De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zopas terug van de Alps Epic; vijf volwaardige ritten vooraf gegaan door een proloog.

Het evenement is bijzonder goed geregeld. Je moet je nergens iets van aantrekken, alleen fietsen. Je baggage wordt voor je in je hotel gezet. Je fiets geef ja na aankomst af en die wordt voor jou gekuist en gesmeerd. Problemen aan de fiets worden gerepareerd door lokale fietsenmakers. Zelf heb ik nul problemen gehad.
De fietsen worden 24/7 bewaakt in het bikepark en dat is echt een indrukwekkend zicht. Allemaal topfietsen uiteraard.

Deze ervaring is waarom je met de mountainbike rijdt en oefent waar je kunt.

Volgend jaar opnieuw, met kleiner tandblad vooraan, dat zal ook al veel schelen.
Die heb ik vorig jaar gedaan, de zwaarste meerdaagse die ik al gedaan heb. Gelukkig had ik een "corona" conditie (mijn record jaar).

Kan alleen maar beamen wat je zegt, goede organisatie, prachtig parcours zowel wat route als uitzicht betreft. Ben nu trouwens opnieuw op vakantie in die buurt.

Een aanrader is om te boeken via Transactief, zij werken samen met de organisatie (Harre zit vb ook in het mecanicien team). Vorig jaar was dat dezelfde prijs, en heb je enkele extra voordelen
  • goede communicatie met de organisatie (je hebt het laatste nieuws rapper via hun dan via de officiële communicatie van de organisatie) en in het Nederlands (ideaal voor als je bepaalde vragen hebt). Ze staan je ook bij bij de inschrijving/ophaling voor moesten er problemen zijn.
  • ze staan onderweg op één van de bevoorradingen en kan je dus zaken meegeven (drinkbus, energiegel/reep), vond ik super want dan kon ik met mijn eigen gekende merk rijden
  • Je ligt ook op een kamer met andere ingeschrevenen via hun, dus al zeker met een Nederlands sprekende biker, toch wel handig.
  • Je bent meteen ook deel van een toffe groep. Ik was alleen, dus wel plezant om al voor de inschrijving een terraske te doen met de anderen :)
  • mogelijkheid tot carpoolen. Zelf geen gebruik van gemaakt, maar mijn 2 roomies hadden dat wel gedaan (beide waren ook alleen ingeschreven)
 
Zulke trails doe je dan ook niet met een gravelbike. De fiets is daar niet op voorzien, dus moet je het terrein aanpassen aan de mogelijkheden van de fiets. De inslag is daar ook totaal anders: lange afstanden maken het daar hard. Gravellen is eigenlijk de ultieme endurance-sport op de fiets.

Ik ben momenteel zo goed als mogelijk de Migration Gravel Race aan het volgen via Insta... Een 4-daagse gravelrace door het Masai Mara reservaat in Kenia. van endurance gesproken... :tongue: Lijkt me wel een bucketlist dingetje voor fervente gravelrijders.
Ook wat Ex-Worldtour renners in dat peleton met oa. LtD, Thomas Dekker, Ian Boswell... tegen een peleton afrikaanse lichtgewichten.
Ten Dam heeft de eerste 2 ritten gewonnen, vandaag was het voor een Keniaan
 
Golazo is idd diep triest
Gaan puur voor de winst.
Overpriced toertochten, proberen hier en daar een keer een bekend gezicht in de kijker te zetten om wat extra volk te trekken.

Organisatoren proberen meestal onderling wat met elkaar af te spreken zodat ze niet teveel in elkaars vaarwater terecht komen (aka dat toertochten niet in dezelfde weekends vallen).
Golazo veegt daar vierkant hun kl*ten aan...
Een van hun graveltochten viel samen met een andere grote gravelevent die jaarlijks een zeer mooie graveltocht uitstippelt.
Laat ons zeggen dat hier veel achterbaks gedoe aan te pas kwam, waardoor ik principieel nooit iets van Golazo zal rijden...
 
Gaan puur voor de winst.
Overpriced toertochten, proberen hier en daar een keer een bekend gezicht in de kijker te zetten om wat extra volk te trekken.

Organisatoren proberen meestal onderling wat met elkaar af te spreken zodat ze niet teveel in elkaars vaarwater terecht komen (aka dat toertochten niet in dezelfde weekends vallen).
Golazo veegt daar vierkant hun kl*ten aan...
Een van hun graveltochten viel samen met een andere grote gravelevent die jaarlijks een zeer mooie graveltocht uitstippelt.
Laat ons zeggen dat hier veel achterbaks gedoe aan te pas kwam, waardoor ik principieel nooit iets van Golazo zal rijden...
Ik zit mee in organisatie loopwedstrijd.
Ze wilden dat overnemen: ze gingen voor extra sponsors zorgen maar wij mochten nog al het werk doen. En met de winst gingen ze dan zelf grotendeels lopen.

Jaren later organiseren ze nu zelf een loopwedstrijd op zelfde dag. Maar hebben nog altijd pak meer deelnemers (max wat we kunnen door de straten sturen van Leuven) :p
 
Mes snijdt daar ook aan 2 kanten. Genoeg organisatoren die verkocht hebben omdat ze het niet meer kunnen bewerken, geen vrijwilligers meer vonden enzovoort.

Nu 55e voor een GPx is te zot voor woorden 'atuurlijk, maar de meeste tochten van 20e met seingevers, goede bevoorrading en pijlen, dat was nog wel te doen imho
 
Grote probleem is dat ze geen deftige concurrentie hebben. In Nederland heb je 2 grote organisaties voor loopevenement en die bevindingen elkaar met aantrekken van 'toppers' met startgeld bv (zelfs Belgen gaan meer daar lopen want verdienen er nog iets aan, alle onkosten gedekt ...)
 
Grote probleem is dat ze geen deftige concurrentie hebben. In Nederland heb je 2 grote organisaties voor loopevenement en die bevindingen elkaar met aantrekken van 'toppers' met startgeld bv (zelfs Belgen gaan meer daar lopen want verdienen er nog iets aan, alle onkosten gedekt ...)
Daar kan misschien wel verandering in komen.
Er zijn wat grote namen van de gravelevents die de koppen bij elkaar gaan steken ;)
 
Ik ben dan weer iemand die hoopt dat gravel nooit zo zal verworden als het gewone wegwielrennen. Het hele "kleinschalige" en amateuristische daaraan is net wat het de charme geeft. De events die 666Gravel, Smugglers Path, Dirty Boar,... doen zijn eigenlijk al perfect, net doordat ze zo kleinschalig zijn, met pakweg een maximale grootte van 50 deelnemers.

Ik heb gemerkt dat Yuzzu (van die verzekeringen) nu ook op de gravel-kar is gesprongen, met Golazo als drijvende kracht erachter. Ben eens benieuwd dat hun "rondje Hageland" een unieke route is, of gewoon gekopieerd is van Gerd Maes.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan weer iemand die hoopt dat gravel nooit zo zal verworden als het gewone wegwielrennen. Het hele "kleinschalige" en amateuristische daaraan is net wat het de charme geeft. De events die 666Gravel, Smugglers Path, Dirty Boar,... doen zijn eigenlijk al perfect, net doordat ze zo kleinschalig zijn, met pakweg een maximale grootte van 50 deelnemers.

Ik heb gemerkt dat Yuzzu (van die verzekeringen) nu ook op de gravel-kar is gesprongen, met Golazo als drijvende kracht erachter. Ben eens benieuwd dat hun "rondje Hageland" een unieke route is, of gewoon gekopieerd is van Gerd Maes.
Gaat populair worden want iedereen gaat het ineens willen doen. Beetje hetzelfde als wat bij dirty Kansa enzo gebeurt is.

Wielrennen is enorm populair geworden en de corona heeft er geen goed aan gedaan
 
Ja, dat gravel populair is, dat is geweten (ik kan bvb via mijn Colorado-connectie zo aan een ticket voor Steamboat Gravel geraken mocht ik dat willen, da's ook de enige manier om er nog aan te geraken), maar het is net die ongedwongenheid rond heel dat gravelgebeuren dat zoveel mensen aantrekt. Het zou een grote fout zijn om dat concept aan te passen naar een echt "professioneel" georganiseerd gebeuren omdat het populair geworden is.

Die Amerikaanse gravel-events zijn behoorlijk goed georganiseerd, maar zijn ook nog steeds ontzettend trouw aan de ganse DIY-mentaliteit waar het allemaal mee begonnen is. Dàt zie ik hier niet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Gaat populair worden want iedereen gaat het ineens willen doen. Beetje hetzelfde als wat bij dirty Kansa enzo gebeurt is.

Wielrennen is enorm populair geworden en de corona heeft er geen goed aan gedaan
Zal wel terug minderen na een jaar of twee zeker? Zeker van die corona fietsers... Je kon ze er zo uithalen vorig jaar
 
Zal wel terug minderen na een jaar of twee zeker? Zeker van die corona fietsers... Je kon ze er zo uithalen vorig jaar
Met eigen ervaring wel, maar er zijn er toch meer die blijven hangen dan terug stoppen precies. Ineens merken ze wel dat het bevrijdend is, en ook toffet dan de druk van groepssport soms
 
Goh, gravel heeft het (voor mij althans) vooral van zijn charme.
Alles is meer 'chill' en er is minder haantjesgedrag.
Hoeveel wielerploegen ik hier in het weekend zie voorbij rijden waarbij de laatste renner aan de rekker hangen...
Dan denk ik altijd 'wat is daar nu zo leuk aan?'
De meeste groepen houden dan wel ff in, maar tegen dat die renners terug aansluiten gaat het tempo weer de hoogte in.

Met de racefiets ben je ook beperkt tot het asfalt en wat lichte gravel.
De gravelbike situeert zich ergens tussen de racefiets en de mountainbike.
Ik heb zelf een (oude) mountainbike, maar ik heb er nooit mijn draai op gevonden.
Een gravelbike daarentegen kan me wel bekoren (hoewel mijn ervaring reikt tot eerder beperkte ritjes met een geleende fiets; mijn fiets is nog steeds onderweg).
Wat trager dan een racefiets en wat sneller dan een mtb, maar een zeer goed comfort en leuk om enkele minder technische off-road stukken mee te pakken :)
 
Wat mij vooral opvalt is dat veel fietsers zichzelf veel te serieus nemen. Krampachtige grimas op, blik strak vooruit en oog voor niets of niemand. Vooral op de racefiets zie je ze vaak zo rijden en dan kan er zelfs geen goeiedag of een knikje vanaf. Als je het niet leuk vindt om te fietsen, zoek dan een andere hobby é.

Ik groet echt alles en iedereen, sla al eens praatje met wandelaars en geniet van het buiten zijn. En pr’s op strava zijn tof, maar je wint daar niets mee.
 
Ik ben dan weer iemand die hoopt dat gravel nooit zo zal verworden als het gewone wegwielrennen. Het hele "kleinschalige" en amateuristische daaraan is net wat het de charme geeft. De events die 666Gravel, Smugglers Path, Dirty Boar,... doen zijn eigenlijk al perfect, net doordat ze zo kleinschalig zijn, met pakweg een maximale grootte van 50 deelnemers.

Ik heb gemerkt dat Yuzzu (van die verzekeringen) nu ook op de gravel-kar is gesprongen, met Golazo als drijvende kracht erachter. Ben eens benieuwd dat hun "rondje Hageland" een unieke route is, of gewoon gekopieerd is van Gerd Maes.
Zet uw klok erop gelijk, als golazo zich ermee moeit dan is het naar de klote.
Veel geld en commerce en weinig authenticiteit en plezier voor de sporter.
 
Wat mij vooral opvalt is dat veel fietsers zichzelf veel te serieus nemen. Krampachtige grimas op, blik strak vooruit en oog voor niets of niemand. Vooral op de racefiets zie je ze vaak zo rijden en dan kan er zelfs geen goeiedag of een knikje vanaf. Als je het niet leuk vindt om te fietsen, zoek dan een andere hobby é.

Ik groet echt alles en iedereen, sla al eens praatje met wandelaars en geniet van het buiten zijn. En pr’s op strava zijn tof, maar je wint daar niets mee.
Kan je evengoed een oude damesfiets nemen
 
Terug
Bovenaan