De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb een nieuw zadel gekocht voor mijn gravelbike. Zadel is iets langer dan het huidige zadel. Hoe meet ik dat het best op? Huidig zadel staat nu ‘perfect’ adhv een bikefitting.

Ik heb een nieuw zadel gekocht voor mijn gravelbike. Zadel is iets langer dan het huidige zadel. Hoe meet ik dat het best op? Huidig zadel staat nu ‘perfect’ adhv een bikefitting.
Leg je nieuw zadel omgekeerd op je oud zadel, vervolgens kijk je naar het breedste gedeelte van het zadel en zo leg je ze gelijk. Dan meet je aan de punt hoeveel langer je nieuwe zadel is. Die afstand trek je dan van je huidige reach af.
Zo heeft Joris van wolf performance het mij uitgelegd 😜

Mmmm?

Dat zijn toch extreem lange klimmen dan? Dat lijkt me meer een beklimming van de Mont Ventoux ofzo?

Zoiets zoals een wereldbeker parcour zie ik meer als echt mountainbiken. Gene minuut plat. Constant omhoog/omlaag afwisselend.
de M in MTB staat dan ook voor Mountain he :p
Maar in meerdaagse in de Alpen kom je die wel tegen (en als amateur doe je er nog stuk langer over)

Mmmm?

Dat zijn toch extreem lange klimmen dan? Dat lijkt me meer een beklimming van de Mont Ventoux ofzo?

Zoiets zoals een wereldbeker parcour zie ik meer als echt mountainbiken. Gene minuut plat. Constant omhoog/omlaag afwisselend.
Onderschat klimmen in de Ardennen niet hoor, een uur is misschien wat aan de lange kant, maar daar zijn toch genoeg klimmen waar je 40-50min aan het klimmen bent.

Onderschat klimmen in de Ardennen niet hoor, een uur is misschien wat aan de lange kant, maar daar zijn toch genoeg klimmen waar je 40-50min aan het klimmen bent.
Natuurlijk, maar toch niet als je ze offroad beklimt. Dan is het misschien in totaal wel 50min klimmen, maar dan nog gaat het constant op en neer gaan.

30s klimmen, beentjes stil, 15seconden dalen, singletrack, weer 13 seconden klimmen, een puist op, benen stil voor de wortel, dropper naar beneden voor een tak die hangt, weer 85s klimmen,... Hetgeen lopers "fartlek" noemen. Je kan een fartlektraining inplannen, maar de training zelf is volledig ongestructureerd.

In zo'n situatie, en da's zowat het ultieme MTB scenario, heb je letterlijk niks aan een powermeter.

Kan je anders niet eentje lenen/huren van een vriend/shop/... voor een week? Kijk wat het je oplevert en of je bereid bent om er XXXeuro voor te betalen?

Ik denk maar luidop na :D

Natuurlijk, maar toch niet als je ze offroad beklimt. Dan is het misschien in totaal wel 50min klimmen, maar dan nog gaat het constant op en neer gaan.

30s klimmen, beentjes stil, 15seconden dalen, singletrack, weer 13 seconden klimmen, een puist op, benen stil voor de wortel, dropper naar beneden voor een tak die hangt, weer 85s klimmen,... Hetgeen lopers "fartlek" noemen. Je kan een fartlektraining inplannen, maar de training zelf is volledig ongestructureerd.

In zo'n situatie, en da's zowat het ultieme MTB scenario, heb je letterlijk niks aan een powermeter.
Daarvoor moet je niet naar de Ardennen hoor voor minder dan 1min klim

Nee die zijn daar toch een stukje langer + marathon mtb heb je ook veel langere klimmen en dan kan dat wel handig zijn

Ik volg jouw redenering zeker, maar wat ik mij dan afvraag:
om op voorhand een training te plannen en die exact te volgen gaat inderdaad niet in dergelijke situaties op power
maar hoe betrouwbaar is de hartslag als instrument om erna te kunnen gaan bepalen hoe zwaar de training was?
en geeft een powermeter dan een beter beeld hoe zwaar het was?

om op voorhand een training te plannen en die exact te volgen gaat inderdaad niet in dergelijke situaties op power
maar hoe betrouwbaar is de hartslag als instrument om erna te kunnen gaan bepalen hoe zwaar de training was?
En de vraag blijft ook: wat doe je met die data? Om te weten "hoe zwaar een training was", heeft dat meerwaarde? Ga je al je volgende trainingen daaraan gaan aanpassen? Zeker met mtb, zoals aangehaald, quasi onmogelijk.

ja, op dat vlak gaat een powermeter wel een veel beter beeld geven natuurlijk. Maar op een parcours met veel interval is dat toch niet zo simpel om dat allemaal te analyseren. Normalised power kan al een goed beeld geven want gemiddelde zegt ook geen snars.

Hartslag werkt ook wel, maar kan teveel beïnvloed zijn door randfactoren: vermoeidheid, kou, moment, hoeveelheid alcohol de dag voordien,... dus is niet echt een betrouwbare metric.

En de vraag blijft ook: wat doe je met die data? Om te weten "hoe zwaar een training was", heeft dat meerwaarde? Ga je al je volgende trainingen daaraan gaan aanpassen? Zeker met mtb, zoals aangehaald, quasi onmogelijk.

Voornamelijk om te zien hoe ik m'n week moet indelen en of ik extra rust nodig heb.
Voor de duidelijkheid, MTB doe ik pas recent en meer om eens iets anders te doen. Ik ben voornamelijk een (ultra) trail loper.

Voornamelijk om te zien hoe ik m'n week moet indelen en of ik extra rust nodig heb.
Voor de duidelijkheid, MTB doe ik pas recent en meer om eens iets anders te doen. Ik ben voornamelijk een (ultra) trail loper.
En hoe meet je vermoeidheid met het lopen? HS neem ik aan?

Als dat zo is lijkt het mij niet slecht om dat te blijven gebruiken, 1 systeem voor alles.

Ik zou zeggen dat voor de gemiddelde trainingsrit een powermeter wel stukken handiger is dan hartslag. Bijv bij korte intervalletjes duurt het altijd even alvorens je hartslag gaat pieken, die loopt wat achter op de inspanning. Met een powermeter zie je vanaf het begin tot het einde van het interval hoe hard je trapt.

Als trainingsinstrument is het dus zeer handig, zeker als je op je lokale tourtjes (die toch grotendeels vlakker zijn,) structuur wilt inbouwen of bijvoorbeeld hier en daar een helling die je x keer kan oprijden aan een bepaald wattage).

Als je inderdaad echt een tour gaat rijden in de Ardennen met een technisch gevarieerd parcour, dan is het inderdaad niet ideaal om op basis van power in te schatten hoeveel je al hebt afgezien, in het geval van een route zoals Poeperman die beschrijft.
Op lange MTB tochten bijv. in Frankrijk (zoals ik vorige zomer heb gereden, je moet maar is zoeken op mijn Strava of in het reis topic, kan je zien dat je wel degelijk genoeg lange, gelijkmatige cols offroad kan doen ;) ), kan dat dan weer zeker handig zijn.

Als je een grote data-fan bent, dan is wattage wel echt een leuk inzicht bij fietsen. Ik zelf ben minder voor de cijfertjes en rij vaker op het gevoel of soms hartslag, waardoor ik verre van ideaal train, maar ik heb niet het gevoel dat het voor mij meer plezier zou geven :)

En hoe meet je vermoeidheid met het lopen? HS neem ik aan?

Als dat zo is lijkt het mij niet slecht om dat te blijven gebruiken, 1 systeem voor alles.
klopt, maar op de zwift werk ik dan weer met power :)

maar het is voor mij wel al duidelijk dat er geen zotte voordelen aan een powermeter voor de MTB zijn (rekening houdende met hoe ik het vooral zal gebruiken). Want echt goedkoop zijn die powermeters ook weer niet.

Als je een grote data-fan bent, dan is wattage wel echt een leuk inzicht bij fietsen. Ik zelf ben minder voor de cijfertjes en rij vaker op het gevoel of soms hartslag, waardoor ik verre van ideaal train, maar ik heb niet het gevoel dat het voor mij meer plezier zou geven :)

Ik ben een zeer grote data-fan, maar eigenlijk voor progressie te zien achterna. De meeste trainingen doe ik ook op het gevoel, anders verlies ik te veel het plezier idd!

Boeiende discussie wel vind ik.

Laatst bewerkt:
klopt, maar op de zwift werk ik dan weer met power :)

maar het is voor mij wel al duidelijk dat er geen zotte voordelen aan een powermeter voor de MTB zijn (rekening houdende met hoe ik het vooral zal gebruiken). Want echt goedkoop zijn die powermeters ook weer niet.

Ik ben een zeer grote data-fan, maar eigenlijk voor progressie te zien achterna. De meeste trainingen doe ik ook op het gevoel, anders verlies ik te veel het plezier idd!

Boeiende discussie wel vind ik.
Ja, in dat geval lijkt me het voordeel dat je er gaat uithalen eerder beperkt, en doe je beter misschien om de x tijd nog eens een FTP testje op de rollen als je progressie a.d.h.v. data wilt zien! :)

Ik zit in het MTB seizoen bijna elk weekend in de Ardennen de toertochten te rijden.
Daar zitten soms wel klimmen in van ineens 200hm ofzo. Maar ik heb toch nog nooit daar 40min moeten klimmen aan een stuk.

Afgelopen weekend (Thimister (eerlijk is eerlijk ; dat is nog niet de Ardennen maar toch)) op 55km 1300hm. Maar dat was toch meer in de stijl zoals Poeperman zegt. Gewoon constant omlaag en omhoog. Misschien één of 2 klimmen van tussen de 5 en 10 minuten.

de M in MTB staat dan ook voor Mountain he :p
Maar in meerdaagse in de Alpen kom je die wel tegen (en als amateur doe je er nog stuk langer over)
Oké. Daar heb ik nog nooit gereden.
Bij mijn schoonouders in Frankrijk is het zeer gelijkaardig aan de Ardennen hier.

De Millman Trail in Luxemburg ook een paar keer gedaan. Dat zijn wel langere klimmen. Maar zeker onder het half uur.

Er zijn wat mij betreft op een marathon genoeg klimmen waar het handig kan zijn om jezelf te pacen via een powermeter. Er zijn ook voldoende vlakke(re) stukken om hetzelfde te doen.

Ik zou een powermeter op de mtb niet gebruiken om mee te trainen, maar wel om op een marathon mijzelf te pacen adhv de waarden die ik ken uit zwift.

Die use case is echter veel te beperkt, dus is mij dat het geld ook niet waard.

In de Alps Epic zou ik het bijvoorbeeld ook super gevonden hebben om een te hebben, want daar waren het effectief klims van 50 - 120 min

Gedver... deze week waren er blijkbaar Aeroad en Ultimate cf slx beschikbaar. Weer te laat om eentje te scoren...

Deze staan nu uitverkocht. Hoe gaat dat nu bij canyon? Wachten op nieuwe batch of wachten tot nieuw seizoen voor er nieuwe beschikbaar komen?

Fizik antares zadel zomaar door midden gekraakt na 2 jaar.. Blijkbaar komt het wel vaker voor.

Heb eens gemaild naar fizik, ben eens benieuwd want op andere forums beweren ze dat je een nieuw zou krijgen.

Terug
Bovenaan