De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gebruik je die ook op de mtb?
Tis toch echt wel een specifieke situatie waarvoor ik naar een specifieke lens op zoek ben. Ik denk niet dat je die op de weg tegenkomt.

Op de website van oakley staat een mooi filmpje over de prizm trail, maarja een filter op een filmpje vertelt wsl niet alles 😀

Ik gebruik die op de weg en ook met mijn gravelbike waar ik ook offroad mee ga en ben daar wel tevreden van. Het geeft veel meer contrast aan groen en bruin.
 
Als het echt goed werkt zou ik er wel wat geld aan durven geven.

Dan zeg ik vaarwel aan het Ali brillen tijdperk
Ali's, en dan niet de namaak 100% en Oakley, maar de Kapvoe's voldoen voor 95% van de tijd offroad en 100% van de tijd onroad. Maar eens je goeie lenzen hebt gehad... (ik nog niet trouwens).

Mijn vrouw heeft een zonnebril van YSL van 4-500 euro (gortig veel geld in elk geval, past niet in mijn brutoloontopic) en toen ik die smalend even op mijn neus zette wist ik toch echt niet wat mij overkwam. Komende van 'ok' Ray-Bannetjes enzo is zelfs dat een gigantisch verschil
 
Ik reed gisteren rond met een Kapvoe.

Kans is natuurlijk heel groot dat ook een echt goeie lens nog altijd niet voldoet aan waar ik op hoop.
 
Ik reed gisteren rond met een Kapvoe.

Kans is natuurlijk heel groot dat ook een echt goeie lens nog altijd niet voldoet aan waar ik op hoop.
Mijn broer heeft recent een Prizm Trail lens gekocht, komend weekend gaan we op 3 daagse met de gravelbike. Als ik daar iets tegenkom dat me dodgy lijkt met mijn bril doe ik hetzelfde stuk nog eens met zijn bril, zien of het een noemenswaardig verschil geeft!
 
Ik reed gisteren rond met een Kapvoe.

Kans is natuurlijk heel groot dat ook een echt goeie lens nog altijd niet voldoet aan waar ik op hoop.
Ken ik niet, ik rij rond met Spaans merk. Siroko, maar voor in de bossen ist ook een Merde, tis een oranje lens.
Heb een andere met blauwe lens maar die is niet donker genoeg voor mijn ogen.

Heb een oranje, blauwe, zwarte en grijze lens.
En een soort photocrom, maar moet ik eens testen met veel zon, meestal is die goed voor halfbewolkt weer.

Ik volg hier mee.
 
Ken ik niet, ik rij rond met Spaans merk. Siroko, maar voor in de bossen ist ook een Merde, tis een oranje lens.
Heb een andere met blauwe lens maar die is niet donker genoeg voor mijn ogen.

Heb een oranje, blauwe, zwarte en grijze lens.
En een soort photocrom, maar moet ik eens testen met veel zon, meestal is die goed voor halfbewolkt weer.

Ik volg hier mee.
Siroko is een chinees merk dat gewoon veel reclame maakt op Instagram en facebook
 
Heb ondertussen al 4 wielen gevlochten voor mezelf en reparaties uitgevoerd op de wielen van vrienden. Vriend heeft zelf een heel wiel gespaakt nadat ik hem op weg geholpen had. Moeilijk is het niet, geduld en beetje inzicht is voldoende.
correct, ik vind het zelfs heel plezant om te doen. Maar je moet je hoofd er een beetje bijhouden (tenzij straight-pull).
Voor mijn reisfiets (stalen fiets, ca. 30kg bagage achteraan) heb 3 jaar geleden een wiel gevlochten, staat nog steeds kaarsrecht.
Op mijn mtb rijd ik ook met zelf gevlochten wielen rond, na een jaar nog perfect recht en bollen soepel. Maar ik moet toegeven: ik ben er heel perfectionistisch in, alle individuele spaken op spanning testen en gelijk zetten
 
Iemand die de Muc-Off tubeless valves gebruikt en weet of/waar het mogelijk is om de valve cores apart te bestellen?
Mijn klein handpompje heeft zicht vast gezet op de core en is onmogelijk los te krijgen.
 
Valve cores kan je sowieso bij onze Duitse vrienden bestellen

bike-components
bike-discount
r2-bikes
bikeinn -> edit: volgens mij Spaanse vrienden!

ergens daar heb ik er sowieso al eens besteld alleszins
 
Calling all fiets techniekers (@poeperman, @de Waaslandwolf, ... 😬)

Ik wil mijn achterderailleurkabel (inner + outer cable) vervangen (interne kabels) en ik ben op zoek naar advies om dit op de meest eenvoudige manier te doen.

Ter hoogte van de down tube zit er een cable stop, en het lijkt er op dat er intern een soort van liner rond de derailleur kabel zit (Foto 1).
Ter hoogte van bottom-bracket loopt de kabel via een 'geleider' (Foto 2). De bestaande liner is niet lang genoeg om ook aan de bottom-bracket uit te komen.
Via bottom-bracket en chainstay komt de kabel dan uit aan de achterderailleur.

  1. Wat is hier de meest eenvoudige manier om een nieuwe kabel door te trekken?
    Ik heb al gezien dat ze tijdelijk een (oude) cable liner gebruiken om de nieuwe kabel door het frame te leiden (indien er nog geen inner liner binnen het frame zit). 'T is me echter niet duidelijk of (en hoe) deze methode kan gebruikt worden indien er reeds een liner in het frame zit.

  2. Heeft de liner die nu reeds ronde de kabel in het frame zit een bepaalde functie?
Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Calling all fiets techniekers (@poeperman, @de Waaslandwolf, ... 😬)

Ik wil mijn achterderailleurkabel (inner + outer cable) vervangen (interne kabels) en ik ben op zoek naar advies om dit op de meest eenvoudige manier te doen.

Ter hoogte van de down tube zit er een cable stop, en het lijkt er op dat er intern een soort van liner rond de derailleur kabel zit (Foto 1).
Ter hoogte van bottom-bracket loopt de kabel via een 'geleider' (Foto 2). De bestaande liner is niet lang genoeg om ook aan de bottom-bracket uit te komen.

  1. Wat is hier de meest eenvoudige manier om een nieuwe kabel door te trekken?
    Ik heb al gezien dat ze tijdelijk een (oude) cable liner gebruiken om de nieuwe kabel door het frame te leiden (indien er nog geen inner liner binnen het frame zit). 'T is me echter niet duidelijk of (en hoe) deze methode kan gebruikt worden indien er reeds een liner in het frame zit.

  2. Heeft de liner die nu reeds ronde de kabel in het frame zit een bepaalde functie?
Thanks!
Die liner op foto 1, ben je zeker dat die helemaal doorloopt? Er zijn ook cable ends die eindigen in een verlengstukje van een cm of 2-3, zoals aan een shifter.

De bestaande liner heeft 3 functies: doorvoeren van nieuwe kabels, zorgen dat de staaldraad niet rammelt in uw frame én zorgen dat uw staaldraad uw carbon niet gaat doorsnijden.

Als ik het goed begrijp kan je die liner dus niet meer opnieuw gebruiken? Dan is de meest eenvoudige manier (eigenlijk ook bij frames waar de buitenkabel doorloopt):

- oude liner eruit trekken en zorgen dat de oude innercable blijft zitten
- nieuwe liner (of buitenkabel) over de oude innercable schuiven - dat kan enkel wanneer de innercable nog redelijk goed is
- oude innercable eruit
- nieuwe innercable erin

Ik sta nu ook voor datzelfde projectje en heb mij voor de zekerheid (geen liners in het frame) deze tool aangeschaft:
https://www.airevelobearings.com/product/cable-routing-guide-tool/

Eigenlijk een namaak park tool IR 1.2. Einde van de dag kan ik er hopelijk meer over vertellen.

Maar euhm, @waaslandwolf is de enige echte professionele technieker hier denk ik :)
 
Thanks!
Ik heb nergens professioneel vermeld ;) . @Mr.Fingers hoort anders ook wel in het lijstje denk ik.

Ik zal vanavond eens checken of de liner zeker volledig doorloopt.
Op zich, indien de liner volledige doorloopt denk ik wel dat hij opnieuw gebruikt kan worden.
Ik neem aan dat ik dan gewoon hetzelfde procédé volgt, maar dan zodra de nieuwe inner cable zit, de bestaande inner liner over de oude schuif?

Ik moet wel ergens nog een (tijdelijke) inner liner weten te bemachtigen. Kan ik die gewoon halen uit een oude buitenkabel of beter één online kopen?

Interessant tooltje die namaak Park Tool. Bij nood: Was jij niet van omgeving Gent @poeperman 😬 ?
 
Laatst bewerkt:
Valve cores kan je sowieso bij onze Duitse vrienden bestellen

bike-components
bike-discount
r2-bikes
bikeinn -> edit: volgens mij Spaanse vrienden!

ergens daar heb ik er sowieso al eens besteld alleszins
Ja dat zijn inderdaad de typische sites waar ik op zoek, maar ik vind daar geen spare valve cores van Muc-Off.

Een set nieuwe valves is het einde van de wereld niet (22 euro), maar het is wel spijtig.
 
Terug
Bovenaan