De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn doelstelling is in de eerste plaats (gestart met fietsen door blessures) om mijn conditie op punt te houden en fietsen is een goed alternatief voor LSD trainingen. Mijn specifieke fietsambitie is om mee te kunnen met zondagsrijders van mijn leeftijd.

Ik denk dat ik nog relatief ver van mijn potentieel/stagnering zit; vandaar dat ik advies zoek. Misschien iets concreter: ik heb altijd gefietst zoals ik liep; een tempo dat ik net genoeg kan volhouden voor de afstand dat ik wil doen. Om sneller te gaan fietsen moet ik intervallen doen tot mijn benen ontploffen of langer (en dus iets rustiger rijden).
@Airjinx: alvast bedankt voor het advies.
Oei als je zo uw looptrainingen altijd doet dan is ook daar nog wel wat ruimte voor verbetering :p

Mijn doelstelling is in de eerste plaats (gestart met fietsen door blessures) om mijn conditie op punt te houden en fietsen is een goed alternatief voor LSD trainingen. Mijn specifieke fietsambitie is om mee te kunnen met zondagsrijders van mijn leeftijd.

Ik denk dat ik nog relatief ver van mijn potentieel/stagnering zit; vandaar dat ik advies zoek. Misschien iets concreter: ik heb altijd gefietst zoals ik liep; een tempo dat ik net genoeg kan volhouden voor de afstand dat ik wil doen. Om sneller te gaan fietsen moet ik intervallen doen tot mijn benen ontploffen of langer (en dus iets rustiger rijden).
@Airjinx: alvast bedankt voor het advies.

Voordeel met fietsen is dat je op enkele weken tijd wel grote stappen kan zetten. Aangezien fietsen veel minder belastend is dan lopen kan je op korte tijd sneller volume en intensiteit opbouwen.
Op 6-8 weken tijd kan je met gerichte training zeker mee met de zondagse fietsvrienden als je wat sportief aangelegd bent.

Omgekeerd kan niet. Je mag nog zo goed getraind zijn op de fiets en cardiovasculair een beest zijn. Je hebt dan het gevoel dat je perfect een uur kan lopen. Maar het musculoskeletaal systeem is er absoluut niet op voorbereidt met blessures tot gevolg…

Misschien moet je de loop- en fietsdoelen dus opdelen en tijdens het jaar de focus wat verleggen van de ene naar de andere sport en toch blijven onderhouden.

Succes!

En als het kan 1 van de belangrijkste dingen die veel verschil kan maken. Proberen of je niet dieper kan zitten.

Ook weer de mop van de dag…
Ik ben hier de enige die concreet een training geeft, ook in discussie gaat waarom een methode minder geschikt is. Airjinx zegt om wat op groot blad wat op te trekken of wat bergjes op te sprinten.
Reactie “alvast bedankt airjinx voor het advies!”

Oké dan… :unsure:

Niet iedereen gaat mee in het hokjesdenken van lopen = lopen en fietsen = fietsen.
Van der Poel verpulverde alle Nederlanders op de winterspelen, en hoe deed hij dat? Owja, met voornamelijk fietstrainingen.

Hij geeft nu zelf aan gewoon zo hard mogelijk te lopen als hij voor een bepaalde afstand vol kan houden. Dat is natuurlijk niet the way to go. Toen ik nog regelmatig liep deed ik ook gewoon 30/30's en hill repeats om aan de kracht te werken.
Maar zoals ik al zei is volume voor mij niet het probleem maar de kracht. Zet hem 2 avonden per week op de rollen voor 45' a 60' en ik doe hem knallen na een maand! Als je marathons loopt heb je fysiek genoeg om 100km op een fiets te zitten. 100km fietsen is veel gemakkelijker.

Oei als je zo uw looptrainingen altijd doet dan is ook daar nog wel wat ruimte voor verbetering :p
Voor mijn wedstrijden doe ik een schema (interval, wedstrijdtempo, LSD), maar het meeste plezier haal ik uit gewoon gaan lopen (10% onder max HS).

En als het kan 1 van de belangrijkste dingen die veel verschil kan maken. Proberen of je niet dieper kan zitten.
Ik zal eens proberen, ik veronderstel dat dieper meer naar achteren op de zadel bedoeld wordt?

Iemand een idee om de hendel van een thule fietsenrek terug los te krijgen?
https://ibb.co/Qcc8Qcx

Deze zit vast in de 'lock' positie om aan te draaien of los te maken, maar krijg hem niet meer in 'unlock' op vrij terug te keren. Gisteren al redelijk wat kruipolie ingespoten, maar geen beweging in te krijgen 😔

Voor mijn wedstrijden doe ik een schema (interval, wedstrijdtempo, LSD), maar het meeste plezier haal ik uit gewoon gaan lopen (10% onder max HS).

Ik zal eens proberen, ik veronderstel dat dieper meer naar achteren op de zadel bedoeld wordt?

Zomaar ineens aan uw positie sleutelen is mss vragen om problemen.
Ben je lenig? Want hij bedoelt wss eerder stuur lager zetten (of verder weg maar dan heb je andere stuurpen nodig)

Stuur iets lager zetten. Natuurlijk niet ineens 2 cm ofzo, maar probeer eens een spacer ervan tussen te laten en beginnen met een kleine toer te doen. Niet van de eerste keer 100km gaan rijden als je iets aan je positie veranderd hebt.

Zomaar ineens aan uw positie sleutelen is mss vragen om problemen.
Ben je lenig? Want hij bedoelt wss eerder stuur lager zetten (of verder weg maar dan heb je andere stuurpen nodig)
Is niet gezegd.. Je kan gerust wat proberen en een andere positie is altijd wat wennen. Als je dat lichtjes op gaat bouwen kun je gerust wat dieper gaan zitten. Als het na een maand nog altijd niet goed aanvoelt dan gaat het niet lukken.

Ik heb het bij mezelf nu ook gedaan en de eerste week was het wat wennen en nu voelt het zoals vroeger aan maar ik ben er wel sneller door geworden.

Er is niks verloren met dat eens te proberen. Lukt het niet, dan zet je het weer als vroeger.

Smaller stuur zetten, hoods naar binnen, 50mm karrewielen kopen, en op straat rijden ipv op het fietspad! Go go go.
En eerst gaan smullen bij de Mcdo voor ge vertrekt!
Eens voor de gein gedaan aangezien Robin(?) in de loopthread dat altijd aanhaalde en snelle tijden liep.

Eerlijk is eerlijk, ik ging ook harder/sneller dan anders zonder meteen te verzuren. Zullen veel suikers in dat eten draaien zeker :unsure:

Ze verkopen natuurlijk ook wel salades bij de McDonald’s :p
Het zijn niet enkel frieten en burgers.

Trouwens is McDonald’s nog bijlange na niet zo slecht. Als je gaat vergelijken met naar het lokaal frituur gaan of straks op restaurant een steak friet met roomsaus gaan eten dan ben je veel slechter af.

Laatst bewerkt:
Vandaag de Elfstedentocht overleefd, heb er het juiste juiste jaar uitgekozen. Geen minuut zonder regen en wind waar u benen van ontploffen.

En eerst gaan smullen bij de Mcdo voor ge vertrekt!
Eens voor de gein gedaan aangezien Robin(?) in de loopthread dat altijd aanhaalde en snelle tijden liep.

Eerlijk is eerlijk, ik ging ook harder/sneller dan anders zonder meteen te verzuren. Zullen veel suikers in dat eten draaien zeker :unsure:
De vraag is: waar had die gestaan als hij deftig had gegeten
Ze verkopen natuurlijk ook wel salades bij de McDonald’s :p
Het zijn niet enkel frieten en burgers.

Trouwens is McDonald’s nog bijlange na niet zo slecht. Als je gaat vergelijken met naar het lokaal frituur gaan of straks op restaurant een steak friet met roomsaus gaan eten dan ben je veel slechter af.
@Ultra100 please come in.

sweet spot is voor pussie's: u beetje moe maken maar je wilt niet teveel pijn hebben. Tenzij je 2/3 trainingen per dag doet zoals die triatleten is dat mss praktisch om niet te vermoeid te zijn
Duurtrainingen ook. Gewoon heel traag rijden langs het kanaal om je niet te moe te maken. Vlammen GVD!!!

Terug
Bovenaan