De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zegt toch ook niks?
Ik reed gisteren 20x2 minuten intensieve duurintervallen, is puur zone 2 training.
Nu goed ik had een matige uitvoeringsscore omdat ik pakweg een goeie 14 minuten totale tijd in zone 4 en 5 heb gereden (pieken door uit het zadel te komen, tegenwind wat hoger doorgetrapt en korte inspanningen om even een helling of viaduct op te rijden), maar goed rustige training al bij al.
Nooit langer dan 10s boven de 300watt gegaan.

Thuisgekomen na 3,5u en 110km en 200hm afgelegd. NP van 194 watt, gem. vermogen 186 watt en gemiddelde snelheid van 31,2 km/h. Daar zijn stukken tegenwind, zijwind en meewind bij.
Gewicht was die ochtend 67,2kg. Dus niks spectaculair aan, zuiver op snelheid lijkt mij.

Waar het vooral schort is het feit van 5minuten aan 451 watt getrapt te hebben. Niet alleen levert u dat een FTP van 383watt op, wat 5,5kg op 69kg betekent.
Maar ook dat je dan 4u37m aan 190w moet trappen samen met 5m aan 451w om aan 210w NP te komen.
Om het plaatje te doen kloppen van 150km aan 31,8 en dus 4u42m in het zadel.
Ik denk dat iedereen wel weet dat met een FTP van 5,5w/kg 190w beetje freewheelen is, das ochot 50% van uw FTP.
Laat staan dat je een all-out 5m doet in een training van meer dan 4,5u, hoe hard of traag je ook daarvoor of daarna rijdt. Dat wil in realiteit zeggen dat je fris nog harder kan en het echte FTP dus nog hoger is.

Het waren 10 intervallen van 30 seconden aan 451W :unsure:

Sindsdien de RVV Cycle zit ik precies in zo'n post event dip.

Weinig interesse in trainen, weinig zin om buiten te fietsen want dat zijn weer lokale rondjes.
Wil graag een nieuw doel stellen, maar heb absoluut geen idee waar ik moet beginnen met "leuke" doelen te vinden. Cyclo's worden er (bij wijze van spreken) op elke hoek van de straat georganiseerd, maar geen idee welke ook effectief de moeite zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft om hier mee om te gaan? Wil mijn opgebouwde conditie nu ook niet direct de vuilbak in gooien ...

Sindsdien de RVV Cycle zit ik precies in zo'n post event dip.

Weinig interesse in trainen, weinig zin om buiten te fietsen want dat zijn weer lokale rondjes.
Wil graag een nieuw doel stellen, maar heb absoluut geen idee waar ik moet beginnen met "leuke" doelen te vinden. Cyclo's worden er (bij wijze van spreken) op elke hoek van de straat georganiseerd, maar geen idee welke ook effectief de moeite zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft om hier mee om te gaan? Wil mijn opgebouwde conditie nu ook niet direct de vuilbak in gooien ...

Twee leuke gran fondo’s waar je uw conditie goed zal kunnen gebruiken en je honger naar meer zal kunnen botvieren.

Cyclos kan je inderdaad op elke hoek van de straat rijden en zijn natuurlijk een heel ander beestje.

In het "geen zin om weer de lokale rondjes te rijden" herken ik mezelf wel.

Wat bij mij een groot verschil gemaakt heeft is de komst van mijn gravelbike. Dit heeft voor meer variatie gezorgd. In de weekends zal ik vaak kiezen voor de ene dag gravel en de andere dag koers.
En heel het jaar door op Zwift rijden. Ik bekijk dat als een andere activiteit als het buiten fietsen. Zoals dat mensen naar de fitness gaan. Ik hoef geen 5x per week buiten te fietsen, dan ben ik het ook beu.

De laatste jaren zit ik (als woonwerk meetelt) rond de 16k km op een jaar. Dat maakt wel dat ik een beetje struggle met "what is next". Meer hoeft niet, veel beter worden zal ook niet meer gebeuren. Ik ben zelfs terug een beetje aan het lopen 🫣

Na de ronde hier geen dipke, blijven Indoor rijden op Rouvy (overgeschakeld van Zwift) en toch elke zondag een lange tocht doen. Hier in de buurt hebt ge Corsa Campagnolos (cyclos dus)
In mei van de zee naar huis rijden en in juni ergens van hier naar een huurhuisje in de ardennen, dat zijn nog 2 doelen.
Vermageren is ook een doel dus dat helpt wel.

Mijne fiets is 15 jaar oud (en duidelijk te groot), ne CAAD8. Ik vraag mij af hoeveel verschil een nieuwe fiets zou maken.. Ik denk veel/ maar misschien ook niet :)

Ik heb rare maten precies. 188cm en een inseam van 83.5cm. Korte beentjes dus, maakt de maat kiezen voor een nieuwe fiets niet gemakkelijk

Vandaag is het blijkbaar "Dag van de fietshelm", en om dat te vieren heb ik mijn helm deze ochtend eens goed gebruikt en er een voorruit mee gebroken. Opgeschept geweest door een wagen die afsloeg om een oprit op te rijden en mij niet had gezien, maar walking away met een aantal kneuzingen. Massa's geluk gehad, en goeie reflexen.

Ik heb rare maten precies. 188cm en een inseam van 83.5cm. Korte beentjes dus, maakt de maat kiezen voor een nieuwe fiets niet gemakkelijk
Dat is dan iets van 73 a 74cm zadelhoogte. Das wel zot ja. Ik zit op 75 met mijne 1m76.

Sowieso gaat een nieuwe fiets met bredere banden, schijfremmen en di2 (BG-style) een wereld van verschil geven.

Vandaag is het blijkbaar "Dag van de fietshelm", en om dat te vieren heb ik mijn helm deze ochtend eens goed gebruikt en er een voorruit mee gebroken. Opgeschept geweest door een wagen die afsloeg om een oprit op te rijden en mij niet had gezien, maar walking away met een aantal kneuzingen. Massa's geluk gehad, en goeie reflexen.
Lang leve de fietshelm!

als je graag gestrekt zit is dat wel een zegen hoor

lange benen en een korte romp nopen tot een enduranceframe, omdat je nooit comfortabel de reach aan kan die een aero frame heeft. En je moet al een relatief groot frame kiezen om op de juiste zadelhoogte te kunnen komen.

Met jouw verhoudingen heb je dat probleem niet: een L zal nagenoeg altijd passen, je zadel kan sowieso naar beneden en dan heb je uw lang lijf om de grote reach te overbruggen, en je drop blijft ook beperkt door de lage(re) zadelstand.

Liever zo dan omgekeerd dus!

Blij dat je het kan navertellen!

Hoe is de fiets er vanaf gekomen?
Op het eerste zicht ok. Stuur stond helemaal scheef, wat lakschade zichtbaar. Maar ik moet hem nog eens grondig inspecteren. Ik heb mij op het laatste moment nog dwars kunnen gooien, de impact op de fiets was al bij al beperkt. Met mijn been heb ik, waarschijnlijk, de zijkant boven het voorwiel van de auto geraakt en zo zijdelings de motorkap op. Net onder de knie zit een grote bult, die morgen wel paars zal zijn. Linkerknie doet wat pijn, vermoedelijk van tegen mijn kader te botsen en mijn rechterbil zit ook wat blauw. Ik ben eigenlijk heel "mooi" neergekomen, half gedraaid de motorkap en voorruit op.

Op het eerste zicht ok. Stuur stond helemaal scheef, wat lakschade zichtbaar. Maar ik moet hem nog eens grondig inspecteren. Ik heb mij op het laatste moment nog dwars kunnen gooien, de impact op de fiets was al bij al beperkt. Met mijn been heb ik, waarschijnlijk, de zijkant boven het voorwiel van de auto geraakt en zo zijdelings de motorkap op. Net onder de knie zit een grote bult, die morgen wel paars zal zijn. Linkerknie doet wat pijn, vermoedelijk van tegen mijn kader te botsen en mijn rechterbil zit ook wat blauw. Ik ben eigenlijk heel "mooi" neergekomen, half gedraaid de motorkap en voorruit op.
Toch maar eens naar de fietsenmaker (en dokter) om alle schade te laten vaststellen en via verzekering te regelen.

Toch maar eens naar de fietsenmaker (en dokter) om alle schade te laten vaststellen en via verzekering te regelen.
Dokter ben ik geweest, fiets heb ik zelf net nagekeken (vooral de steerer tube want die is van carbon, frame is alu) maar weinig aan te zien buiten wat lakschade…

Ik stel mij oprecht de vraag hoe je iemand niet kan zien.
Gewoon niet gekeken of totaal met anders bezig.

Gelukkig valt het al bij al nog mee en blijft het effectief bij wat blauwe plekken. Maar ik zou toch echt wel waakzaam zijn dat het effectief maar dat is.
Al wie nog twijfelt aan een helm is goed zot zeg ik.

Ik stel mij oprecht de vraag hoe je iemand niet kan zien.
Gewoon niet gekeken of totaal met anders bezig.

Gelukkig valt het al bij al nog mee en blijft het effectief bij wat blauwe plekken. Maar ik zou toch echt wel waakzaam zijn dat het effectief maar dat is.
Al wie nog twijfelt aan een helm is goed zot zeg ik.
T was een ongeluk, die mens kon er zelf echt weinig aan doen hoor. Beperkte zichtbaarheid door geparkeerde wagens.

De zaterdag toch nog een enkeling gezien zonder helm op zijn koersvelo.. wacko's

Gisteren zat ik al op de fiets naar het werk toen ik pas doorhad dat ik mijn helm vergeten was, ik rijd daar toch ni voor terug.

Ik rijd wel liever met mijn helm op de koersfiets, maar om nu echt mensen zonder helm wacko's te vinden... beetje overdreven.
Zeker als ze wat rustiger fietsen.
Op mijne gewone fiets draag ik nooit een helm.

Terug
Bovenaan