De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)


Nog iemand deze pedalen? Na een tijdje krijg ik hier een irritant gepiep van mijn cleats die bewegen op het 'licht grijze' oppervlak van de pedaal zelf. Ik kan het dan tijdelijk verhelpen door een klein beetje dry lube te smeren op de oppervlakte, maar lijkt me toch niet echt de bedoeling.
Iemand tips om dit te voorkomen?
 
Weet niet of het hier al besproken is, maar ik ben blij dat de Shimano hun nieuwe ultegra lijn heeft aangekondigd. Kan ik eindelijk eens kijken voor een nieuwe fiets.
12 speed en Di2-only is waar ik op zat te wachten. Ben eens benieuwd wat dit met de prijzen van de fietsen zal doen.
 
Weet niet of het hier al besproken is, maar ik ben blij dat de Shimano hun nieuwe ultegra lijn heeft aangekondigd. Kan ik eindelijk eens kijken voor een nieuwe fiets.
12 speed en Di2-only is waar ik op zat te wachten. Ben eens benieuwd wat dit met de prijzen van de fietsen zal doen.
hoe kan je nu zitten wachten op di2-only?

Dat is net als zitten wachten op het moment dat ze enkel nog een rode fiets uitbrengen, terwijl je al jaren een rode én een blauwe kan kiezen.
 
Als je een 2021 bestelt en ze kunnen maar een 2022 leveren dan heb je geen poot om op te staan denk ik. Ze leveren uiteindelijk een andere fiets, andere kleur, hier en daar vermoedelijk ook een iets ander onderdeel.

Ik snap ook niet echt dat er nog winkels fietsen verkopen zonder op de bestelbon te zetten dat de prijs onderhevig is aan wijzigingen. Ik vele sectoren is dat toch vrij courant, en in de huidige tijden gewoon een must. Er zijn merken die hun prijzen 2x per jaar gewijzigd hebben.

Je kan het ook omdraaien. Als de fiets 100 euro goedkoper geworden was. Zou je het dan normaal vinden dat je 100 euro meer betaalt? Je bent uiteindelijk akkoord gegaan met de duurdere prijs.
Ik begrijp het ergens wel dat het ook niet tof is voor de klant.
Ik kan nu in mijn geval zeggen over de emonda alr5, die is nul komma nul aangepast en is gewoon 200€ duurder en 2022 model geworden.
Moest ik die toen besteld hebben maar ik mag er een jaar later wel 200€ bijdokken zou dat niet goed voelen. Ookal is het in deze tijden wel te begrijpen (al dan niet artificieel).
Dus ik weet niet hoe het bij andere fietsen zit (van trek of andere leveranciers), maar zelf gewoon een ander kleurtje geven voor 2022 model zou al zuur zijn, ookal is het de markt van vraag/aanbod. Maar uiteindelijk maak je toch ergens een keuze/beslissing op een bepaald moment waar je je commitment voor geeft. Als dat op dat moment niet goed besproken wordt dat prijzen kunnen varieren is dat achteraf geen tof nieuws.
 
hoe kan je nu zitten wachten op di2-only?

Dat is net als zitten wachten op het moment dat ze enkel nog een rode fiets uitbrengen, terwijl je al jaren een rode én een blauwe kan kiezen.
Omdat dit ervoor zorgt dat fietsbouwers geen rekening meer moeten houden met ook mechanische groepset te kunnen monteren.
Wat dus ervoor zorgt dat er geen geleiding voor kabels meer zijn die niet gebruikt worden. Dat gaat ervoor zorgen dat de hogere frames enkel nog elektronisch zullen kunnen rijden.
Sram en campa zijn al even elektronisch only op hun hogere groepsets. En voor een reden.

Het zal ook voor veel meer mensen naar Di2 pushen waardoor de algemene prijs zal dalen.

Persoonlijk zie ik geen enkel nadeel aan Di2, enkel maar voordelen.
 
Omdat dit ervoor zorgt dat fietsbouwers geen rekening meer moeten houden met ook mechanische groepset te kunnen monteren.
Wat dus ervoor zorgt dat er geen geleiding voor kabels meer zijn die niet gebruikt worden. Dat gaat ervoor zorgen dat de hogere frames enkel nog elektronisch zullen kunnen rijden.
Sram en campa zijn al even elektronisch only op hun hogere groepsets. En voor een reden.

Het zal ook voor veel meer mensen naar Di2 pushen waardoor de algemene prijs zal dalen.

Persoonlijk zie ik geen enkel nadeel aan Di2, enkel maar voordelen.
Mezelf kennende zou ik 90% van de tijd rond rijden met een lege batterij..
 
Mezelf kennende zou ik 90% van de tijd rond rijden met een lege batterij..
Die batterij gaat echt heel lang mee hoor :P
Daarbij krijg je melding op je smartphone app, je edge of je Wahid en als je niet meer kan schakelen dan zal je ook wel thuis geraken hoor :P
Je zal het nadien nooit meer vergeten! En je hebt ineens een goeie training gehad!
 
Ja, het grote voordeel van de moderne DI2 is dat de communicatie tussen stuur en derailleurs draadloos verloopt. Dus er gaat maar 1 kabelingang aan het balhoofd voorzien moeten worden (voor de remleiding/kabel), dus geen gemors meer met blinde pluggen om de niet gebruikte gaten mee op te vullen.

Die 1000km heb ik ook al zien passeren. Zal sowieso te maken hebben met het extra stroomverbruik van de RF ontvangers in beide derailleurs, die constant aan staan. SRAM Etap gaat ook niet zo lang mee als (bedrade) DI2.
 
Je hoeft de batterij maar 1 of 2 keer per jaar op te laden, die 1000 km klopt totaal niet, het is eerder 5000
Aantal keer per jaar is lastig, hangt af van hoeveel je rijdt en hoeveel je schakelt natuurlijk. Maar gemiddeld mag je rekenen dat je 1500 tot 2000 kan bollen voor het echt leeg is, dat is toch wat ik zowat opmerk bij mijne. Lang genoeg dus om dus niet constant te denken dat je moet bijladen.
 
Vraagje voor maat: hij is aan het kijken voor rollen voor zijn 12 speed SRAM koersfiets.
Moet je daar 12 speed cassettes op steken? (Neem aan van wel als je wil schakelen)
Moet dat effectief XD body cassette zijn of is elke 12 speed ok?
 
Ahja, uiteraard. En aangezien zowat iedere 12-speed cassette 10T heeft als kleinste kransje (campagnolo uitgezonderd), moet dat inderdaad een XDR-driver hebben.

En het is niet dat die derailleurs groot genoeg zijn om een 12-speed MTB cassette te kunnen manipuleren, anders had dat een oplossing kunnen zijn.
 
Ahja, uiteraard. En aangezien zowat iedere 12-speed cassette 10T heeft als kleinste kransje (campagnolo uitgezonderd), moet dat inderdaad een XDR-driver hebben.

En het is niet dat die derailleurs groot genoeg zijn om een 12-speed MTB cassette te kunnen manipuleren, anders had dat een oplossing kunnen zijn.
Mtb cassette is nog duurder vermoed ik.

Het is elektronica dus zou mss denken dat je kan zeggen dat hij maar 11 keer moet schakelen, neem aan dat breedte van een 11 of 12 speed hetzelfde is eigenlijk? :unsure:
 
Terug
Bovenaan