De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Moeten jullie eigenlijk opbouwen naar ritten van +100km of lukt dat vrij gemakkelijk (zolang de intensiteit natuurlijk niet te hoog is) zomaar.
Ik doe iedere week 2 ritten maar na 2u begin ik mijn benen al te voelen aan normale intensiteit, ritten van 3u lijken me bijna onmogelijk. Ik weet dat ik slechte genen heb voor duursport maar iedereen doet precies "gemakkelijk" langere ritten.

Als ge na 2u zware benen hebt , en ge gewoon zijt om 2x per week 2u te fietsen, dan ligt uw intensiteit waarschijnlijk te hoog, dan rijd je beter 2km/u trager en probeer je wat langer te rijden.
Als je dan nog problemen hebt om langer dan 2u te fietsen dan scheelt er iets (misschien slechte positie, zadel te hoog of te laag?).
Heb je pijn op een specifieke plaats in uw benen (zoals knieën of bovenbenen? => indien ja, dan zal uw zadel misschien te laag staan)

Het is toch eerder een kwestie van training en aan de juiste intensiteit fietsen, dat gaat een grotere impact hebben dan uw genen, zolang je geen onderliggende gezondheidsproblemen hebt.

Laatst bewerkt:
Zaterdag een rit gedaan van 71km, 26km/u en 140HR gemiddeld. Naar mijn gevoel vond ik de intensiteit OK maar op het einde waren mijn benen echt op en was ik blij dat ik thuis was.
Fietspositie zou moeten ok zijn, ik heb mij laten opmeten voor ik mijn fiets kocht.
Maar zoals gezegd heb ik heel slechte genen, 2 weken geleden 5km gelopen aan 6:40min/km en 150HR en ik was bijna een week stijf :)
Ik merk dat ik na enkele maanden wel iets sneller rij met dezelfde HR maar er is precies weinig progressie qua afstand.

Zaterdag een rit gedaan van 71km, 26km/u en 140HR gemiddeld. Naar mijn gevoel vond ik de intensiteit OK maar op het einde waren mijn benen echt op en was ik blij dat ik thuis was.
Fietspositie zou moeten ok zijn, ik heb mij laten opmeten voor ik mijn fiets kocht.
Maar zoals gezegd heb ik heel slechte genen, 2 weken geleden 5km gelopen aan 6:40min/km en 150HR en ik was bijna een week stijf :)
Ik merk dat ik na enkele maanden wel iets sneller rij met dezelfde HR maar er is precies weinig progressie qua afstand.
Da's allemaal relatief natuurlijk. Ik ben in de vorm van mijn leven op de fiets, maar laat me nu 5km lopen en ik zal het ook lang voelen aan mijn benen.

Volg je uw voeding wat op tijdens het fietsen?

Rondje rondom Limburg is +-315km die ga ik misschien nog eens proberen aangezien ik toch direct op het parcour zit, mijn max is tot nu toe 232 maar dat is voor einde zomer ofzo als ik goesting heb

Melsele! Een dorp dat extreem toe leeft naar zijn jaarlijkse dorpskoers Meilsen Koers 😅 Hier heb je wel enkele clubs met vooral 20ers en 30ers. Die rijden op hun donderdagrit nu al 36 en versnellen nog tot in augustus.

Haaa buurman, alé fusie-buurman :unsure:

Da's allemaal relatief natuurlijk. Ik ben in de vorm van mijn leven op de fiets, maar laat me nu 5km lopen en ik zal het ook lang voelen aan mijn benen.

Volg je uw voeding wat op tijdens het fietsen?
Die stijfheid was inderdaad vrij normaal maar de stats zouden toch moeten beter zijn.

Ja via drank 30g/u koolhydraten binnen en dan nog via repen een 15g/u.

Moeten jullie eigenlijk opbouwen naar ritten van +100km of lukt dat vrij gemakkelijk (zolang de intensiteit natuurlijk niet te hoog is) zomaar.
Ik doe iedere week 2 ritten maar na 2u begin ik mijn benen al te voelen aan normale intensiteit, ritten van 3u lijken me bijna onmogelijk. Ik weet dat ik slechte genen heb voor duursport maar iedereen doet precies "gemakkelijk" langere ritten.

Afstand zegt ook niet alles natuurlijk, 100km plat vs 100km met hoogtemeters is een giga-verschil. Net zoals asfalt vs offroad een groot verschil maakt. Ik denk dat consistentie de sleutel is, gewoon genoeg fietsen om de uithouding op te drijven en je lichaam te leren om langer en langer op de fiets te zitten. En als je offroad wil fietsen ook genoeg intensiteit trainen.

Bij mij zijn twee zaken cruciaal geweest om "beter" te worden: woon-werk met de fiets op tempo (2x10km), en Zwift.

Ik ben zelf heel lang blijven hangen op de kaap van de 60-75km, deze winter wel wat getrained en nu gaat 100km "vlot". Enige wat helpt is lang(er) en meer op de fiets zitten zodat uw lichaam eraan went.

De kaap van de 300km zou ik nog wel eens willen ronden. Mijn maximum is 240km, de Ronde Van Vlaanderen, maar is al een aantal jaren geleden. Je vindt ook niet dikwijls mensen om even 300km mee te fietsen of je zou moeten deelnemen aan een event zoals de Grammont 313 of de Mallorca 312.

Bij ons in de fietsclub is er ook zo iemand die graag ritten doet van >400km, en dan nog aan gemiddelden van 21-22 dus dan ben je wel even onderweg.

Binnen 2 weken

Binnen 2 weken
Qua timing een beetje verkeerd nu, maar het is misschien iets om eens te doen ooit (volgend jaar ofzo)

Vorig jaar hebben een kameraad en ik de Green Divide gereden. Zakken op de fiets met kleren en stuff, maar wel gewoon overnachten in hotels en B&Bs. We hebben dat opt gemakske gedaan over 3 dagen.

Voor dit jaar zijn we op zoek naar iets gelijkaardigs, regio Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, dus met de focus op gravel/onverhard/offroad/bos. We hebben 4 dagen incl trein heen en terug. Iemand aanraders of ideeen? Geen lussen, dus liefst 'een streep' van vertrekpunt A naar aankomstpunt B van rond de 350km.
Thanks!
Een paar dingen die in mij opkomen, al zitten er wel lussen tussen en/of zijn ze te lang, maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen mits enige creativiteit:
- Ardennes Arbalète
- TMV - Traversee du Massif de Vosges, wat verder maar in principe vlot bereikbaar
- Hardennes Gravel Tour
- ACT4 & 5
- Stoneman Arduenna
Allemaal wel meer mtb-gericht op de Hardennes na.

Gisteren plug plug Brabantse wouden gereden met blijkbaar een virus dat al lag te wachten.
Alles na km 100 was een hel en mij nog nooit zo slecht gevoeld.

De route was wel heel goed, maar 24u later de etix lemon nog een paar keer smaken terwijl hij terugkeert is minder leuk.

Bij mij zijn twee zaken cruciaal geweest om "beter" te worden: woon-werk met de fiets op tempo (2x10km), en Zwift.

Kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer, maar dat is toch een vrij slechte tactiek?
Ik lees dat als naar het werk rijden op een intensiteit die te beschrijven valt als “grijs brommeren”, dat is te snel om echt comfortabel en duurvermogen te zijn. Maar ook niet intensief genoeg dat het echt een serieuze inspanning is.
Dat zijn van die ritten als je dat elke dag doet je woensdagavond op de zetel in slaap valt voor de tv en donderdag en vrijdag niet meer de fut hebt om te rijden. En veel mensen die woon-werk doen trappen daar in.
Soms kan dat wel eens, maar te vaak is zelfs slecht voor de vooruitgang.

Als je 2x in de week rijdt dan kan je wel 2x zo een rit doen. Maar beter doe je dan 3x een rustige rit en 1x een stevige rit waar je hard gaat.
Sowieso wel af en toe wat intensiteit in uw ritten steken.
Trainen, consequent trainen en het tijd geven zijn de basis. En dan is die 100km of 3u in het zadel zeker haalbaar. En na verloop van tijd doe je die afstand of tijd als “doorsnee training”. Maar vooral het plezier in het fietsen erin houden, dat is en blijft het allerbelangrijkste.

Kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer, maar dat is toch een vrij slechte tactiek?
Ik lees dat als naar het werk rijden op een intensiteit die te beschrijven valt als “grijs brommeren”, dat is te snel om echt comfortabel en duurvermogen te zijn. Maar ook niet intensief genoeg dat het echt een serieuze inspanning is.
Zo ‘te snel’ doe ik dat w/w niet hoor, een gemiddelde van 26 - 27 aan hartslag 120 - 130. Ik heb die route al zo vaak gedaan, dat ik er quasi altijd even lang over doe ( als het niet ineens keihard wind tegen is of ik op een motorkap landt natuurlijk). Ik doe dat ook maar 2 à 3 keer per week, de rest werk ik thuis (en dan zwift ik vaak over de middag).
Ik val meestal pas op vrijdag in slaap in de zetel :fingerguns:.

Ze zijn juist mijn oude Aeroad komen halen voor 2900€. Stond nog maar een dag of 3 te koop zelfs. Dus je kan zeker met geduld nog ruim 3000€ krijgen met mechanische ultegra. Op buycycle staat die zelfs aan 3400€.

Vorig jaar hebben een kameraad en ik de Green Divide gereden. Zakken op de fiets met kleren en stuff, maar wel gewoon overnachten in hotels en B&Bs. We hebben dat opt gemakske gedaan over 3 dagen.

Voor dit jaar zijn we op zoek naar iets gelijkaardigs, regio Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, dus met de focus op gravel/onverhard/offroad/bos. We hebben 4 dagen incl trein heen en terug. Iemand aanraders of ideeen? Geen lussen, dus liefst 'een streep' van vertrekpunt A naar aankomstpunt B van rond de 350km.
Thanks!
Wij hebben de Sweet & Sauerland bikepack route gedaan vorig jaar, zeer zeker een aanrader.
Sweet & Sauerland

Terug
Bovenaan