De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Welk merk is dat? nog nooit gezien zoiets
Scott, Addict 10 van dikke 2 jaar oud. Niemand die ik ken heeft ooit al een voorderailleur zien afbreken, lucky me zeker :unsure:
Heb al naar fm gemaild, om te kijken wat de opties zijn, maar kostelijk wordt het sowieso wrs

En wat trap je dan van vermogen met dat gewicht? Ik heb hetzelfde gewicht. Ik kan goed punchen, maar geen idee wat mijn ftp is. Ik rijd 95% solo, dus niet veel vergelijking mogelijk.
Ik doe nu nog maar 1 snellere rit per week, rest langere en tragere ritten van 100+ rond de 32 en lage hartslag rond de 130. Niet dat er eigenlijk veel logica in zit, maar bon. Het is carpe diem en kijken hoe de wind staat en wat er past in de gezinsplanning.

Om een gedacht te geven, dit was een goeie 60km snellere rit van deze week:
Bekijk bijlage 42169
Als ik zie op die bijna 2 jaar met de roadbike dan merk ik wel progressie, maar geen idee of ik hiermee al eens aan een Fondo kan meedoen. De meesten die ik ken zijn een pak zwaarder (genre 85kg) en dat vertaalt zich ook in hogere wattages.

Ge hebt toch ne powermeter?
Dan kunde u ftp toch testen...
En als je een garmin hebt, en ge doet een iets langere zware inspanning geeft die zelf al een inschatting.

En als he die andere mannen hun ftp weet & gewicht en da van u kunde direct vergelijken

Ge hebt toch ne powermeter?
Dan kunde u ftp toch testen...
En als je een garmin hebt, en ge doet een iets langere zware inspanning geeft die zelf al een inschatting.

En als he die andere mannen hun ftp weet & gewicht en da van u kunde direct vergelijken
en als je powermeter hebt moet je niet meer naar je hartslag kijken ;)

Scott, Addict 10 van dikke 2 jaar oud. Niemand die ik ken heeft ooit al een voorderailleur zien afbreken, lucky me zeker :unsure:
Kameraad heeft dit ook al voorgehad. Misschien niet heel toevallig ook met een Scott racefiets.

Hij heeft die weg gesmeten uiteindelijk en een alu gravelbike gekocht in de plaats.

Kameraad heeft dit ook al voorgehad. Misschien niet heel toevallig ook met een Scott racefiets.

Hij heeft die weg gesmeten uiteindelijk en een alu gravelbike gekocht in de plaats.

Je kan nu toch onmogelijk stellen dat het een Scott gerelateerd probleem is? Lijkt mij met wat ik zo kan vinden en zie niet direct het geval.
Het lijkt mij een heel uitzonderlijk geval te zijn waarbij brute pech gewoon de grootste rol speelt.

Ik probeer het mij voor te stellen hoe het kan gebeuren tijdens het rijden. Maar ik kom niet direct op een scenario uit. Te hard vastzetten waardoor je hem breekt of kapot trekt dat snap ik.
Maar goed het kan dus blijkbaar wel.

Er zijn aardig wat merken waar ze met een vervangbare derailleur mount werken. Het frame wordt hierdoor 15gr zwaarder maar je hebt zo'n frats tenminste niet voor. Voor een carbonhersteller is het beter dat u achterbrug in twee is, dat doen ze met plezier. Ik ken niemand die hier aan begint. Is een heel fragiel punt waar veel kracht op komt, zeker tegenwoordig met di2/axs.

Bijvoorbeeld:

TrekMadoneSLRReplaceableFrontDerailleurHanger-44146-A-Primary

Ik ken niemand die hier aan begint. Is een heel fragiel punt waar veel kracht op komt,
Wij hebben toen ook zitten zoeken. En dat is effectief de reden waarom andere fiets gekocht.

Geen enkele wou er aan beginnen. Of ze zeiden: ik kan proberen, maar gaat waarschijnlijk niet houden, en het kost u redelijk wat geld

ligt dat nu aan mij of komt daar totaal niet veel kracht op vergeleken met andere delen van de fiets? Dat geeft een klein duwtje naar rechts 😆

Kga ‘t niet testen maar tzou mij verbazen als je zo’n derailleur niet heel makkelijk kan tegenhouden.

Steek eens een vinger tussen je kooi en schakel dan op. Wel een filmpje maken om te delen 😄

Je voorderailleur duwt je ketting in feite tegen je groot blad, en terwijl je kracht geeft op de pedalen moet je hopen dat ie zo snel mogelijk opgepikt wordt tot op het groot blad. Uit mechanische standpunt is dat sowieso geen geweldig systeem. Dat hij afbrak bij het afschakelen is toeval, zal al langer aan het barsten zijn geweest.

Bij Sram zitten ook verschillende wedges bij de voorderailleur die steun moeten geven. Zodat je voorderailleur niet enkel de klem als steunpunt heeft maar dus ook een wedge. Bij shimano doen ze hetzelfde met een vijsje. Dat is dus wel vrij cruciaal bij het afmonteren van een fiets.

sram-force-wide-etap-axs-front-derailleur-spere-parts-kit-888653.JPG

Ik rij nu al steeds met SPD pedalen van mijn mtb op de racer.
Voor meer stabiliteit en comfort (voor mijn knieën) zou spd-sl een betere keuze had ik gelezen.
Natuurlijk 1001 keuzes.
Wat kan aangeraden worden? Solo rij ik rustig (25-27) in groep max 31-31.5.
Groep op de fiets is een mechanische 11 Speed 105.

Ik prefereer Shimano (wegens meest gekend bij mij)

Voor meer stabiliteit en comfort (voor mijn knieën) zou spd-sl een betere keuze had ik gelezen.
Natuurlijk 1001 keuzes.

Het is een vraag die hier vaak gesteld wordt, maar heb je dit al eens bekeken met een bike fitter? Ik rijd op al mijn fietsen met SPD, dit geeft voor mij het meeste comfort. Naar mijn gevoel heb ik daar meer speling op. Ik heb eens 5 dagen rondgereden op een huurfiets met SPD-SL en kreeg al snel kniepijn. Dan kan natuurlijk ook aan iets anders liggen, maar naar mijn gevoel moet een SPD-SL echt perfect afgesteld staan, waar je met SPD net wat meer marge hebt. SPD-SL zal je wel meer steun geven. Dit is enkel gebaseerd op gevoel, er zullen hier anderen een meer onderbouwde motivatie kunnen geven.

".... had ik gelezen."
Bikefit....
Als je last hebt in je knieën, kan dat aan -tig oorzaken liggen. Misschien je schoenplaatjes, misschien de setback, misschien....
Algemene eerste tip bij kniepijn: probeer een gewoon je plaatjes wat naar achter te zetten. Kost niks, en lost het probleem misschien op. Indien geen succes, is terugzetten ook niet echt moeilijk.

Bikefit....
Als je last hebt in je knieën, kan dat aan -tig oorzaken liggen. Misschien je schoenplaatjes, misschien de setback, misschien....
Algemene eerste tip bij kniepijn: probeer een gewoon je plaatjes wat naar achter te zetten. Kost niks, en lost het probleem misschien op. Indien geen succes, is terugzetten ook niet echt moeilijk.
Dat is echt een gouden raad, veel mensen kopen hun koerschoenen eigenlijk te groot waardoor de plaatjes te veel naar voor staan.
Ik heb ze bij mij volledig naar achter gezet en niks van last meer, vij bizar eigenlijk. Ook al mijn power records (5, 15 en 60 sec) verbeterd, maar weet niet of dat komt door de plaatjes :D
Ook rekening houden dat je zadel een 2 tot 4mm moet zakken als je de plaatjes naar achter zet.

Ketting stukgetrapt. Had het gereedschap niet om het zelf te herstellen dus eerst dat gekocht. Dan de ketting eens een goede schoonmaakbeurt gegeven, weer op de fiets gelegd, allemaal geen probleem. Maar nu krijg ik op een of andere manier (elektronische versnellingen) het geratel niet onder controle. Ik kan adjusten via de SRAM app maar geen enkele positie werkt.
Ik doe graag wat onderhoud aan de fiets zelf, maar dit is weer zo'n geval waarvan ik denk 'had ik maar gewoon naar de fietsenmaker gegaan en die kerel betaald, in plaats van mijn eigen tijd te investeren'

Ketting stukgetrapt. Had het gereedschap niet om het zelf te herstellen dus eerst dat gekocht. Dan de ketting eens een goede schoonmaakbeurt gegeven, weer op de fiets gelegd, allemaal geen probleem. Maar nu krijg ik op een of andere manier (elektronische versnellingen) het geratel niet onder controle. Ik kan adjusten via de SRAM app maar geen enkele positie werkt.
Ik doe graag wat onderhoud aan de fiets zelf, maar dit is weer zo'n geval waarvan ik denk 'had ik maar gewoon naar de fietsenmaker gegaan en die kerel betaald, in plaats van mijn eigen tijd te investeren'
flattop met de platte kant naar boven gelegd? :)

Of verkeerde routing door de achterderailleur? Aan de jockeys moet je wat oppassen dat je 'm juist legt onder/boven de tabs

Natuurlijk 1001 keuzes.

Ik zou gewoon de Shimano pedalen aanraden en hoeven nog niet de duurste te zijn, deze over het algemeen bulletproof.
Je hebt 3 kleuren inplakten bij Shimano:blauw-rood-geel.

Blauw is een beetje speling, rood geen speling en geel heeft meeste speling.
Ik zou je sowieso geel aanraden als je snel last hebt van kwaaltjes en de kans op een foute positie is toch iets kleiner.

Terug
Bovenaan