortrainen.
Ben ook 2dehands aan't zien want ja, kost wel een smak geld.
Is een direct drive een must, of voldoet zo'n wahoo kickr snap ook wel? Die staan wel redelijk scherp geprijsd 2dehands.

En ook: VO2 max blokjes zijn echt de hel!
 
Is er iemand die recent een headset van een Canyon Ultimate of Endurace heeft vervangen en zijn compressiering heeft bijgehouden?

Ik had online lagers besteld op airevelobearings omdat ik €60 voor een paar slechte lagers wat gortig vond. Daar zit echter geen compressiering bij en ik heb die van mij weggegooid vermoed ik. Al ben ik zelfs aan het twijfelen of ik die uberhaupt wel had…

En Canyon zegt, enkel te koop ik set, met lagers 😂

Aangezien dat niet echt verslijt heeft mss nog iemand eentje liggen

Of @Mr.Fingers, zou jij met je Canyon connecties eentje kunnen bemachtigen? Dat mag ook eentje zijn uit de afvalbak, want dat wordt altijd mee vervangen
Woon daar vlakbij maar afvalbak duiken is nu niet meteen mijn dada :p
Maar als ze er een apart voor u willen leggen
 
Oftewel train ik echt op een verkeerde manier, of ik heb gewoon geen aanleg voor het fietsen...

Tijdens de winter heb ik lang de combo gedaan van fietsen + tennissen. Dit zorgde ervoor dat ik wekelijks ~5h kon fietsen, en ~2h kon tennissen. Als ik mijn statistieken vergelijk, heb ik nooit echt een verbetering gezien tussen 12/2021 en 04/2022.
Vanaf 05/2022 is het tennis seizoen intens geworden, waardoor ik lange tijd niet op de fiets heb gezeten. In juni en juli soms 12h getennist, maar gemiddeld misschien 8h tennis? Meestal ook dubbel dus ook niet heel intens...
Eind juli eindelijk terug op de fiets kunnen stappen, en tot mijn grote verbazing trapte ik mijn beste vermogens ooit, hartslag lag gemakkelijk 15 slagen lager tov april... Ik had dit absoluut niet verwacht, maar goed, ik was er wel blij mee... Nu heb ik ondertussen al een 10-tal ritten achter de rug sinds ik terug ben begonnen, en vrij zeker dat mijn prestaties achteruit zijn aan het gaan. Afgelopen zondag nog eens getennist en ik had ook het gevoel weer sneller op mijn limiet te zitten.

Mijn meer recente ritten zitten qua HR gemiddeld rond de 135, meestal rond de 100 minuten, af en toe >180 min... Pak ik mijn trainingen verkeerd aan? Iemand tips?
 
Oftewel train ik echt op een verkeerde manier, of ik heb gewoon geen aanleg voor het fietsen...

Tijdens de winter heb ik lang de combo gedaan van fietsen + tennissen. Dit zorgde ervoor dat ik wekelijks ~5h kon fietsen, en ~2h kon tennissen. Als ik mijn statistieken vergelijk, heb ik nooit echt een verbetering gezien tussen 12/2021 en 04/2022.
Vanaf 05/2022 is het tennis seizoen intens geworden, waardoor ik lange tijd niet op de fiets heb gezeten. In juni en juli soms 12h getennist, maar gemiddeld misschien 8h tennis? Meestal ook dubbel dus ook niet heel intens...
Eind juli eindelijk terug op de fiets kunnen stappen, en tot mijn grote verbazing trapte ik mijn beste vermogens ooit, hartslag lag gemakkelijk 15 slagen lager tov april... Ik had dit absoluut niet verwacht, maar goed, ik was er wel blij mee... Nu heb ik ondertussen al een 10-tal ritten achter de rug sinds ik terug ben begonnen, en vrij zeker dat mijn prestaties achteruit zijn aan het gaan. Afgelopen zondag nog eens getennist en ik had ook het gevoel weer sneller op mijn limiet te zitten.

Mijn meer recente ritten zitten qua HR gemiddeld rond de 135, meestal rond de 100 minuten, af en toe >180 min... Pak ik mijn trainingen verkeerd aan? Iemand tips?
HS zegt geen fluit als je uw zones niet kent

En fiets je gewoon of denk je dat je traint?
 
Advies gevraagd, nu het terug wat vroeger donker begint te worden ben ik op zoek naar nieuwe lichtjes vooraan en achteraan.
Maar, ik heb vooraan aan men gps houder nog een uitsteeksel zitten waar een gopro aan kan en achteraan heb ik een 'aero zadelpen'.

Iemand advies voor zulke lichtjes? Garmin zelf heeft hun smartlight voor vooraan, maar 150 euro vind ik precies beetje veel.
 
Bij een Saint Laurent zonnebril betaal je gewoon geld voor de naam en het design. De lenzen komen gewoon uit een generieke fabriek die glazen fabriceert voor brillen en zonnebrillen.
Grote kans dat het ofwel Hoya of essilor is.

Los daarvan is oakley echt wel een referentie als het op brillen aankomt.
Hun frames zijn onverwoestbaar en hun glazen zeer duurzaam en bezitten gewoon goeie technologie. Het heeft een reden waarom veel professionele sporters al jaren vertrouwen op oakley om hun te voorzien van brillen.

Heb zelf de volgende brillen van oakley frogskins (gestolen), jawbreaker (gestolen), hollbrook, sutro S. Allemaal om ter beter.

Belangrijkste is uw budget.
Ik zou al snel zeggen koop u een quadlock mount en gebruik uw smartphone.
Oakley is nochtans ook onderdeel van luxottica. Zo goed als elke merkmontuur word door hen gemaakt. Pearle is ook van hen. Dus die Saint Laurent, Nike,Prada brillen worden allemaal door hen gemaakt met als Oakley.

Merken die niet willen meedoen aan hun criminele prijzen kopen ze gewoon over zoals ze vroeger met Oakley gedaan hebben.
 
Advies gevraagd, nu het terug wat vroeger donker begint te worden ben ik op zoek naar nieuwe lichtjes vooraan en achteraan.
Maar, ik heb vooraan aan men gps houder nog een uitsteeksel zitten waar een gopro aan kan en achteraan heb ik een 'aero zadelpen'.

Iemand advies voor zulke lichtjes? Garmin zelf heeft hun smartlight voor vooraan, maar 150 euro vind ik precies beetje veel.
Zowel cateye als lezyne verkopen adapters waardoor je hun lichtjes op een GoPro mount kan plaatsen.
 
Wat zijn in het algemeen eigenlijk goede lichtjes voor op de race/gravel bike? Misschien toch ook maar eens in investeren met het oog op de korter wordende dagen.
 
Terug
Bovenaan