De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Is er iemand die recent een headset van een Canyon Ultimate of Endurace heeft vervangen en zijn compressiering heeft bijgehouden?

Ik had online lagers besteld op airevelobearings omdat ik €60 voor een paar slechte lagers wat gortig vond. Daar zit echter geen compressiering bij en ik heb die van mij weggegooid vermoed ik. Al ben ik zelfs aan het twijfelen of ik die uberhaupt wel had…

En Canyon zegt, enkel te koop ik set, met lagers 😂

Aangezien dat niet echt verslijt heeft mss nog iemand eentje liggen

Of @Mr.Fingers, zou jij met je Canyon connecties eentje kunnen bemachtigen? Dat mag ook eentje zijn uit de afvalbak, want dat wordt altijd mee vervangen
Eens bellen naar Campe in Kleit? Is niet zo ver van jou. En 'binnenkort' al helemaal niet wanneer hij verhuist naar Nevele.
 
Oftewel train ik echt op een verkeerde manier, of ik heb gewoon geen aanleg voor het fietsen...

Tijdens de winter heb ik lang de combo gedaan van fietsen + tennissen. Dit zorgde ervoor dat ik wekelijks ~5h kon fietsen, en ~2h kon tennissen. Als ik mijn statistieken vergelijk, heb ik nooit echt een verbetering gezien tussen 12/2021 en 04/2022.
Vanaf 05/2022 is het tennis seizoen intens geworden, waardoor ik lange tijd niet op de fiets heb gezeten. In juni en juli soms 12h getennist, maar gemiddeld misschien 8h tennis? Meestal ook dubbel dus ook niet heel intens...
Eind juli eindelijk terug op de fiets kunnen stappen, en tot mijn grote verbazing trapte ik mijn beste vermogens ooit, hartslag lag gemakkelijk 15 slagen lager tov april... Ik had dit absoluut niet verwacht, maar goed, ik was er wel blij mee... Nu heb ik ondertussen al een 10-tal ritten achter de rug sinds ik terug ben begonnen, en vrij zeker dat mijn prestaties achteruit zijn aan het gaan. Afgelopen zondag nog eens getennist en ik had ook het gevoel weer sneller op mijn limiet te zitten.

Mijn meer recente ritten zitten qua HR gemiddeld rond de 135, meestal rond de 100 minuten, af en toe >180 min... Pak ik mijn trainingen verkeerd aan? Iemand tips?
Ik denk dat dit te maken zal hebben met frisheid (van uw benen) waardoor het fietsen zo goed ging.
In ieder geval zal je met dat tennissen wel een goede basis hebben gelegd waardoor het nu ideaal is om intervallen te doen (VO2 max, sweet spot en FTP).
 
Eens bellen naar Campe in Kleit? Is niet zo ver van jou. En 'binnenkort' al helemaal niet wanneer hij verhuist naar Nevele.
Canyon Service center gaat niet mee in mijn verhaal om een gebruikte over te nemen
Grand Depart wou ook niet omdat ze geen onderdelen liggen hebben van Canyon, maar heb een mailtje gestuurd met wat duiding
Campe heeft ook net een mailtje gekregen want ze zijn nog niet open :)

De makkelijkste oplossing is gewoon bestellen op Acros. Kost €5, maar om dan €10 shipping te betalen is gewoon zo absurd :D

Merci voor de tips en de hulp
 
Geen idee.
Ik weet dat ik al meermaals ben moeten stoppen voor Wahoo mensen omdat ze hun spullement terug via GSM moeten herstarten...
De route? Je kan die ook gewoon starten op de unit zelf dus dat ligt aan hen.

Ik weet vooral dat ik al vaak heb moeten wachten op garmins omdat ze weer eens verkeerd reden omdat de map niet duidelijk was :p
 
De route? Je kan die ook gewoon starten op de unit zelf dus dat ligt aan hen.

Ik weet vooral dat ik al vaak heb moeten wachten op garmins omdat ze weer eens verkeerd reden omdat de map niet duidelijk was :p

1. Dat zou kunnen. Maar dan is het blijkbaar toch niet gebruikersvriendelijk aangezien ik dat al vaker heb voorgehad.
2. Ik heb een Garmin. En dat kan ik niet ontkennen. Het meest handige is dat er iemand een Wahoo heeft, en iemand anders een Garmin. Soms is de Garmin duidelijker. Maar het klopt dat de Wahoo's vaker correct rijden.


Een route die je via een GPX op je GSM hebt geopend (bv in een Whatsappgroep) kon/kan je enkel herstarten door je GSM te gebruiken. Heeft me ook al vaak gestoord.
Dus ?
Gaat het nu wel of niet? Eén ding lijkt me wel duidelijk. Gebruikersvriendelijk is het niet als ge van de route gaat.
Dat stond ook altijd als minpunt in reviews, dus lijkt me toch wel nuttig om aan te halen.

De nieuwere Wahoo's hebben dat probleem overigens niet meer.
 
Dus ?
Gaat het nu wel of niet? Eén ding lijkt me wel duidelijk. Gebruikersvriendelijk is het niet als ge van de route gaat.
Dat stond ook altijd als minpunt in reviews, dus lijkt me toch wel nuttig om aan te halen.

De nieuwere Wahoo's hebben dat probleem overigens niet meer.

Inderdaad correcte opmerking (al heb ik er zelf geen last van, maar dat is persoonlijk).

Qua besturing is een wahoo veel eenvoudiger/gebruiksvriendelijker (wat, begrijp ik, een belangrijk punt was) vandaar mijn suggestie (een Garmin is imo wat complexer te bedienen, maar kan wel veel meer natuurlijk).
 
Ik ben stillekes aant uitkijken naar een smart trainer voor in de winter goed te blijven doortrainen.
Ben ook 2dehands aan't zien want ja, kost wel een smak geld.
Is een direct drive een must, of voldoet zo'n wahoo kickr snap ook wel? Die staan wel redelijk scherp geprijsd 2dehands.

En ook: VO2 max blokjes zijn echt de hel!

Ik heb beide gehad en direct drive is gewoon 1000x beter.
 
HS zegt geen fluit als je uw zones niet kent

En fiets je gewoon of denk je dat je traint?
Goh ben ervan overtuigd dat ik echt wel train, net daarom ben ik een beetje verbaasd :)

Ik denk dat dit te maken zal hebben met frisheid (van uw benen) waardoor het fietsen zo goed ging.
In ieder geval zal je met dat tennissen wel een goede basis hebben gelegd waardoor het nu ideaal is om intervallen te doen (VO2 max, sweet spot en FTP).
Merci, ga ik eens een tijd proberen, bedankt!
 
Goh ben ervan overtuigd dat ik echt wel train, net daarom ben ik een beetje verbaasd :)


Merci, ga ik eens een tijd proberen, bedankt!
Geef anders eens een voorbeeld over hoe je dan traint.
In feite is hartslag ook weinig waard als je niet de link kan leggen met vermogen. Ik weet qua gevoel bijvoorbeeld hoe 200watt aanvoelt en wat mijn normale hartslag daarbij is.
Maar door allerlei factoren kan die hartslag lager zijn dan in de ideale omstandigheden. Maar dat gevoel van 200watt dat blijft wel en dat is doorslaggevend, het effectief meten dat het 200watt is natuurlijk ook belangrijk.
Maar percieved effort is ook gewoon heel belangrijk. Iets kan volgens de metingen dan wel oké zijn, als uw gevoel aangeeft dat een rustig niet rustig is dan is het vaak ook niet rustig.

En er is ook maar één manier om beter te worden in een duursport zoals fietsen en dat is fietsen of die specifiek duursport uitoefenen. Tennis is korte inspanning en explosief, totaal geen duursport. Ja uw algehele conditie zal verbeteren maar een potje dubbelspel is in geen enkele manier te vergelijken met 4u aan een heel rustig tempo fietsen. De spieren en de energiesystemen die je gebruikt zijn totaal anders.
 
Is er iemand die recent een headset van een Canyon Ultimate of Endurace heeft vervangen en zijn compressiering heeft bijgehouden?

Ik had online lagers besteld op airevelobearings omdat ik €60 voor een paar slechte lagers wat gortig vond. Daar zit echter geen compressiering bij en ik heb die van mij weggegooid vermoed ik. Al ben ik zelfs aan het twijfelen of ik die uberhaupt wel had…

En Canyon zegt, enkel te koop ik set, met lagers 😂

Aangezien dat niet echt verslijt heeft mss nog iemand eentje liggen

Of @Mr.Fingers, zou jij met je Canyon connecties eentje kunnen bemachtigen? Dat mag ook eentje zijn uit de afvalbak, want dat wordt altijd mee vervangen
Zitten in de ultimate/endurace ook afwijkende lagers zoals bij een Aeroad? Waar heb je deze gevonden? Ik vond ze namelijk enkel op de site van Canyon voor de hoofdprijs van €60 : -)
 
Laatst bewerkt:
Zitten in de ultimate/endurace ook afwijkende lagers zoals bij een Aeroad? Waar heb je deze gevonden, ik vond ze namelijk enkel op de site van Canyon voor de hoofdprijs van €60 : -)
Yes.

Bij airevelobearings. Daar hebben ze zowat alle lagers voor alle merken. Vóór de Brexit was dat dé perfecte shop maar...

1. de prijzen zijn zonder importheffing en shipping, je komt ook op een dikke €40 (afhankelijk van het aantal sets natuurlijk)
2. er zit geen compressiering bij :biglaugh::woohoo:
 
Jawel, maar mijn focus ligt gewoonlijk voor 80% op eerder rustig tempo , en de resterende 20% waren dan voor dit soort trainingen. Misschien moet ik deze verhouding wat gaan wijzigen 🤷🏻‍♂️
Ik zou 2 duurtrainingen in de week doen en 2 intervallen: 1x FTP afwisselend met VO2 max en en 1x sweet spot. Hoe lang en aantal reps is moeilijker te bepalen en zou je een inspanningstest voor kunnen laten doen.
 
Jawel, maar mijn focus ligt gewoonlijk voor 80% op eerder rustig tempo , en de resterende 20% waren dan voor dit soort trainingen. Misschien moet ik deze verhouding wat gaan wijzigen 🤷🏻‍♂️

Ik zou 2 duurtrainingen in de week doen en 2 intervallen: 1x FTP afwisselend met VO2 max en en 1x sweet spot. Hoe lang en aantal reps is moeilijker te bepalen en zou je een inspanningstest voor kunnen laten doen.
Sweet spot past niet in 20%. Die 20% moet echt hard zijn.

Mss dat uw hard dus niet hard genoeg is (en uw rustig niet rustig genoeg kan ook)
 
Sweet spot past niet in 20%. Die 20% moet echt hard zijn.

Mss dat uw hard dus niet hard genoeg is (en uw rustig niet rustig genoeg kan ook)
Dan heb je het verkeerd begrepen.
80/20 wilt niet zeggen doe nooit threshold werk, want voor iemand die niet zoveel tijd heeft is threshold/ tempo/ sweetspot werk doen net onontbeerlijk in een polarized training schema.
Wat vooral belangrijk is dat zacht echt zacht is en hard ook echt hard. En dat je vooral werkt op die energieflux.

80/20 is niet rij 10u per week en doe 8u heel zacht werk en 2u vo2max.
 
Misschien wat off-topic gezien het over stadsfiets gaat, maar twee vragen voor de mekaniekers hier.

1) Ik zit een beetje met een dilemma mijn huidige fiets die ik van mijn pa gepikt heb. Die bolt eigenlijk voor geen meter doordat de banden al een aantal keer geplakt zijn en de wielen hun beste tijd gehad hebben. Valt dat mee om online ergens wielen te bestellen en te vervangen? Ik vermoed dat een futurum of bikester enkel race of gravel/MTB wielen hebben? Waar nog op te letten? Ik veronderstel dat de meeste wielen een vrij universele maat hebben? Fiets heeft gewone velgremmen btw.

2) Oude fiets die ik van overleden grootvader geërfd heb, bolt stukken beter (oude gazelle) maar staat in de garage stof te vangen. Enige probleem dat ik er vroeger mee had, waren de remhendels. Die zijn van één of ander hard plastic die vaak blokkeerden. Is dat iets dat je zelf kan vervangen? Zal allicht ook de remkabels terug moeten afstellen dan?
 
Terug
Bovenaan