De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Je leest wel dat de recentere banden een pak vlotter monteerbaar zijn sinds ze de etrto normen hebben aangepast. De nieuwe gp5000's zouden er vlotjes met de hand op te leggen zijn.
Dat is toch wel wat mij tot op heden het meest heeft tegengehouden om tubeless te gaan op de koersfiets, sommige vreselijke combo's qua banden en velgen.

Ik heb een tijdje geleden ook wat zitten uitkijken naar wielen. Het grootste probleem bij zipp is toch wel de vele problemen die je leest. Als je op weightweenie begint te lezen, iemand die na 500k al een kapotte body heeft, of iemand die op enkele maanden zowel zijn voorste als achterste velg gebarsten heeft. Daar word ik niet vrolijk van.

Niet vergeten dat die Zipp 303S enkel hookless banden ondersteunt, dus ik denk niet dat een tubeless band icm binnenband dan mogelijk is?

Nu, volgens dit artikel zou er toch al best wat ondersteuning zijn voor de hookless tubeless banden (incl GP5000)

Je kan een tubeless band toch ook gewoon met binnenband monteren als je geen zin hebt in dat gedoe.
Die zipp velgen zijn hookless, dus moet je wel effectief een tubeless buitenband gebruiken die een stevigere hieldraad heeft. En dan kun je evengoed tubeless rijden é.

Die zipp velgen zijn hookless, dus moet je wel effectief een tubeless buitenband gebruiken die een stevigere hieldraad heeft. En dan kun je evengoed tubeless rijden é.
Ok maar je bent niet verplicht om met een tubeless buitenband ook effectief tubeless te rijden. Kan perfect in binnenband in normaal.
Ikzelf rij ook tubeless. Al jaren op mtb en sinds mijn nieuwe koersfiets vorig jaar ook daarop, echter begrijp ik het wel dat niet iedereen zin heeft om daarmee te “knoeien”.

Als je met binnenband wil rijden koop dan andere wielen hé. Het is een beetje gek om duurdere en zwaardere buitenbanden te kopen om er dan een binnenband in te steken.

Bij de nieuwste wielen + banden zie je dat mensen ze gewoon met een vloerpomp perfect geïnstalleerd krijgen. Er zijn dus wel stappen gezet dat er minder en minder knoeien aan is.

achterband van de zomerfiets zou ik tegen volgend seizoen vervangen en mss toch eens tubeless proberen. Maar mijn voorband is nog zo goed als nieuw..

Is het aan te raden om voorlopig enkel het achterwiel op tubeless te zetten en voorwiel nog zo te laten of beter niet? Voorwiel zet ik sowieso wel minder har omdat het grootste gewicht op het achterwiel komt.

Tubeless: ik ben verkocht, zeker voor offroad gedoe. On-road gaat het ook, maar dan zit je vaak met zulke hoge druk te werken dat de druk in de band te hoog is, en bij een fit de sealant er gewoon uitgeblazen wordt, zonder het de kans krijgt het gat te dichten.

Zipp's zijn aangekomen, net geinstalleerd en geseat met een klein handpompje (zelfs geen vloerpomp). Schwalbe G-One bite.

Bij hookless moet je altijd een Tubeless buitenband gebruiken (omdat je anders wel eens de hieldraad over de velg kunt persen omdat voor non-tubeless buitenbanden de toleranties wat losser zijn), maar je kunt die perfect met een binnenband gebruiken.

Tubeless: ik ben verkocht, zeker voor offroad gedoe. On-road gaat het ook, maar dan zit je vaak met zulke hoge druk te werken dat de druk in de band te hoog is, en bij een fit de sealant er gewoon uitgeblazen wordt, zonder het de kans krijgt het gat te dichten.

Zipp's zijn aangekomen, net geinstalleerd en geseat met een klein handpompje (zelfs geen vloerpomp). Schwalbe G-One bite.

Bij hookless moet je altijd een Tubeless buitenband gebruiken (omdat je anders wel eens de hieldraad over de velg kunt persen omdat voor non-tubeless buitenbanden de toleranties wat losser zijn), maar je kunt die perfect met een binnenband gebruiken.
pics or it didn't happen

Als je met binnenband wil rijden koop dan andere wielen hé. Het is een beetje gek om duurdere en zwaardere buitenbanden te kopen om er dan een binnenband in te steken.

Bij de nieuwste wielen + banden zie je dat mensen ze gewoon met een vloerpomp perfect geïnstalleerd krijgen. Er zijn dus wel stappen gezet dat er minder en minder knoeien aan is.
Pirelli op mijn mtb en schwalbe op de alu wielset Road was idd geen issue.
Enige constante: dt-swiss :p

Ja, maar hij loopt dan wel gewoon helemaal leeg. En zal waarschijnlijk sneller leeglopen omdat er een beetje lucht weglekt langs de hieldraad.

Als je op weightweenie begint te lezen, iemand die na 500k al een kapotte body heeft, of iemand die op enkele maanden zowel zijn voorste als achterste velg gebarsten heeft. Daar word ik niet vrolijk van.
500km hoop ik dan? Anders lijkt me dat best wel oké 😜 dan kan je 25 jaar 20 000km/jaar doen.

Terug
Bovenaan