De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

😁
Allez, dat is toch duidelijk een mtb?
Dat is een zalig spatbord hoor, een sks mudrocker. En het was vandaag echt wel nodig, overal slijk. Looks kunnen mij dan iets minder schelen (al zie ik er zelf natuurlijk altijd geweldig uit).
Ik wou deze kopen maar er stond "te groot voor 26 inch" dus dan maar niet gedaan en gewoon de flap die erop zat gelaten

😁
Dat is een zalig spatbord hoor, een sks mudrocker. En het was vandaag echt wel nodig, overal slijk. Looks kunnen mij dan iets minder schelen (al zie ik er zelf natuurlijk altijd geweldig uit).
De fiets is gigantisch lelijk met die spatborden. Het is eigenlijk geen zicht.
Ik had echter exact dezelfde op mijn winterfiets tot hij gestolen was (=

😁
Het is niet zozeer de mudrocker hoor.
Precies een bizarre geometrie en framevorm.
Rare vibe :P

Mss de hoek van de foto...

Nieuw fietsje voor de natte winter mtb-ritten, een Kona Kahuna komt de Heihei gezelschap houden…

O61Sh9xl.jpg

Die skinwalls helpen natuurlijk niet.

Even aan't kijken naar de beloftedames veldrijden.
'k zit mij af te vragen hoe ik het zou doen als ik er tussen reed. Waarschijnlijk kansloos ten onder gaan zeker?
Dunno, kan echt hun niveau niet inschatten.

Mja, die skinwalls zijn bleker dan ik dacht. Soit, ze bollen wreed goed en de fiets is er veel dynamischer door geworden.

Trouwens, die deore 12-speed is toch echt wel goed geworden. Zelfs vol slijk schakelt dat gelijk niks. Dat was ook de insteek van deze fiets: simpel en betrouwbaar voor winterse baggerwerken. Een xx1 cassette zoals op mijn hei hei oprijden in het slijk, daar heb ik niet veel zin in.

'k zit mij af te vragen hoe ik het zou doen als ik er tussen reed. Waarschijnlijk kansloos ten onder gaan zeker?
Ik weet niet wat jou niveau is, maar de top bij de dames elite/belofte kan zich meten met de betere heren juniores.

Je moet eens naar de cross gaan kijken. Je ziet dan eerst de vrouwen passeren en daarna de mannen. Beetje beschamend om die vrouwen bezig te zien, vaak 10kg te zwaar om echt goed te staan en die 'lopen' dan voorbij op stroken waar de mannen gewoon in volle vaart voorbij fietsen. Ik ga er altijd van uit dat een goeie amateur wel mee kan draaien bij de vrouwen :unsure:

Ik ben er zeker van dat tegen elitevrouwen in cyclocross ik geen vuist zou kunnen maken, ongeacht het malle figuur dat ze waarschijnlijk slaan tegonover de prof-mannen. Zowel technisch als qua power zullen ze mij er wel af rijden. (Ik ftp ~280 aan 70kg)

Hier kijken we echter naar beloftes op een weinig technisch parcours, dat ook nog eens redelijk vlak is (tegenover de mtb wedstrijden die ik gewoon ben)

De allerbeste vrouwen zijn kansloos tegen écht goeie amateurs.
Op de mountainbike-marathons waar ik aan mee doe, doen soms ook vrouwentoppers (profs) mee en die eindigen op ruime afstand achter getalenteerde amateurs (maar voor mij ;) ).

Ik vind daar weinig beschamend aan. Ze zitten fysiologisch gewoon anders in elkaar. Ik vind het wel beschamend als ze technisch duidelijk ook moeten onder doen voor amateurs, en dat is soms ook het geval.

Zijn hier nog mensen die specifiek in zones rijden ?

Zelf bezig aan een bepaald programma op Zwift, als het weer het toelaat ga ik liever buiten fietsen en switch ik één van de zwaardere Zwift workouts voor een zone 2 training buiten.

Gisteren heb ik zo 70km 400hm op m'n eentje aan een gemiddelde van 25 afgelegd...
Snelheid kan me weinig schelen, ik heb niemand om indruk op te maken maar wat me immens stoorde is hoe onmogelijk het voor me was om bergop in zone 2 te blijven ... Zo heb ik uiteindelijk 1:50 in Z2 en 50 minuten in Z3 afgewerkt. Dat was helemaal niet de bedoeling maar bergop kon ik zelf bij het opletten op ademhaling niet in Z2 blijven.

Ik ben geen prof en mag geen wonderen verwachten natuurlijk, de snelheid van 25 kan ik nog wat op de wind steken of de slechte banen maar niet in Z2 kunnen blijven bergop frustreerde me enorm.

Ik ben er zeker van dat tegen elitevrouwen in cyclocross ik geen vuist zou kunnen maken, ongeacht het malle figuur dat ze waarschijnlijk slaan tegonover de prof-mannen. Zowel technisch als qua power zullen ze mij er wel af rijden. (Ik ftp ~280 aan 70kg)

Hier kijken we echter naar beloftes op een weinig technisch parcours, dat ook nog eens redelijk vlak is (tegenover de mtb wedstrijden die ik gewoon ben)

De allerbeste vrouwen zijn kansloos tegen écht goeie amateurs.
Op de mountainbike-marathons waar ik aan mee doe, doen soms ook vrouwentoppers (profs) mee en die eindigen op ruime afstand achter getalenteerde amateurs (maar voor mij ;) ).

Ik vind daar weinig beschamend aan. Ze zitten fysiologisch gewoon anders in elkaar. Ik vind het wel beschamend als ze technisch duidelijk ook moeten onder doen voor amateurs, en dat is soms ook het geval.
Hangt van uw gewicht ook af natuurlijk.

Maat van mij werd op MTB meerdaagse in Alpen naar huis gereden door de beste vrouwen (Lechner was daar bv bij). Maar zet die op vlak parcours zonder technische zaken en zal omgekeerd zijn (en zijn FTP is richting 5w/kg)

Ik heb onlangs mijn eerste koersfiets gekocht (eerst gravelbike gehad) met een shimano 105 50/34 en 11-28 cassette. Het valt me op dat ik de 11t op mijn toertochtjes nooit gebruik op mijn buitenblad, terwijl ik bv. een 16t wel goed zou kunnen gebruiken. Ik zie momenteel op de markt geen 12-28 model van shimano, dus zou de enige optie dan 12-25 zijn. Momenteel rij ik vooral op het vlakke, maar vanaf de lente zou ik me wel naar de Vlaamse Ardennen begeven. Vraagje van me is dan ook of de steilere kasseiheuvels goed te doen zijn met zo'n 12-25 voor zeg maar een gemiddelde wielertoerist met een compact? Bedankt

Ik heb een jaar met een 11-26 cassette gereden. Muur van Geraardsbergen of Moskesstraat, geen probleem mee. Sram heeft trouwens allerlei cassettes met een 16 in, ook een 11-28.
Bij de nieuwe 12sp heeft shimano die 16t toegevoegd in hun 11-28 en 11-30 cassettes. Je bent dus niet de enige 😉

Ik heb onlangs mijn eerste koersfiets gekocht (eerst gravelbike gehad) met een shimano 105 50/34 en 11-28 cassette. Het valt me op dat ik de 11t op mijn toertochtjes nooit gebruik op mijn buitenblad, terwijl ik bv. een 16t wel goed zou kunnen gebruiken. Ik zie momenteel op de markt geen 12-28 model van shimano, dus zou de enige optie dan 12-25 zijn. Momenteel rij ik vooral op het vlakke, maar vanaf de lente zou ik me wel naar de Vlaamse Ardennen begeven. Vraagje van me is dan ook of de steilere kasseiheuvels goed te doen zijn met zo'n 12-25 voor zeg maar een gemiddelde wielertoerist met een compact? Bedankt
Ik weet natuurlijk niet wat je vorm is, maar als ik lees “eerste koersfiets” en “34/25” op pakweg de Koppenberg dan voel ik mijn knieën al kraken.

Ik ben ooit eens de Kemmelberg met een 39/23 en ik moet zeggen, daar heb ik gans de cyclo (Gent-wevelgem) last van gehad.

Ok, jouw verhouding is wel lichter, maar de Kemmel is nog geen halve Koppen.
Als je een beetje in vorm bent lukt dat natuurlijk wel, maar ik kan dat allerminst genieten noemen.

Ik weet natuurlijk niet wat je vorm is, maar als ik lees “eerste koersfiets” en “34/25” op pakweg de Koppenberg dan voel ik mijn knieën al kraken.

Ik ben ooit eens de Kemmelberg met een 39/23 en ik moet zeggen, daar heb ik gans de cyclo (Gent-wevelgem) last van gehad.

Ok, jouw verhouding is wel lichter, maar de Kemmel is nog geen halve Koppen.
Als je een beetje in vorm bent lukt dat natuurlijk wel, maar ik kan dat allerminst genieten noemen.
How, de achterkant van de Kemmel (de laatste beklimming in G-W) is redelijk gruwelijk imo.
Persoonlijk vind ik beide hellingen even zwaar, als je enkel naar het profiel kijkt zou ik de Kemmel zelfs zwaarder inschatten:
Kemelberg: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/kemmelberg-west
Koppenberg: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/koppenberg

Koppenberg heeft een iets langer echt stijl stuk maar het verschil is wel dat de aanloop tot daar niet te stijl is en dat het steilste stuk al halfweg de klim ligt. De Kemmel start heel zacht maar wordt altijd maar steiler en steiler waarbij het allersteilste stuk pas helemaal op het einde van de klim komt. Het grote verschil is wel dat de West zijde van de Kemmel niet helemaal in kasseien ligt, ik denk juist de laatste (en steilste) 200m.

Confession: persoonlijk rij ik op de Kemmel aan de begraafplaats gewoon naar rechts door het bos en snijd ik de top af :unsure:

Koppenberg gedaan op een 36/28!

14-28 bestaat ook trouwens maar dan mis je mss die 12-13?
50-14 is aan 90 omwentelingen inderdaad maar net 40 per uur.
Op dat vlak vind ik de versnellingen van Sram bij 12sp wel interessant. Door het kleiner voorblad kan je daar vaker op rijden en met die 10t heb je een zwaar verzet bij voor bergaf toch eens stevig bij te duwen.

Terug
Bovenaan