De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag tijdens het poetsen van m'n canyon endurace cf 7 ontdekt dat er een barst in het frame zit, aan de zadelpen.
Ik heb geen idee hoe lang die er al zit. Fiets is nog geen jaar oud.
Het lijkt me niet verstandig daar nog verder mee te rijden?
Best contact opnemen met Canyon vermoed ik?
IMG-20250514-195046443-HDR.jpg

Vandaag tijdens het poetsen van m'n canyon endurace cf 7 ontdekt dat er een barst in het frame zit, aan de zadelpen.
Inderdaad, garantieclaim bij Canyon.

Ik ken iemand die ook een barst had in zijn gloednieuw frame en die hebben ze gelijk zonder pardon vervangen. De moeite waard dus om Canyon te contacteren. V

Thanks voor de reacties, ik ga morgen contact opnemen met Campe in Maldegem, heb hem via hun besteld.
Daarmee nog rijden lijkt me niet verstandig waarschijnlijk?

Thanks voor de reacties, ik ga morgen contact opnemen met Campe in Maldegem, heb hem via hun besteld.
Daarmee nog rijden lijkt me niet verstandig waarschijnlijk?
Nee, niet doen.

Niet omwille van de garantie, dat komt in elk geval wel goed, maar omwille van de veiligheid.

Campe is een prima dealer, dus idd, gewoon asap contacteren.

Zie, en vorig jaar was ik hier de autist. Ik had ook een barstje, op exact dezelfde plaats bij mijn Endurace cf sl8. Nieuw frame gekregen. Enkele maanden later begon dat bij dat nieuw frame opnieuw te barsten.

Ik denk dat er te veel stress op dat punt komt door de flex-pen.

Zie, en vorig jaar was ik hier de autist. Ik had ook een barstje, op exact dezelfde plaats bij mijn Endurace cf sl8. Nieuw frame gekregen. Enkele maanden later begon dat bij dat nieuw frame opnieuw te barsten.

Ik denk dat er te veel stress op dat punt komt door de flex-pen.
Het is geen flex-zadelpen maar een gewone zadelpen op de CF 7

12k km op mijn Endurace uit 2016 met een VCLS seatpost, geen barsten.
16,5k km op mijn Endurace uit 2019 met een VCLS seatpost, geen barsten.
Ik heb 4k km op mijn Grizl uit 2022 waarvan de laatste 1k met VCL seatpost, geen barsten.

Mijn broer heeft nu 14k km op zijn Endurace uit 2023 met VCLS seatpost, geen barsten.
Mijn broer heeft 12k km op zijn Grizl uit 2022 met VCLS seatpost, geen barsten.

Het is uiteraard een beperkte steekproef maar het lijkt niet overeen te komen met jouw ervaring @Chauffagist .

Het is uiteraard een beperkte steekproef maar het lijkt niet overeen te komen met jouw ervaring @Chauffagist .

Niet te onderschatten wat de extra belasting is als je constant aan 35km/h ligt rond te vlammen. En niet zoals de gewone sterveling aan de meer gematigde snelheden.
Die is exponentieel veel groter, en al zeker als je door alle kracht die je zet constant op je zadel zit te wippen.

Zondag de eerste echte rit met de koersfiets sinds ik hem 2 weken heb, en na 12 km hoor ik ineens een enorme knal. Dacht eerst band gesprongen ofzo, maar bleek een kaderbreuk te zijn :crazy:. op een ribbeltje in het fietspad langs een steenweg het vermelden niet waard eigenlijk.
Soit is sowieso garantie want zal wel een productiefout geweest zijn, maar er zat al 3 maand vertraging op en vrees ervoor dat de vervanging hier opeens op een week gaat staan.
Vorige week het vervangkader toegekomen en ondertussen toch al 4X zo ver mee kunnen rijden dan met het eerste.
We leven op hoop :biglaugh:

Overigens wel een verademing om eens met een koersfiets rond te bollen na al die jaren op een MTB.

Iemand aanradertjes van een fietsbril?
Ben wel niet geneigd de vetpot neer te leggen voor een bril, ik richt mijn pijlen rond 50-75€.

Zie graag spiegelglas.

Zag reeds d.franklin passeren

Hoor graag de insteek 😄.

Zoek ook nog een nieuwe helm.
Zit nu op ekoi ar13/14, abus airbreaker, iemand ervaring of waarom net voor x te kiezen?

Zoek ook nog een nieuwe helm.
Zit nu op ekoi ar13/14, abus airbreaker, iemand ervaring of waarom net voor x te kiezen?
Een helm moet je echt op je hoofd zetten. Een van 20 euro kan beter aansluiten dan een van 220 euro.

Mijn huidige helm is de POC Ventral. Ik heb zeker 8 helmen op mijn hoofd gehad voor ik deze vond die comfortabel zat en ik mooi vond.

Ik koop al jaren mijn brillen op aliexpress, is natuurlijk verschil met het echte spul maar als je het niet weet zie het verschil niet.

Ik koop al jaren mijn brillen op aliexpress, is natuurlijk verschil met het echte spul maar als je het niet weet zie het verschil niet.
Dit zou ik niet durven, bij een valpartij wil graag de zekerheid (of grotere kans) dat de lens niet versplinterd in mijn ogen.

Ik kan uiteraard niet bewijzen dat bij Aliexpress brillen de kans groter is dat het wel gebeurd, maar bij sommige zaken neem ik liever het risico niet. Idem met UV-bescherming.

@darkslave Decathlon brillen eens bekijken?

Terug
Bovenaan