De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Racer terug na 2 weken in herstelling van de achterbrug.
Scheur was blijkbaar rondomrond, valt niets meer van te zien (y) Hopelijk volgende week eens testen. Al maand niet meer gefietst.
 
Noob vraag… Ik heb een 11 speed quick link van Shimano op mijn ketting gemonteerd. Op de website staat echter het volgende:
  • Shimano Quick Links zijn maar één keer te gebruiken.
Hoe interpreteer ik dit? Alleen te gebruiken bij deze ketting of na het losmaken van de ketting een nieuwe quick link gebruiken? :unsure:
Het gaat om deze
 
Noob vraag… Ik heb een 11 speed quick link van Shimano op mijn ketting gemonteerd. Op de website staat echter het volgende:
  • Shimano Quick Links zijn maar één keer te gebruiken.
Hoe interpreteer ik dit? Alleen te gebruiken bij deze ketting of na het losmaken van de ketting een nieuwe quick link gebruiken? :unsure:
Het gaat om deze
Deze ketting, elke keer vervangen is verkoopspraat.
 
Heeft te maken met hoe een quicklink werkt. Die voor "single use" zijn niet gegarandeerd meer slotvast na herhaaldelijk openen en sluiten, die dat dat dat wel kunnen hebben een ander soort slotje (een soort van banaan-achtige sleuf). In de praktijk heeft het eigenlijk geen verschil, het is meer een "liability clause", dat Shimano niet kan garanderen dat de ketting niet breekt op die plek als die link meermaals gebruikt is geweest.
 
Dat ziet er wel héél makkelijk uit.

Yes! Als je ketting volledig clean is is het ook effectief zo. Als hij wat vuil staat kost het wat meer moeite maar hij gaat altijd zonder tools los. En kost zelfs minder dan de normale quicklinks.

Toevallig leren kennen doordat die link in mijn Cyclowax starter pack zat. Ook aanbevolen trouwens als je niet graag poetst.

EDIT: het enige dat ik vreemd vind is dat die link zogezegd op 8, 9, 10, 11 én 12 speed zou passen. Ik heb hem enkel gebruikt op 11-speed (zowel op shimano als KMC ketting).
 
Ik heb 1 keer eens een slotje kapot gehad. Helemaal op het einde van een MTB TT dus dat moet na ongeveer 50 km geweest zijn. Geen idee of dat te maken had met het vaak openen en sluiten van het slotje. Aangezien ik tussen 3 kettingen switch is dat goed mogelijk want ik doe zo een slotje wel heel vaak open en dicht. In elk geval neem ik sinds die dag altijd een reserve slotje mee wanneer ik ga fietsen.
 
Die single use shimano doe ik wel ne keer of 100 open.

Aangezien ik mijn ketting na iedere rit eraf haal.

Nooit problemen mee gehad.
Waarom? Dat je dat doet bij het grondig kuisen van uw ketting is nog begrijpelijk, maar dat doe je toch niet na elke rit?
 
Ik heb 1 keer eens een slotje kapot gehad. Helemaal op het einde van een MTB TT dus dat moet na ongeveer 50 km geweest zijn. Geen idee of dat te maken had met het vaak openen en sluiten van het slotje. Aangezien ik tussen 3 kettingen switch is dat goed mogelijk want ik doe zo een slotje wel heel vaak open en dicht. In elk geval neem ik sinds die dag altijd een reserve slotje mee wanneer ik ga fietsen.

Ik kwam eens thuis en merkte dat het slotje aan één kant open stond.
Geen idee hoe dit kon, maar heb zo dus mijn rit gedaan...

Had de dag voordien ketting in hot wax gedaan en terug aaneen gezet via de quick link, en toen ook duidelijk gecontroleerd of het ok zat...
 
Ik vermoed na elke rit dat hij zijn ketting kuist :p
Dan heb je wel tijd te veel :p
Het gaat er eerder om dat hij geen water op zijn ketting wil. Squirt gebruiken als smeermiddel voor de ketting en dan wordt dat inderdaad zo voorgeschreven.

edit.. lap... nu lees ik post #11684. Ook tijd te veel dus :laugh:
 
Ik kwam eens thuis en merkte dat het slotje aan één kant open stond.
Geen idee hoe dit kon, maar heb zo dus mijn rit gedaan...

Had de dag voordien ketting in hot wax gedaan en terug aaneen gezet via de quick link, en toen ook duidelijk gecontroleerd of het ok zat...
Kan zijn dat dat slotje de hele rit aan één kant heeft open gestaan. Ik weet alleen dat het slotje kapot ging een paar kilometer voor de finish. Sindsdien check ik inderdaad beter of het slotje wel goed dicht is. Maar dan nog is een extra slotje meenemen geen overbodige luxe.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan