De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Even hier toch eens een paar meningen vragen.

Ik fiets al 15 jaar en paar jaar competitie gedaan. Begonnen met een Venge, gevolgd door een Tarmac.
Omdat dat speelgoed toch al 8 jaar oud was heb ik lang getwijfeld tussen een nieuwe Tarmac of een Trek Madone SLR7 GEN8.

Het is dus het laatste geworden, ik wou wel eens iets anders... Mijn Trek werd gefit en heb eigenlijk vanaf mijn eerste rit rugpijn onderaan. Voornamelijk heel stijve spieren in de onderrug.
Teruggegaan naar de fitter en alles werd tot op de mm afgesteld.

Het probleem is echter dat mijn rugpijn blijft. Ik stretch nu zo goed als dagelijks.
Ik fiets 2x in de week +/- 100km en 2x in de week personal training en nog eens 1x lopen/zwemmen.

Op mijn vorige fietsen eigenlijk nooit echt last gehad.
Het is nu 6 maanden geleden dat ik op de nieuwe fiets ben beginnen rijden maar begin al wat te denken dat het een miskoop voor mij is geweest.
Hoewel dat ik nog nooit zo goede waarden heb getrapt.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing, als er iemand hiervoor tips heeft...

Wat op m'n lijst staat:
* vanaf woensdag 2 weken niet op de koersfiets (vakantie)
* nog eens evalueren op m'n oude fiets
* kine/osteo
* ...

Bedankt al!

Misschien een domme vraag, maar toch voor de zekerheid.

Staat uw oude tarmac op dezelfde afmetingen als de nieuwe madone?
Anders heb je ineens uw oorzaak. Volgens de fitter zit je goed, maar tegenover uw oude fiets zit je misschien totaal anders.
Goed is ook relatief natuurlijk. Misschien goed voor krachtoverbrenging en bike fitting standards. Maar misschien niet goed voor uw lichaam/ spieren en pezen.

Ja, ik heb men oude fietsen meegenomen en qua hoeken en dergelijke zit ik zo goed als hetzelfde.
Uiteraard niet exact aangezien die Trek een andere geometrie heeft.

Daarbij zijn de shifters van de nieuwe Di2 12 speed ongeveer een cm langer dan de Di2 11 speed.
Als ik naar men beelden kijk zit ik zelfs minder agressief op de een of andere manier...

Ja, ik heb men oude fietsen meegenomen en qua hoeken en dergelijke zit ik zo goed als hetzelfde.
Uiteraard niet exact aangezien die Trek een andere geometrie heeft.

Daarbij zijn de shifters van de nieuwe Di2 12 speed ongeveer een cm langer dan de Di2 11 speed.
Als ik naar men beelden kijk zit ik zelfs minder agressief op de een of andere manier...
Ik zou na de vakantie gewoon terug op jouw oude fiets rijden voor enkele weken. Indien de klachten uitblijven, dan terug op de TREK. Als je dan meteen opnieuw last krijgt, dan weet je i.i.g. dat je positie op de TREK niet goed is.

Ik heb jaren geleerden hetzelfde voorgehad, ik had een canyon Aeroad gen1 en had deze weggedaan voor een het toen nieuwe model Scott Addict RC.
En vanaf dag 1 heb ik me niet “goed” gevoeld op die fiets en ik kan noet verklaren waar het aan lag.
Bij mijn eerste rit al direct last van mijn rechter knie wat ik met wat proberen heb kunnen wegkrijgen of is het de gewenning geweest💁‍♂️

Na deze fiets terug het nieuwe model Aeroad gekocht en deze voelde direct weer vertrouwd en ik kan niet verklaren waar dat aan ligt.
Sorry dat ik je niet eenduidig een oplossing kan geven maar soms speelt datgene wat ik je nu zeg echt wel mee.
Velen zeggen een fiets is een fiets maar dat is belange niet waar

Velen zeggen een fiets is een fiets maar dat is belange niet waar

Als men dat zegt gaat dat over andere zaken en eigenschappen van een fiets.

Normaal als beide exact dezelfde contactpunten hebben en exact dezelfde afmetingen zou je geen last mogen hebben.
In de praktijk is dit gewoon zeer moeilijk omdat de geometrie vaak nog wel eens wil verschillen.
Domme dingen kunnen vaak al zorgen voor problemen. Bijvoorbeeld een schoenplaatje dat wat anders staat kan veel pijn veroorzaken.

Vooral niet panikeren lijkt me. Als beide op eenzelfde geometrie staan is er veel kans dat er iets anders speelt. Nu terug op je oude fiets kruipen lijkt me dan ook het slechtste advies. Stel dat het overbelasting is en het gaat weg na aantal weken ga je plots denken dat het aan je fiets ligt.

Hoe verkennen jullie soms parcours virtueel? VeloViewer al veel horen citeren, maar het is om eenmalig te gebruiken en een rit die ik nog niet gereden heb maar wel de gpx van heb.

Ik zie ook niet in waarom ge autopause zou gebruiken? Da's puur om te uw gemiddelde op te krikken?

Zelfde opmerking als poeperman ivm Ardennen.

als de nieuwe modellen gelanceerd worden, dan kan je meestal de fietsen van het vorige modeljaar met korting krijgen (als deze nog op stock zijn natuurlijk)

2 topaankopen gedaan:

Elektrisch pompje van AliExpress. 5 bar ingeven en binnen de minuut is hij geblazen, kan ik 3 28mm banden mee doen. Dus die gaat mee ipv co2.

TPU binnenbandjes. Rijden even zalig als tubeless zonder het geklooi ervan. Als ik nu niet iedere week lek rij dan is het de beste aankoop sinds lange tijd. En zijn ook wel sneller dan butyl heb ik het gevoel. Scheelt natuurlijk enorm veel op roterend gewicht.

Advies gevraagd:
Ik heb een feedback sports ultralight gekocht en ik heb mijn zadelpen van de Aeroad heeft een andere vorm dan de klem.
Ook heb ik nog een geschroefde mount voor de radar erop zitten en weinig zin om die er telkens af te halen.

Is het erg om die op de bovenbuis zo dicht mogelijk bij het zadel zachtjes te klemmen?
Of toch beter voor de feedback sprint gaan?

Terug
Bovenaan