De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het is eigenlijk al altijd zo geweest dat je in Vlaanderen met een MTB enkel en alleen

- op de openbare weg
- op bepijlde mtb routes
- op toertochten

mag komen.

In de Walen is daar als bonus bij alle paden breder dan 1m.

Voor corona waren de bossen meestal veel leger en was dat geen probleem.

Voor het eerst sinds lang nog eens een MTB toertocht gereden. Ik heb het zeer kalm aan gedaan, zowel qua afstand als snelheid, maar ik heb toch serieuze blaren opgelopen aan mijn zitvlak. Ouch. :(

Het is eigenlijk al altijd zo geweest dat je in Vlaanderen met een MTB enkel en alleen

- op de openbare weg
- op bepijlde mtb routes
- op toertochten

mag komen.

In de Walen is daar als bonus bij alle paden breder dan 1m.

Voor corona waren de bossen meestal veel leger en was dat geen probleem.
Ik dacht altijd dat je in vlaanderen ook elk pad breder dan 1 persoon gebruiken tenzij er een bord staat

Wetgeving en toegankelijkheid

Een Besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2008 regelt de toegankelijkheid van de natuurreservaten en alle bossen in Vlaanderen. De basisregel is eenvoudig: voetgangers mogen alle paden gebruiken. Alle andere categorieën recreanten, waaronder ruiters en fietsers, verkrijgen slechts toegang tot een bepaald domein door een goedgekeurde toegankelijkheidsregeling voor dat domein. Zo’n regeling beschrijft welke categorie bezoekers welkom is op welke paden en in welke zones. Een toegankelijkheidsregeling bestaat uit een kaart, een reglement en signalisatie op het terrein. De Vlaamse minister van Leefmilieu keurt ze goed na een uitgebreide adviesronde en een openbaar onderzoek.
maw nergens te verkrijgen.

En soms wordt elke weg gewoon afgesloten tja dan rij ik er wel door ipv helemaal rond te rijden op asfaltwegen want daar dienen mijn banden niet voor

Laatst bewerkt:
Dat zijn gewoon de pijltjes die aanduiden waar ge moogt rijden.

Brede paden hebben hier in het dorp er een paar een (heel dikke) boete voor gehad. Dus mag niet. Pad zo breed als de straat, maar geen openbare weg.

Zie ook : https://www.natuurenbos.be/mountainbiken-de-natuur-wat-mag-wel-wat-mag-niet
Daarin staat ook wat ik reageerde op @SomeDude dat die pijlkes aangeven of het voldoet aan de toegankelijkheidsregeling : "Een TR bestaat uit een kaart, een reglement en signalisatie op het terrein."

En zoals ik zei. Hier in het dorp zijn er een hoopke tegengehouden. Op een pad waar ge eigenlijk met de auto door kunt rijden. Geen privé.
Honderden euro's boete de man. Wel een voorgeschiedenis aan vast dat er groepen mtb'ers ruzie maakten met de wandelaars (op een wandelroute).

Laatst bewerkt:
Dat zijn gewoon de pijltjes die aanduiden waar ge moogt rijden.

Brede paden hebben hier in het dorp er een paar een (heel dikke) boete voor gehad. Dus mag niet. Pad zo breed als de straat, maar geen openbare weg.
Privé moet ook uithangen dat het privé is tegenwoordig (en dan nog het juiste bord, gewoon privé is niet genoeg)

En dat je enkel Sport-Vlaanderen wegen mag volgen is quatsch of bedoel je nog andere pijlen?

Iemand hier die een edge 530 fietsgps heeft? Ik maak nu mijn fietsroutes op routeyou, opslaan als gpx en dan gewoon in die gps trekken en wordt automatisch omgezet. Dat is geen probleem.
Hij pakt echter de naam van die fietsroute niet over, maar gewoon het startpunt. Gigantisch vervelend dus als ik er een paar zou willen laten staan. Als ik hem hernoem binnen courses (dus waar hij opgeslaan staat) via de pc verandert het niets op de gps zelf. Enkel via het toestel hernoemen lukt, maar aangezien het knoppen zijn is dat verschrikkelijk omslachtig. Kortom, iemand die weet hoe ik het via pc kan doen?

Bedankt!

Iemand hier die een edge 530 fietsgps heeft? Ik maak nu mijn fietsroutes op routeyou, opslaan als gpx en dan gewoon in die gps trekken en wordt automatisch omgezet. Dat is geen probleem.
Hij pakt echter de naam van die fietsroute niet over, maar gewoon het startpunt. Gigantisch vervelend dus als ik er een paar zou willen laten staan. Als ik hem hernoem binnen courses (dus waar hij opgeslaan staat) via de pc verandert het niets op de gps zelf. Enkel via het toestel hernoemen lukt, maar aangezien het knoppen zijn is dat verschrikkelijk omslachtig. Kortom, iemand die weet hoe ik het via pc kan doen?

Bedankt!
Simpelste in mijn ogen - en hoe ik het ook doe - is de GPX inladen in de Garmin Connect webinterface. Daar kan je de route hernoemen en vervolgens zenden naar je Garmin toestellen. Standaard staat 'Use Garmin Express' aangevinkt, maar dat zet ik dan uit. Voorlopig gebeurt er dan nog niets.

Als ik mijn GPS vervolgens opstart synct die met mijn phone (waar ook Garmin Connect op staat) en heb ik de route.

edit: Je kan de gpx ook direct inladen op je phone via garmin connect. Je kan dan ook de naam wijzigen en syncen naar je gps.

Simpelste in mijn ogen - en hoe ik het ook doe - is de GPX inladen in de Garmin Connect webinterface. Daar kan je de route hernoemen en vervolgens zenden naar je Garmin toestellen. Standaard staat 'Use Garmin Express' aangevinkt, maar dat zet ik dan uit. Voorlopig gebeurt er dan nog niets.

Als ik mijn GPS vervolgens opstart synct die met mijn phone (waar ook Garmin Connect op staat) en heb ik de route.

edit: Je kan de gpx ook direct inladen op je phone via garmin connect. Je kan dan ook de naam wijzigen en syncen naar je gps.
Werkt perfect, merci!

Privé moet ook uithangen dat het privé is tegenwoordig (en dan nog het juiste bord, gewoon privé is niet genoeg)

En dat je enkel Sport-Vlaanderen wegen mag volgen is quatsch of bedoel je nog andere pijlen?
Is geen quatsch.... Die bordjes met die driehoeken en wielen onder ja.

Hier in het dorp al meerdere mensen boetes gehad (en die boetes zijn meerdere honderden euro's of in beslag name van de fiets) omdat ze met een MTB zaten te fietsen op een gravelachtige baan. En daar staat compleet niks van privé of wat dan ook.

Is geen quatsch.... Die bordjes met die driehoeken en wielen onder ja.

Hier in het dorp al meerdere mensen boetes gehad (en die boetes zijn meerdere honderden euro's of in beslag name van de fiets) omdat ze met een MTB zaten te fietsen op een gravelachtige baan. En daar staat compleet niks van privé of wat dan ook.
Als er niets staat, hoe moet je dan weten dat de weg verboden is voor fietsers.

Als er niets staat, hoe moet je dan weten dat de weg verboden is voor fietsers.
Op die manier kunt ge overal onderuit muizen natuurlijk.
Er hangt ook nergens op dat ik niemand met ne baseball knuppel tegen zijne bol mag slaan... Dat staat gewoon in de wet hé.

Of om het wat realistisch te houden : daar hangt ook nergens op dat ge daar niet met een crossmoto moogt gaan rondvlammen tussen de wandelaars.

Op die manier kunt ge overal onderuit muizen natuurlijk.
Er hangt ook nergens op dat ik niemand met ne baseball knuppel tegen zijne bol mag slaan... Dat staat gewoon in de wet hé.

Of om het wat realistisch te houden : daar hangt ook nergens op dat ge daar niet met een crossmoto moogt gaan rondvlammen tussen de wandelaars.

In de wet staat dat er signalisatie op het terrein moet zijn.
Een Besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2008 regelt de toegankelijkheid van de natuurreservaten en alle bossen in Vlaanderen. De basisregel is eenvoudig: voetgangers mogen alle paden gebruiken. Alle andere categorieën recreanten, waaronder ruiters en fietsers, verkrijgen slechts toegang tot een bepaald domein door een goedgekeurde toegankelijkheidsregeling voor dat domein. Zo’n regeling beschrijft welke categorie bezoekers welkom is op welke paden en in welke zones. Een toegankelijkheidsregeling bestaat uit een kaart, een reglement en signalisatie op het terrein. De Vlaamse minister van Leefmilieu keurt ze goed na een uitgebreide adviesronde en een openbaar onderzoek.

In de wet staat dat er signalisatie op het terrein moet zijn.
Ja inderdaad.

Er moet uithangen dat het toegelaten is.
Er moet een kaart hangen (mountainbike route netwerk of hoe heet dat dan).
En signalisatie op het terrein (zijnde het internationaal symboolke voor fietsen... Driehoekje met 2 cirkels).

Er moet niet uithangen dat het verboden is.
Eigenlijk idem voor crossmoto's hé. Hier en daar ziet ge wel een bord in het bos : "verboden voor crossmoto's".
Maar dat is altijd omdat daar dan veel overlast is geweest om het dan eens extra duidelijk te maken. Met crossmoto's moogt ge ook alleen rijden om daartoe bestemde gebieden.

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid.
Ik ben absoluut gene groene rakker. En ik hou me ook niet aan die zever.

Maar dat zijn wel degelijk de regels. Dus als ze u tegenhouden, en ge krijgt een fikse boete, verschiet u niet.
En in NL moogt ge er dan ook nog eens niet op na zonsondergang overigens.

@Knarf ik heb nog wat verder gezocht en het is idd verboden te fietsen in natuurgebieden en bossen tenzij een toegankelijkheidsregeling is. Blijft wel een dubbele natuurlijk, hoe weet je dat die er is of niet. Als je er de ene kant mag doorrijden mag je de andere kant ook op en zijn er geen pijltjes.

Met de crossmoto is het wel makkelijker, gemotoriseerd verkeer is nooit toegelaten in bossen en natuurgebieden. (Tenzij dienst en noodgevallen)

Ja inderdaad.

Er moet uithangen dat het toegelaten is.
Er moet een kaart hangen (mountainbike route netwerk of hoe heet dat dan).
En signalisatie op het terrein (zijnde het internationaal symboolke voor fietsen... Driehoekje met 2 cirkels).

Er moet niet uithangen dat het verboden is.
Eigenlijk idem voor crossmoto's hé. Hier en daar ziet ge wel een bord in het bos : "verboden voor crossmoto's".
Maar dat is altijd omdat daar dan veel overlast is geweest om het dan eens extra duidelijk te maken. Met crossmoto's moogt ge ook alleen rijden om daartoe bestemde gebieden.
Nee gewoon een bord met de wegen op en op de wegen of je mag fietsen, paardrijden, ... Niets met mtb routes te maken want is voor elke fiets van toepassing.

En honderden euro's boete geloof ik niet aangezien die 100-150 euro zijn (2020)

En in het verkeer is stapvoets fietsen gelijkgesteld als wandelen dus dan mag het weer wel :unsure:

@MrKend54l langs een jaagpad mag je ook maar 30, denk dat velen dat ook wel regelmatig negeren :p

Laatst bewerkt:
"En signalisatie op het terrein" staat er toch duidelijk?

Je mag inderdaad ook op fietsknooppunten met uw mtb. Maar daar hangt ook een kaart + signalisatie? Dus ik weet niet wat je dan precies bedoelt?

Ik weet niet waar je die getallen haalt.
De boetes hier waren €600 dacht ik mij te herinneren, of in beslag name vd fiets.

In Wallonië kan je er in ieder geval van €1600 krijgen (https://cycling.be/red-het-mountainbiken-in-wallonie-door-manifest-te-tekenen/).

Als ge u wat deftig gedraagt. Dan zal je niet snel een boete krijgen. Maar als ge daar tussen voetgangers zit te knallen en te fluiten dat ze aan de kant moeten.....
Hier waren ze echt op zoek naar mountainbikers die op de wandelpaden door het volk reden. En ze hebben dan blijkbaar op een moment gewoon iedere mountainbiker die ook maar iets fout deed tegen gehouden. Want deze waren niet op een wandelpad.

Dat de wandelaars allerlei regels aan hun laars lappen maakt trouwens niks uit voor uw boete he.

Terug
Bovenaan