De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eens aan het zoeken naar waar ik wiel kan laten maken, liefst wel iemand die dat 'handgespaakte wielen' service heeft

https://www.devloomaker.be/ iemand die die kent? Is dichtbij voor mij :)
Von Cykel in Leuven (aan Gasthuisberg). Zeer aan te raden!

Het is snel gegaan :biglaugh: Veel plezier ermee!
Ik heb de mentale weerbaarheid van een aardappel. Die 50mm clearance, iets relaxtere positie en het kekke kleurtje deden me erg snel overstag gaan. Dat ik nu niet constant gepiledrived wordt door mijn eigen fiets met een superstijf aluminium frame is helemaal mooi meegenomen.

Iemand ervaring met iets dergelijks en welke tassen hier handig voor zouden zijn?

Hangt een beetje van je fiets af, maar met een framezak en zadeltas moet je al erg ver kunnen geraken. Topeak maakt bang4buck goede spullen, en ik ben ook wel content van de Pro Discover Gravel zakken (betere waterdichtheid dan de Topeak)

Mijn huidig achterwiel (forza r45-19c) heeft 3e kapotte spaak op dikke maand tijd. Dat wil ik laten fixen dat het terug in orde is voor langere tijd (heb er nu bijna 3j mee gereden, 18k km).
Lijkt me best om dat dan te laten herspaken volledig nee? Heb er geen benul van wat dat kost (en wat ze dan precies doen, alle spaken nieuwe of herbruik van wat kan?)
Dus niet bij gewone fietsenmaker die allen kapotte spaken vervangt :p

Dat gaan 24 CX-rays zijn (als ik het goed zie online), en bijhorende nippels (ongeveer €2/stuk) maar een bouwer zal zeker €2.5 vragen incl. nippel.
En dan een goed uur werk, eventueel een vers velglintje.

Spaken hergebruiken zou kunnen indien er heel weinig km's gedraaid zijn, maar zeker in jouw geval (gewicht + vaak een gebroken spaak) gaat er al veel te veel ongelijke spanning op gekomen zijn. Nippels worden altijd mee vervangen en kosten ook weinig.

Reken tussen de €120 en €150.

Von Cykel in Leuven (aan Gasthuisberg). Zeer aan te raden!
Ja die had ik van iemand ook al doorgekregen of custom-wheels in heist
Maar deze lijkt afgaande op site ook interessant
Dat gaan 24 CX-rays zijn (als ik het goed zie online), en bijhorende nippels (ongeveer €2/stuk) maar een bouwer zal zeker €2.5 vragen incl. nippel.
En dan een goed uur werk, eventueel een vers velglintje.

Spaken hergebruiken zou kunnen indien er heel weinig km's gedraaid zijn, maar zeker in jouw geval (gewicht + vaak een gebroken spaak) gaat er al veel te veel ongelijke spanning op gekomen zijn. Nippels worden altijd mee vervangen en kosten ook weinig.

Reken tussen de €120 en €150.
Thx! Was ongeveer wat ik dacht maar nu heb ik een idee

Von Cykel is iemand van de 666-gravel posse, dus die weet echt hoe je een stevig wiel moet bouwen.
Ik probeer je gedachtengang te volgen. Dus omdat je je met gravel in laat spaak je goeie wielen? Zo is elke fietsenmaker van +100kg sowieso een goeie wielenbouwer?

Voor offroad gebruik je toch andere toleranties/spanningen/materialen om die zwaardere piekbelastingen te kunnen opvangen. Als je daar ervaring mee hebt, kun je die kennis ook gebruiken om stevigere/robuustere racewielen mee te maken.

Ik probeer je gedachtengang te volgen. Dus omdat je je met gravel in laat spaak je goeie wielen? Zo is elke fietsenmaker van +100kg sowieso een goeie wielenbouwer?
Als hij zelf zijn eigen wielen gebruikt lijkt mij dat een evidentie!

Gerelateerd, zaterdag nog liggen vloeken op lichte wielen: een Fulcrumwiel, Racing 600 met 18 spaken met een kapotte spaak, dacht dat ik 10-15 minuten werk ging hebben. Bleek dat de eigenaar 115kg weegt, een 25kg meer dan zo'n wiel ongeveer aan kan. Lang verhaal kort, da's vermoedelijk voor de vuilnisbak want volledig proberen herspaken is ook geen garantie op succes met hoe die velg er aan toe is aangezien er ook nog stuk of wat losse spaken bij bleken te zijn... :[

Is er iemand die zaterdag Dusty Moon heeft gereden en zijn ervaring van de rit/organisatie wil delen?
MrsFingers heeft die gereden met een vriendenkring. Aangezien de lus vanuit Hofstade via Tervuren-Zoniënwoud-Leuven-Rotselaar ging, en er voor mij geen centimeter nieuw pad in zat, heb ik persoonlijk ervoor gepast (zeker gezien de nogal hoge kostprijs van 50€²). Toen ze stuurde dat ze 84km van de aankomst waren, ben ik ze tegemoet gereden (de route passeerde langs de voordeur), en heb ik het stuk tussen Terlanen & Abdij van Park meegereden.

Rit was op zich wel mooi, maar de Mrs kon zich niet van de indruk ontdoen dat ze op bepaalde stukken er zich "nogal gemakkelijk" vanaf hebben gemaakt, en bvb goed gekeken hebben naar de ritten van 666-gravel, Smugglers Path & WMNRide. Een beetje meer kaart-inzicht en verkennen had redelijk wat middelmatigheid & voorspelbaarheid kunnen doen vermijden door echt fijne gravelstroken, zo is het bvb onbegrijpelijk dat ze het "speelveld" tussen Bierbeek & Beauvechain onaangeroerd hebben gelaten, ondanks dat de route daar vlak langs liep. Ook tussen Ottenburg en het kasteel van Nethen was het gewoon een betonbaan, terwijl je echt een paar prachtige gravelstroken hebt aan de andere kant van de Dijle.

Redelijk veel verharde tussenstukken die goed zijn voor de recuperatie, maar als je een gravelt-om-te-gravellen heb je daar geen boodschap aan.

Bevoorradingen waren goed geregeld en geplaatst, kwaliteit van de repen was echter maar so-so (verder ook de standaard bananen en wafels van Everyday). Startdorp was wel goed geregeld, wel veel commentaar/sarcasme over de "we are inclusive"-mentaliteit en het alleen aanbieden van een vegan maaltijd (die niet slecht was, maar 't is wel uw vegan keuze opdringen aan een hele hoop mensen), alsook de keuze om een duur scherm te huren om de match van de Rode Duivels op uit te zenden, maar dan geen toitoi toiletten te budgetteren/plaatsen aan de twee bevoorradingsposten. Beetje contrair met het "inclusive"-mantra omdat er toch wel redelijk wat vrouwen zijn die toch graag op de pot gaan ipv zich ergens achter een struik hurken. Met zo'n acties schrik je echt vrouwen af die niet zo avontuurlijk zijn, en natuurlijk al die rabiate anti-voetballers (zoals ik).

TLDR: zeker aanvaardbaar, maar een beetje ervaren gravelfietser zou zich bekocht gevoeld hebben voor deze kostprijs. Vreemde prioriteiten ook. Als het volgend jaar opnieuw georganiseerd wordt, zullen ze toch iets moeten doen aan hun bevoorrading/eindmaaltijd, en ook met een gloednieuwe route moeten afkomen, want eens je dit gedaan hebt ga je ze niet nog eens rijden.

(² ook al ging er een aanzienlijke som naar het goede doel)

Laatst bewerkt:
Zonet is Annemarie Worst voor mij aan de kant gegaan omdat ik sneller ging :D

Was al 2e keer in week dat ik ze tegenkwam. Is blijkbaar samen met Vincent Baestaens mss daarom die woont niet zo ver van hier :p

Gaat iemand hier de Meerdael-classic rijden op 4 juli?
Yup. Spijtig genoeg is het maar voor 60km, anderzijds was de marathon er misschien wat over geweest als eerste TT van het jaar 🤪.

@SomeDude ik ben ze vorig jaar een keer of 3 tegengekomen, dit jaar nog niet :cry2:. Ze woont al wel even bij Baestaens, Instagram you know.

Ik dacht al dat ik Worst hier al eens had gezien, maar dat leek me straf dat een Nederlandse hier zou trainen. Dus toch.
(vriendelijkheid zelve ook trouwens)

Ik zou die allemaal niet herkennen mocht ik die tegenkomen. Ben zo al een paar keer de Greg Van Avermaet gepasseerd ook, waarna ik dan achteraf denk "tiens, zou dat Van Avermaet geweest zijn?"

Yup. Spijtig genoeg is het maar voor 60km, anderzijds was de marathon er misschien wat over geweest als eerste TT van het jaar 🤪.

@SomeDude ik ben ze vorig jaar een keer of 3 tegengekomen, dit jaar nog niet :cry2:. Ze woont al wel even bij Baestaens, Instagram you know.
A wist ik niet.
Nu goed ga ook niet vaak op de middag toerke doen :D
Was nog iemand bij maar geen idee wie (zwarte outfit, man).
Heeft precies geen Strava :(
Ik ben vorige week Bart Swings nog voorbij gereden alsof hij stil stond :coolbrows:

Ok ja, hij stond stil, was wat aan zijne fiets aan het prutsen.
Die is mij recent 2 keer voorbijgeknald: 1 keer met fiets en 1 keer met skeelers :D

Terug
Bovenaan