De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hoe lang duurt de herstelling daar?
Zonder lakken een week.
Ik bracht mijn kader binnen bij een servicepunt, en zij sturen dat dan op naar Nederland. Het opsturen tel je nog bij die week.

Daarnet nog 60km gravelroute gereden met de fiets. Je voelt er niets van dat hij hersteld zou zijn (op letterlijk 6 plekken :)).
Het mooie is dat ze je de keuze laten om al dan niet te lakken. Bij andere herstellers moet je het er bij nemen. Nog contact gehad met 2 of 3 andere herstellers.

(Zitbuis, beide seat stays in't midden en dan ook nog ter hoogte van bevestiging rem, onderbuis en trapas shell)
 
daarvoor is het spectrum - wat is een gravelfiets - te groot om te beantwoorden.
Dat gaat van 29'ers met drop bars tot racefietsen met veel clearance.
29er mtb's met krom stuur, beschouw ik niet als gravelfietsen. Vroeger reed ik met een gravelbike (650B wielen, 50mm banden), en vorig jaar overschakeld naar drop-bar mtb. Zijn toch wel echt andere fietsen op vlak van geometrie en standaarden die gebruikt worden. Het rijgedrag is daardoor uiteraard ook heel verschillend. Een gravelfiets leunt veel meer aan bij een koersfiets dan bij een mtb. Maar zelfs binnen dat spectrum is de variatie uiteraard nog groot.....
 
Doorgaans een langere wielbasis vanwege de grotere wielen (een 45mm band heeft een grotere buitendiameter dan een 25mm band) en de slappere balhoofdhoek dan de gemiddelde koersfiets. Allemaal gedaan om stabiliteit te bewerkstelligen. Wil je iets waarmee je offroad wat uit de voeten kunt en het karakter heeft van een rodeopaard, dan koop je best een cyclocrossfiets (die is gemaakt om heel nerveus te rijden), die hebben een erg korte wielbasis en een scherpere balhoofdhoek.

Qua geometrie voor de rijderspositie: zoveel smaken, zoveel keuzes. Gaande van bijna chopper-achtig, tot een positie die niet misstaat op een aero roadbike.
 
Vraagje aan het forum hier, want ik zie door de bomen het bos bijna niet meer. :)

Ik ben recent begonnen met fietsen (road) en wil nu voor de winter een direct drive trainer kopen zodat ik binnen kan rijden. Ik heb begin augustus ook een wahoo bolt v2 besteld die hopelijk elk moment zou moeten toekomen.

Ik zou er permanent een oude jaren 90 cannondale 9-speed cassette op willen plaatsen. Mag ik eender welke shimano 9-speed cassette kopen en deze op de trainer installeren? Maw, een goedkope? Ik heb begrepen dat ik dan wel een spacer moet gebruiken? Zal ik de derailleur nog moeten (laten) afstellen of kan het zijn dat hier niets meer aan moet gebeuren?

Ik zou de Elite Direto XR-T kopen (zonder cassette) via Futurum (want nog gratis trainingsmat erbij blijkbaar door actie):

of de Elite Suito-T:

Kan ik beide koppelen met de wahoo bolt via ANT? En dan mijn smartphone/laptop met de trainer connecteren via bluetooth als ik Zwift wil gebruiken? En moet ik de Bolt ook gebruiken tijdens Zwift of gebruik ik die enkel als ik Zwift of iets dergelijk niet gebruik? Allemaal niet simpel en ik vraag mij af of ik de juiste combinatie aan het kiezen ben...


Idee is dan stilaan te kijken voor een nieuwe fiets zodat ik in het voorjaar terug buiten kan en deze oud op de trainer kan blijven permanent. Dan mss wel de wahoo op deze nieuwe fiets plaatsen, want ik denk niet dat ik die per se nodig heb als ik trainer gewoon met zwift koppel?

Bedankt alvast!
 
Ik heb de Suito T, en draai Zwift op een ipad. Verbinding via Bluetooth werkt probleemloos.
Waarom zou je de bolt willen koppelen?
 
Mag ik eender welke shimano 9-speed cassette kopen en deze op de trainer installeren?
Dat hoeft zelfs geen Shimano te zijn, mag gerust SRAM, Microshift,... zijn, hoe goedkoper hoe beter. Alleen geen Campagnolo, want die gebruiken een afwijkende maatvoering. En ook geen te grote cassette. 11-25 is meer dan groot genoeg.

Ik heb begrepen dat ik dan wel een spacer moet gebruiken? Zal ik de derailleur nog moeten (laten) afstellen of kan het zijn dat hier niets meer aan moet gebeuren?
Dat hangt van de gebruikte freehub af, maar waarschijnlijk wel. Dit is een 1.85mm ring, iedere fietsenmaker / -winkel gaat je die kunnen meegeven, of verkopen voor een paar centen. De derailleur ga je niet moeten afregelen, aangezien de uitlijning van de cassettes hetzelfde gaat zijn.


Kan ik beide koppelen met de wahoo bolt via ANT? En dan mijn smartphone/laptop met de trainer connecteren via bluetooth als ik Zwift wil gebruiken?
Ja. Dat zou moeten lukken. Het enige wat je wel eens kunt hebben is dat er "teveel verbindingen" tegelijk zijn, en je dus signaalverlies hebt. Ik zou bluetooth vermijden, en alles via ANT+ laten gaan, dan heb je een kleine USB-dongle nodig om je laptop ANT+ te laten ontvangen/verzenden, maar dat werkt zo ontzettend veel beter dan bluetooth, die bij mij wel regelmatig uitviel. Zal er wat vanaf hangen hoeveel apparatuur er in de buurt staat.
 
Bluetooth werkt idd 99.5% van de tijd maar die 0.5% is te irritant om het niet te doen.

Je kan uw wahoo koppelen maar hoeft niet. Ik doe dat niet maar gebruik hem wel (zo zie ik wattages van powermeter van de fiets)
 
Ik heb de Suito T, en draai Zwift op een ipad. Verbinding via Bluetooth werkt probleemloos.
Waarom zou je de bolt willen koppelen?

Ik dacht dat dit interessant was voor als ik bijvoorbeeld Zwift abo niet zou willen vooral. Of is Zwift in die wintermaanden zo interessant dat ik eigenlijk geen oog meer zal hebben voor trainingen via wahoo edm? Niet dat ik op die paar euro per maand wil kijken.

Goed om weten alleszins dat wahoo activeren tijdens Zwift-ritten eigenlijk geen meerwaarde biedt.

Als ik het goed voor heb, is de Suito T voor een leek als mezelf niet echt minderwaardig dan een Direto XR? Dat klimpercentage en dat wattage haal ik toch nooit en zien er beiden kwaliteit genoeg uit. Natuurlijk weer een mooie besparing als die Suito T goed genoeg is...

Dat hoeft zelfs geen Shimano te zijn, mag gerust SRAM, Microshift,... zijn, hoe goedkoper hoe beter. Alleen geen Campagnolo, want die gebruiken een afwijkende maatvoering. En ook geen te grote cassette. 11-25 is meer dan groot genoeg.


Dat hangt van de gebruikte freehub af, maar waarschijnlijk wel. Dit is een 1.85mm ring, iedere fietsenmaker / -winkel gaat je die kunnen meegeven, of verkopen voor een paar centen. De derailleur ga je niet moeten afregelen, aangezien de uitlijning van de cassettes hetzelfde gaat zijn.



Ja. Dat zou moeten lukken. Het enige wat je wel eens kunt hebben is dat er "teveel verbindingen" tegelijk zijn, en je dus signaalverlies hebt. Ik zou bluetooth vermijden, en alles via ANT+ laten gaan, dan heb je een kleine USB-dongle nodig om je laptop ANT+ te laten ontvangen/verzenden, maar dat werkt zo ontzettend veel beter dan bluetooth, die bij mij wel regelmatig uitviel. Zal er wat vanaf hangen hoeveel apparatuur er in de buurt staat.

Super, bedankt voor alle info! In het slechtste geval pak ik mijn hele boeltje en steek ik het binnen bij de plaatselijke FM. Voor een kleinigheid zal die me in het slechtste geval wel helpen. Gezien ie zelf geen trainers verkoopt, lijkt het me ook sterk dat hij er een probleem van maakt als die online gekocht is. :)

Maakt het uit welk merk/kwaliteit de ANT USB-dongle is? Want dan kijk ik gewoon voor een relatief goedkoop model denk ik. Wel goed om weten.

Bluetooth werkt idd 99.5% van de tijd maar die 0.5% is te irritant om het niet te doen.

Je kan uw wahoo koppelen maar hoeft niet. Ik doe dat niet maar gebruik hem wel (zo zie ik wattages van powermeter van de fiets)

Top, thanks. Bedoeling is sowieso om volgend jaar een nieuwe fiets te voorzien van die wahoo en de oude fiets op de trainer te laten zonder wahoo, dus dat komt dan mooi uit. Een powermeter op die oude fiets heb ik toch niet. :D


Mijn beestje moet weg van mijn lief omdat hij al 2 jaar niet gebold heeft :cry:

Heel knappe fiets en mooie prijs denk ik zo. :) Ik ben 1m79 en vrees dat deze net te klein zou zijn voor mij. Anders kwam ik zo kijken. :love:

Waarom rijd je er niet meer mee?
 
Heel knappe fiets en mooie prijs denk ik zo. :) Ik ben 1m79 en vrees dat deze net te klein zou zijn voor mij. Anders kwam ik zo kijken. :love:

Waarom rijd je er niet meer mee?

Ben zelf 1m78 hoor, zit als gegoten voor mij, wel aero :p

heb gravelbike, mtb, en 2 andere koersfietsen. Deze stond op de rollen maar rijdt er bijna niet op.
 
Nog zoiets is de keuze van een nieuwe fiets. Hoe geraakt een leek daar aan uit? Al die merken, verschillende soorten groepsets, materialen, ... En komt ge een fysieke winkel binnen, dan lijkt het nagenoeg onmogelijk om een fiets eens te testen gezien de beperkte voorraad. Erger, ge krijgt te horen dat de fietsen die binnen 6 maanden uitkomen en waarvan amper een prijs of kleur gekend is, al gereserveerd zijn.

Op dit beestje rij ik momenteel:
Is van '97 en weegt met zadeltasje en lege bidons inclus zo'n 11kg.

Aan welke verbeteringen mag ik mij verwachten met een hedendaagse fiets van pakweg 1500, 3000, 5000 eur qua wegligging, comfort, snelheid bij klims, ... ? Ik kan er mij eigenlijk weinig bij voorstellen. :unsure: Is er al veel verschil tussen mijn fietske en een hedendaags instapmodel of merk ik het pas echt eens ik naar ultegra groepsets, full carbon, etc ga kijken?

(ter info mocht dat belangrijk zijn, ik rijd amper 3 maanden, ben ondertussen ook dertiger. wel bijna 2500 km in de wielen in die maanden na jaren amper sporten en gemiddelde wattage/tempo is weer wat schappelijker)
 
Laatst bewerkt:
Nog zoiets is de keuze van een nieuwe fiets. Hoe geraakt een leek daar aan uit? Al die merken, verschillende soorten groepsets, materialen, ... En komt ge een fysieke winkel binnen, dan lijkt het nagenoeg onmogelijk om een fiets eens te testen gezien de beperkte voorraad. Erger, ge krijgt te horen dat de fietsen die binnen 6 maanden uitkomen en waarvan amper een prijs of kleur gekend is, al gereserveerd zijn.

Op dit beestje rij ik momenteel:
Is van '97 en weegt met zadeltasje en lege bidons inclus zo'n 11kg.

Aan welke verbeteringen mag ik mij verwachten met een hedendaagse fiets van pakweg 1500, 3000, 5000 eur qua wegligging, comfort, snelheid bij klims, ... ? Ik kan er mij eigenlijk weinig bij voorstellen. :unsure: Is er al veel verschil tussen mijn fietske en een hedendaags instapmodel of merk ik het pas echt eens ik naar ultegra groepsets, full carbon, etc ga kijken?

(ter info mocht dat belangrijk zijn, ik rijd amper 3 maanden, ben ondertussen ook dertiger. wel bijna 2500 km in de wielen in die maanden na jaren amper sporten en gemiddelde wattage/tempo is weer wat schappelijker)
Merken.. Niet echt veel verschil buiten de géométrie die belangrijk is zodat je er goed op zit..

Het belangrijkste is de groepsset. Vanaf shimano 105 heb je een goeie groep en er ook op letten dat het een volledige groep is. Je hebt veel merken die een ander crankstel erop zetten wat toch wel een heel verschil is in gewicht.

Verder zal het gewicht een groot verschil zijn.. Mijn winterfiets is een alu bmc van een kleine 10 kg en mijn zomerfiets is een carbon canyon van 7 kg.

Mijn zomerfiets is echt een zaligheid om mee te rijden. Veel comfortabeler. Vooral als ik op de pedalen ga staan voel ik direct dat verschil in gewicht.
 
knappe fiets en mooie prijs denk ik zo. :) Ik ben 1m79 en vrees dat deze net te klein zou zijn voor mij. Anders kwam ik zo kijken. :love:

Waarom rijd je er niet meer mee?
Een kameraad verkoopt ook zijn tarmac, met di2. Hij dacht er iets van een 1800 euro voor te vragen. Voor een mechanische groep vind ik 2200 euro stevig aan de prijs.
 
Nog zoiets is de keuze van een nieuwe fiets. Hoe geraakt een leek daar aan uit? Al die merken, verschillende soorten groepsets, materialen, ... En komt ge een fysieke winkel binnen, dan lijkt het nagenoeg onmogelijk om een fiets eens te testen gezien de beperkte voorraad. Erger, ge krijgt te horen dat de fietsen die binnen 6 maanden uitkomen en waarvan amper een prijs of kleur gekend is, al gereserveerd zijn.

Op dit beestje rij ik momenteel:
Is van '97 en weegt met zadeltasje en lege bidons inclus zo'n 11kg.

Aan welke verbeteringen mag ik mij verwachten met een hedendaagse fiets van pakweg 1500, 3000, 5000 eur qua wegligging, comfort, snelheid bij klims, ... ? Ik kan er mij eigenlijk weinig bij voorstellen. :unsure: Is er al veel verschil tussen mijn fietske en een hedendaags instapmodel of merk ik het pas echt eens ik naar ultegra groepsets, full carbon, etc ga kijken?

(ter info mocht dat belangrijk zijn, ik rijd amper 3 maanden, ben ondertussen ook dertiger. wel bijna 2500 km in de wielen in die maanden na jaren amper sporten en gemiddelde wattage/tempo is weer wat schappelijker)
Het belangrijkste voordeel aan een nieuwe fiets zal toch vooral zijn dat je niet meer met die afschuwelijke stuurpen moet gezien worden.
 
Kader en wielen zijn toch pak belangrijker.

Verschil tussen groepen ga je misschien wel voelen (doubt), maar goeie e´ slechte wielen geven toch een andere ervaring.

Frame uiteraard belangrijkste voor de goeie positie.
Wielen heb ik er nu niet bij gezegd omdat je die altijd achteraf nog kunt veranderen. Maar idd maakt ook een groot verschil.

Kader had ik gezegd dat je er 1 moet hebben die bij je past qua geometrie. En alu vs goeie carbon is ook een wereld van verschil. Carbon stuur en stuurpen ook.

Maar tussen de merken zelf met dezelfde zaken denk ik niet dat er veel verschil zit. Buiten de groepsset dan. En de prijs. Een s works van 10000€ is niet beter dan de canyon aeroad van 3500€.
 
Terug
Bovenaan