De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier mensen die in een lokale fietsclub oid rijden? If so, hoe hebben jullie die gevonden?

Zou zelf wat meer in groep willen rijden en binnen mijn kennisenkring rijdt er niemand met de fiets. Als ik via de website van de stad zoek of de geweldige "je bent van x als je" Facebook groep afschuim kom ik precies vaak bij groepen uit waar, op basis van de publiek gemaakte foto, de gemiddelde leeftijd toch iets hoger ligt dan ik zoek of dat ze er expliciet al op voorhand bijzeggen dat de snelheid maar max 27/u is en ze geen snelheidsduivels zijn.

Het hoeft voor mij geen raceclub te zijn, maar wat aan liggen modderen op zondag tegen een slakkentempo is dan ook weer het andere uiteinde
Regio?

BG club in leven blazen.

Ga in Zolder knallen he kunt daar 3 dagen in de week fietsen en in de weekends kan je toertochten rijden ook altijd groepjes te vinden daar.
Ik wou vroeger ook bij een club gaan maar om dan elke zondagmorgen om 8u klaar te staan als je zaterdags al 150km in de benen hebt nee laat maar, en gelukkig dat ik dat niet gedaan heb het bleken ook nog een bende eikels te zijn!

Ga in Zolder knallen he kunt daar 3 dagen in de week fietsen en in de weekends kan je toertochten rijden ook altijd groepjes te vinden daar.
Ik wou vroeger ook bij een club gaan maar om dan elke zondagmorgen om 8u klaar te staan als je zaterdags al 150km in de benen hebt nee laat maar, en gelukkig dat ik dat niet gedaan heb het bleken ook nog een bende eikels te zijn!
Nadeel van die clubs zijn de verplichtingen:

* kledij van de club, zogezegd voordelig, maar dan vaak toch niet hetgeen je zelf zou kopen.
*rekening houden met de rest, heb je zin om om 9u te rijden, ja maar dat gaat niet, want ze vertrekken om 8u30.
*tempo-verschillen, waardoor je misschien onder je mogelijkheden gaat rijden.
*nerveus-gedoe door in groep te rijden, bovendien lijkt het mij ook onveiliger?
*achteraf bieren drinken, waardoor de inspanningen teniet worden gedaan. Je kan natuurlijk cola drinken of iets anders, maar in bepaalde kringen wordt dat maar matig geapprecieerd.

Onlangs eens met 3 gaan rijden. Vliegt er een steen weg van die voor mij, tak tegen mijn kader, al lakschade aan m'n Aeroad 😡.

Voordelen van in club te rijden

* kledij van de club, voordelig en goed genoeg om 1 maal in de week te dragen
*groepsdruk, ben je tam en wil je in uwe nest blijven stinken, gaat niet want ze vertrekken om 8u30, opstaan tamzak.
*tempo-verschillen, waardoor je verschillende groepniveaus hebt en je eens uw rustige training met hen hebt ipv heel de week door 36gem te rijden.
*je in groep leert rijden en dus niet in uw eerste cyclo de rest de kant in rijdt.
*achteraf samen aan de recup shake, want die bierpensen zijn niet meer van deze tijd.

Nadeel van die clubs zijn de verplichtingen:

* kledij van de club, zogezegd voordelig, maar dan vaak toch niet hetgeen je zelf zou kopen.
*rekening houden met de rest, heb je zin om om 9u te rijden, ja maar dat gaat niet, want ze vertrekken om 8u30.
*tempo-verschillen, waardoor je misschien onder je mogelijkheden gaat rijden.
*nerveus-gedoe door in groep te rijden, bovendien lijkt het mij ook onveiliger?
*achteraf bieren drinken, waardoor de inspanningen teniet worden gedaan. Je kan natuurlijk cola drinken of iets anders, maar in bepaalde kringen wordt dat maar matig geapprecieerd.

Onlangs eens met 3 gaan rijden. Vliegt er een steen weg van die voor mij, tak tegen mijn kader, al lakschade aan m'n Aeroad 😡.
Zeker dat het geen schapen keutel was die weg vloog?

Zijn er hier mensen die in een lokale fietsclub oid rijden? If so, hoe hebben jullie die gevonden?

Zou zelf wat meer in groep willen rijden en binnen mijn kennisenkring rijdt er niemand met de fiets. Als ik via de website van de stad zoek of de geweldige "je bent van x als je" Facebook groep afschuim kom ik precies vaak bij groepen uit waar, op basis van de publiek gemaakte foto, de gemiddelde leeftijd toch iets hoger ligt dan ik zoek of dat ze er expliciet al op voorhand bijzeggen dat de snelheid maar max 27/u is en ze geen snelheidsduivels zijn.

Het hoeft voor mij geen raceclub te zijn, maar wat aan liggen modderen op zondag tegen een slakkentempo is dan ook weer het andere uiteinde :unsure:
Misschien eens op Strava wat doorklikken op langere segmenten en zien wie daar de KOM's hebben? Dan zien of het tijdens groepsritten was? Kom je zo misschien via die profielen bij clubs?
In mijn dorp is het simpel, 12 actieve clubs op 11k inwoners. Buiten die clubs hun ritten zijn er ook nog gemengde groepen die op bepaalde dagen op bepaalde uren rijden. Ik woon dan ook wel in het wielermekka van het Waasland.

Edit: je kunt natuurlijk ook gewoon op Strava zoeken naar clubs op locatie!

Laatst bewerkt:
Misschien eens op Strava wat doorklikken op langere segmenten en zien wie daar de KOM's hebben? Dan zien of het tijdens groepsritten was? Kom je zo misschien via die profielen bij clubs?
In mijn dorp is het simpel, 12 actieve clubs op 11k inwoners. Buiten die clubs hun ritten zijn er ook nog gemengde groepen die op bepaalde dagen op bepaalde uren rijden. Ik woon dan ook wel in het wielermekka van het Waasland.

Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, thanks!

Het was lang geleden, dus ik wou mezelf nog eens uitdagen.
Vorig jaar 425km gefietst naar m'n ouders en terug, dit jaar wou ik graag nog verder gaan.

3 bevoorradingsposten gevonden bij vrienden, mijn ouders en mijn vrouw haar ouders. Bij die laatste twee kon ik ook stoppen en blijven slapen mocht ik niet meer willen verder gaan. Telkens een traject van 150km gemaakt, in totaal dus 600km.

0-150km, vrijdag 8u30 vertrokken vanuit Boutersem, eerst richting Leuven, dan Mechelen, Temse, Dendermonde, Melle, Nazareth. Wind zat toch sterker dan gehoopt, zij wind en tegen wind gehad. Maar ik wist op voorhand dat het pas vanaf Veurne (2de stop) zou beteren. Ijsje gekregen, bidons terug gevuld en hup terug vertrokken, niet te veel denken aan die wind.

150-300km. Amai, die wind zat echt pal tegen. Nazareth, Oudenaarde, Kortrijk, Ieper, Hondschoote, Moeren, Veurne. Proberen goed te doseren tegen de wind en af en toe wieltjes te zuigen. In Kortrijk even gestopt en een lekkere muffin gegeten. De warmte was toch ook wat afzien, de sportdrank ging niet meer goed binnen terwijl ik wel echt dorst kreeg. Zout te kort dus! Gestopt aan een terras in Houthulst, daar kreeg ik een icetea van 3 vriendelijke medefietsers toen ze hoorden wat ik van plan was (had toen 260km al gedaan). Ik werd zelfs gebruikt als excuus in een telefoontje naar de vrouw waarom hij een beetje later thuis zou zijn! Dan op naar de Moeren, vanaf dan ging ik draaien en was het gevecht met de wind gedaan, uiteraard was vanaf de late avond ook voorspelt dat de wind ging stilvallen... Veurne, de grote stop bij mijn ouders. Kleren gingen de wasmachine in, ik de douche. Daarna een spaghetti gegeten en de fiets klaarmaken voor de nacht. Met terug de droge verse kleren aan natuurlijk, wat kan het toch deugd doen al dat zweet kwijt te zijn.

300-450km. Lastig vertrek rond 22u30, maar ik was klaar voor de nacht. Veurne, Oostende, Brugge, Sluis, Eede, Sas-Van-Gent, Sint-Niklaas, Beveren. De eerste 50 gingen echt goed, eindelijk die wind weg. Gestopt in Eede, daar zat ik dan om 2u30 's nachts op een bankje helemaal alleen. Mooie sterren. Aanzetten werd lastiger, maar eenmaal bezig ging het wel nog. In de velden rond Sas-Van-Gent werd het wat mistig, wat spelen met m'n verlichting er boven en er juist onder, mooi om te zien! Het licht begon er door te komen en ik was in Beveren! Sandwiches, hmm!

450-600km. Lastig punt, je voelt fysiek dat het je zal lukken, maar dat het nog lang lang afzien wordt. Beveren, Antwerpen, Schoten, Brecht, Turnhout, Mol, Diest, Boutersem. Terug meer en meer andere fietsers op pad. Geleidelijk kwam de warmte er ook weer door. Wat een mentale strijd om niet te stoppen. Alles zei om te stoppen en te gaan zitten, maar zo kwam ik natuurlijk niet dichter bij de finish. Rustig blijven rond draaien, op andere dingen focussen. Het aftellen ging zo traag. De laatste 20km waren terug in het Hageland, amai, het voelde precies alsof ik elke zotte helling in m'n route steken had terwijl het gewoon de glooiende banen warden. Benen waren op, zoveel is duidelijk. Toevallig op één van m'n leuke baantjes zei de horloge 600km! Yes! Nu nog die laatste naar huis. Ik had 2km marge ingebouwd, maar de wegenwerken hebben er 5km van gemaakt.

Totale afstand: 605km
Hoogtemeters: 922m
Verstreken tijd: 28:43:55
Bewogen tijd: 22:24:04
Gemiddelde snelheid: 27km/h (178W gewogen gem)
15.738 kcal

Kan dat ook als niet betalend lid? 12 clubs is wel veel. Waar is dit dan?
In belsele / Waasmunster toch niet zoveel clubs. En dan vooral oudere, 55 plus.
Om dan als 40jarige aan te sluiten...

Kan dat ook als niet betalend lid? 12 clubs is wel veel. Waar is dit dan?
In belsele / Waasmunster toch niet zoveel clubs. En dan vooral oudere, 55 plus.
Om dan als 40jarige aan te sluiten...
Melsele! Een dorp dat extreem toe leeft naar zijn jaarlijkse dorpskoers Meilsen Koers 😅 Hier heb je wel enkele clubs met vooral 20ers en 30ers. Die rijden op hun donderdagrit nu al 36 en versnellen nog tot in augustus.

Melsele! Een dorp dat extreem toe leeft naar zijn jaarlijkse dorpskoers Meilsen Koers 😅 Hier heb je wel enkele clubs met vooral 20ers en 30ers. Die rijden op hun donderdagrit nu al 36 en versnellen nog tot in augustus.
Jawadde, das al wat anders daar 👌

De kaap van de 300km zou ik nog wel eens willen ronden. Mijn maximum is 240km, de Ronde Van Vlaanderen, maar is al een aantal jaren geleden. Je vindt ook niet dikwijls mensen om even 300km mee te fietsen of je zou moeten deelnemen aan een event zoals de Grammont 313 of de Mallorca 312.

Bij ons in de fietsclub is er ook zo iemand die graag ritten doet van >400km, en dan nog aan gemiddelden van 21-22 dus dan ben je wel even onderweg.

Voor de mensen die nog een leuke uitdaging zoeken volgend weekend (zaterdag 7 juni): ik organiseer met mijn fietsclub, Vitesse 9000, opnieuw een klimkampioenschap. Dit jaar op de iconische Muur van Geraardsbergen: https://www.vitesse9000.be/klimkampioenschap

Voor de echte onnozelaars (waaronder mezelf) is er daarna "3 uur De Muur", wie haalt de meeste passages over de Muur in 3u tijd?

Hopelijk tot dan!

De kaap van de 300km zou ik nog wel eens willen ronden. Mijn maximum is 240km, de Ronde Van Vlaanderen, maar is al een aantal jaren geleden. Je vindt ook niet dikwijls mensen om even 300km mee te fietsen of je zou moeten deelnemen aan een event zoals de Grammont 313 of de Mallorca 312.

Bij ons in de fietsclub is er ook zo iemand die graag ritten doet van >400km, en dan nog aan gemiddelden van 21-22 dus dan ben je wel even onderweg.
er is binnen enkele weken de pacman 300. Is een ronde van west-vlaanderen in de vorm van pacman.

Vorig jaar hebben een kameraad en ik de Green Divide gereden. Zakken op de fiets met kleren en stuff, maar wel gewoon overnachten in hotels en B&Bs. We hebben dat opt gemakske gedaan over 3 dagen.

Voor dit jaar zijn we op zoek naar iets gelijkaardigs, regio Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, dus met de focus op gravel/onverhard/offroad/bos. We hebben 4 dagen incl trein heen en terug. Iemand aanraders of ideeen? Geen lussen, dus liefst 'een streep' van vertrekpunt A naar aankomstpunt B van rond de 350km.
Thanks!

Moeten jullie eigenlijk opbouwen naar ritten van +100km of lukt dat vrij gemakkelijk (zolang de intensiteit natuurlijk niet te hoog is) zomaar.
Ik doe iedere week 2 ritten maar na 2u begin ik mijn benen al te voelen aan normale intensiteit, ritten van 3u lijken me bijna onmogelijk. Ik weet dat ik slechte genen heb voor duursport maar iedereen doet precies "gemakkelijk" langere ritten.

Sinds paar maanden een Garmin Edge 840 - mijn eerste fiets GPS - ik moet zeggen dat ik toch wat teleurgesteld ben ...
Voor tochtje naar zee ook een hele route uitgestippeld, rijden op bepaald moment een afslag voorbij omdat een kameraad eens een sprintje wou trekken, dacht geen probleem, heb voldoende "vaste punten" ingesteld om terug naar te routeren. Maar hij had toch heel de route omgegooid :s . Was toen toch toch ook teleurgesteld.

Het hoeft voor mij geen raceclub te zijn, maar wat aan liggen modderen op zondag tegen een slakkentempo is dan ook weer het andere uiteinde :unsure:
https://cycling.vlaanderen/recreatie/clubs/club-zoeken en dan eens de club bekijken op Strava om de leden en snelheden te bekijken.

https://randonneurs.be/ kan je eens bekijken, geen idee of die in groep rijden.

Vorig jaar hebben een kameraad en ik de Green Divide gereden. Zakken op de fiets met kleren en stuff, maar wel gewoon overnachten in hotels en B&Bs. We hebben dat opt gemakske gedaan over 3 dagen.

Voor dit jaar zijn we op zoek naar iets gelijkaardigs, regio Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, dus met de focus op gravel/onverhard/offroad/bos. We hebben 4 dagen incl trein heen en terug. Iemand aanraders of ideeen? Geen lussen, dus liefst 'een streep' van vertrekpunt A naar aankomstpunt B van rond de 350km.
Thanks!
Zag een video van Douwe Doet Dingen over de Harz, ziet er wel de moeite uit:

Moeten jullie eigenlijk opbouwen naar ritten van +100km of lukt dat vrij gemakkelijk (zolang de intensiteit natuurlijk niet te hoog is) zomaar.
Ik doe iedere week 2 ritten maar na 2u begin ik mijn benen al te voelen aan normale intensiteit, ritten van 3u lijken me bijna onmogelijk. Ik weet dat ik slechte genen heb voor duursport maar iedereen doet precies "gemakkelijk" langere ritten.
Denk dat de vraag is wat is normale intensiteit? Twee weken geleden eerte keer 100km rit gedaan, dat was 23,5km/u gemiddeld(ook anderhalf uur in de gietende regen gefietst helaas) maar daar zaten vrienden bij die voor de tweede keer op een koersfiets reden. Ik kon gerust nog 50km doen aan die snelheid.

Terug
Bovenaan