De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb ook altijd wel een handdoek om mijn stuur hangen of rond mijn nek, maar niet op mijn shifters.
Aan de linkerkant zie ik helemaal niks, met dat ik rechts blijf schakelen zal ik vooral mijn linkerhand gebruiken om mijn handdoek vast te pakken zeker.

Goed ja, af en toe een stuur vervangen is nu ook geen ramp. Ik wou toch al langer een smaller proberen. Het is erger voor de mensen die dit fenomeen niet kennen. Bij deze is iedereen op BG gewaarschuwd :tongue:
Ondanks ik een gigantisch zware zweter ben ziet mijn stuur er nog alles behalve beschadigd uit na mijn zwift sessies en ik wissel mijn stuurlint elk jaar omdat ik ook al zo beelden had gezien
 
Ik ben al een tijdje op zoek naar een gravelbike en na wat opzoekwerk was mijn oog gevallen op de Ridley Kanzo Adventure. Vandaag eens gepolst naar de leveringsdatum: februari 2023!

Ook eens navraag gedaan voor de nieuwe Scott Addict Gravel 30: nog niks van levertijden bekend. Vermoedelijk gaat dit dus ook zwaar tegenvallen. Wel een prachtige fiets in dat groen!
 
Vraagje, ik fiets nu een jaartje op mijn wegfiets en het begint toch meer en meer te kriebelen om een mountainbike te kopen.
Wat voor mountainbike zou ik het best kopen om in België uit de voeten tee kunnen ? Ik heb het dan eerder over het soort mtb en minder over een bepaalde fiets.

Bijkomend, wat zou ik nodig hebben als ik enkele weken per jaar de trails in de alpen ga verkennen ?
 
Vraagje, ik fiets nu een jaartje op mijn wegfiets en het begint toch meer en meer te kriebelen om een mountainbike te kopen.
Wat voor mountainbike zou ik het best kopen om in België uit de voeten tee kunnen ? Ik heb het dan eerder over het soort mtb en minder over een bepaalde fiets.

Bijkomend, wat zou ik nodig hebben als ik enkele weken per jaar de trails in de alpen ga verkennen ?
Als het is om rond de kerktoren te fietsen, ga je met een hardtail zeker genoeg hebben. Alles is afhankelijk van wat je er aan wilt geven. Een fully is imo overkill tenzij je echt meer richting enduro zou willen gaan, wat in België al redelijk gelimiteerd is. Beter die extra euro's geven aan een deftige voorvork!
 
Vraagje, ik fiets nu een jaartje op mijn wegfiets en het begint toch meer en meer te kriebelen om een mountainbike te kopen.
Wat voor mountainbike zou ik het best kopen om in België uit de voeten tee kunnen ? Ik heb het dan eerder over het soort mtb en minder over een bepaalde fiets.

Bijkomend, wat zou ik nodig hebben als ik enkele weken per jaar de trails in de alpen ga verkennen ?
Koop een hardtail en huur een fully als je in de alpen bent.
 
"België" is wel een land met compleet verschillende parcoursen?

Luxemburg, Luik, Namen is wel wat anders dan West-Vlaanderen.
 
Goh, een fully heeft niet enkel meerwaarde in de Alpen hé. Een 100 of 120mm fully biedt ook in Vlaanderen toch wat extra tov ht. Tussen een xc fully en enduro ligt nog een hele wereld hoor.
 
De alpen beginnen trouwens zwaar tegen te vallen qua vrijheid om te biken :(

De wandelaars hebben de trails volledig aangeslagen, op heel veel plaatsen mag je dus de autowegen volgen door de bergen, en de grindpaadjes krijgen de beruchte "radfahren verboten" plakaatjes

verbotszeichen-radfahren-verboten-zwolferhorn-bei-st-gilgen-am-wolfgangsee-see-salzburger-land-osterreich-europa-cr47ta.jpg
 
Er is teveel keuze om mijn weg te vinden, ik zou zeggen dat mijn parcours uit 90% Oost-Vlaanderen 5% Ardennen en 5% Alpen zou bestaan. Ik doe wel uitgebreide parcours van een 70-80km als ik in het buitenland ben en wil dan ook wel wat comfort.

Zoals ik het lees is een goeie voorvork in België belangrijk en zou ik met een fully teveel moeten betalen voor een gelijkwaardige mtb.
 
Ik had een prachtige trail vanaf Reutte via de Plansee maar je mag er (zeker binnen seizoen) niet meer op fietsen.
 
Er is teveel keuze om mijn weg te vinden, ik zou zeggen dat mijn parcours uit 90% Oost-Vlaanderen 5% Ardennen en 5% Alpen zou bestaan. Ik doe wel uitgebreide parcours van een 70-80km als ik in het buitenland ben en wil dan ook wel wat comfort.

Zoals ik het lees is een goeie voorvork in België belangrijk en zou ik met een fully teveel moeten betalen voor een gelijkwaardige mtb.
Zo'n afstanden met bijhorende tijd in het zadel + comfort = fully. Vanaf een uur of 2-3 maakt een fully ook ons vlakke land een wereld van verschil. Als je er budget voor hebt, zou ik het zeker doen.
 
Toch een moeilijke keuze, ik vermoed dat mijn budget rond de 3K zou liggen maar indien hett echt immense verbeteringen teweeg zouden brengen zou ik 4K overwegen.
 
Ik zou (in mijn schromelijk gebrek aan relevante ervaring) instinctmatig zeggen: full-suspension XC fiets. Geen absolute tractor van een fiets (zowel qua gewicht als qua rijgedrag), maar wel eentje die coulance heeft voor wat steviger terrein. Genre Canyon Lux². Voor België kom je waarschijnlijk wel weg met een goede hardtail (er zijn mensen die de Raid des Penitents met zo'n fiets uitrijden), maar het hebben van achtervering is dan wel een goede troefkaart. Kameraad van me heeft de Neuron CF 8, en da's toch een beetje overkill voor Vlaanderen.

(² Geeft voor het geld echt wel goede specs, allemaal deugdelijk materiaal, standaard dropperpost, geen hoekjes afgeknibbeld om de kost laag te houden. Als je binnen de "reeks" blijft, zijn de frames identiek, en is het de opgeschroefde hardware die beter (lees: lichter) wordt)
 
Voor dat geld heb je natuurlijk een top afgewerkte HT. Zoals Mr. Fingers zegt kan je misschien kijken naar een full-suspension XC fiets (softtail) zoals inderdaad de Canyon Lux of Trek Supercaliber.
Maar zoals Tomski zegt: een hardtail kopen en voor die paar dagen in een jaar een fully huren in de Alpen.
 
Een "minder capabele" fiets gaat je ook dwingen om je techniek op punt te stellen om er het meeste uit te krijgen, daar waar een "overbike" foutjes en tekortkomingen al snel met de mantel der liefde gaat bedekken. En een foute techniek afleren om dan nadien je juiste aan te leren is moeilijk.
 
In augustus begint een start-up bedrijf met het testen van een nieuw product om een "always clean chain" te hebben. Je kon filmpjes insturen om geselecteerd te worden als testrijder (waarbij je eerst €59 moet leggen voor de ketting die is voorbehandeld, maar meteen ook de volledige "maintenance kit twv €299 krijgt - whatever that may be) en ik ben één van de 100 testpersonen.

Eind dit jaar zou het dan gecommercialiseerd worden, al dan niet nadat er nog wijzigingen zijn doorgevoerd onder impuls van het testpanel.
Ik ben wel benieuwd - bijzonder tevreden gebruiker van squirt - maar de ketting altijd losmaken als je eens een snelle schoonmaakbeurt wil doen is toch een hassle.
En het pakketje is aangekomen! aangezien het nog een testfase is mag ik cker nog geen foto’s posten, maar het ziet er wel epic uit.

Het geheel bestaat uit een aantal ontvetters, een aantal doeken, een kettinghouder, een antislipmat,... maar vooral: een “kom” waarin je een blok was/wax elektrisch verwarmt. Bedoeling is dus om die wax vloeibaar te maken en dan je ketting onder te dompelen. Een beetje zoals oude rotten in het vak doen, met bijenwas en een oude friteuse.
 
Iemand aanrader van website/app voor het maken van routes voor de gravelbike of met bestaande routes?
Koersfiets tot nu toe altijd Strava gebruikt..
 
Terug
Bovenaan