DEN_DWOAZN
Active member
Hoeveel geld zouden jullie uitgeven aan een fiets voor op de Tacx te zetten? Heb niet de intentie om ermee op de baan te gaan.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Leg je nieuw zadel omgekeerd op je oud zadel, vervolgens kijk je naar het breedste gedeelte van het zadel en zo leg je ze gelijk. Dan meet je aan de punt hoeveel langer je nieuwe zadel is. Die afstand trek je dan van je huidige reach af.Ik heb een nieuw zadel gekocht voor mijn gravelbike. Zadel is iets langer dan het huidige zadel. Hoe meet ik dat het best op? Huidig zadel staat nu ‘perfect’ adhv een bikefitting.

de M in MTB staat dan ook voor Mountain heMmmm?
Dat zijn toch extreem lange klimmen dan? Dat lijkt me meer een beklimming van de Mont Ventoux ofzo?
Zoiets zoals een wereldbeker parcour zie ik meer als echt mountainbiken. Gene minuut plat. Constant omhoog/omlaag afwisselend.

Onderschat klimmen in de Ardennen niet hoor, een uur is misschien wat aan de lange kant, maar daar zijn toch genoeg klimmen waar je 40-50min aan het klimmen bent.Mmmm?
Dat zijn toch extreem lange klimmen dan? Dat lijkt me meer een beklimming van de Mont Ventoux ofzo?
Zoiets zoals een wereldbeker parcour zie ik meer als echt mountainbiken. Gene minuut plat. Constant omhoog/omlaag afwisselend.
Natuurlijk, maar toch niet als je ze offroad beklimt. Dan is het misschien in totaal wel 50min klimmen, maar dan nog gaat het constant op en neer gaan.Onderschat klimmen in de Ardennen niet hoor, een uur is misschien wat aan de lange kant, maar daar zijn toch genoeg klimmen waar je 40-50min aan het klimmen bent.

Daarvoor moet je niet naar de Ardennen hoor voor minder dan 1min klimNatuurlijk, maar toch niet als je ze offroad beklimt. Dan is het misschien in totaal wel 50min klimmen, maar dan nog gaat het constant op en neer gaan.
30s klimmen, beentjes stil, 15seconden dalen, singletrack, weer 13 seconden klimmen, een puist op, benen stil voor de wortel, dropper naar beneden voor een tak die hangt, weer 85s klimmen,... Hetgeen lopers "fartlek" noemen. Je kan een fartlektraining inplannen, maar de training zelf is volledig ongestructureerd.
In zo'n situatie, en da's zowat het ultieme MTB scenario, heb je letterlijk niks aan een powermeter.
In zo'n situatie, en da's zowat het ultieme MTB scenario, heb je letterlijk niks aan een powermeter.
En de vraag blijft ook: wat doe je met die data? Om te weten "hoe zwaar een training was", heeft dat meerwaarde? Ga je al je volgende trainingen daaraan gaan aanpassen? Zeker met mtb, zoals aangehaald, quasi onmogelijk.Ik volg jouw redenering zeker, maar wat ik mij dan afvraag:
om op voorhand een training te plannen en die exact te volgen gaat inderdaad niet in dergelijke situaties op power
maar hoe betrouwbaar is de hartslag als instrument om erna te kunnen gaan bepalen hoe zwaar de training was?
en geeft een powermeter dan een beter beeld hoe zwaar het was?
ja, op dat vlak gaat een powermeter wel een veel beter beeld geven natuurlijk. Maar op een parcours met veel interval is dat toch niet zo simpel om dat allemaal te analyseren. Normalised power kan al een goed beeld geven want gemiddelde zegt ook geen snars.Ik volg jouw redenering zeker, maar wat ik mij dan afvraag:
om op voorhand een training te plannen en die exact te volgen gaat inderdaad niet in dergelijke situaties op power
maar hoe betrouwbaar is de hartslag als instrument om erna te kunnen gaan bepalen hoe zwaar de training was?
en geeft een powermeter dan een beter beeld hoe zwaar het was?
En de vraag blijft ook: wat doe je met die data? Om te weten "hoe zwaar een training was", heeft dat meerwaarde? Ga je al je volgende trainingen daaraan gaan aanpassen? Zeker met mtb, zoals aangehaald, quasi onmogelijk.
En hoe meet je vermoeidheid met het lopen? HS neem ik aan?Voornamelijk om te zien hoe ik m'n week moet indelen en of ik extra rust nodig heb.
Voor de duidelijkheid, MTB doe ik pas recent en meer om eens iets anders te doen. Ik ben voornamelijk een (ultra) trail loper.
Ik zou zeggen dat voor de gemiddelde trainingsrit een powermeter wel stukken handiger is dan hartslag. Bijv bij korte intervalletjes duurt het altijd even alvorens je hartslag gaat pieken, die loopt wat achter op de inspanning. Met een powermeter zie je vanaf het begin tot het einde van het interval hoe hard je trapt.Voornamelijk om te zien hoe ik m'n week moet indelen en of ik extra rust nodig heb.
Voor de duidelijkheid, MTB doe ik pas recent en meer om eens iets anders te doen. Ik ben voornamelijk een (ultra) trail loper.
), kan dat dan weer zeker handig zijn. 
klopt, maar op de zwift werk ik dan weer met powerEn hoe meet je vermoeidheid met het lopen? HS neem ik aan?
Als dat zo is lijkt het mij niet slecht om dat te blijven gebruiken, 1 systeem voor alles.

Als je een grote data-fan bent, dan is wattage wel echt een leuk inzicht bij fietsen. Ik zelf ben minder voor de cijfertjes en rij vaker op het gevoel of soms hartslag, waardoor ik verre van ideaal train, maar ik heb niet het gevoel dat het voor mij meer plezier zou geven![]()
Ja, in dat geval lijkt me het voordeel dat je er gaat uithalen eerder beperkt, en doe je beter misschien om de x tijd nog eens een FTP testje op de rollen als je progressie a.d.h.v. data wilt zien!klopt, maar op de zwift werk ik dan weer met power
maar het is voor mij wel al duidelijk dat er geen zotte voordelen aan een powermeter voor de MTB zijn (rekening houdende met hoe ik het vooral zal gebruiken). Want echt goedkoop zijn die powermeters ook weer niet.
Ik ben een zeer grote data-fan, maar eigenlijk voor progressie te zien achterna. De meeste trainingen doe ik ook op het gevoel, anders verlies ik te veel het plezier idd!
Boeiende discussie wel vind ik.

Onderschat klimmen in de Ardennen niet hoor, een uur is misschien wat aan de lange kant, maar daar zijn toch genoeg klimmen waar je 40-50min aan het klimmen bent.
Oké. Daar heb ik nog nooit gereden.de M in MTB staat dan ook voor Mountain he
Maar in meerdaagse in de Alpen kom je die wel tegen (en als amateur doe je er nog stuk langer over)