De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb die gehad (nu heb ik ventielen die met de Zipp's meegeleverd waren). Zeer goede ventielen, en inderdaad, dat zwarte dingetje is om de ventielkern te verwijderen

Ja

Dankjewel voor de link. De standaard Vittoria Zaffori die momenteel opliggen zijn precies toch niet zo performant. Ik vond al dat ik zo weinig snelheid maakte tov mijn vorige fiets, eens zien of een vervanging wat zoden aan de dijk brengt.

Moest ik nu ventielen moeten kopen, zou ik Fillmore's kopen. Nieuw soort design, schijnt goed te zijn:

Ik rijd overigens al enkele jaren met schwalbe tubeless ventielen, werkt wel. Ik verwijder de core en giet sealant erin met een klein flesje. Met mijn voetpomp is het soms een gedoe om de banden mooi in de velg te krijgen, en ik heb geen zin om een lading sealant te verliezen...

Muc -off ventielen, geen discussie mogelijk :P

Mijn ervaring rijkt niet ver, maar alvast heel tevreden van muc-off sealant en iedereen die ik het aanraad ook.

Moest ik nu ventielen moeten kopen, zou ik Fillmore's kopen. Nieuw soort design, schijnt goed te zijn:

Ik rijd overigens al enkele jaren met schwalbe tubeless ventielen, werkt wel. Ik verwijder de core en giet sealant erin met een klein flesje. Met mijn voetpomp is het soms een gedoe om de banden mooi in de velg te krijgen, en ik heb geen zin om een lading sealant te verliezen...

Prijzige beestjes wel.

Wiel gaan halen, ze hebben nog scalpel 2 in mijn maat op voorraad (in grafeen kleur dus niet dat oranje).

Tempting, enige issue's zijn lefty (onderhoud dus in Gent) en xt (kan dus niet wisselen met hardtail, dacht andere body maar achterwiel is ook assymetrisch blijkbaar)

Wiel gaan halen, ze hebben nog scalpel 2 in mijn maat op voorraad (in grafeen kleur dus niet dat oranje).

Tempting, enige issue's zijn lefty (onderhoud dus in Gent) en xt (kan dus niet wisselen met hardtail, dacht andere body maar achterwiel is ook assymetrisch blijkbaar)
Bestellen die handel

Unieke kans, opspringen!!

Doordat de spaakgaten in uw velg niet in het midden staan maar offset, gaat de spaakspanning (en ook lengte) tussen de beide kanten (links en rechts) veel meer gelijk lopen.

Als je kijkt naar een achterwiel zie je dat de DS (drive side = kant met cassette) veel breder is dan de NDS (non drive side). Bij een symmetrische velg moeten de spaken aan de DS een veel grotere hoek maken en moeten ze ook langer zijn dan die aan de NDS. Door de spaakgaten een paar millimeter op te schuiven naar rechts (richting DS) verkleint dat verschil, en kan je ook de spanning tussen DS en NDS veel gelijker houden.

Vroeger enkel relevant bij achterwielen, want voorwielen met velgremmen waren perfect symmetrisch, maar sinds de komst van schrijfremmen is dat ook relevant vooraan… maar dan met de offset naar de andere kant ;)

Ps: de meeste goeie wielen zijn met offset gespaakt hoor, zelfs mijn zelfbouw #yukonwheels. Ik dacht dat DT Swiss zowat de enige waren die vasthielden aan symmetrisch, maar ik denk dat dat ook zal keren.

EDIT:

Bovenstaand antwoord is dus niet van toepassing op de vraag van @SomeDude, maar een uitleg wat asymmetrische velgen zijn waar @Mr.Fingers over spreekt.

Bij Cannondale zit het anders in elkaar. Zij zetten de velg in offset tov de naaf, waardoor je in een normaal frame met een velg zit die niet in het midden van uw frame zit. Zij hebben dan ook hun frames aangepast naar een aandrijflijn die 6mm naar buiten staat.

Laatst bewerkt:
@poeperman maar klopt het dan dat wielen tussen 2 frames dus niet uitwisselbaar zijn (als ene zo is en andere gewoon)?

Want anders kan ik gewoon de body vervangen (dt Swiss naven). Kan ook gewoon 3-pawl wiel kopen als ik toch wil gaan beachracen :p.

En dan mss ook nx-cassette :unsure:

@poeperman maar klopt het dan dat wielen tussen 2 frames dus niet uitwisselbaar zijn (als ene zo is en andere gewoon)?

Want anders kan ik gewoon de body vervangen (dt Swiss naven). Kan ook gewoon 3-pawl wiel kopen als ik toch wil gaan beachracen :p.

En dan mss ook nx-cassette :unsure:
Had al ge-edit:

Nope, die ga je niet kunnen wisselen. Waar ik in mijn post over offset spaakgaten babbel heeft Cannondale het anders opgelost, en dat is door de velg niet te centreren tov de naaf.

Zij zetten de hele velg 6mm naar rechts tov de naaf, en bij een normaal frame (non Cannondale AI) gaat uw wiel niet gecentreerd zitten (uw naaf wel, maar uw velg niet ;)).

Die Tubeless Valves... dat is toch iets dat niet doorontwikkeld hoeft te worden?
'k Heb nog niet veel mensen horen klagen over hun tubeless ventielen. Doet gewoon wat het moet doen. Soms de ventielkern vervangen, maar dat kost niets.

Nog eens een goei zaak gedaan vandaag. Mijn velgen van de enduro waren op. Dus met fietsmaker kunnen regelen dat we ze wat schever gingen zetten en dossiertje gingen indienen bij de verzekering. Toch weer een goei 1000 euro uitgespaard zo. 😃

Die Tubeless Valves... dat is toch iets dat niet doorontwikkeld hoeft te worden?
Snake oil en van die dingen. Wat je wel hebt is dat de meeste ventielen 1 toevoergat hebben in het midden bovenaan. En dat werkt niet goed met sealant met partikels in, of als je zo'n schuimrubberen liner hebt. Dus eentje met toevoergaatjes aan de zijkant (meerdere) is dan wel een betere optie.

Voor de rest... 't is inderdaad maar een hol buisje met een ventieltje in geschroefd...

Verdomme de canyon grizl is beschikbaar in mijn maat in januari..

Maar ik mag echt niet, nog maar een auto gekocht als pleziertje.

Terug
Bovenaan