De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

@Mr.Fingers Ik heb vandaag uw route door het Brusselse gereden en dat viel al bij al nog wel goed mee. Niet superdruk maar wel veel verkeerslichten. Fietspaden en fietsstroken waren meestal ook wel in orde. Enkel rond Brussel-Zuid en de Nieuwstraat wat zitten vloeken op het verkeer en voetgangers, maar niet veel verder was ik Brussel uit, dus dat was even doorbijten. En het uitzicht in Rue d'Aerschot maakte dat dan weer goed. :unsure: Zoniënwoud was ook wel leuk en een welgekomen afwisseling.

Vanmorgen had ik ook het briljante idee om nog een ommetje in te plannen naar de Moskesstraat en Overijse. Die 20km extra heb ik toch gevoeld op 't einde. :tongue: En in Overijse was 't dan nog rommelmarkt in de S-bocht, dus ik kon te voet naar boven.

Eindresultaat: 172km in de benen en 18 nieuwe gemeenten afgevinkt. Bedankt voor de route!
 
2 beginnersvragen ondanks al +1000km fietskilimeters;

Welke bel raden jullie aan voor op de koersfiets?
Ik heb destijds een koersbroek in de fietswinkel gekocht, maar merk dat ik na 20 a 30km al zadelpijn krijg. Aan mijn benen zit het goed, niet te strak om de schouders, maar merk dat de spons aan de voorkant omhoog kruipt tijdens het fietsen?
 
2 beginnersvragen ondanks al +1000km fietskilimeters;

Welke bel raden jullie aan voor op de koersfiets?
Ik heb destijds een koersbroek in de fietswinkel gekocht, maar merk dat ik na 20 a 30km al zadelpijn krijg. Aan mijn benen zit het goed, niet te strak om de schouders, maar merk dat de spons aan de voorkant omhoog kruipt tijdens het fietsen?
1) fietsbel is voor pussy's, gewoon roepen! (En als je er echt een wilt maakt geen flikker uit welke :p)

2) welke broek (vooral zeem)? Kan ook aan zadel liggen
 
Kwa bel is elke bel die luid genoeg ting doet een goede. Persoonlijk gebruik ik graag de bellen van bbb. Die kunnen makkelijk gemonteerd en demonteerd worden zonder gereedschap en kosten maar een paar euro´s .
 
1) fietsbel is voor pussy's, gewoon roepen! (En als je er echt een wilt maakt geen flikker uit welke :p)

2) welke broek (vooral zeem)? Kan ook aan zadel liggen
Een bontrager circuit broek.

Ook last van een zakkende zadelpen. Zadel is na 500km een 3 tal cm gezakt sinds ze deze tijdens een Bikefit hebben afgesteld. Deze week eens langs de winkel daarvoor gaan.
 
2 beginnersvragen ondanks al +1000km fietskilimeters;

Welke bel raden jullie aan voor op de koersfiets?
Ik heb destijds een koersbroek in de fietswinkel gekocht, maar merk dat ik na 20 a 30km al zadelpijn krijg. Aan mijn benen zit het goed, niet te strak om de schouders, maar merk dat de spons aan de voorkant omhoog kruipt tijdens het fietsen?
Ik heb deze gemonteerd. Zit mooi verstopt onder de stuurpen.

Deze onlangs gezien bij iemand en is ook mooi discreet. Wel erg duur

Als het je niet veel uitmaakt hoe zichtbaar hij is, gewoon eender welke bel
 
Zoek bij voorkeur een bel met een metalen sprinveertje als klepeltje, en niet eentje met een plastieken bladveer. Die laatste breken erg snel, zeker in de koude.

(Ik heb gewoon een BBB-bel van 4€, metalen veertje, erg luid).
 
Die Knog-type bellen zijn geen fluit waard. De veer van de klepel raakt erg snel vervormd waardoor de bel amper nog bruikbaar is...
 
Ook last van een zakkende zadelpen. Zadel is na 500km een 3 tal cm gezakt sinds ze deze tijdens een Bikefit hebben afgesteld. Deze week eens langs de winkel daarvoor gaan.
Drietal cm is wel heel veel hoor. Carbon zadelpijn of gewoon aluminium?
Indien carbon, best specifieke montagepasta kopen (zit een lichte korrel in), die voorkomt dat uw zadelpen beweegt. Gebruik je een momentsleutel om uw zadel vast te zetten?

 
Drietal cm is wel heel veel hoor. Carbon zadelpijn of gewoon aluminium?
Indien carbon, best specifieke montagepasta kopen (zit een lichte korrel in), die voorkomt dat uw zadelpen beweegt. Gebruik je een momentsleutel om uw zadel vast te zetten?

Als het nieuwe fiets is verwacht je dat de FM dat doet (tenzij het canyon is maar daar is dat dacht ik meegeleverd)
 
Ik moet nog altijd eens een eigen kettingzweep kopen. het valt me op dat er nog maar weinig zijn die voor 12S geschikt zijn.
Er werd in het verleden eens lyrisch gedaan over een (atypische) kettingzweep van Decathlon: was dit deze?
Ik zeg atypisch omdat de meeste met een ketting zijn, en dit een heel ander ontwerp is.
 
Ik moet nog altijd eens een eigen kettingzweep kopen. het valt me op dat er nog maar weinig zijn die voor 12S geschikt zijn.
Er werd in het verleden eens lyrisch gedaan over een (atypische) kettingzweep van Decathlon: was dit deze?
Ik zeg atypisch omdat de meeste met een ketting zijn, en dit een heel ander ontwerp is.

Lijkt me niet praktisch als je jonge rennertjes hebt. Volgens de specs kan je er geen jeugdcassetes mee afnemen. Die beginnen bij 16 of 18 tanden.
 
De speed van de zweep maakt toch niet uit? Je legt die om het grootste kransje heen (om zoveel mogelijk hefboomwerking te hebben), dus het maakt niet uit dat die ketting veel te breed is. Mijn zweep heeft een 1-speed breedte, maar ik haal daar 11-speed cassettes mee uit.

Die vaste cassette-afnemer gaat voor SRAM 10T cassettes niet werken, vanwege hoe de XDR-driver werkt.
 
Terug
Bovenaan