De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb dikke en nog koude tenen :p
This is the way.

Hoe gevoelig je ervoor bent is de determinerende factor.
Wat ik ook doe, bloed kruipt weg uit mijn tenen.

Als je maar één paar koopt zou ik sowieso gewoon dikke nemen. Te warme voeten zijn toch een pak minder erg, dan verkleumde voeten.

Mijn nieuw zadel is aangekomen.
Nu heb ik de indruk dat dat echt nog slechter zit dan mijn oud zadel.
Ik heb wel ergens gelezen dat het de eerste keren altijd slechter zit.. Is dat normaal? Of zou ik toch niet de juiste maat hebben?

Iemand tips voor een route van Antwerpen tot Leuven voor dit weekend? Mag gravel zijn, al moet het niet al te zot zijn aangezien ik het vermoedelijk vlak na een worsteltraining ga moeten doen en dus halfdood ga vertrekken. :unsure:
Het eenvoudigste en snelste is eerst de fietssnelweg naar Mechelen volgen en dan in Mechelen langs de vaart naar Leuven rijden. Maar dat is natuurlijk zonder gravel

Tegen dat je in Duffel bent, is je bewustzijn dan al gezakt tot dat van een kwal, tegen dat je in Zemst bent, ben je in coma, en tegen dat je in Tildonk bent, ben je dood.

(mijn god wat zijn die fiets-o-strade's SAAI!)

dit kan ook helpen voor de kou kleumen

Afgelopen weekend men nieuwe wielen in mekaar gestoken en koersbandjes op men huidige velgen gelegd.
Toch wel wat afstelwerk tussen de de 2 wielsets. Zelfde cassettes nochtans, maar toch wat moeten bijregelen aan de derailleur en de remklauw.
Khad gehoopt dat dat rap ff een quick wissel ging worden in de toekomst 😅

Het eenvoudigste en snelste is eerst de fietssnelweg naar Mechelen volgen en dan in Mechelen langs de vaart naar Leuven rijden. Maar dat is natuurlijk zonder gravel
Fysiek ga ik dan wel al halfdood zijn bij aanvang, ik wens toch liever niet ook hersendood aan te komen. :unsure:

Mr. Fingers heeft ondertussen al een mooie route ineengebokst, 't zal die worden.

Afgelopen weekend men nieuwe wielen in mekaar gestoken en koersbandjes op men huidige velgen gelegd.
Toch wel wat afstelwerk tussen de de 2 wielsets. Zelfde cassettes nochtans, maar toch wat moeten bijregelen aan de derailleur en de remklauw.
Khad gehoopt dat dat rap ff een quick wissel ging worden in de toekomst 😅
Het is een beetje zoeken, maar er bestaan wel shims voor om ze “gelijk” te maken.

Ik heb al jaren koude voeten in de winter, zelfs met Northwave Arctic GTX schoenen. Hondslelijk, maar op moment van aankoop wel de warmste die je kon kopen. Maatje groter gekocht, en altijd een dikke merino winterkous eronder = toch nog ijskoud.

Sinds kort eens het doorbloedingsaspect onder de loep genomen en effectief. Ik heb véél minder koude voeten met dunne kousjes dan met dikke winterkousen. Blijkbaar knelden ze toch nog te veel. Vanaf nu koop ik een 46 (normale schoenmaat 44).
Ik heb die Arctics ook, zalige schoenen. Nooit koude voeten, en gewoon mee afspuiten met de fiets.

Ben dit weekend gaan fietsen en het probleem bij mij is dat ik snel koude voeten krijg. Maar als ik dan de merino sokken aandoe en overschoenen, heb ik direct zweetvoeten en dan is het ook omzeep omdat ze volledig nat zijn en dus sowieso koud 🙈
Je kan eens proberen met een VBL (vapor barrier liner). Zelf nog geen ervaring mee, maar ik probeer het 1 dezer wel eens. Niet meer dan een waterdichte laag aanbrengen tussen je lijf en je isolerende laag. In praktijk: plastic zakken rond je voeten. Zo zal het zweet je isolerende laag niet bevochtigen en zal deze dus blijven isoleren. Aangenaam voelt het wel niet natuurlijk.
Een VBL wordt vooral gebruikt door wandelaars in (extreem) winterse omstandigheden, maar het concept werkt overal natuurlijk.

Binnenkort de mountainbike eens tubeless zetten.

- Is het aan te raden om via een 'spuit' de sealant in de band te doen, of gewoon eerst in de band, en daarna de band op de velg leggen?
- Moet de rim tape breder zijn dan de interne breedte van de velg? ~2-3mm breder, of toch identiek aan de velgbreedte?
- Aanraders voor materiaal (sealant, tape, valves)?

Wat ik doe is eerst de band er volledig op (en oppompen), en dan met een bandenlichter de band op een klein stukje over de velg terug trekken, en dan de sealant er langs daar in gieten. Werkt iets properder, en je band zal iets gemakkelijker sealen omdat je langs 1 kant geseat blijft.

Rimtape: net zo breed als dat de velg inwendig breed is. Niet breder,niet smaller. Als je nog moet tapen: eerst tapen, dan band installeren met binnenband, en oppompen tot maximum druk, en een dag zo laten staan. De binnenband zal de rimtape dan mooi strak en gelijk in het velgbed duwen, en de lijm van de tape zal dan goed hechten.

Sealant: ik zweer bij MucOff NoPuncture Hassle. Ventielen & rimtape: met DT-Swiss kun je weinig verkeerd doen Voordeel van de DT Ventielen is dat die een wigvormige "plug" hebben, en je dus je locknut goed stevig kunt aandraaien zonder dat je ventiel zelf meedraait.

Laatst bewerkt:
Je kan eens proberen met een VBL (vapor barrier liner). Zelf nog geen ervaring mee, maar ik probeer het 1 dezer wel eens. Niet meer dan een waterdichte laag aanbrengen tussen je lijf en je isolerende laag. In praktijk: plastic zakken rond je voeten. Zo zal het zweet je isolerende laag niet bevochtigen en zal deze dus blijven isoleren. Aangenaam voelt het wel niet natuurlijk.
Een VBL wordt vooral gebruikt door wandelaars in (extreem) winterse omstandigheden, maar het concept werkt overal natuurlijk.
Werkt wel, meermaals gebruikt tijdens lange schaatstochten. Ik heb altijd iets van linersok onder de VBL gedaan, en daarbuiten de echte isolatielaag, kwestie van niet recht in de VBL te zitten en deze ook te beschermen tegen mogelijk scherpe teennagels. Kapotte VBL bij -20-30 is toch maar wat dodgy.

('s Avonds altijd wel instant sokwissel in de tent, warme donssloefen en de gebruikte sokken drogen door ze onder uw kleren over uw schouders te hangen om ze de volgende dag te kunnen herbruiken. Al is dat voor de wielrenners op dagtocht hier niet echt van toepassing. :unsure:)

Werkt wel, meermaals gebruikt tijdens lange schaatstochten. Ik heb altijd iets van linersok onder de VBL gedaan, en daarbuiten de echte isolatielaag, kwestie van niet recht in de VBL te zitten en deze ook te beschermen tegen mogelijk scherpe teennagels. Kapotte VBL bij -20-30 is toch maar wat dodgy.

('s Avonds altijd wel instant sokwissel in de tent, warme donssloefen en de gebruikte sokken drogen door ze onder uw kleren over uw schouders te hangen om ze de volgende dag te kunnen herbruiken. Al is dat voor de wielrenners op dagtocht hier niet echt van toepassing. :unsure:)
Zelden zoveel gouden tips in 1 post gelezen. Hulde

Wat ik doe is eerst de band er volledig op (en oppompen), en dan met een bandenlichter de band op een klein stukje over de velg terug trekken, en dan de sealant er langs daar in gieten. Werkt iets properder, en je band zal iets gemakkelijker sealen omdat je langs 1 kant geseat blijft.
Ik kap gewoon sealant via valve er in nadat band er op ligt, toch veel simpeler :unsure:

Band erop, laten poppen, aflaten, sealant via valve, oppompen en ronddraaien!

En nu ga ik een beetje gaan koukleumen, aan plastic rond mijn voeten doe ik niet mee!

Kan inderdaad ook, maar ik heb al gemerkt dat met je dat je dan sealant via het ventielgat naar binnen spuit, je de band een beetje oppompt, en er dus sealant naar buiten wordt geblazen als je de spuit weghaalt.

Terug
Bovenaan