De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dus meer kracht leveren uit de benen zou hetzelfde qua hartslag betekenen dan op souplesse draaien op een veel hogere cadans?
Euhm... ja? Hoe is dat wereldschokkend?
Hoe lager je cadans hoe meer belasting op je beenspieren komt, hoe hoger de cadans hoe meer belasting op je hart en longen. Hoe meer belasting op je hart, hoe hoger je HS, lijkt mij perfect logisch :unsure:

Dat is ook de reden dat "stoempen" frowned upon is. Het belast je beenspieren, spieren die relatief snel vermoeien en slecht herstellen. Het recuperatievermogen van je hart en longen is veel hoger.
Als je Zwift Academy finals gezien hebt zie je overigens exact dat. Die ene gast met zijn lagere cadans gaat duidelijk bergaf naar het einde van de week, de anderen veel minder.

Hier 200 bij À bloc in Beernem of 250 bij ‘surplace bikefitting’ in Loppem. Iemand ervaring bij 1 van die 2? Of alternatieven in de buurt?
Ikzelf ben vorige week naar body and bike delameilleure in Roeselare geweest.
Zelf zeer tevreden van. Ik ben eerst naar daar geweest voor een framemaatbepaling, maar had mijn oude fiets mee. Die is toch wat aangepast geweest om aan mijn nieuwe positie te wennen.
Met de nieuwe velo (Canyon endurace), juist mijn zadel wat hoger geplaatst en iets vooruit. De rest was gewoon goed en dat was ook door die framemaatbepaling. Prijzen staan op de website.
In totaal ben ik er iets van 2,45h binnen geweest.

Vandaag eens een bikefit gedaan, ook met het oog op een nieuwe fiets met geïntegreerde kabels.
Best wel interessant! Ik heb in mijn bekken de lenigheid van een oud vrouwtje, maar dat vermoeden had ik al. Mijn zadel is bijna 1cm hoger gezet. Het zadel is vlakker gezet, stond meer met de punt naar beneden. Plaatjes aangepast. Ik heb de neiging om mijn enkels naar buiten te zetten dus de plaatjes zijn ook in die richting gezet. Lengte stuurpen en hoogte stuur was prima, ook geen last op dat vlak. Qua schouderbreedte zit ik dichter in de buurt van een stuur met een breedte van 42cm, maar ik vind 40 een pak aangenamer rijden dus daar gaan we bij blijven. Al bij al geen wereldschokkende veranderingen.
Dat wil ik dit keer ook wel doen als ik nog eens een nieuwe fiets koop. Volledige opmeting waarbij ze dan kunnen zeggen, die en die modellen passen bij u, eventueel met aanpassing x of y. In plaats van eerst een paar €k aan een nieuwe fiets weg te blazen om dan te horen "Oei, tja, tis niet ideaal maar we kunnen misschien x of y nog doen".

Dat wil ik dit keer ook wel doen als ik nog eens een nieuwe fiets koop. Volledige opmeting waarbij ze dan kunnen zeggen, die en die modellen passen bij u, eventueel met aanpassing x of y. In plaats van eerst een paar €k aan een nieuwe fiets weg te blazen om dan te horen "Oei, tja, tis niet ideaal maar we kunnen misschien x of y nog doen".
Hebben bike fitters dan een database met alle details voor verschillende frames?

Hebben bike fitters dan een database met alle details voor verschillende frames?
Allemaal zullen ze dat niet hebben maar uiteindelijk is dat nu ook niet zo belachelijk veel werk. Het is niet dat elke fabrikant elk jaar 5 nieuwe fietsen uitbrengt. Meestal wordt er één model per jaar per discipline vernieuwd of iets dergelijks, dan is het maar een kleine moeite om van de grote merken hier zelf een database van bij te houden lijkt mij.

De geometrie van fietsen staat in principe op de website van een fabrikant dus het is niet moeilijk om daar aan te geraken op zich.

Een veelgebruikte methode om geometrie van fietsen onderling te vergelijken in de stack and reach.
Dit kan je voor de meeste modellen wel vinden en kan je dan onderling vergelijken. Niet dat dat heiligmakend maakt natuurlijk maar het geeft je wel al een idee in welk maten/modellen je kan zoeken.

Een veelgebruikte methode om geometrie van fietsen onderling te vergelijken in de stack and reach.
Dit kan je voor de meeste modellen wel vinden en kan je dan onderling vergelijken. Niet dat dat heiligmakend maakt natuurlijk maar het geeft je wel al een idee in welk maten/modellen je kan zoeken.
Ja dat weet ik :). Ik vroeg me gewoon af of bike fitters typisch bepaalde databases raadplegen.

Ja dat weet ik :). Ik vroeg me gewoon af of bike fitters typisch bepaalde databases raadplegen.
Mijne al zeker niet, die ging gewoon de websites af naast me, op zoek naar de modellen die passen op basis van stack & reach - maar wel met een goede uitleg waarom - houding en toch ook wel wat de look van de fiets, dat het geen gedrocht zou worden na het toevoegen van spacers.

Euhm... ja? Hoe is dat wereldschokkend?
Hoe lager je cadans hoe meer belasting op je beenspieren komt, hoe hoger de cadans hoe meer belasting op je hart en longen. Hoe meer belasting op je hart, hoe hoger je HS, lijkt mij perfect logisch :unsure:

Dat is ook de reden dat "stoempen" frowned upon is. Het belast je beenspieren, spieren die relatief snel vermoeien en slecht herstellen. Het recuperatievermogen van je hart en longen is veel hoger.
Als je Zwift Academy finals gezien hebt zie je overigens exact dat. Die ene gast met zijn lagere cadans gaat duidelijk bergaf naar het einde van de week, de anderen veel minder.

En dat was net de reactie die ik verwachte :P
Het eerste stuk klopt, het tweede stuk net niet en daar wou ik naartoe gaan.

Ja de hartslag is lager bij lagere cadans, maar je zou dan denken dat de belasting dan hoger is. En dat is dus net niet zo.
Verschillende studies hebben al aangetoond dat zowel de belasting als de hartslag lager is.

Dat staat los van natuurlijk de algemene belasting van pezen en gewrichten natuurlijk.
Misschien liever wat minder uithouding dan kniepijn van hier tot Tokio :P

Beetje een ergernis. Iedereen behalve ik in ons MTB groepke is nu overgeschakeld op eMTB. De tamzakken. Plezant mee fietsen worden zal er niet meer bij zijn. 🤨

Beetje een ergernis. Iedereen behalve ik in ons MTB groepke is nu overgeschakeld op eMTB. De tamzakken. Plezant mee fietsen worden zal er niet meer bij zijn. 🤨

Dat probleem had ik een paar jaar geleden al. Toen begonnen zij de afdaling nog eens te doen omdat ik niet snel genoeg kon klimmen en zij direct boven waren. Ik snap het, maar dan is de fun van samen te rijden wel direct weg en kan ik beter op men gemak op mezelf gaan rijden.

Dat probleem had ik een paar jaar geleden al. Toen begonnen zij de afdaling nog eens te doen omdat ik niet snel genoeg kon klimmen en zij direct boven waren. Ik snap het, maar dan is de fun van samen te rijden wel direct weg en kan ik beter op men gemak op mezelf gaan rijden.
ja inderdaad. Dan kunnen ze een paar specials extra rijden. Langs de andere kant gaan ze hooguit 1 keer per 2 maand ofzo naar de ardennen. Dus de rest rijden we in midden Limburg. Normaal aan een normaal tempo, nu knallen ze tegen het max van hun ebike. Mijn goesting gaat snel over zo, dus ga meer en meer alleen op mijn gemak fietsen.

Als ze op hun max knallen met e-mtb zal hun range niet al te groot zijn. Als ge zelf een beetje conditie hebt moet je gemakkelijk 45-50km aankunnen en dat halen ze normaal niet met e-mtb als ze heel de tijd op max rijden. Dan pakt gij de kop en doet ge zo is een toerke en dan halen ze het niet en kan jij lachen.😈 Vanaf dan zullen ze zullen ze wel wat meer batterij sparen zeker?

Terug
Bovenaan