De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik zou een 12-speed drivetrain kopen...

€300 en volgens mij past dit gewoon op uw huidige standaard hub (want kleinste kransje is 11, enkel de 10 hebben een speciale XD body nodig) : https://www.futurumshop.nl/sram-nx-eagle-drivetrain-32t-11-50-12-speed.phtml


Gaat niet zot veel duurder zijn dan nieuwe cassette, tandwielen en ketting.
Je gaat er wel nog lagers bij moeten kopen.
En als je een moderne shimano hub hebt, gaat dit passen. Als ik me niet vergis, waren die vroeger wel wat smaller....
Ik heb trouwens een jaar of 2 dezelfde set gekocht voor mijn toer/stadsfiets. Voor 300, kan je met deze groepset idd niet sukkelen.
 
Ik zou een 12-speed drivetrain kopen...

€300 en volgens mij past dit gewoon op uw huidige standaard hub (want kleinste kransje is 11, enkel de 10 hebben een speciale XD body nodig) : https://www.futurumshop.nl/sram-nx-eagle-drivetrain-32t-11-50-12-speed.phtml


Gaat niet zot veel duurder zijn dan nieuwe cassette, tandwielen en ketting.
Klopt, die 11-50 cassettes passen gewoon op een Shimano freehub 10/11-speed body.

En inderdaad, 'k denk dat een upgrade naar zo'n groupset misschien nog kosten-effectiever gaat zijn dan je volledige huidge groepset opkalefateren met vervangonderdelen.
 
GRX is nochtans nog niet zo oud, en de 400 is er enkel in 10 speed...
Ik ben de gravelfietsen eens aan het bekijken en is dat eigenlijk goed genoeg? Of toch beter 11 speed?

Zou vooral zijn om baanritten te doen in de winter, maar ik zou wel de kemmel boven willen geraken en wil ook geen te grote sprongen voor de vlakkere ritjes dan.
 
Ik heb zowel met GRX-400 als GRX-600 gereden. Qua gear-jumps zit je met een 2x setup eigenlijk altijd goed, dus daar hoef je geen schrik voor te hebben. Wat ik wel heb gemerkt is dat GRX-600 iets verfijnder schakelt, maar vooral dat het remgevoel beter is. De remhendels liggen iets beter in de hand, en de remmen zijn iets beter te doseren. Grote voordeel van de GRX-400 is dat de vervangonderdelen (ketting, cassette, chainrings) wat goedkoper zijn, en dat een 10-speed ketting wat robuuster is, en veel langer meegaat dan een 11-speed ketting.
 
Gebruikte vroeger gratis klimatapp voor het weer in strava te krijgen. Is betalend geworden. Iemand nog gratis weer apps?

Vandaag 2u gaan fietsen zonder overschoenen, laatste halfuur was er teveel aan. Speelt het soort overschoenen een rol? Dikke / dunne met zo'n temperaturen? Heb er nog nooit gehad ( maar ook nog nooit gaan fietsen onder 5 graden )
 
Gebruikte vroeger gratis klimatapp voor het weer in strava te krijgen. Is betalend geworden. Iemand nog gratis weer apps?

Vandaag 2u gaan fietsen zonder overschoenen, laatste halfuur was er teveel aan. Speelt het soort overschoenen een rol? Dikke / dunne met zo'n temperaturen? Heb er nog nooit gehad ( maar ook nog nooit gaan fietsen onder 5 graden )
Ik heb van die waterdichte van BBB nog nooit koude voeten mee gehad. Ik denk dat van die dunne stoffen niet gaan warm genoeg zijn als het zo koud is.
 
Merino sokken (in combinatie met overschoenen) en sindsdien eigenlijk nooit meer last gehad van koude voeten. Er wel op letten dat uw voeten nog een klein beetje bewegingsruimte hebben in uw schoenen in plaats van superstrak aan te spannen.
 
Ik zou een 12-speed drivetrain kopen...

€300 en volgens mij past dit gewoon op uw huidige standaard hub (want kleinste kransje is 11, enkel de 10 hebben een speciale XD body nodig) : https://www.futurumshop.nl/sram-nx-eagle-drivetrain-32t-11-50-12-speed.phtml


Gaat niet zot veel duurder zijn dan nieuwe cassette, tandwielen en ketting.

Da's allemaal heel leuk zolang ge de technische know-how hebt om zoiets zelf te monteren :D
Mijn kennis beperkt zich momenteel wel tot banden en cassette vervangen ^^ Ketting en kettingblad moet ik me zelfs voor eerste keer aan wagen :p
 
Koude tenen is vooral een kwestie van slechte doorbloeding. Da's dus ook iets dat opgelost moet worden. Je kunt zelfs koude tenen krijgen met dikke overschoenen aan, en die krijg je dan ook echt niet meer warm.

Belangrijkste is dat ze winddicht zijn. Mijn overschoenen hebben een zeer dunne fleece, maar ze zijn wind/waterdicht, en dat is de truuk.
 
Merino sokken (in combinatie met overschoenen) en sindsdien eigenlijk nooit meer last gehad van koude voeten. Er wel op letten dat uw voeten nog een klein beetje bewegingsruimte hebben in uw schoenen in plaats van superstrak aan te spannen.
Schoenen doen ook wel veel.
Als jij echt performance schoenen hebt voor in de zomer waar gewoon onderaan 4 grote gaten zitten hoor airflow dan is het veel moeilijker dan als je gewoon volledig dichte schoenen hebt.
En zelfs als je dichte en dik gevoerde schoenen hebt.

Maar het kan ook liggen aan dat uw schoenen te hard spannen, afsnijden van bloed is nefast.

Één ding staat vast, als uw voeten beginnen opspelen dan is het een helse tocht!
 
Ben dit weekend gaan fietsen en het probleem bij mij is dat ik snel koude voeten krijg. Maar als ik dan de merino sokken aandoe en overschoenen, heb ik direct zweetvoeten en dan is het ook omzeep omdat ze volledig nat zijn en dus sowieso koud 🙈
 
Ik heb al jaren koude voeten in de winter, zelfs met Northwave Arctic GTX schoenen. Hondslelijk, maar op moment van aankoop wel de warmste die je kon kopen. Maatje groter gekocht, en altijd een dikke merino winterkous eronder = toch nog ijskoud.

Sinds kort eens het doorbloedingsaspect onder de loep genomen en effectief. Ik heb véél minder koude voeten met dunne kousjes dan met dikke winterkousen. Blijkbaar knelden ze toch nog te veel. Vanaf nu koop ik een 46 (normale schoenmaat 44).
 
  • Leuk
Waarderingen: blub
Ik heb eigenlijk al een heel tijdje een "slecht" gevoel bij het fietsen. Als ik eens wat doortrap, ben ik na een kwartier al rijp voor de schroothoop.
In de zomer had ik een véél beter gevoel. Het is niet dat ik een maand ofzo heb stilgezeten. Max is 1 week niet veel gedaan. Tussendoor ook corona opgelopen, maar dat slechte gevoel had er ervoor ook al.
Korte ritten van 20km zijn al genoeg om mij choco te maken..

Vraag me af wat de oorzaak is. Overtrainen is het al niet. Ik hoop gewoon een soort winterdip. Kan bloed trekken iets bijdragen?
 
Ik heb eigenlijk al een heel tijdje een "slecht" gevoel bij het fietsen. Als ik eens wat doortrap, ben ik na een kwartier al rijp voor de schroothoop.
In de zomer had ik een véél beter gevoel. Het is niet dat ik een maand ofzo heb stilgezeten. Max is 1 week niet veel gedaan. Tussendoor ook corona opgelopen, maar dat slechte gevoel had er ervoor ook al.
Korte ritten van 20km zijn al genoeg om mij choco te maken..

Vraag me af wat de oorzaak is. Overtrainen is het al niet. Ik hoop gewoon een soort winterdip. Kan bloed trekken iets bijdragen?
Laat eens bloed trekken ja, kan vanalles zijn.
Het kan ook nog de naweeën zijn van de corona natuurlijk, ik ken twee mensen die na 4-5 maanden nog altijd de vermoeidheid meeslepen.
We kunnen wel eens grappen en grollen erover, maar het is toch een vieze ziekte die vaak onzichtbaar wat schade aanricht.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan