De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Weer een reden om gewoon solo te rijden. Allemaal gebroken frames en nog wat arbeidsongeschiktheid hier en daar. Laat wedstrijden aan profs over die er voor betaald worden.
Als je zo denkt moet je niets meer doen. En al zeker geen 33 km/h met je Aeroad knallen want het risico is ook groot dan op vallen. Veel van die risico’s heb je ook gewoon zelf in de hand. Ik ga me niet rap ik van die grote groepen smijten in een cyclo, gran fondo,… en ik kijk ook wel een beetje wie er allemaal voor me is want je ziet wel rap de circusartiesten en daar blijf ik ver van uit de buurt.

Weer een reden om gewoon solo te rijden. Allemaal gebroken frames en nog wat arbeidsongeschiktheid hier en daar. Laat wedstrijden aan profs over die er voor betaald worden.

Die moeten niet zelf opdraaien voor hun gebroken frame, kapotte wielen en andere schade, revalidatie... Wat heb je dan uiteindelijk bereikt met deel te nemen aan een amateurwedstrijd?

Je hoeft het niet te snappen, daar is niks mis mee.
Maar verkoop dan alstublieft ook geen onzin. Competitiesport voor amateurs is zo mooi en waardevol, hoeft niet ter discussie te staan.

Het probleem is ook niet de competitie op zich.
Het probleem is dat je als organisator ook een verantwoordelijkheid draagt. En als renner ook.

Aan de basis van dit voorval liggen drie belangrijke zaken.
1) een parcours dat in het begin nog te snel is en een baan die te slecht is.
2) een licentiehouder startvak waarin iedereen gestompt wordt die een licentie heeft. Alle leeftijden en geslachten door elkaar. Een vak van 400 renners die ineens een startschot krijgen en 200m krijgen om op te trekken tot 45km/h om een haakse bocht naar links te nemen.
3) veel te veel onervaren renners die 0,0 inzicht hebben en zwaar over hun limiet gaan.

Combineer dat en je krijgt dit dus.
De valpartij was op km 8, we waren goed en wel 10 minuten aan het rijden. Dat zegt toch genoeg?
Sommige mensen zijn daar gestart alsof het een zwift race was. Voor alle duidelijkheid je gaat een goeie 3,5u in het beste geval op uw fiets zitten, mensen kunnen niet door u rijden en je moet sturen.
Ik zie op Strava waarden passeren dat mensen al hun beste waarden met veel verbeterd hebben. Ik zie zelf mensen echt choco rondrijden en ik hoor van mannen die op kop reden dat sommige echt al driedubbel tussen hun kader hingen.

Financieel/... is het toch compleet andere koek wanneer de kosten van kapot materiaal en alle hospitaalkosten/ziektedagen/revalidatie/.. etc gewoon door uw werkgever worden opgevangen. Crashen als prof? Part of the job. Amateur? Veel plezier, zoek het zelf maar uit.

Fietsen is sowieso een dure sport en ook bijlange niet de duurste sport hoor.
Los daarvan weet je ook wat de risico’s zijn. Vallen betekent vaker brokken dan niet. En in een wedstrijd is het risico hoger.
Maar ook als je als een echte held van het kanaal rondrijdt kan je wel eens vallen en pech hebben.
Uiteindelijk is het financiële ook maar bijkomstig. Degelijke merken hebben wel iets van crash replacement en dingen kan je gewoon vervangen.
Ook als je gaat kijken naar de totale absentie van wielrenners dan zal dat wel serieus meevallen. Dan zijn er wel andere sporten, of niet sporten die meer bijdragen tot absentie.

Het punt is vooral als zaken zoals deze vermeden kunnen worden dan moet daar alles aan gedaan worden.
En dat is in mijn, en vele met mij, gewoon niet gebeurd.

Mogelijks hebben wij een gelijkaardige vorm van hoofd dan.

Ik heb een Airbreaker en tevreden van, gisteren was ik toevallig in de Decathlon en de RCR gepast. Die zat voor mijn hoofd eigenlijk ook zeer goed. Misschien ook een optie voor jou? Is alleszins veel vriendelijker voor de portemonnee.
Ik draag naast m’n Omne een HJC Furion 2.0. Zelfde pasvorm. Wel iets te aero voor een ww-fiets of een trail MTB :D.

En een heel vreemd mechanisme om te klemmen rond het hoofd, namelijk geen. Maar eens je eraan went: heaven. In de Zwift kleurtjezzzz

1745167359020.png

Wat betreft het materiaal heb ik zolang wedstrijden deed geleefd volgens het principe:
Don't Race What You Can't Replace
Op het moment dat je een rugnummer opspeld mag je niet meer denken wat gaat het me kosten als ik nu crash. Zeker als je wil meedoen voor de prijzen.

Daar sta je dan met uw fiets van 10000 euro in 2 stukken. Volledig op eigen kosten neem ik aan? Bestaat er een verzekering voor als je meedoet met wedstrijden als amateur?
Bij bv. klimsport ben je normaal aangesloten bij de Klim- en bergsport federatie waardoor je gedekt bent bij een ongeval op de rots of in de klimzaal... Nu dit is wel puur lichamelijk, als er klimgerief kapot is dat ook op eigen kosten. Natuurlijk, 60 euro vs. 10000...
Is er ook zoiets voor wielerliefhebbers?

Ik denk het niet, en moest het er zijn zal het een (hele) dure verzekering zijn, aangezien de kans dat er iets gebeurt vrij groot is.
Uiteraard bestaat dat
Speciale is bv https://laka.co/nl
Maar idd supergoedkoop is dat niet

Gisteren eens naar fashionforcycling geweest om wat helmen te passen (na mijn accident van woensdag is mijn 3 jaar oude POC Omne wel eens aan vervanging toe). En de enige waarin ik geen champignon-hoofd heb (scherp gezicht, smal hoofd), is een abus Airbreaker. Kostelijke helm, en dan nog zonder MIPS of dergelijke. Een Powerdome zat ook wel goed (met mips en goedkoper). Online is de airbreaker wel een stuk goedkoper te vinden. Mensen hier die met een airbreaker rondrijden?
Ik heb een airbreaker, stormchaser en gamechanger. De airbreaker is echt de zaligste helm die er is vind ik.

Airbreaker besteld bij futurum (daar loopt nu weer -20 euro actie). 179 euro vs 225 euro, dat verschil is mij te groot om ‘lokaal’ te shoppen…

Tot hoever kan men een wiel perfect richten? Ik merk dat er in mijn dt swiss arc 1400 een mini zijdelingse slag zit. Ik dacht eerst dat dit van de band was, maar bij nader onderzoek lijkt het toch van de velg te komen. Het is niet dat je het voelt, maar je ziet het wel als je het wiel draait langs je vingertop. Zouden die mannen van Campe dit kunnen fixen? Fiets is nog in garantie.

je kan dat richten tot een micrometer. Zelfs ik en @thomasv kunnen dat.

Letterlijk tot de dikte van een blaadje papier als dat moet.

Heb je dat aan jezelf geleerd of via youtube videos? Of door eerst te oefenen op oude wielen? Als ik het goed begrijp is dat toch wel een kunst op zich. Het lijkt me weinig opportuun om die hele stand aan te kopen met de meetklokjes enz (paar 100 euro) en er zonder ervaring aan te beginnen op een wiel van 800 euro. 😃 Ik vind het wel een mooie stiel zo wielen spaken.

Maar goed, gezien de situatie en het minieme slagje denk ik dat het sneller en veiliger zal zijn om het wiel uit te halen en dat even te laten nakijken en richten. Hoe lang zou dat duren? 10minuten?

Heb je dat aan jezelf geleerd of via youtube videos? Of door eerst te oefenen op oude wielen? Als ik het goed begrijp is dat toch wel een kunst op zich. Het lijkt me weinig opportuun om die hele stand aan te kopen met de meetklokjes enz (paar 100 euro) en er zonder ervaring aan te beginnen op een wiel van 800 euro. 😃 Ik vind het wel een mooie stiel zo wielen spaken.

Maar goed, gezien de situatie en het minieme slagje denk ik dat het sneller en veiliger zal zijn om het wiel uit te halen en dat even te laten nakijken en richten. Hoe lang zou dat duren? 10minuten?
nog geen 10 minuten (excl afhalen band) als het gewoon een klein slagje is zonder externe oorzaak.

Ik heb dat geleerd in het KISP met een paar 36-spaaks loden wielen, op 3 sessies van een uur.

Nadien heb ik mij de lichtste carbon MTB-hoops gekocht die ik op Aliexpress kon vinden en ben ik aan de slag gegaan. 't Is allemaal foolproof, al zou ik er wel de cursus moeten bijhalen om van nul te beginnen.

de bijbel is die van Roger Musson, betalend te vinden online. Of hieronder.

Bijlagen

nog geen 10 minuten (excl afhalen band) als het gewoon een klein slagje is zonder externe oorzaak.

Ik heb dat geleerd in het KISP met een paar 36-spaaks loden wielen, op 3 sessies van een uur.

Nadien heb ik mij de lichtste carbon MTB-hoops gekocht die ik op Aliexpress kon vinden en ben ik aan de slag gegaan. 't Is allemaal foolproof, al zou ik er wel de cursus moeten bijhalen om van nul te beginnen.

de bijbel is die van Roger Musson, betalend te vinden online. Of hieronder.
Opgelet, virus in bijlage. Ik heb mij laten vangen en heb zonder het goed en wel te beseffen een lelijke TT fiets gekocht op 2dehands.

Iemand die een futurumcode kan gebruiken?

15% op kleding, brillen, helmen en schoenen.
€100 minimale bestelwaarde.

STL-7xV8x

Ik heb de Favero Assioma gemonteerd op mijn R8000 cranks van mijn koersfiets, maar ik vind nergens of ze ook zouden passen op R7100. Ik zou liever binnen dezelfde powermeter blijven for obvious reasons.

Ik heb de Favero Assioma gemonteerd op mijn R8000 cranks van mijn koersfiets, maar ik vind nergens of ze ook zouden passen op R7100. Ik zou liever binnen dezelfde powermeter blijven for obvious reasons.
uiteraard! Niks zo universeel als (EDIT: de draad van) een pedaalas

Laatst bewerkt:
Tenzij je met een cannondale mtb rijdt en een as nodig hebt die 6 mm langer is 😬

Ik zou weg willen van mijn 30 mm as op mijn scalpel, maar voor de hand liggend is dat blijkbaar niet.

Terug
Bovenaan