De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als dat dat model is van 13000 € , leuk dat je dat kan uitgeven aan een hobby maar zelf zou ik het zonde van het geld vinden, enne zelfs met die 6,8 kg zal hij nog steeds voorbij gestoken worden :biglaugh:
 
Wees blij dat er mensen zijn die de dure fietsen, met de nieuwste ontwikkelingen die er zijn, kopen. Al deze innovaties stromen na een paar jaar door naar de lagere reeksen waardoor de kwaliteit daar ook verbeterd voor een normale prijs. De fietsen- en onderdeelmerken zullen snel stoppen met ontwikkelen als ze geen afzetmarkt meer hebben.
Dan reden we de dag vandaag nog allemaal rond met 12kg koersfietsen en shifters op de onderbuis :)
Of mtb met spiraal geveerde voorvork.

In plaats van je af te vragen wat het nut is kan je beter genieten als je eens mooie topreeks fiets ziet passeren.
Is zoals een Ferrari of Lambo, zal ik nooit kunnen betalen en ik vindt het altijd indrukwekkend om er één te zien passeren.
 
Limited edition Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF - https://www.canyon.com/nl-be/road-b...hmenfarbe=BK/MC&dwvar_3027_pv_rahmengroesse=S
full_2021_ultimate-cf-slx-9-disc-tdf_3027_P50_P5.png
 
Het spijtige van de zaak is dat je zo'n dure (en mooie) fietsen voor een habbekrats moet weg doen in 2de hands tenzij je met wat geluk in de wielertoeristen club een gek vindt die er nog veel geld voor wil geven ... :coolbrows:
 
Maar ik geloof nooit dat ne koersfiets van €8000 evenveel beter rijdt dan een fiets van €2000 dan een X5 als een geit.


Soit. Iedereen doet met zijn geld wat hij wilt.
Maar als ik dan volk zie rondrijden op ne Pinarello, en in mijn wiel komen hangen (fiets van €500 (2dehands)), dan maakt ge u toch belachelijk?

Ik vind meer dan €2000 voor ne velo compleet van de pot gerukt. In mijne jonge tijd zeiden ze eens in de toer de france : "deze fiets kost maar liefst 100.000 frank, het nieuwste van het nieuwste, F1 technologie, .....". Nu rijden er papzakken rond op ne velo die 2 keer zo veel geld kost. Geef uw geld aan een diëtist dan hé.
En in dienen tijd kosten een auto ook maar 1/4 van nu natuurlijk :p
Het spijtige van de zaak is dat je zo'n dure (en mooie) fietsen voor een habbekrats moet weg doen in 2de hands tenzij je met wat geluk in de wielertoeristen club een gek vindt die er nog veel geld voor wil geven ... :coolbrows:
Waarom wegdoen voor habbekrats?
 
In ‘94 had ge een VW Polo 6N voor een kleine 300.000bfr. Nu kost de vergelijkbare instap-polo minstens 800.000bfr (vanaf 19xxx euro).

De fiets uit jouw vergelijking kostte dus 1/3 van een instap stadswagentje. Vandaag heb je voor 1/3 van €20.000 toch ook al een extreem dikke fiets.

Met die 100.000bfr kon je verdorie een lap grond kopen in de Vlaamse Ardennen. Nu heb je voor de prijs van een pro-level fiets 50m2.

Tl,dr

Prijzen van vroeger met nu vergelijken slaat nergens op, temeer omdat de fiets waar Armstrong de Tour mee won slechter is dan een recente alu-fiets met Shimano Tiagra.
 
De vraag is zo'n beetje waar het punt van diminishing returns ligt: is het nog de moeite om er nog €1000 - of meer - tegen te gooien voor een verbetering die op een rit van 100km misschien een minuut oplevert? Realistisch gezien vaak niet de moeite, maar daar wordt het uiteindelijk persoonlijk natuurlijk, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Waar ik mij soms vragen bij stel is het gegeven dat sommige mensen zich door marketing laten verblinden of zich moedwillig blind op staren op spec sheets. Maar goed, da's uiteindelijk ook een kleine minderheid, en het is sowieso wel interessant om te zien wat producenten uit hun R&D hoed toveren, ook al rij ik zelf niet met de meest high-tech fietsen rond.
 
De vraag is zo'n beetje waar het punt van diminishing returns ligt: is het nog de moeite om er nog €1000 - of meer - tegen te gooien voor een verbetering die op een rit van 100km misschien een minuut oplevert? Realistisch gezien vaak niet de moeite, maar daar wordt het uiteindelijk persoonlijk natuurlijk, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Waar ik mij soms vragen bij stel is het gegeven dat sommige mensen zich door marketing laten verblinden of zich moedwillig blind op staren op spec sheets. Maar goed, da's uiteindelijk ook een kleine minderheid, en het is sowieso wel interessant om te zien wat producenten uit hun R&D hoed toveren, ook al rij ik zelf niet met de meest high-tech fietsen rond.
Daar heb je 100% gelijk in. Om het in groepsets uit te drukken denk ik dat een Tiagra 2*10 de beste goedkoop is, en dat je bang for buck best 105 koopt.

Ik ben wel een absolute believer van carbon (en zelfs staal) vs alu. Liever carbon met Tiagra dan alu met Ultegra.
 
Mijn fietsenmaker zei me toen ik mijn fiets aankocht het volgende,
Vanaf 9 Kg totaal gewicht van de fiets kost elke kilo minder 1000€ extra bovenop de prijs voor een goede racefiets van 9 Kg.
Was dat een eerlijk advies? Ik kan het niet beoordelen maar vermoed van wel, mijn racefiets weegt 9,5 kg en de MTB 11kg.
Ook al is de fiets nog zo goed(duur), als de conditie niet top is blijft het (bergop) puffen :tongue:
 
tegen te gooien voor een verbetering die op een rit van 100km misschien een minuut oplevert?
Tijdswinst is 1 ding (en daar geef ik persoonlijk geen fluit om, ik rij niet om snel te rijden), maar comfort is wel een dingetje. Ik heb afgelopen weekend op een kameraad zijn fiets met ENVE stem & stuur (500€ voor de set) gereden, en dan merk je toch dat dat vibraties merkelijk beter dempt dan een gewoon stijf aluminium stuur. Doet geen fluit aan de snelheid, maar bij een lange(re) rit op bedroevend wegdek is dat wel het verschil tussen twee pijnlijke armen/polsen, of juist niets. Moet dat daarom ENVE zijn? Absoluut niet.

De vraag is zo'n beetje waar het punt van diminishing returns ligt:

Rond de 3000€ lijkt me. Alles daarboven is "fijn, maar niet noodzakelijk". Voor 3000€ kun je een deftig carbon frame met moderne groepset kopen, en deftige wielen (en dat kan dat kan dan zowel aluminium of carbon zijn).


Ik ben wel een absolute believer van carbon (en zelfs staal) vs alu. Liever carbon met Tiagra dan alu met Ultegra.
"Stahl ist echt". Zo een ontzettend aangenaam rijgevoel dat een goed stalen frame geeft. Ik moet stoppen met naar de website van Genesis te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Wat bij mij ook meespeelt in het budget voor een fiets is dat ik daar wekelijks 1 a 2 ritten mee doe. Dat is mijn ontspanning, mijn uitlaatklep. Dit al meer dan 15 jaar en zal zo blijven tenzij ik fysiek iets tegenkom.
Als ik dan op mijn "droomfiets" zit is dat mij meer waard dan dat ik bv een duurdere auto heb waar ik dan vervolgens elke dag mee in de file sta en in verhouding veel minder plezier aan heb.
Mijn huidige mtb rij ik al bijna 6 jaar mee en heeft me toen in 2016 4500euro gekocht. Was boven budget, maar als ik nu kijk welke ongelooflijk leuke tijd ik met die mtb heb gehad is die elke euro waard geweest. Nu een nieuwe besteld van 6k, weer boven eerst vooropgesteld budget maar ik ben zeker dat elke keer ik de axs bedien de komende 6-7 jaar ik weer ga genieten :)
En de huidige mtb blijft gewoon als reserve-winterfiets. Die is dus nog niet afgeschreven.
Kon ik hetzelfde met een mtb van 2500euro? Ik denk het wel, maar dan had ik in ieder geval niet dezelfde smile gehad, nu nog steeds na 6 jaar.

Maar fietsbudget is natuurlijk weer zo een persoonlijke keuze en kan je over bezig blijven.
btw, mijn eerste mtb was 2ehands voor 650euro. Dan nieuwe fully voor 3k en dan de huidige voor 4.5k.
Zomer en woon-werk koersfietske is ook 2dehands voor 1100 euro. Liever meer budget voor mtb :). En budget gaat dus blijkbaar bij elke aankoop omhoog. :help:
 
Daar heb je 100% gelijk in. Om het in groepsets uit te drukken denk ik dat een Tiagra 2*10 de beste goedkoop is, en dat je bang for buck best 105 koopt.

Ik ben wel een absolute believer van carbon (en zelfs staal) vs alu. Liever carbon met Tiagra dan alu met Ultegra.
Ik denk niet dat ik ooit een deftig alu fiets heb gehad, kinderjaren meegerekend. :unsure: Eerder toevallig zo goed als altijd staal, en die lijn heb ik doorgetrokken uit gewoonte. Carbon frames heb ik tot nu toe enkel voor testritten gebruikt, blijft altijd wennen hoe stijf zo'n frame kan zijn in vergelijking.

Tijdswinst is 1 ding (en daar geef ik persoonlijk geen fluit om, ik rij niet om snel te rijden), maar comfort is wel een dingetje. Ik heb afgelopen weekend op een kameraad zijn fiets met ENVE stem & stuur (500€ voor de set) gereden, en dan merk je toch dat dat vibraties merkelijk beter dempt dan een gewoon stijf aluminium stuur. Doet geen fluit aan de snelheid, maar bij een lange(re) rit op bedroevend wegdek is dat wel het verschil tussen twee pijnlijke armen/polsen, of juist niets. Moet dat daarom ENVE zijn? Absoluut niet.
Comfort is inderdaad een ander paar mouwen, een pak bevattelijker om daar extra in te investeren, zeker in suboptimale omstandigheden.


Gelieve in het vervolg een NSFW waarschuwing bij dergelijke links te zetten. :frown:
 
Vanaf 9 Kg totaal gewicht van de fiets kost elke kilo minder 1000€ extra bovenop de prijs voor een goede racefiets van 9 Kg.
Je hebt hele dure fietsen die relatief zwaar zijn dus dan gaat dat totaal niet op. Er is veel meer dan enkel gewicht aan een fiets.

Een fiets van 2000 euro kan zeker genoeg zijn. Maar elektronisch schakelen daarvan kan je het voordeel niet ontkennen, is sowieso een mooie luxe. Schijfremmen zijn handig als je regelmatig in nat weer rijdt of wedstrijden wil doen met hoge velgen, wat aerodynamica ten goede komt. En zo kom je aan een dure fiets...

Het verschil van een fiets met velgremmen / manueel schakelen / lage velgen (2000 euro) en een fiets van duurdere regionen (schijfremmen / elektronisch schakelen / hoge velgen) is echt gigantisch. Het gaat niet enkel om snelheid maar ook veiligheid / comfort.

Als je 15 uur+ per week met je sport bezig bent om zo goed mogelijk te presteren is het natuurlijk zuur om op wedstrijd in het nadeel te starten omdat je fiets minder is. Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf uitmaken :-)
 
Ne Polo van 94 is niet te vergelijken met nu hé.
Automerken worden altijd groter en groter, en een ander model wordt de kleinste.

Eerst was Golf de kleinste. ( Een golfke zei toen ook iedereen).
Dan Polo.
Dan Fox.
Dan Up.

Dat is marketing: iemand die ooit een golf kocht, en content daarvan was koopt opnieuw een golf. Dus we maken de golf groter en groter.


Maar zoals gezegd iedereen doet zijn goesting.
Ik heb 9 jaar gereden met mijne MTB van 900 euro. Wel wielen vervangen en remmen. Ondermeer de millman trail mee uitgereden.
Zo ne vélo van 5000 euro zegt me compleet niks eigenlijk.
 
Ik heb de BeMC gereden op een XC hardtail van 800 euro van 14kg.
Conclusie: iedereen die meer uitgeeft is een klapmongool


Om het een beetje verder te nuanceren.
'k vind het dubbel. In mijn clubje zie ik veel mensen die een dikke mountainbike hebben gekocht, terwijl het dikzakken zijn met weinig atletisch vermogen en nul techniek. Enerzijds vind ik het belachelijk dat ze dan een 'dure' (whats in a name tegenwoordig) mountainbike hebben gekocht, anderzijds zijn de voordelen onmiskenbaar, ongeacht je niveau. Een lichtere fiets biedt zowel voor de pluim als voor de papzak grote voordelen. De geometrie van een nieuwe, moderne mtb helpt iedereen secuurder afdalen.

Waar leg je de grens wanneer iemand geld te veel uitgeeft?

Mijn Scalpel 2 van 5600 euro weegt 11.5 kg.
De Scalpel Hi-Mod voor 8990 euro weegt net geen 10 kg (verified by Youtube)

Dat verschil voelt iedereen, mijn hardtail is exact dat gewicht.
Dat prijsverschil kan ik vandaag (in mijn leasecontract) echter niet rechtvaardigen... hopelijk over een jaar of 5 wel.

Zolang er merkbare verschillen zijn, is het afhankelijk van je mogelijkheden altijd wel te rechtvaardigen.
Wanneer je geld begint uit te geven voor dingen die je echter niet eens meer voelt, dan ga je mijn insziens te ver.

Als ik morgen euromillions win, koop ik mij ook gewoon de best afgemonteerde versie van de fiets die ik op het oog heb. Ga ik daarna nog onderdelen uitwisselen om hier en daar 20 gram te besparen? Neen, want dat voel je niet


Ik vermoed dat je bij mountainbikes meer 'slim' geld kunt uitgeven.
Bij de racefiets zie ik niet goed in waar de grote winst nog is na een bepaalde trim van een fiets. Het verschil tussen een mtb van 2500 en 5000 euro lijkt mij groter dan bij een racefiets. Ik kan hier echter mis zijn aangezien ik nul ervaring heb met koersfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan