De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iedereen kan er wel met lachen maar hij heeft al screenshots getoond, dus trap weldegelijk die cijfers (buiten eventuele photoshop) enkel de manier van communiceren kan ´anders´.

Moest hij aan de kust wonen dan kan het wel zijn idd, maar in een heuvelachtig gebied met die waardes aan die snelheid🤔
Als je natuurlijk 65 kilo weegt dan heb ik niks gezegd😁

Ik denk dat hij paar weken geleden zei ook iets van een 67,5kg te wegen.

Ik denk dat niemand lacht met de waardes, of twijfelt aan de prestaties.
Niets mis met trots te zijn op jezelf ook,
Photoshop zou trouwens zelf niet moeten ge kunt ook gewoon een screenshot van eender wie zijn prestatie nemen. Al lijkt het mij wel allemaal geloofwaardig.
Gewoon grappig dat het soms stoeferig overkomt imo

Ik hoop eigenlijk wel eens op een fietsmeeting, lijkt me leuk.

Het is vooral omdat @Chauffagist altijd een bericht/vraag neerpent, om nadien nooit meer op de replies te reageren.

Een beetje knuppels in het hoenderhok.

Ff eentje van begin deze maand, solo.
Niet om te pochen, integendeel, maar gewoon om te tonen dat 32,5 aan 200w zeker kan als je een beetje aero zit. Dit is zelfs niet eens met meewind.

IMG_7303.png

Natuurlijk kan het, zeker met zo weinig hoogtemeters.
Zo weinig hoogtemeters is voor mij ondenkbaar😏ik woon kort bij de Voerstreek waar ik elke week wel kom en dan zit ik aan minstens 600-700 hoogtemeters als ik niet te gek doe.

Wat bijna even bepalend is voor je gemiddelde snelheid als je vermogen, is hoe vaak je moet remmen en je dus uw snelheid blijft behouden. In Zeeuws-Vlaanderen kan ik bij wijze van spreken een rit van 75 km afwerken zonder ook maar één keer te moeten remmen. Met een gemiddeld wattage van 240 watt rij ik daar een solorit met een gemiddelde van 36 km/u. Ik doe er groepsritten aan 40 km/u die minder zwaar aanvoelen dan een rondje in de Vlaamse Ardennen of de Voerstreek (hoogtemeters en meer draaien en keren), waar ik met moeite 30 km/u haal. Het is dus allemaal sterk afhankelijk van waar je fietst.

Ik woon ook in het 'laagland' redelijk dicht tegen de kust. Woensdag ben ik 72km gaan fietsen met mijn zoon zij aan zij aan 31.2km/h met een hartslag van 128 wat laag in zone 2 is voor mij. Als er weinig wind is en je vermijdt de drukte/centrum/dorpen kun je hier kilometers rijden aan een constant tempo zonder je moe te maken.

Natuurlijk kan het, zeker met zo weinig hoogtemeters.
Zo weinig hoogtemeters is voor mij ondenkbaar😏ik woon kort bij de Voerstreek waar ik elke week wel kom en dan zit ik aan minstens 600-700 hoogtemeters als ik niet te gek doe.
De moeren liggen zelfs onder zeeniveau 😃. Vlak is het hier zeker. Ik moet al voorbij Ieper om wat heuvels te hebben.
Niet om te pochen, integendeel, maar gewoon om te tonen dat 32,5 aan 200w zeker kan als je een beetje aero zit. Dit is zelfs niet eens met meewind.
Positie maakt zoveel uit. Ik zie soms mensen beuken en stampen als een kip op een stok tegen de wind met hun handen in het midden van hun stuur. Op die manier verspil je tientallen watts.

Zou er conditieverlies optreden door op vakantie eens wat te mtben in plaats van met de roadbike te rijden? Zit aan cote d'azur, daar waar de befaamde roc d'azur wordt gereden en twijfel of de regio wel ideaal is om op de weg te rijden met al die gedrogeerde hufters daar...
Roc d' Azur heeft alleszins heel leuke parcours. Ik heb hem meermaals gereden. Heerlijk om in oktober nog onder de warme zo'n te rijden.

Wel bijzonder druk evenement. Bij je eerste inschrijving zal je vanachter moeten starten en zul je sowieso in files terecht komen

Roc d' Azur heeft alleszins heel leuke parcours. Ik heb hem meermaals gereden. Heerlijk om in oktober nog onder de warme zo'n te rijden.

Wel bijzonder druk evenement. Bij je eerste inschrijving zal je vanachter moeten starten en zul je sowieso in files terecht komen
Heb je toevallig ook de gpx hiervan? Ik zit in augustus in Frejus en misschien kan ik een stuk ervan rijden. Of is dit geen A naar B wedstrijd maar een ronde?

Wat bijna even bepalend is voor je gemiddelde snelheid als je vermogen, is hoe vaak je moet remmen en je dus uw snelheid blijft behouden. In Zeeuws-Vlaanderen kan ik bij wijze van spreken een rit van 75 km afwerken zonder ook maar één keer te moeten remmen. Met een gemiddeld wattage van 240 watt rij ik daar een solorit met een gemiddelde van 36 km/u. Ik doe er groepsritten aan 40 km/u die minder zwaar aanvoelen dan een rondje in de Vlaamse Ardennen of de Voerstreek (hoogtemeters en meer draaien en keren), waar ik met moeite 30 km/u haal. Het is dus allemaal sterk afhankelijk van waar je fietst.

Ik weet niet waar je dan juist rijdt in Zeeuws-Vlaanderen, maar in mijn regio (Terneuzen) is het toch wel wat remmen en vertragen.
Los daarvan is het leuk in zo een vlakke open regio te wonen, maar er is altijd wind, altijd. En ja meewind is aangenaam, maar tegenwind is echt werken geblazen. Vooral de windvorm die eerder pulserend is dat is echt zeer irritant omdat een constante effort rijden.

Maar goed als we dan toch de haalbaarheid van de snelheden willen aftoetsen, bij deze alle metrieken zodat er geen discussie is.
Rit met zeer weinig wind, merk je direct in alle metrieken. Los van het feit dat snelheid mij echt 0,0 boeit, vermogen, hartslag, RPE, gewicht en arbeid op intake daarin ben ik geïnteresseerd.
IMG_0009.jpeg

En fok de haters die mij nu dissen omdat ik met 53/47 balans heb! :mad:

Ik weet niet waar je dan juist rijdt in Zeeuws-Vlaanderen, maar in mijn regio (Terneuzen) is het toch wel wat remmen en vertragen.
Los daarvan is het leuk in zo een vlakke open regio te wonen, maar er is altijd wind, altijd. En ja meewind is aangenaam, maar tegenwind is echt werken geblazen. Vooral de windvorm die eerder pulserend is dat is echt zeer irritant omdat een constante effort rijden.
Waar in Vlaanderen ga je minder moeten vertragen/remmen als in de regio van Terneuzen? Brede rechte banen, relatief weinig verkeer maar natuurlijk veel wind.

Waar in Vlaanderen ga je minder moeten vertragen/remmen als in de regio van Terneuzen? Brede rechte banen, relatief weinig verkeer maar natuurlijk veel wind.
Ik ontken niet dat het op vlak van weinig moeten vertragen een goede regio is.
Maar in Vlaanderen heb je ook wel mogelijkheden.
Ik geef enkele voorbeelden:
Antwerpen eilandje -> Albertkanaal naar Viersel -> Lier -> Duffel -> Boom -> Temse. Dat is een halve cirkel van 65km waar je misschien hoop en al 10x zult moeten remmen.
Aalst -> Dendermonde via de Schelde -> Schoonaarde -> Gent. Goeie 50km waar je 4x moet remmen maximaal.
Oudenaarde -> Gent via de Schelde. Goeie 30km waar je 2x moet remmen maximaal.

Er zijn wel opties hoor, en nog veel meer dan die ik nu opnoem. Maar natuurlijk als je niet via de jaagpaden rijdt en via dorpen dan is het dramatisch.
De routes die ik geef vervelen uiteraard ook snel en je ziet weinig, vooral ook niks nieuws als je ze vaker rijdt. Maar dat is ook zo langs de Zeeuws zeedijk.
Het is vooral interessant omdat je met pelotons door de brede wegen makkelijker wegkomt langs de zeedijk. Op een jaagpad is dat lastiger.
Maar langs de andere kant heb ik ook al menig man zien spartelen als ze uit de groep vallen. Meerijden is één ding, maar terugrijden naar een groepje met wat tegenwind is toch lastiger.

Ik ontken niet dat het op vlak van weinig moeten vertragen een goede regio is.
Maar in Vlaanderen heb je ook wel mogelijkheden.
Ik geef enkele voorbeelden:
Antwerpen eilandje -> Albertkanaal naar Viersel -> Lier -> Duffel -> Boom -> Temse. Dat is een halve cirkel van 65km waar je misschien hoop en al 10x zult moeten remmen.
Als jij op heel die route maar 10x denkt te moeten remmen, dan wil ik zeker niet in je buurt fietsen als je passeert. :')

Iedereen kan er wel met lachen maar hij heeft al screenshots getoond, dus trap weldegelijk die cijfers (buiten eventuele photoshop) enkel de manier van communiceren kan ´anders´.
Als ik op zwift rij dan rij ik ook 34 gemiddeld aan 2 watt/kg. Er stond niks van kaart ofzo bij.

Ik gebruik autopause omdat ik mijn trainingsschema wil volgen en stilstaan telt niet. Verder geef ik geen hol om mijn gemiddeldes op Strava. 😅
Als je dat niet instelt pauzeert dat ook als je stil staat hé.

Maar dan blijft het lopen als ge een heel zware beklimming stukken onder de 5km/h zakt.
Op MTB een heel realistisch scenario in de Ardennen bijvoorbeeld.
Op de koersfiets mogelijk minder.

Jij zegt zonder één keer te moeten remmen op 70km.
Ik zeg dat er aan de kanten van Terneuzen toch wel wat geremd zal moeten worden op 70km.
Maar dat het inderdaad wel een regio is waar er weinig zal geremd moeten worden.
Maar in Vlaanderen kan je ook zulke routes vinden.

Als jij op heel die route maar 10x denkt te moeten remmen, dan wil ik zeker niet in je buurt fietsen als je passeert. :')

Ik rij er vrij regelmatig en zitten weinig stukken in waar je een baan kruis of echt moet remmen.
Ja de brug in Viersel over en het stuk om van de brug aan Boom naar jaagpad naar Temse te raken.
Ik heb eens snel een stukje uitgelicht van toen ik daar reed, 4x in feite geremd op 31km. Brug Viersel over en naar antwerpen dan nog 5 keer geremd :P
Schermafbeelding 2025-07-12 182516.png

Schermafbeelding 2025-07-12 182424.png

Terug
Bovenaan