De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Daarom denk ik van tubeless te laten voor wat het is. Als je er lek mee staat heb je echt wel soms een probleem. Binnenband steken en dan de buitenband die niet op zijn plek wil omdat die stugger zijn, dat ventiel moet er uit en das ook vaak miserie, ook al tijdens het pluggen gehad dat de band uit de velgrand is en niet meer ter plekke plopt.

Ik ben er niet zo op mijn gemak mee en een binnenbandje steken duurt 5 minuten. En met die bredere banden is het verschil in comfort ook al verwaarloosbaar geworden. Op de racer zie ik er geen voordelen in en het is echt veel duurder ook.

Ik ga zeker niet zeggen dat ik het verschil in rolweerstand voel (ondanks dat dat echt significant is) maar je rijdt gewoon veel minder lek met tubeless.

Als ik zie hoe vaak ik witte spray op mijn down- of seattube heb, of hoeveel f***cking steentjes en doorns er in mijn buitenband zitten als ik die vervang. Dat gaat soms over 5-10 platte banden die vermeden zijn.

En als het toch niet lukt om te sealen (als dat al 1 keer op 5000km voorvalt) dan is het proces van een binnenband steken niet complexer dan wanneer je al met een biba rijdt. Ja, het ventiel moet eruit, maar de oude biba niet. Dat het misschien wat smeriger is neem ik erbij, ik moet het sinds ik tubeless rijd tóch quasi nooit doen.

Iemand een idee of er angled spacers bestaan voor de profile design aeria ultima? Heb recent een canyon speedmax cf7 di2 gekocht maar na bikefit wordt er aangeraden de angle op mijn extensions op 20 graden te zetten. De standaard set up kan slechts naar 15 graden tilten & dus kom ik wel wat te kort. Idealiter steek ik zo'n angled spacer onder mijn arm pads maar moet uiteraard wel compatibel zijn..

Ik ga zeker niet zeggen dat ik het verschil in rolweerstand voel (ondanks dat dat echt significant is) maar je rijdt gewoon veel minder lek met tubeless.

Als ik zie hoe vaak ik witte spray op mijn down- of seattube heb, of hoeveel f***cking steentjes en doorns er in mijn buitenband zitten als ik die vervang. Dat gaat soms over 5-10 platte banden die vermeden zijn.

En als het toch niet lukt om te sealen (als dat al 1 keer op 5000km voorvalt) dan is het proces van een binnenband steken niet complexer dan wanneer je al met een biba rijdt. Ja, het ventiel moet eruit, maar de oude biba niet. Dat het misschien wat smeriger is neem ik erbij, ik moet het sinds ik tubeless rijd tóch quasi nooit doen.
Met hoeveel druk en welke sealant rijd jij poeperman?

Met hoeveel druk en welke sealant rijd jij poeperman?
Ik rijd met 4-4.5 bar, op 30mm Conti GP5000S TR. Afhankelijk van het parcours stel ik dat wat bij (veel kasseien, eerder 4 bar en omgekeerd)
Op Hollowgrams met 28 ext en 21 internal width. Iets te brede banden voor het full aero potential, en er komen zelfs 32mms op van zodra mijn nieuw voorwiel geleverd wordt

Nu weeg ik +/- 81kg, dus er mag wellicht een beetje extra druk op, maar normaal zit ik rond de 77.

Stans Race Sealant - op de MTB en gravelbike altijd met gewone Stans gereden. Zou niet de allerbeste zijn, maar ik vond dat altijd prima werken

Langs de andere kant heeft een doorboring van de buitenband bij een tubeless set-up wel altijd als gevolg dat de band moet gesealed worden. En dus heb je altijd wat sealant die overal hangt.
Maar een doorboring van de buitenband heeft niet altijd als gevolg dat de binnenband ook doorboord wordt. En dus ook niet altijd dat je lek komt te staan.
Dus 1 op 1 dat zomaar zeggen is misschien iets te scherp. Al is het wel zo dat de kans wel groot is dat een voorwerp die de buitenband kan doorboren ook nog wel voldoende diep kan penetreren om ook de binnenbanen te doorboren.

Ik denk dat iedereen die met binnenband rijdt het wel herkent, meerdere gaatjes in de buitenband die niet tot een platte band hebben geleid.

Mijn zadel van de Aeroad krijg ik de punt niet van gezakt.
Zadel staat los en kan dus naar voor en achter maar de tilt lukt niet, zit muurvast.

Mijn zadel van de Aeroad krijg ik de punt niet van gezakt.
Zadel staat los en kan dus naar voor en achter maar de tilt lukt niet, zit muurvast.
Je weet dat daar een aparte schroef voor aanwezig is achteraan de seatpost?
Als het vastzit heb je maar 1 oplossing en dat is brute force :P

Van dit krijg ik het ook wel warm 😜

xyOkAAO.jpeg

Twas voor die dat ik initieel ben beginnen zoeken, maar die kleur “Teal” was vorig seizoen. In 56 hebben ze er wel nog 1 in Bataia.

Voor mij persoonlijk: once you go white…

Opeens vind ik enkel nog witte fietsen lekker 🤷‍♂️
Onmogelijk kan ik ook een witte nemen zoals die van jou natuurlijk :P
Teal is niet meer te krijgen, mystique ook uitverkocht, blauw is niet mijn ding en meteor gray is zo een beetje een gravelfiets kleur in mijn ogen.
Wat mij overigens ook tegensteekt zijn de instap 45mm HG wielen op de evo 2. De RS50’s die jij hebt zijn echt wel een pak mooier en beter.

Blijft over de faded black of rood met zwarte hi-mod 2 :love:
Pak duurder ineens maar ook wel ineens een frame dat van een andere kwaliteit is en de RSL50 wielen die nog beter en lichter zijn.

Onmogelijk kan ik ook een witte nemen zoals die van jou natuurlijk :p
Teal is niet meer te krijgen, mystique ook uitverkocht, blauw is niet mijn ding en meteor gray is zo een beetje een gravelfiets kleur in mijn ogen.
Wat mij overigens ook tegensteekt zijn de instap 45mm HG wielen op de evo 2. De RS50’s die jij hebt zijn echt wel een pak mooier en beter.

Blijft over de faded black of rood met zwarte hi-mod 2 :love:
Pak duurder ineens maar ook wel ineens een frame dat van een andere kwaliteit is en de RSL50 wielen die nog beter en lichter zijn.
Ik ben benieuwd of je het verschil kan voelen tussen een non hi-mod, en een hi-mod.
Stevige €€€ wel voor niet-lease fietsjes!

Het was lang geleden maar gisteren nog eens pechverhelping nodig gehad
Scherpe steen (dacht eerst dat het nagel was, drukte zelfs tegen de velg, lint is beschadigd) los door de band en reserveband had ook meteen een gat (of had dat al van zolang in zakje te steken)

Chance dat het WK wielrennen was om de tijd te doven :D

Ik ben gisteren ook nog eens lek gereden (met de gravelfiets), t was lang geleden. Betonnen rand waar mijn achterband niet tegen bestand was. Plug moeten steken want de sealant kreeg het gat niet gedicht, nu blijft de band precies goed op druk. Maar die pluggen zijn blijkbaar ook niet eeuwig houdbaar, ze zaten helemaal verkleefd aan elkaar en aan het plasticje.

Natuurlijk wel een verschil tussen iemand die 80kg weegt en iemand die 65kg weegt :p

Ik kan toch alvast zeggen dat bij forse zijwind die in het voorwiel slaat het merkbaar is :p
Dat is mijn vrees, ik sta nu wat zwaarder rond de 70kg, maar als ik even cut kom ik weer op 64-65kg. Ik heb een licht bovenlichaam dus weet niet of ik de 60 wielen meester kan. De. cf slx8 di2 met 50 wielen is niet op voorraad en verlagen tot slx7 met 105 groep met scope of c46 wielen vind ik jammer als je van Ultegra komt. Bovendien nog twijfel tussen de aeroad en de ultimate. Geen ambitie voor wedstrijden, wel nood aan een stijvere iets meer aero fiets.

Edit: de cf slx8 di2 met 60 wielen is ondertussen ook al uitverkocht

Laatst bewerkt:
Net terug van verlengd weekendje in Zurich bij vrienden, fiets mee in de koffer, helaas niet teveel fietsers onder de vrienden. Vrijdag solo ritje gedaan van 30km, eerste keer een klim(Buchenegg West) gedaan van meer dan 100hm. De klim mocht eigenlijk niet gereden worden wegens straatwerken. Maar weinig zin om terug te keren of nieuwe route te gaan zoeken. Eerste keer ook afdaling met haarspeld bochten.

Zaterdag langere rit gepland met kameraad, helaas hele tijd regen, uiteindelijk beslist route af te korten en via zelfde als vrijdag klim terug te keren, gietende regen in afdaling, constant remmen, toch maar scary. Nadien in een dorp bergaf een patat gezet bij het willen oprijden van een natte borduur. gelukkig niet te erg en enkel kleine schaafwonden + serieuze blauwe plek aan heup.

Zondag gelukkig prachtig weer en toch nog toerke van 50km langs Greifensee kunnen doen en ondertussen ook WK kunnen meepikken.
Zeer blij met de nieuwe hobby ondekt te hebben!
Zicht op Zurisee in de verte vanop Buchenegg
1727700102776.png

Begin Buchenegg West
1727701130008.png

Greifensee
1727701621486.png

1727701693208.png

Ik ben benieuwd of je het verschil kan voelen tussen een non hi-mod, en een hi-mod.
Stevige €€€ wel voor niet-lease fietsjes!
Als je beide vastpakt dan voel je wel al een verschil in gewicht alvast :P
Qua rijden zal het waarschijnlijk allemaal wel reuze meevallen hoor, het zal vooral in een labo meetbaar zijn en onder extreme omstandigheden op de weg.
Gewoon day to day voor een sterveling zoals ik waarschijnlijk niet veel verschil :P

Prijs is spijtig genoeg normaal voor een fiets in die klasse.
Een trek madone SLR gen 8 is ook 9k, een Tarmac SL8 ook.
Niet te vergeten dat de HI-MOD in principe het frame is waar EF ook oprijdt.
Dus misschien is het dan weer eerder aan de goedkopere kant.

Is trouwens via lease dat ik hem neem hoor :0

Denk van vrijdag eens de marathonroute aan de Kust te gaan rijden, t zou mooi weer moeten zijn. Iemand die al eens gereden? De meeste stukken zal ik ooit al wel eens hebben gereden in een toertocht denk ik.

Terug
Bovenaan