Is er iemand die zaterdag Dusty Moon heeft gereden en zijn ervaring van de rit/organisatie wil delen?
MrsFingers heeft die gereden met een vriendenkring. Aangezien de lus vanuit Hofstade via Tervuren-Zoniënwoud-Leuven-Rotselaar ging, en er voor mij geen centimeter nieuw pad in zat, heb ik persoonlijk ervoor gepast (zeker gezien de nogal hoge kostprijs van 50€²). Toen ze stuurde dat ze 84km van de aankomst waren, ben ik ze tegemoet gereden (de route passeerde langs de voordeur), en heb ik het stuk tussen Terlanen & Abdij van Park meegereden.
Rit was op zich wel mooi, maar de Mrs kon zich niet van de indruk ontdoen dat ze op bepaalde stukken er zich "nogal gemakkelijk" vanaf hebben gemaakt, en bvb goed gekeken hebben naar de ritten van 666-gravel, Smugglers Path & WMNRide. Een beetje meer kaart-inzicht en verkennen had redelijk wat middelmatigheid & voorspelbaarheid kunnen doen vermijden door echt fijne gravelstroken, zo is het bvb onbegrijpelijk dat ze het "speelveld" tussen Bierbeek & Beauvechain onaangeroerd hebben gelaten, ondanks dat de route daar vlak langs liep. Ook tussen Ottenburg en het kasteel van Nethen was het gewoon een betonbaan, terwijl je echt een paar prachtige gravelstroken hebt aan de andere kant van de Dijle.
Redelijk veel verharde tussenstukken die goed zijn voor de recuperatie, maar als je een gravelt-om-te-gravellen heb je daar geen boodschap aan.
Bevoorradingen waren goed geregeld en geplaatst, kwaliteit van de repen was echter maar so-so (verder ook de standaard bananen en wafels van Everyday). Startdorp was wel goed geregeld, wel veel commentaar/sarcasme over de "we are inclusive"-mentaliteit en het alleen aanbieden van een vegan maaltijd (die niet slecht was, maar 't is wel uw vegan keuze opdringen aan een hele hoop mensen), alsook de keuze om een duur scherm te huren om de match van de Rode Duivels op uit te zenden, maar dan geen toitoi toiletten te budgetteren/plaatsen aan de twee bevoorradingsposten. Beetje contrair met het "inclusive"-mantra omdat er toch wel redelijk wat vrouwen zijn die toch graag op de pot gaan ipv zich ergens achter een struik hurken. Met zo'n acties schrik je echt vrouwen af die niet zo avontuurlijk zijn, en natuurlijk al die rabiate anti-voetballers (zoals ik).
TLDR: zeker aanvaardbaar, maar een beetje ervaren gravelfietser zou zich bekocht gevoeld hebben voor deze kostprijs. Vreemde prioriteiten ook. Als het volgend jaar opnieuw georganiseerd wordt, zullen ze toch iets moeten doen aan hun bevoorrading/eindmaaltijd, en ook met een gloednieuwe route moeten afkomen, want eens je dit gedaan hebt ga je ze niet nog eens rijden.
(² ook al ging er een aanzienlijke som naar het goede doel)