De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dat hoeft zelfs geen Shimano te zijn, mag gerust SRAM, Microshift,... zijn, hoe goedkoper hoe beter. Alleen geen Campagnolo, want die gebruiken een afwijkende maatvoering. En ook geen te grote cassette. 11-25 is meer dan groot genoeg.

Toevallig nog goeie shops waar ik goedkoop een 9 speed in die range online kan kopen iemand? :D Degene die ik vind zijn vaak 11-34 of moet ik dagen wachten op levering.

Gisteren m'n Elite Direto besteld en nu aan het rondkijken voor een cassette er voor.

Ging normaal vnv recovery ritje doen maar had platte binnenband na stevig in een put gereden te hebben bij thuiskomst. Blijkt dat mijn laatste reserveband ook een gat heeft en heb ook geen plakkers. Geen ritje meer dus. :sop:
 
@veloke decathlon lijkt er al binnen te hebben bv
Aha thx. Mag dat zo ene van hun huismerk zijn of is dat te slecht?

Wel beu, ben daar letterlijk vorige week voor 90eur energy bars en poeder gaan halen en ik ga nie graag naar die winkel.

Loopt trouwens wel op, laatste maanden al 1400eur uitgegeven aan fietsmateriaal en dan moet ik nog kijken voor een nieuwe fiets. Wat shirts, twee assos broeken, smart trainer, onderlijfkes, bidons en houders, onderhoud, wahoo bolt,...

Ik wil mijzelf wijsmaken dat het na de aankoop van fiets wel zal beteren maar...
 
Aha thx. Mag dat zo ene van hun huismerk zijn of is dat te slecht?

Wel beu, ben daar letterlijk vorige week voor 90eur energy bars en poeder gaan halen en ik ga nie graag naar die winkel.

Loopt trouwens wel op, laatste maanden al 1400eur uitgegeven aan fietsmateriaal en dan moet ik nog kijken voor een nieuwe fiets. Wat shirts, twee assos broeken, smart trainer, onderlijfkes, bidons en houders, onderhoud, wahoo bolt,...

Ik wil mijzelf wijsmaken dat het na de aankoop van fiets wel zal beteren maar...
Gewicht is geen issue dus beter goedkope staal dat niet slijt nemen denk ik dan :p

En nee dat verbeterd niet sorry :D
 
Ik dacht mijn crankstel er eens af te nemen en in te vetten, maar heb enkel nog dit vet liggen. Mijn gewone montagepasta/vet is verdwenen.

Kan ik die course grease hiervoor gebruiken?
 
De bearrings en de axle zelf.
Sterling-Silver-Bear-Ring-4-Goldfish-Jewellery-Design-Studio.jpg
 
De bearings en de axle zelf.

Zit af en toe met een gekraak dat uit de richting van het crankstel komt (ligt normaal niet aan pedalen/zadelpen), dus ik hoop dat dit zal helpen.
Het is soms heel moeilijk om te bepalen waar een gekraak vandaan komt. Zeker met frames uit carbon. Vaak klinkt het niet zo, maar is het toch de zadelpen. Even uithalen, opnieuw invetten, is een snelle test.
Voor de trapas zelf gebruik ik gewoon lagervet. De cups zet ik vast met gewoon montagevet.
De lagers in de cups zelf, zijn eigenlijk niet gemaakt om uit elkaar te halen en opnieuw in te vetten. An sich kan het wel, maar het is er niet voor gemaakt (i.e., ze gaan vermoedelijk minder waterdicht zijn).
 
Ooit een concept 2 roeier gekocht in 2017, toen op en al 12uurtjes gebruikt (of toch aan logging die ik gedaan heb)
2019/2020 stond deze in de doos en nu in 21 na de verhuis nog eens uitgepakt en 2x gebruikt.
Aan het twijfelen om die te verkopen en dan een direct drive aan te schaffen.
Maar geen idee of het wel de slimme keuze is en of ik het fietsen dan gewoon ook niet rapper beu ga worden.
Terwijl die roeier ook wel algemeen een goed fitness toestel voor binnen is.
 
En de nieuwe Ultegra (R8100) is vandaag gelost. Alleen in DI2 versie, geen mechanische optie meer.
  • 12-speed
  • wireless shifters (en alleen shifters) voor de discbrake versie. Derailleurs zijn verbonden met een centrale batterij, shifters hebben hun eigen knoopcel. De rimbrake versie is nog wel volledig bedraad.
  • ingebouwde bluetooth-connectiviteit, geen nood meer voor aparte dongle
  • crankset met ingebouwde powermeter (50/34 & 52/36)
  • cassette blijft 11T kransje behouden, dus gewoon een splined freehub, geen driver nodig. Beschikbaar in 11/30 & 11/34.
  • geen junction-boxes meer, maar direct-access opladen via de achterderailleur
  • Servo-wave technologie van de GRX (en dus MTB) groupset voor meer modulatie bij het remmen
  • bij schijfremmen zijn de remklauwen iets breder, waardoor remschijven minder snel aanlopen (bij regenweer bvb)
  • verbeterde ergonomie voor de shifters

ULTEGRA_R8100_Drivetrain_zz_zz_zz_zz_zz_STD_Se1-scaled.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Loopt trouwens wel op, laatste maanden al 1400eur uitgegeven aan fietsmateriaal en dan moet ik nog kijken voor een nieuwe fiets. Wat shirts, twee assos broeken, smart trainer, onderlijfkes, bidons en houders, onderhoud, wahoo bolt,...

Ik wil mijzelf wijsmaken dat het na de aankoop van fiets wel zal beteren maar...
Hoeveel keer ik al niet gezegd heb tegen vrouwlief, "nog X aanschaffen en dan heb ik alles"... Maar altijd heb ik nog iets te kort of is er iets aan vervanging toe 😁
 
Hoeveel keer ik al niet gezegd heb tegen vrouwlief, "nog X aanschaffen en dan heb ik alles"... Maar altijd heb ik nog iets te kort of is er iets aan vervanging toe 😁
mijn financieel verantwoordelijke gelooft dat allang niet meer

maar zolang ik content ben is ze ook content ^^
 
Knieproblemen blijven aanhouden.
Begonnen net voor Alps Epic, eind juni. Na de Alps Epic (waar ik uiteraard bijzonder rustig heb getrapt), lang niet gefietst (zo'n 4 à 5 weken). De eerste keer dat ik toen op de fiets sprong na 20 km weer last. Weer een pauze van twee weken en vorige woensdag 55km probleemloos gefietst, wel traag, maar geen probleem als we van daar weer kunnen opbouwen.

Gisteren eens rustig naar 't stad gefietst en na 5 kilometer kwam de stekende pijn weer op :(

Gisterenochtend ook heb ik onder de MRI gelegen. De dokter belt maandag met de resultaten.
Woensdag nog positief ingesteld, maar ik ben al een hele poos bang dat de knie een blijvende zwakke plek gaat zijn en ik niet (veel) meer vol ga mogen knallen. Echt balen. Behalve wachten op maandag, kan ik niet veel doen, maar het spookt echt door mijn hoofd :(
Meneer doktoor heeft vandaag gebeld.
De structuur van mijn knie (knieschijf, meniscus, kraakbeen) ziet er nog 'pico bello' uit. (hoera!)
De iliotibiale band is inderdaad nog steeds licht ontstoken, maar dat zou ook moeten wegtrekken. 'k Vind dat die ontsteking wel bijzonder lang aanhoudt, want ik heb echt niet veel gefietst, maar bon.

Gewoon rustig fietsen en oefeningen om de ITB te stretchen en spieren errond te verstevigen. Voorschrift voor kinesist ligt klaar. Misschien toch wat beter of op z'n minst gerichter dan oefeningen van op YouTube.

'k Heb ook groen licht gekregen voor Roc d'Azur (6 - 10 oktober). Dan kan het mountainbikeseizoen mooi in de zon worden afgesloten na zo'n belabberde zomer in België.

Het enige jammere is dat ik mijn goeie conditie (FTP ~310 aan 69kg) van in juni niet heb kunnen testen in de Alps Epic en de vorm nu ook zeker niet meer op hetzelfde niveau zit. Tussen nu en oktober ga ik ook zeker geen hoge wattages meer fietsen.
 
En de nieuwe Ultegra (R8100) is vandaag gelost. Alleen in DI2 versie, geen mechanische optie meer.
  • 12-speed
  • wireless shifters (en alleen shifters) voor de discbrake versie. Derailleurs zijn verbonden met een centrale batterij, shifters hebben hun eigen knoopcel. De rimbrake versie is nog wel volledig bedraad.
  • ingebouwde bluetooth-connectiviteit, geen nood meer voor aparte dongle
  • crankset met ingebouwde powermeter (50/34 & 52/36)
  • cassette blijft 11T kransje behouden, dus gewoon een splined freehub, geen driver nodig. Beschikbaar in 11/30 & 11/34.
  • geen junction-boxes meer, maar direct-access opladen via de achterderailleur
  • Servo-wave technologie van de GRX (en dus MTB) groupset voor meer modulatie bij het remmen
  • bij schijfremmen zijn de remklauwen iets breder, waardoor remschijven minder snel aanlopen (bij regenweer bvb)
  • verbeterde ergonomie voor de shifters

ULTEGRA_R8100_Drivetrain_zz_zz_zz_zz_zz_STD_Se1-scaled.jpeg
Thanks, leuke info!

Hoe moet ik dat zien: is dat zoals bij nieuwe telefoons of laptops, dat het nieuwe model het vorige vervangt? Dus dat alle nieuwe Ultegra fietsen vanaf nu standaard die R8100 zullen hebben? Of bestaat de vorige versie (R8000 dan zeker?) er gewoon naast?

Trickelen die dingen down? Met andere woorden, kan je op termijn ook een DI2 verwachten in een 105, of is dat wishful thinking?

Ik vermoed dat de powermeter crankset wel niet standaard zal zijn zeker?
 
Terug
Bovenaan