De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Kan je evengoed een oude damesfiets nemen
Racefiets is echt wel veel minder vermoeiend door lage gewicht, zeker als je veel moet vertragen en optrekken. 'k weet nog goed de eerste keer dat ik daarmee reed; ergens een route van iets in de 50km (ik denk de Molenroute of zo) uitgepikt, maar de weg er naartoe en terug niet meegerekend. Uiteindelijk uitgekomen op iets in de 90km en was nog opvallend fris. Had ik met een andere fiets toen niet moeten proberen.

Voor mij gaat het meer om het buiten zijn, mooie landschappen zien... Neem ook niet echt de baantjes waar je hoge gemiddelden kan halen (juist wegens dat moeten vertragen en optrekken). Met de gravelbike vind ik eigenlijk nog iets leuker (als je bij wijze van spreken ergens in een boer zijn veld belandt in the middle of nowhere) maar 't is toch ook dikwijls iets vermoeiender, dus ik wissel af.

(Sommigen doen trouwens ronduit gevaarlijk om hun gemiddelde snelheid te behouden; al dikwijls koersfietsen over kruispunten of zo zien vlammen bijna zonder vertragen, dat ik denk van was hier nu een auto afgekomen, lag je er wellicht onder)

Wat mij vooral opvalt is dat veel fietsers zichzelf veel te serieus nemen. Krampachtige grimas op, blik strak vooruit en oog voor niets of niemand. Vooral op de racefiets zie je ze vaak zo rijden en dan kan er zelfs geen goeiedag of een knikje vanaf. Als je het niet leuk vindt om te fietsen, zoek dan een andere hobby é.

Ik groet echt alles en iedereen, sla al eens praatje met wandelaars en geniet van het buiten zijn. En pr’s op strava zijn tof, maar je wint daar niets mee.
Uw soort uitspraken komt meestal van mensen die niet fanatiek bezig zijn met fietsen en weinig competitiedrang hebben. Daar is niets mis mee, maar commentaar hebben op mensen die zoeken naar een andere beleving op de fiets, slaat dan ook weer nergens op.

Sommige mensen vinden het leuk om goed door te vlammen en de conditie te verbeteren of om af te zien op de fiets.

Niemand vindt het ok dat fietsers zich roekeloos gedragen op de weg, maar dat is een kleine minderheid.

Uw soort uitspraken komt meestal van mensen die niet fanatiek bezig zijn met fietsen en weinig competitiedrang hebben. Daar is niets mis mee, maar commentaar hebben op mensen die zoeken naar een andere beleving op de fiets, slaat dan ook weer nergens op.

Sommige mensen vinden het leuk om goed door te vlammen en de conditie te verbeteren of om af te zien op de fiets.

Niemand vindt het ok dat fietsers zich roekeloos gedragen op de weg, maar dat is een kleine minderheid.
True maar wel rekening houden met andere weggebruikers... Soms vergeten ze dat dan.

Wat mij vooral opvalt is dat veel fietsers zichzelf veel te serieus nemen. Krampachtige grimas op, blik strak vooruit en oog voor niets of niemand. Vooral op de racefiets zie je ze vaak zo rijden en dan kan er zelfs geen goeiedag of een knikje vanaf. Als je het niet leuk vindt om te fietsen, zoek dan een andere hobby é.

Ik groet echt alles en iedereen, sla al eens praatje met wandelaars en geniet van het buiten zijn. En pr’s op strava zijn tof, maar je wint daar niets mee.
Lijkt me nogal een overdreven veralgemening. Toen ik enkele jaren geleden vrij regelmatig in het bos ging lopen knikte ik ook naar iedere andere loper, je komt zoveel minder volk tegen en je snelheid ligt uiteraard ook een pakje lager. Er zullen wel veel meer lopers als fietsers goeiedag zeggen? Kwam ik van een kale kermis thuis. Elkaar in een leeg bos passeren en de ander geen blik gunnen, dat is 95% van de keren het scenario als je een loper passeert. Ik was daar echt verbaast over. Dat lijkt me eerder een algemene trend in het gehaaste leven dat we leiden.

Zo is het tijdens het mtb'n niet moeilijk om te weten wanneer je taalgrens overgestoken bent, vanaf de ene na de andere wandelaar boshoer naar je roept dan ben je er.

Sinds kort de draad terug opgepikt en de enduro trails in en rond Les Hautes-Rivières gaan doen. Wat een vet gebied, al een geluk dat ik op tijd kon vertrouwen op mijn oude skills want er zijn daar enkele passages die niet voor rookies zijn...

Schitterend weekendje er op zitten. Zoals eerder in deze topic al aangegeven ben ik eind februari van nul beginnen wielrennen. Wat opgebouwd, goede afwisseling van met 'de rest mee' en dan af te zien omdat ik dat tempo niet gewoon was en tussenin rustige ritjes op men eigen.

Die groep fietst nu al enkele jaren begin van de zomer naar zee. Dus dat was dan ook direct het doel toen ik begon. 'dat moet me lukken'.

Gisteren was het dan eindelijk zover, de volle 222km naar Blankenberge vanuit het verre Limburg. Ik had eigenlijk verwacht hier toch serieus van af te zien aangezien ik nog maar een drietal ritjes van 100km+ in de benen had. Maar de voorbereiding heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Ik heb vandaag meer last van ne kater dan van mijn benen. Ik had op het einde van de rit nog wel iets marge over.

Schitterend wat voor vooruitgang er zo kan geboekt worden op relatief korte tijd.

Akkoord, maar op de openbare weg is er soms wel een spanningsveld tussen iemand die bij wijze van spreken een PR wil behalen en de rest van het verkeer. Ik vind het ook wel eens leuk door te vlammen, maar denk dat je moet kunnen relativeren en bijvoorbeeld niet gefrustreerd raken als je ergens onverwachts moet vertragen (been there, lang geleden :shy:)

Het is ook een feit dat je als fiets van achteruit dikwijls veel te laat opgemerkt wordt; wat wandelaars met een hond of een kind bij tegen 30 per uur inhalen op een pad waar voldoende ruimte is, lijkt misschien niet roekeloos, maar er kan altijd een onverwachte beweging gebeuren, dus gebruik die bel. (Ik heb dat eigenlijk ook moeten leren door veel van die situaties als wandelaar mee te maken; als fietser dacht ik eerst dat de mensen die ik wou inhalen zich gingen ergeren aan mij :biglaugh:)

Het gaat mij niet over roekeloos gedrag hoor, dat is een andere discussie. Gewoon een blik van (h)erkenning of beleefdheid, meer niet.

Ik rij ook graag door, en liefst nog een stukje sneller dan de vorige keer. Maar ik ben blij gezind als ik fiets en probeer dat d ook uit te dragen... That's it.

Gewoon een blik van (h)erkenning of beleefdheid, meer niet.
Dat is vooral typisch wegwielrenners...
Op de MTB zegt 90% elkaar een goeiedag of maken we plaats voor elkaar.

Geef een goeie dag aan een wegwielrenner, en als ik er 3 terug krijg op een voormiddag is "'t een goein dag geweest".

Los hiervan.... Wanneer ik ff wil doorpullen op de asfalt kijk ik ook wel vrij gefocust (lees: streng). Maar een goeie dag kan er bij mij wel nog vanaf

Zeer groot verschil indien je over de taalgrens gaat met de MTB inderdaad.

Een nog groter verschil als je in Nederland gaat mtb'en op de Utrechtse Heuvelrug, de ene 'hoi' na de andere zwingert er rond je kop 😀

Meestal wel een duidelijke knik naar de medefietser, maar soms zie je op voorhand al dat je wortelen staat te schieten met je 'goeiendag'😀

Ik zeg toch ook altijd dag (of strek mijn hand aan het stuur, of "the nod"), juist tenzij ik druk bezig ben met rond de kijken om een kruispunt op te rijden, dan ben ik toch écht bezig met niet onder een vrachtwagen te belanden.

Daar bestaat een spreekwoord voor: "Too Pro To Say Hello"... daarom dus dat ik wel dag zeg (en dan nog, de meeste profrenners die je tegenkomt zijn altijd de vriendelijkheid zelve).

Zeker als er oude mensen op een stoeltje voor hun voordeur zitten (zeker in de Walen gebeurt dat veel), dan steek ik altijd een hand op en zeg ik ene goeiendag. Je krijgt steeds een hartelijke glimlach en ene goeiendag terug.

Mijn Edge 530 heeft zo te zien op vakantie "de geest gegeven". Is vrij zacht op de grond gevallen, maar het scherm blijft gewoon zwart. Aan het scherm zelf is ook niets te zien, geen barst of zo. Ik kan hem hoorbaar (door de beeps) aan en uitzetten, resetten, ... maar het scherm blijft dus gewoon zwart. Al vanalles geprobeerd. Natuurlijk net buiten garantie (lees: 7 dagen buiten garantie ...)

Wilde van de gelegenheid dan maar gebruik maken om misschien opnieuw over te stappen naar Wahoo, en een Bolt v2 kopen maar die dingen zijn zo te zien echt overal uitverkocht :/

Laatste 2 dagen op fietsvakantie in de Alpen dan maar gewoon zitten loggen met de Strava app, maar dat is uiteraard toch niet alles. De vriendin kon dan wel navigeren met haar GPS :) Maar het is me opgevallen hoe hard ge dat toestel wel mist als ge naar een lege handlebar moet kijken onderweg :p

Schitterende vakantie achter de rug wel. Eerste week in Allos (nabij Barcelonette) gelogeerd en de 2e week in Allemond (vlakbij Bourg d'Oiseans).
Qua grotere namen mogen we inmiddels toch Col de la Bonnette, Les Deux Alpes, Alpe dHuez en Col de la Croix de Fer afvinken. Maar ook wel een hoop minder bekende leren kennen die eigenlijk wel veel mooier waren want aan bv. die Alpe d'Huez is toch eigenlijk echt geen ruk aan. Wat een lelijke klim eigenlijk. Qua mooie klimmen onthoud ik wel de Col des Champs, Col de la Cayolle, Col de Sarenne en La Bérarde.

Dit jaar wel harder afgezien op de cols dan vorig jaar. Ik sta gemakkelijk 8kg zwaarder dan toen dus dat heb ik wel gevoeld :) En onze eerste dag begonnen met deze route (https://climbfinder.com/nl/routes/les-3-cols) en ik vermoed dat ik toen m'n knie al wat overbelast heb. Vanaf de eerste dag tot en met de laatste steeds wat last gehad van de binnenkant van m'n rechterknie. Het heeft me uiteindelijk niet echt helemaal tegengehouden om te fietsen, maar ben toch niet steeds voluit kunnen gaan. En veel voltaren op gesmeerd :) Vooral op de steilere stukken wel last van gehad. Dus nu tijd om die knie wat te laten rusten :)

Heb de laatste tijd wat last van geratel na het schakelen op mijn mtb, als ik van 7>6 schakel maakt de ketting veel lawaai, doe ik echter 7>6>5>6 dan is alles weer stil.

Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus
Shimano SLX M7000, 11-42, 11-speed
KMC ketting

Iemand een idee?

Terug
Bovenaan