De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Kettingbladen gemonteerd, ging goed.
Maar dan kwam voor mij het moeilijkste blijkbaar, de ketting...

Paar keer mindfuck bij het breken, want 2 "binnenkantjes" nodig voor de missing link.

Eerst verkeerd gebroken, gelukkig zit er dan nog een pin bij van shimano. Meet trucjes geprobeerd en ook naast de oude gelegd maar nog niet zeker of het ok is...

Groot voor en klein achter = derailleurwieltjes loodrecht (ongeveer)

Groot voor en groot achter = derailleur super strak, te strak?

Nog geen extra smering aangedaan, zal dat morgen wel doen.
Hier en daar wel een hapering precies, maar misschien ook doordat er geen smering is.

En in bepaalde combo's loopt die aan tegen de voorderaileur, maar was bij de oude ook en ik herinner bij mijn oude 3x7 stadsfiets ook.

Ketting is echt wel enkele tanden te kort hoor. In grootste tandwiel vooraan en kleinste achteraan moet uw derailleur echt wel iets hoger hangen.
Bij de tweede foto scheelt het niet veel of uw derailleur wordt eraf getrokken.

Ketting is echt wel enkele tanden te kort hoor. In grootste tandwiel vooraan en kleinste achteraan moet uw derailleur echt wel iets hoger hangen.
Bij de tweede foto scheelt het niet veel of uw derailleur wordt eraf getrokken.

Ik heb geen breekpen meer, heb die al moeten gebruiken. Wel nog 2 missing links. Maar das geen optie want er moet weer iets van tussen om die te kunnen steken...

Ketting is normaal maar 1 tand korter dan de oude, omdat ik verkeerd gebroken heb in eerste instantie.

Zal maar direct een nieuwe halen zeker 😑

Ik heb geen breekpen meer, heb die al moeten gebruiken. Wel nog 2 missing links. Maar das geen optie want er moet weer iets van tussen om die te kunnen steken...

Ketting is normaal maar 1 tand korter dan de oude, omdat ik verkeerd gebroken heb in eerste instantie.

Zal maar direct een nieuwe halen zeker 😑

Hmm, inderdaad wat kort, maar als het werkt dan werkt het hé. Bij een echt te korte ketting bestaat de kans dat je je derailleur kapot trekt maar dat zie ik hier niet gebeuren. Combinatie groot vooraan en groot achteraan ga je in principe nooit gebruiken.

Ik rij meestal op 2x5 of 1x5 ofzo :p
Niets technisch gewoon boerenwegen en (beslijkte) bos en land weggetjes

Zal het risico nemen denk ik anders 20€ in de vuilbak. Dan liever binnen aantal 100km al een nieuwe leggen

Indien je je derailleur kapot trekt gaat het je natuurlijk wel heel wat meer kosten dann 20 euro. Dan ga je spijt hebben dat je nu zit te kijken op 20 euro.

Heb je geen stukje ketting meer over ? Je hebt wel nog een missing link zeg je. Dan werk je toch met 2 missing links. Niet echt katholiek, ik weet het, maar je kan in elk geval wel verder. Moest er dan toch nog iets kapot gaan, dan riskeer je toch je derailleur niet.

Is er geen decathlon in je buurt ? Ik denk dat dat een 9 speed is, niet ? Daar kost een B'twin ketting 15 euro. Dan kost het je maar 15 euro ipv 20 euro. Ik persoonlijk zou dit in elk geval niet riskeren.

Indien je je derailleur kapot trekt gaat het je natuurlijk wel heel wat meer kosten dann 20 euro. Dan ga je spijt hebben dat je nu zit te kijken op 20 euro.

Heb je geen stukje ketting meer over ? Je hebt wel nog een missing link zeg je. Dan werk je toch met 2 missing links. Niet echt katholiek, ik weet het, maar je kan in elk geval wel verder. Moest er dan toch nog iets kapot gaan, dan riskeer je toch je derailleur niet.

Is er geen decathlon in je buurt ? Ik denk dat dat een 9 speed is, niet ? Daar kost een B'twin ketting 15 euro. Dan kost het je maar 15 euro ipv 20 euro. Ik persoonlijk zou dit in elk geval niet riskeren.

Ik heb nog een stuk ketting ja, en nog 2 missing links. Maar aangezien je voor elke missing link 2 binnenschakels nodig hebt, moet ik eerst weer ergens 1 of 2 schakels ervan tussen halen voor ik een extra stuk met missing link kan doen

Misschien niet, misschien wel Klein Beschrijf. Sommigen nemen misschien dat risico, anderen niet. Ik neem liever het risico dat mijn ketting springt door een extra missing link te zetten dat dat ik het risico neem dat mijn derailleur er aan gaat. Ik weet dat Sluysen een beetje op zijn geld moet letten dus neem ik aan dat hij er hetzelfde over denkt eens hij weet wat een nieuwe derailleur kost.

Ik heb nog een stuk ketting ja, en nog 2 missing links. Maar aangezien je voor elke missing link 2 binnenschakels nodig hebt, moet ik eerst weer ergens 1 of 2 schakels ervan tussen halen voor ik een extra stuk met missing link kan doen
Ja en ? Dan doe je dat toch gewoon. Zorg er gewoon voor dat ze deze keer wat langer is dan er voor. Maak niet dezelfde fout opnieuw.

Ja en ? Dan doe je dat toch gewoon. Zorg er gewoon voor dat ze deze keer wat langer is dan er voor. Maak niet dezelfde fout opnieuw.
Nog niet goed wakker, moet er niet nog uithalen maar bijsteken :crazy: oude missing link open en dan kan ik nog een stukje bijsteken, maar het minimum is 4 (3 schakels + missing link).

Je maakt het korte stukje zo kort mogelijk en je steekt het terug in elkaar. Met 2 missing links dus. Indien je ketting dan te lang is maak je het langste stuk een beetje korter. Maar zo weinig mogelijk hé.

Je maakt het korte stukje zo kort mogelijk en je steekt het terug in elkaar. Met 2 missing links dus. Indien je ketting dan te lang is maak je het langste stuk een beetje korter. Maar zo weinig mogelijk hé.
Missing link - binnenschakel - missing link is de oplossing. Vanaf dat het meer was dan hangt de ketting door. Conclusie is dus dat ik 2 schakels te veel uit gehaald had.

Misschien zal die setup wel geen 1000km mee gaan maar so be it. Een nieuwe ketting kan er wel van af hoor, maar het zou zonde zijn om 20€ meteen in de vuilbak te smijten als leergeld :p

Prachtig en windstil nu, hopelijk geen dertig bomen op mijn route

Na paar 100m al mogen terugkeren want ketting slaat heel de tijd over of verspringt. Derailleur afstellen dus als eerste stap, maar gezien ik zo dicht bij huis was maar terug gekeerd

Na paar 100m al mogen terugkeren want ketting slaat heel de tijd over of verspringt. Derailleur afstellen dus als eerste stap, maar gezien ik zo dicht bij huis was maar terug gekeerd
Toch vreemd want uw ketting vervangen gaat er niet voor zorgen dat de uitlijning tegenover uw casette ineens verandert.
Als hij al verspringt dan is de uitlijning echt way off :P

Toch leutig eh zo fietsen! :P

Terug
Bovenaan