De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Tenzij je met een cannondale mtb rijdt en een as nodig hebt die 6 mm langer is 😬

Ik zou weg willen van mijn 30 mm as op mijn scalpel, maar voor de hand liggend is dat blijkbaar niet.

Ik denk dat poeperman de draad van de pedaal bedoelt (<> crankas).

Inderdaad, de as van de pedaal dus, ook wel pedaalas genoemd :)
FYI @Arkaine Favero Assioma zijn pedalen en dus universeel

1745504549496.png

Ik heb dat geleerd in het KISP met een paar 36-spaaks loden wielen, op 3 sessies van een uur.

Nadien heb ik mij de lichtste carbon MTB-hoops gekocht die ik op Aliexpress kon vinden en ben ik aan de slag gegaan. 't Is allemaal foolproof, al zou ik er wel de cursus moeten bijhalen om van nul te beginnen.

de bijbel is die van Roger Musson, betalend te vinden online. Of hieronder.

Mijn startpunt was hetzelfde, daar leer je wel de kneepjes van het vak. Op zich is er heel veel info online te vinden hoe het te doen, maar zo'n cursus is wel handig om het juiste fingerspitzengefühl te krijgen. Na de cursus ben ik aan de slag gegaan voor de wielen van mijn drop-bar mtb, geen carbon voor mij maar kwaliteitsvol alu van DT Swiss (hun spoke length calculator vind ik overigens heel goed). Dat is ondertussen zo'n 4-tal jaar geleden, het voorwiel heb ik vorige week nog eens in de richter gestoken en slechts een klein slagje.
Ondertussen heb ik voor diezelfde fiets een voorwiel gevlochten met SON-naaf, voor mijn mtb een achterwiel (opnieuw, full DT Swiss), en dan nog wat sets voor vrienden (waaronder 1 reisfiets met SON en Rohloff). Van zodra je een setje of 2-3 vlecht, haal je er de investeringskosten wel uit (wielrichter, centreerboog, spanningsmeter).

Over welke kost spreken we dan van gereedschap.

Wat is de materiaalkost per setje wielen (velg, naaf spaken), uitgaande van die full dt-swiss wielen?
Als je het goed kan, kan je met een basic richter van €50 uit de voeten. Een centreerboog heb je ook voor €20, en een spaakspanningsmeter “moet” niet.

Maar met goed materiaal gaat het beter, de meeste deftige hobbyisten hebben een Parktool ts-2.2 of nieuwer/gelijkaardig, en dan betaal je +€200.

Dit was mijn centreerboog, dus zelfs dat moét niet.

IMG_1550.jpeg

Mijn schoonvader spaakt al jaren perfecte wielen in een oud fietsframe waar hij de dropouts gebruikt als richter, icm een steady hand en een krijtje. Geen 16-spaaks lichtgewichten natuurlijk, en het komt niet op een halve mm bij zo’n oude wrakken.

Voor wat betreft materiaalkost, onderdelen dus. Als je een wielset zou nabouwen die standaard te koop is, ben je wellicht 30-50% duurder uit als je ze zelf maakt.

Maar dat is niet wat Thomas bedoelt. Hij vergelijkt zelf spaken met “laten spaken” door een professional. En dat doet je omdat je bepaalde eisen hebt, bv, een SON naaf voor een bakfiets. Of speciale velgen, heel breed of smal, met extra zware of lichte spaken.

Of zoals ik: omdat ik geen geld wou geven aan dure brede hoops voor de MTB, maar ik wel wou ervaren wat er nu zo gek veel beter was aan breed & licht. Dan maar zelf sourcen, bij goedkope bronnen. Of kapotte wielen die voor een appel en een ei te koop staan door een paar gebroken spaken of een kromme velg. Dan vind je soms goeie onderdelen voor niks, en daarmee kan je aan de slag.

Niet om een DT wiel te kopiëren

Ik was ook van plan om de Fulcrum Zero wielen waarmee mijn lelijke TT fiets kwam te herspaken met hoog carbon. Tot ik helaas te laat besefte dat zij het campa vlechtpatroon hebben (per 3) en dat ik dat helemaal niet beheers noch wil leren :)

(hun spoke length calculator vind ik overigens heel goed)
Op zich is hij heel gemakkelijk en helder in gebruik, maar de combinatie van het feit dat hun calculator vaak spaaklengtes op het kantje van te lang uitrekent samen met missers inzake de ERD van hun velgen... Vorige week eens de fout gemaakt niet te dubbelchecken met een andere calculator, spaaklengte zat er zo maar even 4mm over. Volledig mogen hervlechten dus aangezien de spaken ver voorbij het uiteinde vd nippels kwamen nog vooraleer ik ze deftig op spanning had.

Op zich is hij heel gemakkelijk en helder in gebruik, maar de combinatie van het feit dat hun calculator vaak spaaklengtes op het kantje van te lang uitrekent samen met missers inzake de ERD van hun velgen... Vorige week eens de fout gemaakt niet te dubbelchecken met een andere calculator, spaaklengte zat er zo maar even 4mm over. Volledig mogen hervlechten dus aangezien de spaken ver voorbij het uiteinde vd nippels kwamen nog vooraleer ik ze deftig op spanning had.
Ik moet bekennen dat ik dat nog nooit heb voorgehad - noch een bevriend professioneel fietsenmaker waar ik af en toe eens binnenspring voor advies (en die vlecht wel wat meer dan mij). Het tricky gedeelte met hun spoke calculator is misschien wel dat hij standaard de Squorx nipples selecteert, en die zijn wel een speciaal geval wanneer het op lengte aankomt.

Voor 1 setje wielen zou ik het materiaal inderdaad niet aankopen. Het kan inderdaad goedkoop, maar de Parktool TS2.2 is toch wel een fijn ding om mee te werken ;)
Spanningsmeter vind ik wel handig omdat je dan de tolerantie tussen de spaken onderling kan optimaliseren, wat weer resulteert in een sterker wiel. Maar dat is wel behoorlijk tijdsintensief (elke spaak individueel meten, ingeven in een tool, en dan alles weer aanpassen, opnieuw meten,....) - toegegeven, dat is misschien niet noodzakelijk om een ok wiel te maken.

Ik ben fan van DT Swiss omdat het behoorlijk no-nonsense materiaal, heel kwaliteitsvolle naven die onderhoudsvriendelijk zijn (ook tijdens fietsreizen, geen specifiek gereedschap nodig om body eraf te halen en internals te kuisen/fixen). Loopt gelijk een Zwitsers uurwerk! Ook hun alu velgen zijn top; simpel, effectief en heel precies gemaakt. Simpel om een wiel samen te stellen exact zoals je het wil: aantal en type spaken, breedte velg, type van naaf, brake-interface...

Het toffe van zelf wielen vlechten is vooral dat je exact hebt wat je wil, voor een goedkopere prijs (op termijn), maar ik vind het zelf ook een heel toffe job'ke. Je steekt er wel wat tijd in (als amateur toch), maar je gaat van losse onderdelen naar slap wiel, en bij het opspannen komt langzaam aan dat wiel te leven. Dat geeft toch wel wat voldoening.

Ik heb die wielrichter uit die pdf van Roger Musson gebouwd, gewoon met wat overschot van stevige houten planken. (Stukjes waar de wielen in gaan, zijn wel niet van staal, maar ook hout waar ik aluminium u-profielen in geramd heb.) Centreerboog komt ook daaruit (ook in hout ipv karton).
Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat uw wiel stabiel in één vlak draait, moet niet waterpas zijn, dus zo'n precisiewerk is die wielrichter bouwen niet. Spanningsmeter is nu het enige dat ik wel gekocht heb 😅.

Eerste keer over de kasseien dokkeren met zelfgevlochten wielen vond ik toch spannend 😄

Tijdens de middagpauze voor de eerste keer The Grade KOM van zwift naar boven gereden. Leuk klimmetje en waarschijnlijk de aangenaamste FTP test die er is.

Naar boven in 13:00:32
320 watt gemiddeld, wat volgens hun algoritme uitkomt op 282 watt.
Ik wist niet goed wat te verwachten en wilde elk segment - de klim is opgedeeld in 10 stukken - gewoon boven de 310 watt blijven.

Er zat best nog veel in de tank, binnenkort eens all out proberen te gaan.

Na helaas wat last te hebben van slapende tenen in mijn sworks torch schoenen, ben ik toch maar eens naar de podoloog geweest. Resultaat: Iets bredere voeten dan normaal (maat 43, met voetbreedte ~10cm). Daarom op zoek naar goede fietsschoenen die vooral voor de iets bredere voeten gegoten zitten (eg. niet persé Lake die vooral voor echt brede voeten gemaakt zijn). Iemand enig idee de welk?

Momenteel heb ik vooral de Bont Vaypor 23/SL op het oog.

FYI: Ik maak gebruik van gelegenheid om nieuwe schoenen aan te schaffen, aangezien ik een nieuw paar Torch krijg (garantie). Ik zou ook kunnen gaan voor de Ares II mits opleg verschil retail prijs. Die lijken ook iets breder.

Na helaas wat last te hebben van slapende tenen in mijn sworks torch schoenen, ben ik toch maar eens naar de podoloog geweest. Resultaat: Iets bredere voeten dan normaal (maat 43, met voetbreedte ~10cm). Daarom op zoek naar goede fietsschoenen die vooral voor de iets bredere voeten gegoten zitten (eg. niet persé Lake die vooral voor echt brede voeten gemaakt zijn). Iemand enig idee de welk?

Momenteel heb ik vooral de Bont Vaypor 23/SL op het oog.

FYI: Ik maak gebruik van gelegenheid om nieuwe schoenen aan te schaffen, aangezien ik een nieuw paar Torch krijg (garantie). Ik zou ook kunnen gaan voor de Ares II mits opleg verschil retail prijs. Die lijken ook iets breder.

Ik had een gelijkaardig probleem en kwam bij DMT uit. Op zich vrij “smalle” schoen maar met een soort stretch wat vrij veel flexibiliteit geeft.

Miserieritje gisteren. Boven op Kemmelberg plaspauze, zet m'n aeroad daar, ik hoor pssssst en zie de melk uit een klein gatje spuiten. Duidelijk dat de Mucoff niet zijn werk ging doen. Misschien maar eens het Maxalami plugsetje gebruiken. Bon, begint al, wat een prul. En die worstjes plug beetje te dik. Dan maar zo een worstje in de langsrichting doorgetrokken. Uiteindelijk dat er in gepropt, co2 er op en verder gereden. Helaas niks bij om de uitsteeksels af te knippen. Nog al die Heuvels daar gedaan. Lekker nr huis langs de vaart. Tot plots die plug er uit vliegt.

Weer pluggen, helaas geen co2 meer. Kilometer te voet tot aan de woonboot met de fietspomp aan de col "tis nat in de broeken". Natuurlijk zetten al die boomers hun fiets daar voor, dan nog mogen kloten om bij die pomp te geraken. Komt er daar eerst nog enkele liters roest zop uit, dat nu ergens in die velg zit waarschijnlijk.

Bon, conclusies:

Gp 5000 s TR, snel lek. Wat is een beter alternatief, zonder in te boeten op grip en gewicht?

Mucoff tubeless sealant, doet precies maar half zijn werk. Dat blijft druppelgewijs uit de kleine gatjes komen, dus echt ideaal is dat toch niet. Is de Dynamic barkeeper pro een beter alternatief?

Op vlak van plugtools, wat is hier het beste voor een roadbike? Dynaplug race?

Ik denk dat voor de gewone wielertoerist binnenbandjes nog altijd zijn waarde heeft. Het verschil tussen tubeless en gewoon bandjes is miniem en weegt niet op tegen de miserie van tubeless die ik toch regelmatig tegenkom.
Zelf rijd ik ook met conti Gp5000 met binnenbandjes en eigenlijk bevallen deze uitstekend.

Ik denk dat voor de gewone wielertoerist binnenbandjes nog altijd zijn waarde heeft. Het verschil tussen tubeless en gewoon bandjes is miniem en weegt niet op tegen de miserie van tubeless die ik toch regelmatig tegenkom.
Zelf rijd ik ook met conti Gp5000 met binnenbandjes en eigenlijk bevallen deze uitstekend.
Wel, voordien op de endurace gestart met binnenbandjes. Uiteindelijk daarmee gestopt omdat het telkens mini lekjes waren. Een doorntje, een mini stukje schelp. Best wel veel aan de kant gestaan. Dat was de keuze om dan uiteindelijk tubeless te gaan.

Gp 5000 s TR, snel lek. Wat is een beter alternatief, zonder in te boeten op grip en gewicht?
Zelf al een aantal jaar overgeschakeld op Schwalbe pro one TLE, zijn goedkoper, hebben betere lekbestendigheid, enkel iets hogere rolweerstand. Best wel tevreden van, al is lekrijden ook wel een kwestie van geluk hebben en zit er echt nie zo veel verschil op die banden.

Ik had echt een heerlijke dag op de fiets vandaag.
Voor het eerst naar de mijnterril in Beringen gegaan.

Op iets minder dan 4u slechts zo'n 32 kilometer afgerond, maar elke km is ook een echte mtb kilometer.
Als je in Gent vertrekt voor een rit van 100 km kom je misschien aan 300 meter echt mountainbiken

Op veel obstakels ook wat ge-sessioned. Echt top

Ik twee dagen met de club meegereden, met de vrouwen 🤣

Gisteren 130km en 2650hm, vandaag 60km met 1000hm. Kwas echt onder de indruk van de vrouwen bij Robocyclo.

Perfecte omstandigheden

Bon, conclusies:

Dat was eigenlijk ook al snel mijn conclusie met die banden. Zelden zoveel lek gereden.
Overgeschakeld naar Continental Gatorskin en toen eigenlijk niet meer lek gereden.
Ongetwijfeld niet de lichtste, snelste,...band, maar ideaal voor trainingsritjes.

Terug
Bovenaan