De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik denk dat je momenteel nergens kortingen gaat vinden, want inderdaad, alles verkoopt toch uit, zelfs aan volle mep (of zelfs MSRP).

Qua wielen, van zo wat rond gehoord te hebben en zelf op te zoeken/testrijden ben ik wel erg te spreken van Hope hubs (ze maken ook volledige wielen), al was het maar omdat die echt een fantastisch goede afdichting hebben van hun lagers, en niet zo "draggy" zijn als DT-Swiss met hun ratels. Maareh, voor al uw wielengedoe moet je eigenlijk bij @poeperman (the man, the legend) zijn.
 
Ik denk dat je momenteel nergens kortingen gaat vinden, want inderdaad, alles verkoopt toch uit, zelfs aan volle mep (of zelfs MSRP).

Qua wielen, van zo wat rond gehoord te hebben en zelf op te zoeken/testrijden ben ik wel erg te spreken van Hope hubs (ze maken ook volledige wielen), al was het maar omdat die echt een fantastisch goede afdichting hebben van hun lagers, en niet zo "draggy" zijn als DT-Swiss met hun ratels. Maareh, voor al uw wielengedoe moet je eigenlijk bij @poeperman (the man, the legend) zijn.
Ja zelf ook eens naar KBC gebeld dat ik wel volle pot wil 'betalen'

De 350 was eigenlijk al een 'zekerheid', alleen qua velgbreedte is het me wat onduidelijk maar zal wel aan de winkel vragen die kennen er normaal genoeg van :D
 
Ik heb hier twee wielsets, eentje met een Hope Pro4, en eentje met een DT-Swiss 350. Die 350 is toch wel loom en "stroperig", en voor MTB moet je er sowieso al een ratel-upgrade doen, want ik denk dat die stock maar met 18-pawl komt.
 
Dit filmpje legt het goed uit;

Indien ketting niet makkelijk naar boven op de casette schakelt > tegen de klok in draaien (met kwart draaien) = meer kabelspanning.
Dan kijken of ketting nog vlot naar beneden schakelt. En zo repetitief checken.

Uiteindelijk is het een kwestie van de balans vinden van net genoeg, maar niet teveel kabelspanning.
Tipje hierbij. Als je achter je fiets staat draai je aan het tonnetje in de richting dat de ketting moet gaan. Gemakkelijk ezelsbruggetje
 
De tijd dat particulieren leningen aanboden ligt toch ook alweer decennia achter ons. Dat zijn doorgaans altijd financiële instellingen. Die goedkope leningen zijn er om de commerce wat op te drijven. Want een fiets van 4000€ kopen is toch een hele stap, maar een fiets van 40x101€ maakt dat al heel wat aanlokkelijker. Klant blij (want fiets), winkel blij (want iets verkocht), financiële instelling blij (want geld in't laadje door de interest & waarschijnlijk een percentje via de verkoper).

Je moet dan juist eens zien naar de modaliteiten van dat contract, en hoe het bvb zit met onderhoudsplicht en dergelijke tijdens de termijn van de lening. Want dat kan goed zijn dat daar wel addertjes onder het gras zitten (als in: "verplicht om de zoveel maanden op onderhoud bij de verkopende partij", waarna die verkopende partij zijn werkuren goed duur doorrekent, want je hangt toch vast aan dat contract).
Interessant, zelf zou ik het echt wel vreemd vinden om te lenen voor een fiets..
 
Ja, die "kleine leningen" is tegenwoordig ook iets dat meer en meer ingeburgerd is geraakt hé. Vroeger werd er geleend voor een huis, en heel eventueel de auto, en dat is het. Tegenwoordig kan quasi alles op afbetaling: een reis, ne fiets, uw wasmachine, uwen tv,... en 't kost u niet eens zo heel veel, en financiële instellingen smijten met kredieten naar uw hoofd alsof morgen de wereld vergaat en het allemaal niet meer uitmaakt.

Da's een tweesnijdend zwaard natuurlijk, want langs de ene kant maakt dat het erg gemakkelijk om grote aankopen wat op te delen in hapklare brokken en is de "pijn-factor" heel wat minder, en de drempel dus heel wat lager. Langs de andere kant kun je wel erg gemakkelijk iets kopen, en is het risico van "uw hand financieel overspelen" ook aanwezig, en dan zijn ze daar met hun geslepen messen. Je moet echt een financiële buffer in het achterhoofd houden voor als ge eens ne malchance ergens tegenkomt... en al die kleine interesten tikken ook aan op den duur/als je ze optelt.

Voor een fiets kan dat echt het verschil zijn tussen: "Ah, ik heb budget X, ik kan mij een fiets met mechanische 105 perfect veroorloven, en in een keer kopen... maar ik kan ook dat gebruiken om 50% van eentje met Ultegra DI2 en diepe carbonnen wielen aan te betalen, en dan die andere 50% spreiden over x maand"... met als gevolg dat je eigenlijk probleemloos los over uw (initieel) budget gaat en het misschien niet eens door hebt, omdat het u nu geen financieel pijn doet. En ik geef grif toe, ge moet een erg sterk karakter hebben om daaraan te kunnen weerstaan.

Het is ook maar wat je gewoon bent natuurlijk, en hoe je opgegroeid/opgevoed bent. Ik kom van een achtergrond waarbij "de waarde van geld" er manu-militari ingeramd is, en zien dat je nooit bij iemand in het krijt staat, kredieten zijn des duivels,... dus voor mij is dat tegen mijn natuur. Mijn beste vriend is opgegroeid met waslijsten aan kredietkaarten en afbetalingsplannen in zijn jeugd, en die is daar veel vertrouwder mee.
 
Qua fietsmateriaal ben ik van het principe dat ik enkel zaken koop die ik makkelijk kan vervangen door iets gelijkwaardig zonder mezelf in financiële problemen te brengen.

Zo voorkom ik S-Works sl7 met Sram Red e-tap toestanden bvb 😅
 
Qua fietsmateriaal ben ik van het principe dat ik enkel zaken koop die ik makkelijk kan vervangen door iets gelijkwaardig zonder mezelf in financiële problemen te brengen.

Zo voorkom ik S-Works sl7 met Sram Red e-tap toestanden bvb 😅
Of je zoekt de prijs van een dura-ace / red cassette versus een 105 of een rival. Onderhoud op zo’n dure machines is echt niet van de poes..
 
Ja, maar da's het probleem van SRAM/Campagnolo, die zitten vaak al op 12-speed op hun topsets, dus dan ben je ook verplicht van hun "top cassettes" af te nemen. Da's het grote voordeel van Shimano, tot de volgende Dura-Ace uitkomt binnenkort is dat allemaal 11-speed, en kun je inderdaad een 50€ 105-trim cassette nemen ipv een 250€ Dura-Ace cassette.
 
OHIh9QY.jpg


Als ge rap genoeg trapt valt het niet eens op!
 
Vind dat eigenlijk allemaal grappig, duizenden € uitgeven aan professioneel materiaal voor wat? Maakt dat een hol uit of je die 70 km doet in 2 uur of in 1u55min of 3 uur? Wat is basis reden dat je als amateur, liefhebber, sporter gaat lopen, fietsen, zwemmen? Juist ja uw gezondheid, cardio trainen, gewicht op peil houden, ik rij ook met de MTB of racefiets naargelang waar ik die dag zin in heb, soms hoor ik dan aan het (rode)licht gesprekken dat ze heel de rit aan een hartslag van 180 gereden hebben en dan kijk je om en dan hoor je dat uit de mond van een 50-plusser komen.... mijn cardioloog, waar ik jaarlijks langs ga, zei me laatst dat dat degenen zijn die na jaren afbeulen hartritme stoornissen ontwikkelen en zich dan afvragen hoe dat komt...
 
Vind dat eigenlijk allemaal grappig, duizenden € uitgeven aan professioneel materiaal voor wat? Maakt dat een hol uit of je die 70 km doet in 2 uur of in 1u55min of 3 uur? Wat is basis reden dat je als amateur, liefhebber, sporter gaat lopen, fietsen, zwemmen? Juist ja uw gezondheid, cardio trainen, gewicht op peil houden, ik rij ook met de MTB of racefiets naargelang waar ik die dag zin in heb, soms hoor ik dan aan het (rode)licht gesprekken dat ze heel de rit aan een hartslag van 180 gereden hebben en dan kijk je om en dan hoor je dat uit de mond van een 50-plusser komen.... mijn cardioloog, waar ik jaarlijks langs ga, zei me laatst dat dat degenen zijn die na jaren afbeulen hartritme stoornissen ontwikkelen en zich dan afvragen hoe dat komt...
Maar als die dat duur materiaal niet had, had die HS 185 gehad om te kunnen volgen he!

Met een geitje raak je ook overal, waarom zou je dan een BMW X5 kopen?
Of in een studiotje van 15m2 kan je ook wonen, waarom dan een huis met meer dan 200m2 woonoppervlakte nodig?
 
Maar als die dat duur materiaal niet had, had die HS 185 gehad om te kunnen volgen he!

Met een geitje raak je ook overal, waarom zou je dan een BMW X5 kopen?
Of in een studiotje van 15m2 kan je ook wonen, waarom dan een huis met meer dan 200m2 woonoppervlakte nodig?
Maar ik geloof nooit dat ne koersfiets van €8000 evenveel beter rijdt dan een fiets van €2000 dan een X5 als een geit.


Soit. Iedereen doet met zijn geld wat hij wilt.
Maar als ik dan volk zie rondrijden op ne Pinarello, en in mijn wiel komen hangen (fiets van €500 (2dehands)), dan maakt ge u toch belachelijk?

Ik vind meer dan €2000 voor ne velo compleet van de pot gerukt. In mijne jonge tijd zeiden ze eens in de toer de france : "deze fiets kost maar liefst 100.000 frank, het nieuwste van het nieuwste, F1 technologie, .....". Nu rijden er papzakken rond op ne velo die 2 keer zo veel geld kost. Geef uw geld aan een diëtist dan hé.
 
Maar ik geloof nooit dat ne koersfiets van €8000 evenveel beter rijdt dan een fiets van €2000
Vriendin van me heeft zo'n S-Works Aethos met gans den trammelam erbij. Een fiets die te licht is om door profrenners gebruikt te worden, want minder dan 6.8 kg... Geloof mij, dat verschil met een fiets van 2000€ merk je echt wel (ik ga niet zeggen dat die 5x beter is, dat niet).

En ja, fietsen zijn duurder geworden, maar de materialen zijn ook geëvolueerd, en de R&D die erachter zit ook. Al die windtunnel-optimalisatie en "hoe krijgen we iedere laatste gram eruit geperst" komt aan een prijs. Maar da's bij alles zo, een F1 kar van de jaren '90 kun je ook niet meer vergelijken met eentje van tegenwoordig.
 
Terug
Bovenaan