Racefiets is echt wel veel minder vermoeiend door lage gewicht, zeker als je veel moet vertragen en optrekken. 'k weet nog goed de eerste keer dat ik daarmee reed; ergens een route van iets in de 50km (ik denk de Molenroute of zo) uitgepikt, maar de weg er naartoe en terug niet meegerekend. Uiteindelijk uitgekomen op iets in de 90km en was nog opvallend fris. Had ik met een andere fiets toen niet moeten proberen.Kan je evengoed een oude damesfiets nemen
Voor mij gaat het meer om het buiten zijn, mooie landschappen zien... Neem ook niet echt de baantjes waar je hoge gemiddelden kan halen (juist wegens dat moeten vertragen en optrekken). Met de gravelbike vind ik eigenlijk nog iets leuker (als je bij wijze van spreken ergens in een boer zijn veld belandt in the middle of nowhere) maar 't is toch ook dikwijls iets vermoeiender, dus ik wissel af.
(Sommigen doen trouwens ronduit gevaarlijk om hun gemiddelde snelheid te behouden; al dikwijls koersfietsen over kruispunten of zo zien vlammen bijna zonder vertragen, dat ik denk van was hier nu een auto afgekomen, lag je er wellicht onder)
)
)

Maar het is me opgevallen hoe hard ge dat toestel wel mist als ge naar een lege handlebar moet kijken onderweg