De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

RidewithGPS (gratis website, betalende app), mapoverlay "OSMCycle", en dan zoeken naar wegen in stippellijn. AI leert bij, dus hoe meer routes je maakt, hij intuïtiever hij wordt. AI voorkomt ook dat je privéwegen of eenrichtingsstraten inrijdt.
 
Dat je kleinste kransje mooi op de cassette ligt (er is 1 smallere nok op de freehub body, die smallere nok moet in het smallere gaatje van het 11T kransje. En dat je borgring ook mooi recht in de schroefdraad gaat, en niet scheef. Mag behoorlijk aangedraaid worden (40Nm uit het blote hoofd).

Heb dus vandaag de cassette geplaatst, ging zonder problemen.
Eerst de spacer geplaatst en daarna de cassette erop en vast gezet.
Dan de fiets erop gehangen en eerste trappen ging goed, daarna versnellingen gewisseld en hij maakt best veel lawaai.
na enkele malen proberen te schakelen doet hij gewoon niets meer, hij maakt ook best veel geluid.
Ik probeer een filmpje te posten
 
Je kan altijd beginnen met een goedkopere hardtail en zien of het genoeg is
Indien niet een fully aanschaffen en hardtail houden voor als het slechter weer is :unsure:
 
maakt het ook zoveel lawaai als je wisselt van tandwiel vooraan? Nu ben je aan het cross-chainen

Cross-Chain-Shifting.gif
 
Iemand aanrader van website/app voor het maken van routes voor de gravelbike of met bestaande routes?
Koersfiets tot nu toe altijd Strava gebruikt..

Komoot ontploft de laatste tijd met door gebruikers aangemaakte highlights, toch bij mij in de streek. Ik heb deze week al twee mooie tochtjes gedaan door een heel resem van die rakkers achter elkaar te zetten.
 
Daarnet even naar het technische speeltuintje in Lovendegem gegaan (dat niet veel voorstelt)

'k Heb er geoefend op een drop die mij al altijd heeft geïntimideerd. Langs de linkerkant kan je eraf rijden, in't midden en rechts moet je committen en vertrouwen op je fiets en techniek. Opgebouwd via links dus.
Bleek - zoals steeds - super easy. Uiteindelijk zo'n 15 - 20 keer afgesprongen en voelde me op elk moment in controle.

De stage in de Alpen heeft ook goed geholpen met wat durf te kweken op de fiets.

Het voelt goed om merkbaar vooruitgang te boeken :)
 
Daarnet even naar het technische speeltuintje in Lovendegem gegaan (dat niet veel voorstelt)

'k Heb er geoefend op een drop die mij al altijd heeft geïntimideerd. Langs de linkerkant kan je eraf rijden, in't midden en rechts moet je committen en vertrouwen op je fiets en techniek. Opgebouwd via links dus.
Bleek - zoals steeds - super easy. Uiteindelijk zo'n 15 - 20 keer afgesprongen en voelde me op elk moment in controle.

De stage in de Alpen heeft ook goed geholpen met wat durf te kweken op de fiets.

Het voelt goed om merkbaar vooruitgang te boeken :)
Geen van der poeleke gedaan?
 

Cube post nieuwe fietsen op de website, met geblurde groepsets, die "onder embargo" liggen tot 31/8/2021. Waarschijnlijk is dat de dag dat de nieuwe R9200 Dura-Ace en waarschijnlijk ook R8100 Ultegra gelost worden. 12-speed.
 
Gisteren de nieuwe koersfiets na het werk uitgelaten, buienradar gaf geen druppel regen aan. Tot ik in orkaan Katrina terechtkwam van het pajottenland. Ik was godverdekke vuiler dan wanneer ik ga mountainbiken. Wel van genoten toen het terug droog was, er toch 30 km uitgeperst gekregen.

Ik krijg hoedanook dat schakelen met het voorste blad niet onder de knie, klinkt dwaas, maar komende van een onespeed mountainbike is het toch even wennen. Bestaan daar youtube filmpjes van ofzo? :unsure:
 
Gisteren de nieuwe koersfiets na het werk uitgelaten, buienradar gaf geen druppel regen aan. Tot ik in orkaan Katrina terechtkwam van het pajottenland. Ik was godverdekke vuiler dan wanneer ik ga mountainbiken. Wel van genoten toen het terug droog was, er toch 30 km uitgeperst gekregen.

Ik krijg hoedanook dat schakelen met het voorste blad niet onder de knie, klinkt dwaas, maar komende van een onespeed mountainbike is het toch even wennen. Bestaan daar youtube filmpjes van ofzo? :unsure:
Ik schakel vaak een tandje of twee omhoog achteraan alvorens vooraan te schakelen, dat gaat de sprong ook al iets kleiner maken om vooraan van groot naar klein te gaan. En omgekeerd als je omhoog wil schakelen vooraan natuurlijk.

En anders:
 
Moet je ook zo doen.. 2 tandjes zwaarder schakelen langs achter en dan naar binnenblad. Omgekeerd ook. 2 tandjes lichter langs achter en dan naar buitenblad. Di2 schakelt automatisch ook zo dacht ik.

Is ook makkelijk met shimano kun je direct 2 tandjes in 1x hoger schakelen door helemaal door te duwen aan de remhendel.
 
Oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe intuïtiever het wordt. Ik gebruik "de regel van 3" op een 11-speed. Waarmee ik wil zeggen dat ik de 3 grootste kransjes alleen maar gebruik als ik vooraan op het kleine blad sta², en de 3 kleinste kransjes alleen maar gebruik als ik vooraan op het grote blad sta. De middelste 5 kransjes mag je altijd gebruiken. Bij GRX met de +2.5mm offset is het respectievelijk 4/2, vanwege de chainrings die meer naar buiten staan.

En zoals Rechte6 zegt: bij DI2 heb je de optie om je voorderailleur als "slave" te gebruiken (waarbij je achteraan schakelt, en de voorderailleur zich automatisch aanpast zodat er een sequentieel verloop is, met ideale kettinglijn), alsook een programmeerbare beveiliging die je verhinderd van "de regel van 3" te overtreden, al denk ik dat het bij DI2 de 2 uiterste tandwielen zijn ipv 3.

(² nu er is een uitzondering: kasseistroken. Dan wil je zoveel mogelijk spanning op je ketting hebben, en een zo kort mogelijke lengte onderaan. Dan is het zelfs aangeraden om vooraan zo lang mogelijk op het grote blad te rijden, omdat dat de ketting het strakste houdt, en de kans op een afspringende ketting verminderd. Bij systemen met een clutch is dat niet nodig (maar die heb je niet op wegfietsen)).
 
Vraagje voor de BeyondGaming resident-fietsenmaker @Mr.Fingers: mijn nieuwe fiets heeft een 11-34 cassette, ik heb hier nog een 11-32 liggen die ik op de Tacx gebruik.

Volgens mijn snelle research zouden die wel uitwisselbaar zijn en zou dat geen probleem mogen geven (in de zin van dat de ketting niet de juiste lengte zou hebben).
Klopt dat, of koop ik best gewoon een 11-34 voor op de Tacx (als ik die nog ergens op de kop kan tikken ten minste)?

Zou je trouwens je posts hier niet eens bundelen en een soort naslagwerk publiceren? :unsure:
 
Kan perfect hoor. 2 tandjes verschil maakt eigenlijk niets uit voor de schakel-scherpte van de derailleur, omdat de positie van de derailleur (B-screw adjustment) tegenover de cassette eigenlijk niet wijzigt. Ik heb al van 11-40 naar 11-32 gegaan op een trainer, en dat ging ook perfect (maar dan merkte je toch dat het schakelen iets vager was).
 
Oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe intuïtiever het wordt. Ik gebruik "de regel van 3" op een 11-speed. Waarmee ik wil zeggen dat ik de 3 grootste kransjes alleen maar gebruik als ik vooraan op het kleine blad sta², en de 3 kleinste kransjes alleen maar gebruik als ik vooraan op het grote blad sta. De middelste 5 kransjes mag je altijd gebruiken. Bij GRX met de +2.5mm offset is het respectievelijk 4/2, vanwege de chainrings die meer naar buiten staan.

zo doe ik het ook, ik gebruik niet alle combinaties.
 
Terug
Bovenaan