Over welke kost spreken we dan van gereedschap.
Wat is de materiaalkost per setje wielen (velg, naaf spaken), uitgaande van die full dt-swiss wielen?
Als je het goed kan, kan je met een basic richter van €50 uit de voeten. Een centreerboog heb je ook voor €20, en een spaakspanningsmeter “moet” niet.
Maar met goed materiaal gaat het beter, de meeste deftige hobbyisten hebben een Parktool ts-2.2 of nieuwer/gelijkaardig, en dan betaal je +€200.
Dit was mijn centreerboog, dus zelfs dat moét niet.
Mijn schoonvader spaakt al jaren perfecte wielen in een oud fietsframe waar hij de dropouts gebruikt als richter, icm een steady hand en een krijtje. Geen 16-spaaks lichtgewichten natuurlijk, en het komt niet op een halve mm bij zo’n oude wrakken.
Voor wat betreft materiaalkost, onderdelen dus. Als je een wielset zou nabouwen die standaard te koop is, ben je wellicht 30-50% duurder uit als je ze zelf maakt.
Maar dat is niet wat Thomas bedoelt. Hij vergelijkt zelf spaken met “laten spaken” door een professional. En dat doet je omdat je bepaalde eisen hebt, bv, een SON naaf voor een bakfiets. Of speciale velgen, heel breed of smal, met extra zware of lichte spaken.
Of zoals ik: omdat ik geen geld wou geven aan dure brede hoops voor de MTB, maar ik wel wou ervaren wat er nu zo gek veel beter was aan breed & licht. Dan maar zelf sourcen, bij goedkope bronnen. Of kapotte wielen die voor een appel en een ei te koop staan door een paar gebroken spaken of een kromme velg. Dan vind je soms goeie onderdelen voor niks, en daarmee kan je aan de slag.
Niet om een DT wiel te kopiëren
Ik was ook van plan om de Fulcrum Zero wielen waarmee mijn lelijke TT fiets kwam te herspaken met hoog carbon. Tot ik helaas te laat besefte dat zij het campa vlechtpatroon hebben (per 3) en dat ik dat helemaal niet beheers noch wil leren