De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gisteren eens naar fashionforcycling geweest om wat helmen te passen (na mijn accident van woensdag is mijn 3 jaar oude POC Omne wel eens aan vervanging toe). En de enige waarin ik geen champignon-hoofd heb (scherp gezicht, smal hoofd), is een abus Airbreaker. Kostelijke helm, en dan nog zonder MIPS of dergelijke. Een Powerdome zat ook wel goed (met mips en goedkoper). Online is de airbreaker wel een stuk goedkoper te vinden. Mensen hier die met een airbreaker rondrijden?

Vraagje aan de meer ervaren renners hier.
Ik heb bv. Deze morgen buiten gereden. 2u15 in zone 2 of 1, 30min in de hogere zones door eens langer op te trekken hier en daar.
Iets te weinig gedronken (1l sportdrank), normaal wel genoeg gegeten.

Nu is het Pasen dus zou vandaag nog wel wat dingen moeten doen, maar als ik nu gewoon ‘eet’ ben ik enorm mottig. (Niet eten is sowieso geen optie uiteraard)
Na een zware training snap ik dat wel en probeer ik vaak ook een vrije agenda te hebben, maar dat lukt uiteraard niet altijd.

Vraag: hoe kan ik daar beter mee omgaan? Tips wat wel of zeker niet te eten/drinken?

Gisteren eens naar fashionforcycling geweest om wat helmen te passen (na mijn accident van woensdag is mijn 3 jaar oude POC Omne wel eens aan vervanging toe). En de enige waarin ik geen champignon-hoofd heb (scherp gezicht, smal hoofd), is een abus Airbreaker. Kostelijke helm, en dan nog zonder MIPS of dergelijke. Een Powerdome zat ook wel goed (met mips en goedkoper). Online is de airbreaker wel een stuk goedkoper te vinden. Mensen hier die met een airbreaker rondrijden?
Mogelijks hebben wij een gelijkaardige vorm van hoofd dan.

Ik heb een Airbreaker en tevreden van, gisteren was ik toevallig in de Decathlon en de RCR gepast. Die zat voor mijn hoofd eigenlijk ook zeer goed. Misschien ook een optie voor jou? Is alleszins veel vriendelijker voor de portemonnee.

Weer een reden om gewoon solo te rijden. Allemaal gebroken frames en nog wat arbeidsongeschiktheid hier en daar. Laat wedstrijden aan profs over die er voor betaald worden.

Weer een reden om gewoon solo te rijden. Allemaal gebroken frames en nog wat arbeidsongeschiktheid hier en daar. Laat wedstrijden aan profs over die er voor betaald worden.

Want profs vallen niet?

Die moeten niet zelf opdraaien voor hun gebroken frame, kapotte wielen en andere schade, revalidatie... Wat heb je dan uiteindelijk bereikt met deel te nemen aan een amateurwedstrijd?
En dan? Daar kies je zelf voor.
Genoeg amateurs die in het weekend op circuit rijden met auto/moto met de nodige risico’s in het achterhoofd.
Moet alles dan enkel maar door ‘profs’ gedaan worden.

Nee? Waarom is het ene erger dan het andere?
Financieel/... is het toch compleet andere koek wanneer de kosten van kapot materiaal en alle hospitaalkosten/ziektedagen/revalidatie/.. etc gewoon door uw werkgever worden opgevangen. Crashen als prof? Part of the job. Amateur? Veel plezier, zoek het zelf maar uit.

Financieel/... is het toch compleet andere koek wanneer de kosten van kapot materiaal en alle hospitaalkosten/ziektedagen/revalidatie/.. etc gewoon door uw werkgever worden opgevangen. Crashen als prof? Part of the job. Amateur? Veel plezier, zoek het zelf maar uit.
Een goeie hospitalisatieverzekering doet wonderen

Vraagje aan de meer ervaren renners hier.
Ik heb bv. Deze morgen buiten gereden. 2u15 in zone 2 of 1, 30min in de hogere zones door eens langer op te trekken hier en daar.
Iets te weinig gedronken (1l sportdrank), normaal wel genoeg gegeten.

Nu is het Pasen dus zou vandaag nog wel wat dingen moeten doen, maar als ik nu gewoon ‘eet’ ben ik enorm mottig. (Niet eten is sowieso geen optie uiteraard)
Na een zware training snap ik dat wel en probeer ik vaak ook een vrije agenda te hebben, maar dat lukt uiteraard niet altijd.

Vraag: hoe kan ik daar beter mee omgaan? Tips wat wel of zeker niet te eten/drinken?

Ik ben ook pas sinds vorig jaar begonnen met fietsen en daar ook in het begin regelmatig last van. Voor mij hielp het volgende:
  1. Kwartiertje uitbollen in zone 1
  2. Vervolgens thuiskomen en met de benen licht omhoog gaat zitten (dus gewoon op een bankje als je in de zetel zit). Je wilt dat je lichaam minder bloed naar jouw benen brengt.
  3. Even wachten om iets te eten/drinken (zeker eten en koolzuurhoudende dranken of alcohol)-> Het allerbelangrijkste.
Puntje 2 en 3 dus het voornaamste, want concreet komt het neer dat uw lichaam nog volop bloed aan het pompen is naar uw benen -> uw maag ligt zowaar stil -> je verdraagt moeilijk eten/drinken en dus word je misselijk.

Tot slot speelt conditie/gewenning ook een rol vermoed ik. Heb er gelukkig geen last meer van, ook niet na lange en intense ritten.

Laatst bewerkt:

Tja, uiteindelijk hier in België, met een goeie verzekering kom je al ver, uiteindelijk is het sowieso al geen goedkope sport…

Maar je hebt wel een punt.

Maar als liefhebber / amateurs bewust zijn van de gevolgen, en zich willen meten in een GF lijkt mij dat toch iets moois,

Ik reageerde vooral op “laat het maar over aan de pro’s”
Vind dat gewoon een stomme uitspraak.
Liefhebbers hebben ook veel plezier uit wedstrijden met mensen van hun niveau, zelf ongeacht welke sport. Of welk niveau

Daar sta je dan met uw fiets van 10000 euro in 2 stukken. Volledig op eigen kosten neem ik aan? Bestaat er een verzekering voor als je meedoet met wedstrijden als amateur?
Bij bv. klimsport ben je normaal aangesloten bij de Klim- en bergsport federatie waardoor je gedekt bent bij een ongeval op de rots of in de klimzaal... Nu dit is wel puur lichamelijk, als er klimgerief kapot is dat ook op eigen kosten. Natuurlijk, 60 euro vs. 10000...
Is er ook zoiets voor wielerliefhebbers?

Daar sta je dan met uw fiets van 10000 euro in 2 stukken. Volledig op eigen kosten neem ik aan? Bestaat er een verzekering voor als je meedoet met wedstrijden als amateur?
Bij bv. klimsport ben je normaal aangesloten bij de Klim- en bergsport federatie waardoor je gedekt bent bij een ongeval op de rots of in de klimzaal... Nu dit is wel puur lichamelijk, als er klimgerief kapot is dat ook op eigen kosten. Natuurlijk, 60 euro vs. 10000...
Is er ook zoiets voor wielerliefhebbers?
Ik denk het niet, en moest het er zijn zal het een (hele) dure verzekering zijn, aangezien de kans dat er iets gebeurt vrij groot is.

We moeten nu ook niet overdrijven he. Een heel klein % van de deelnemers heeft schade en dat betekent niet meteen dat plots de catalogusprijs van uw fiets onmiddellijk volledig weg is. Er bestaat ook zoiets al een crash replacement van een frame aan een sterk verlaagde kost, al zal er bij breuk van het frame vaak ook wel andere schade zijn. Part of the game. Of moeten mensen dan meteen ook stoppen met op wintersport te gaan? Kwa kostprijs en % kans op letsels ook niet te onderschatten. Om dan nog maar te zwijgen over Enduro en Downhill MTB wedstrijden.

We moeten nu ook niet overdrijven he. Een heel klein % van de deelnemers heeft schade en dat betekent niet meteen dat plots de catalogusprijs van uw fiets onmiddellijk volledig weg is. Er bestaat ook zoiets al een crash replacement van een frame aan een sterk verlaagde kost, al zal er bij breuk van het frame vaak ook wel andere schade zijn. Part of the game. Of moeten mensen dan meteen ook stoppen met op wintersport te gaan? Kwa kostprijs en % kans op letsels ook niet te onderschatten. Om dan nog maar te zwijgen over Enduro en Downhill MTB wedstrijden.
Chatgpt er eens op losgelaten:

De kans dat je valt tijdens een wielerwedstrijd hangt sterk af van verschillende factoren, zoals:
  • Type wedstrijd (criterium, kermiskoers, tijdrit, gran fondo, enz.)
  • Ervaringsniveau (amateur, elite zonder contract, prof)
  • Weersomstandigheden (regen verhoogt de kans aanzienlijk)
  • Parcours (bochtig, technische afdalingen, kasseien, enz.)
  • Groepsgrootte (peloton of kleinere groep)
  • Rijstijl (agressief koersen of behoudend)

Enkele schattingen op basis van studies en ervaringen:​

• Amateurwedstrijden: Schattingen variëren, maar gemiddeld wordt aangenomen dat in een amateurwedstrijd de kans op een valpartij per renner ergens tussen de 2% en 10% ligt, afhankelijk van de omstandigheden.
  • Gran fondo’s of cyclosportieven: Hier wordt soms gesproken over 1 tot 3% kans per renner om te vallen, vooral bij grote evenementen met veel deelnemers.
  • Professionele koersen: Hier zijn de risico’s vaak hoger door snelheid, technische parcoursen en competitie. Studies tonen aan dat in een grote ronde (zoals de Tour) ongeveer 1 op de 4 à 5 renners valt gedurende de race, wat neerkomt op een kans van 20–25% over drie weken. Per etappe ligt de kans lager, maar is nog steeds aanwezig.

Simpele vuistregel voor een eendagswedstrijd:​

In een typisch amateurpeloton (bijvoorbeeld 80 renners), valt er bij een koers vaak 1 tot 3 renners. Dat komt neer op een 1% tot 4% kans per renner om te vallen tijdens die wedstrijd.

Blij dat ik me dan toch niet ingeschreven heb. Ik ging al niet kunnen meedoen door mijn gekneusde pols en knie en had ik dat niet gehad ging ik daar dus mooi staan blinken. Je traint daar dan naartoe, het kost veel geld voor wat het is, dan ging ik nog een huisje huren ofzo om te slapen. Ik ging goed gezind zijn.

Terug
Bovenaan