De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gisteren was het goed weer, dus een toereke door de Kempen gedaan met de gravelbike. Met momenten toch echt wel zanderige miserie (zoals in de Strontbaan in Baarle Nassau (ja, die straat heet écht zo), maar toch ook wel echt fijne gravel rond Merksplas & Ravels. Stevig zonnetje wel, ik heb het niet zo op de warmte.

yBu9PNK.jpeg
 
In Ravels en omgeving heb ik al leuke VTT's gereden, maar dan van het type 'mountainbiken' waar je ook makkelijk met jouw Grizl zou kunnen rijden, is wel een leuke regio daarvoor.
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: ik rij volgende week mijn eerste grote uitdaging: la cannibale (170 km met 4500hm). Ik heb mij laten vertellen dat het perfect mogelijk is om, eigenlijk reeds van in het begin en voortdurend, ook al gellekes binnen te spelen (afgewisseld met gewone voeding).

Is dat aan te raden? Voorheen gebruikt ik dat eigenlijk altijd steeds naar het einde van mijn ritjes voor de laatste 'juice' er nog uit te persen.
 
Ja, er is daar erg veel onverhard te vinden. Het grote probleem blijft los & rul zand. Met 45mm banden is het soms echt ploeteren en tot aan de velg wegzinken. 'k ga voor deze winter eens proberen met Maxxis Ikon's van 2". Dat zou nét moeten passen.

Ik heb mij laten vertellen dat het perfect mogelijk is om, eigenlijk reeds van in het begin en voortdurend, ook al gellekes binnen te spelen (afgewisseld met gewone voeding).

"Fretten en blijven fretten" is het geheim voor van die lange & zware tochten. Je moet gewoon iets vinden wat een hoge energetische waarde heeft, maar waar je geen maaglast van krijgt. Gelletjes is bij mij vragen om problemen, maar van die gesuikerde repen gaat dan weer perfect. Dus ik begin gewoon met die gesuikerde repen, en schakel pas over op gelletjes als ik al ver over de helft ben.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: ik rij volgende week mijn eerste grote uitdaging: la cannibale (170 km met 4500hm). Ik heb mij laten vertellen dat het perfect mogelijk is om, eigenlijk reeds van in het begin en voortdurend, ook al gellekes binnen te spelen (afgewisseld met gewone voeding).

Is dat aan te raden? Voorheen gebruikt ik dat eigenlijk altijd steeds naar het einde van mijn ritjes voor de laatste 'juice' er nog uit te persen.
da's vooral afhankelijk van het type gelleke, maar in de regel is een gelleke wel een aanslag op uw suikerspiegel, dus ik zou dat niet doen aan het begin van een lange inspanning.

Je haalt normaal wel voldoende snelle KH uit uw bidon en dan vul je best aan met repen/koeken/... die een tragere afgifte hebben.
 
"Fretten en blijven fretten" is het geheim voor van die lange & zware tochten. Je moet gewoon iets vinden wat een hoge energetische waarde heeft, maar waar je geen maaglast van krijgt. Gelletjes is bij mij vragen om problemen, maar van die gesuikerde repen gaat dan weer perfect. Dus ik begin gewoon met die gesuikerde repen, en schakel pas over op gelletjes als ik al ver over de helft ben.

Dat fretten wordt inderdaad het plan. Maar ik weet uit ervaring dat ik daar na een tijdje erg veel moeite voor moet doen... Verstand op nul & kauwen en slikken maar :unsure:.

Ik gebruik trouwens die van SiS en daar heb ik geen/amper maagklachten van. Maar ik dacht die inderdaad pas in te zetten na een tijdje.. thanks.

da's vooral afhankelijk van het type gelleke, maar in de regel is een gelleke wel een aanslag op uw suikerspiegel, dus ik zou dat niet doen aan het begin van een lange inspanning.

Je haalt normaal wel voldoende snelle KH uit uw bidon en dan vul je best aan met repen/koeken/... die een tragere afgifte hebben.

Ok, merci. Duidelijk!
 
bij lange tochten probeer ik zo lang mogelijk repen te eten (1 reep + 1 bidon sportdrank is voor mij wat ik per uur binnen moet krijgen om goed te zijn).
OP een gegeven moment krijg ik die repen dan niet meer in m'n strot geramd en dan stap ik over op gelletjes, das meestal vanaf u6 tot u 10-12 dat ik op de fiets zit dan.
 
Ja @Reverz de weken ervoor had ik last van spiervermoeidheid en heb zelfs testen voor ALS gedaan maar dat bleek gelukkig goed nieuws, ik kon toen zelfs geen 200w trappen en dan toch maar op reis gegaan en vanaf 3 ging het beter op de Izoard 12 min herpakt na de 2de poging
 
Persoonlijk wissel ik af bij zo'n echt lange tochten, elke 30 min eet ik dan iets, eerst iets vast, iets minder vast, gel, iets vast, iets minder vast, gel, ... Heeft bij mij nog geen problemen gegeven, al zou ik die frequentie van gels niet testen tijdens La Cannibale ;)

Ik doe het vooral om afwisseling te hebben, na zoveel uren zo frequent eten word ik het gewoon beu, dan helpt afwisseling nog enigszins om iets binnen te krijgen.
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: ik rij volgende week mijn eerste grote uitdaging: la cannibale (170 km met 4500hm). Ik heb mij laten vertellen dat het perfect mogelijk is om, eigenlijk reeds van in het begin en voortdurend, ook al gellekes binnen te spelen (afgewisseld met gewone voeding).

Is dat aan te raden? Voorheen gebruikt ik dat eigenlijk altijd steeds naar het einde van mijn ritjes voor de laatste 'juice' er nog uit te persen.
Ik hoop voor u dat je een beetje deftig weer hebt en geen 30C + toestanden. En blijven drinken want dat vergeet ik ook nog wel eens , want richting einde kan je de hamer nog wel eens tegen komen :D
 
Dat fretten wordt inderdaad het plan. Maar ik weet uit ervaring dat ik daar na een tijdje erg veel moeite voor moet doen... Verstand op nul & kauwen en slikken maar :unsure:.

Ik gebruik trouwens die van SiS en daar heb ik geen/amper maagklachten van. Maar ik dacht die inderdaad pas in te zetten na een tijdje.. thanks.



Ok, merci. Duidelijk!
Peperkoek, stroopwafels en bananen! Het probleem is gewoon opbergruimte in je achterzakken.

En die gellekes worden warm op uw rug en dan braakt ge er direct 4 uit.
 
Ik hoop voor u dat je een beetje deftig weer hebt en geen 30C + toestanden. En blijven drinken want dat vergeet ik ook nog wel eens , want richting einde kan je de hamer nog wel eens tegen komen :D

Het ziet er voorlopig doenbaar uit, max. 28 graden normaal (voorlopig).

Ik zat twee weken geleden iets zuidelijker in Frankrijk (Var regio) en daar kwam ik toch wel serieus in de problemen door de warmte (volgens mijn wahoo tot 39graden, maar dat zal iets overdreven zijn).

op de garmin zet ik elk uur een tijdssignaal, dan weet je wat je tegen dan moet gegeten/gedronken hebben en kan je nog bijwerken waar nodig

Dat is wel nog een goede tip eigenlijk! Eens zien of dat op een wahoo ook kan.

Peperkoek, stroopwafels en bananen! Het probleem is gewoon opbergruimte in je achterzakken.

En die gellekes worden warm op uw rug en dan braakt ge er direct 4 uit.

Er zijn gelukkig veel bevoorradingsposten dus het is niet nodig om te vertrekken als een volbeladen ezel.

En ik krijg spontaan kotsneigingen bij de gedachte aan peperkoek. Ik heb daar echt een degout van gekregen :'). Een beetje van zoetigheid int algemeen eigenlijk. Zou aan de supporters graag vragen om naar 't einde toe ergens klaar te staan met een sandwichke met préparé :drool:.
 
heeft @Airjinx al laten weten hier dat hem zijn scott al heeft :eek:
Nou ja hij mag hem af en toe uit de showroon halen
Haha, zal mijn strava precies beter moeten afschermen :p

Dusja, ik heb gisteren de TT van Haasrode op de nieuwe spark gereden. Als je met een dure fiets rijdt begint toch altijd weer het gemelk over goedkoop vs duur, fully is overkill, het zijn de benen die het doen en je gaat er niet sneller van fietsen. Daarom dus dat ik het voor mezelf had gehouden, heb soms de indruk dat je je moet schamen als je hard werkt (in je vrije tijd je ook nog bezig houdt met de beurs) en je geld dan uitgeeft aan je enige hobby.
 
Het ziet er voorlopig doenbaar uit, max. 28 graden normaal (voorlopig).

Ik zat twee weken geleden iets zuidelijker in Frankrijk (Var regio) en daar kwam ik toch wel serieus in de problemen door de warmte (volgens mijn wahoo tot 39graden, maar dat zal iets overdreven zijn).



Dat is wel nog een goede tip eigenlijk! Eens zien of dat op een wahoo ook kan.



Er zijn gelukkig veel bevoorradingsposten dus het is niet nodig om te vertrekken als een volbeladen ezel.

En ik krijg spontaan kotsneigingen bij de gedachte aan peperkoek. Ik heb daar echt een degout van gekregen :'). Een beetje van zoetigheid int algemeen eigenlijk. Zou aan de supporters graag vragen om naar 't einde toe ergens klaar te staan met een sandwichke met préparé :drool:.
Haha, dat laatste is herkenbaar.

Bij de BEMC staan ze aan de laatste bevoorrading klaar met chips en cola - heerlijk!
 
Nja, op zo'n georganiseerde tocht zijn die bevoorradingen wel een luxe. Als je op eigen houtje meer dan 100 km gaat rijden moet je je effectief volladen...
 
Haha, zal mijn strava precies beter moeten afschermen :p

Dusja, ik heb gisteren de TT van Haasrode op de nieuwe spark gereden. Als je met een dure fiets rijdt begint toch altijd weer het gemelk over goedkoop vs duur, fully is overkill, het zijn de benen die het doen en je gaat er niet sneller van fietsen. Daarom dus dat ik het voor mezelf had gehouden, heb soms de indruk dat je je moet schamen als je hard werkt (in je vrije tijd je ook nog bezig houdt met de beurs) en je geld dan uitgeeft aan je enige hobby.
 
Terug
Bovenaan