De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik kwam eens thuis en merkte dat het slotje aan één kant open stond.
Geen idee hoe dit kon, maar heb zo dus mijn rit gedaan...

Had de dag voordien ketting in hot wax gedaan en terug aaneen gezet via de quick link, en toen ook duidelijk gecontroleerd of het ok zat...
Kan zijn dat dat slotje de hele rit aan één kant heeft open gestaan. Ik weet alleen dat het slotje kapot ging een paar kilometer voor de finish. Sindsdien check ik inderdaad beter of het slotje wel goed dicht is. Maar dan nog is een extra slotje meenemen geen overbodige luxe.
 
Doeme hè. Vandaag leek ik goed in form, wou een extra lang mtb tochtje er van maken. Op een uur van huis plots platte band en geen reserveband of gerief mee 😒 Zal me weeral leren. Vrouw kunnen opbellen en die is me komen halen lol.
 
Het gaat er eerder om dat hij geen water op zijn ketting wil. Squirt gebruiken als smeermiddel voor de ketting en dan wordt dat inderdaad zo voorgeschreven.

edit.. lap... nu lees ik post #11684. Ook tijd te veel dus :laugh:
Water wil ik ook niet op mijn fiets :P
Rij enkel maar in kurkdroog weer. Uw fiets ook elke keer afspuiten is ook niet zo bevordelijk.
Beter zet je hem dan in een degelijke coating en poets je met een vochtige doek.
 
Het gaat er eerder om dat hij geen water op zijn ketting wil. Squirt gebruiken als smeermiddel voor de ketting en dan wordt dat inderdaad zo voorgeschreven.

edit.. lap... nu lees ik post #11684. Ook tijd te veel dus :laugh:
Dit dus


Aan een squirt ketting moet ge in principe niets doen. En zeker geen water op laten komen.
En ik wissel ook ongeveer iedere rit van ketting.
 
Wat doe je als het regent met jouw gewaxte ketting?
Droogblazen met een (niet krachtig) luchtdrukpistool.
Ontvetten doe ik dat nooit een squirt ketting. Staat overigens op de website van squirt in vette letters dat je dit nooit mag doen. Op die manier verwijder je alle opgebouwde wax in de ketting en begin je terug van voor af aan.


Als je er gewoon afblijft kan je, eens het opgebouwd is, meerdere ritten achter elkaar rijden zonder opnieuw te moeten smeren.
 
Droogblazen met een (niet krachtig) luchtdrukpistool.
Ontvetten doe ik dat nooit een squirt ketting. Staat overigens op de website van squirt in vette letters dat je dit nooit mag doen. Op die manier verwijder je alle opgebouwde wax in de ketting en begin je terug van voor af aan.


Als je er gewoon afblijft kan je, eens het opgebouwd is, meerdere ritten achter elkaar rijden zonder opnieuw te moeten smeren.
benieuwd hoe jij je zwarte ketting dan zuiver krijgt, gewoon bijsquirten zeker dat ze nog vuiler wordt
 
benieuwd hoe jij je zwarte ketting dan zuiver krijgt, gewoon bijsquirten zeker dat ze nog vuiler wordt
Dat is dan ook direct de reden waarom bij een koersfiets Squirt niet zo populair is. Je ketting ziet er inderdaad niet proper uit met al die opgebouwde wax. De rest van die fiets staat daar te blinken en dan zo een smerige ketting. Dat is gewoon geen zicht. Op een MTB maakt dat niet zo veel uit.
Maar als je daar mee kan leven is er niets zo goed als Squirt imo. Ik rij altijd samen met dezelfde persoon en die zweert bij Morgan dry lube. Mijn tandwielen gaan dubbel zo lang mee als die kerel zijn tandwielen. En daar gaat het bij mij vooral om.
 
Maar als je daar mee kan leven is er niets zo goed als Squirt imo.
ik was, en ben al jaren fan van Squirt, maar hotwax is toch next level. De application duurt wat langer en is meer gedoe, maar het resultaat is veel schoner (want de zwarte build-up smelt weer weg als je het opnieuw aanbrengt) en het is veel beter resistent tegen regen.
 
Hier ook dry lube, ketting idd zwart. Dan keer met doek over na een rit en om de 500 km ontvetten en smeren. Tenzij ik wat verkeerd doe.
 
Elk smeermiddel heeft zijn voor en nadelen.
Ik zweer zelf bij wax lube. Makkelijk om aan te brengen en schoon te houden.
Lube is goed qua smerende werking maar is zo vettig dat bij het minste heel uw ketting vol hangt met troep.
 
ik was, en ben al jaren fan van Squirt, maar hotwax is toch next level. De application duurt wat langer en is meer gedoe, maar het resultaat is veel schoner (want de zwarte build-up smelt weer weg als je het opnieuw aanbrengt) en het is veel beter resistent tegen regen.
Ik heb 3 soorten Squirt staan, de gewone, de low temp en die voor e-bikes.
Die laatste is ook waterresistent(er); je kan ze allemaal door elkaar gebruiken :)
 
Ik weet echt niet hoe je het voor mekaar krijgt om je ketting zwart te krijgen met squirt.. Dan heb je de eerste keer je ketting niet goed genoeg ontvet.

Ik gebruik al jaren squirt op de racer en mijn ketting is nooit zwart en ik veeg hem zelfs maar 1x per week af (300 km).
 
Ik heb met squirt hetzelfde voor als @SomeDude. Op de mtb blijft die mega proper, ik hoef daar zelfs niet met een vod over te gaan. Op de koersfiets komt er toch meer zwart op, wat er dan ook wel af is eens ik er met een vod over ga.
Op de mtb is het Sram en op de koers shimano. Zou het kunnen dat af fabriek die shimano kettingen binnenin de leds veel meer vet bevatten en dat zich nog gedurende langere tijd naar buiten werkt? Een andere reden kan ik me moeilijk bedenken.
 
Ik heb met squirt hetzelfde voor als @SomeDude. Op de mtb blijft die mega proper, ik hoef daar zelfs niet met een vod over te gaan. Op de koersfiets komt er toch meer zwart op, wat er dan ook wel af is eens ik er met een vod over ga.
Op de mtb is het Sram en op de koers shimano. Zou het kunnen dat af fabriek die shimano kettingen binnenin de leds veel meer vet bevatten en dat zich nog gedurende langere tijd naar buiten werkt? Een andere reden kan ik me moeilijk bedenken.
Kan zijn, ik leg mijn nieuwe ketting altijd een paar uur in de ontvetten, dan spoel ik af en dan ontvet ik hem nog eens voor ik squirt aanbreng. Misschien heb ik daardoor er geen last van.
 
Terug
Bovenaan