De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

In klimmen helpt dat toch veel.
Goh, zolang je geen wedstrijden rijdt, maakt dat weinig uit imo.

Ik heb ook geen remote, dat scheelt natuurlijk ook (maar ook weer minder kabels aan het stuur), maar heb er ook geen nood aan.

Ondertussen ben ik maar aan het rondkijken voor een eventuele opvolger van mijn hei hei. Nieuw model staat op mijn lijstje (occasie, maar t schiet niet echt op met de verkoper), canyon lux trail komt geregeld in sale (fietsmaat rijdt ondertussen met zo ene rond), een cervelo zfs-5 120mm is ook scherp te vinden,... En dan soms twijfel ik om toch voor wat meer veerweg te kiezen, genre Yt Izzo (veel fiets voor dat geld) of een Neuron cf (laatste generatie is ook weer wat agressiever en lichter geworden), aangezien ik voor tammere ritten een gravelfiets kan gebruiken. Moeilijk moeilijk, en als ik dan mijn Kona zie hangen voel ik mij schuldig dat ik naar andere fietsen heb zitten loeren 😅.

In klimmen helpt dat toch veel.
Op gnarly climbs denk ik dat het zelfs averechts werkt. Uw vork absorbeert wortels en zorgt ervoor dat je veel meer steady rijdt. Het “voelt” wel aan alsof het sneller is, maar het is voor mij een beetje zoals met 9 bar over kasseien jetsen.

Als je rechtop staat, zeker, maar normaalgesproken blijf je bij MTB quasi altijd in het zadel.

Maar in geloof oprecht dat jij het beter weet 😇

Vork locken.

Ik denk dat ik bijna evenveel met een gelockte vork rij dan unlocked.
Iedere beklimming lock (ook offroad)
Mijn vork heeft geen lockout (Rockshox Pike), enkel 6 compressie standen. Ik draai hem naar maximale compressie voor segmenten op het asfalt, en zachter voor offroad (op de vorkpoot zelf uiteraard). Ik experimenteer er nog wat mee.

Op gnarly climbs denk ik dat het zelfs averechts werkt. Uw vork absorbeert wortels en zorgt ervoor dat je veel meer steady rijdt. Het “voelt” wel aan alsof het sneller is, maar het is voor mij een beetje zoals met 9 bar over kasseien jetsen.

Als je rechtop staat, zeker, maar normaalgesproken blijf je bij MTB quasi altijd in het zadel.

Maar in geloof oprecht dat jij het beter weet 😇
In verband met uw laatste zin : Achter mijn "In klimmen helpt dat toch veel." moest eigenlijk een ? staan ipv een .
Geen idee of ik het beter weet. Het was een vraag.

Op echt gnarly climbs doe ik dat ook wel niet. Maar als het gewoon stijf door klimmen is zet ik het toch af.
De profs hun vorken doen dat allemaal elektronisch gestuurd vanzelf : https://www.pinkbike.com/news/sr-su...tronic-suspension-for-4999-eurobike-2023.html
Een 150 tot 250 keer per ronde voert die aanpassingen uit blijkbaar.

Welke case heb je juist?
Het is altijd een gok natuurlijk. Af en toe kom ik wel eens horrorverhalen tegen van kapotte fietsen. Maar goed de 999 andere fietsen die zonder schade op hun bestemming geraken die zijn niet zo breed uitgesmeerd op forums natuurlijk.
Ik heb de PAKGO X van mijn vriendin gebruikt en het ging redelijk goed. Helaas is door de interne kabels van mijn Scott het onmogelijk om het stuur te bergen op de manier die het instructiefilmpje toont. Daardoor heb ik verkeerd ingepakt en helaas wat krassen op het frame als resultaat. Vooral het gevolg van de wandeling op Italiaanse wegen naar het hotel. België heeft een biljartlaken in vergelijking. :')

Uiteraard helpt vork locken op een asfalt of gravel klim. En ook op het vlakke.
Op een technische klim met rotsen en stenen wil je dan weer meer grip en wel vering.

Ik lock eigenlijk alleen op lange ritten waar energiebeheer ook een beetje van tel is.

Het voorbije weekend heb ik deelgenomen aan de Ultraraid des 3 valees. Die bestaat in verschillende versies.
Stoere mannen doen de 6000, wat bestaat uit een nachtrit op vrijdag van 40 km, 145 km op zaterdag en 96 km.
Ik ben echter niet stoer en heb mij ingeschreven voor de 4000. Daarin rij je dezelfde nachtrit, 75km / 1800 hm op zaterdag en 84 km / 2300 hm op zondag.

Enorm veel geluk gehad met het weer. Het parcours was ook leuk. Zeker de rit van zondag was een absolute toprit.

Slapen doe je in een tentje op een weide vol met koeienvlaaien.

Ik heb dit jaar amper gefietst (inclusief dit weekend 2800 km in de benen, en sinds eind juni misschien 250), dus ik heb gewoon rustig gereden. Wanneer ik in vorm ben probeer ik een (voor mij) mooi resultaat neer te zetten. Nu gewoon rustig gereden en lang stoppen aan alle bevoorradingen.

De bevoorradingen zijn - als je geen pure sportvoeding wilt - top en alle maaltijden zijn inclusief voor zo'n 220 euro en dik in orde. Zeker niet te weinig wat bij andere organisaties al eens voorvalt.

Meer dan geslaagd weekend. :)

Vorige vrijdag de fiets binnengebracht bij Canyon in Rotselaar ter controle. Vanochtend nieuws gehad dat het frame onder garantie wordt vervangen en dat de fiets ook gratis terug klaar wordt gezet. En dat alles mogelijks nog deze week. Tevreden.
Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar vorige week was mijn Endurace klaar. Hoewel mijn nieuw frame al lang geleverd was, hebben ze het overzetten van de componenten pas 3 weken later in hun planning gekregen. Iets met workload, begrip voor. Geen ramp, was mooi gravelweer.

Dus nieuw frame na kleine 9000 km (2jaar) en alles is mooi overgezet. Nieuwe derailleurkabels, remleidingen, headset, etc. De fiets staat eigenlijk als nieuw, op het stuurlint en aandrijving na.

Sinds begin juli trotse eigenaar van een Canyon Endurance 7AL. Ken er niet veel van, maar vind het fijn om af en toe wat rond te cruisen (fijner dan verwacht).

Zit wel met een probleempje,
Elke keer tijdens het fietsen heb ik last/pijn van de nagels op mijn dikke tenen.
Nu dat ze door het lopen een beetje blauw zien, doet het al pijn van ze gewoon aan te doen.

Vandaag naar de winkel geweest maar veel van die schoenen zaten even strak als de schoenen die ik al reeds bezit en voelde meteen dat die ook voor problemen gingen zorgen. De enkelen die goed aanvoelen waren dan te duur voor het budget dat ik er voor over had.

Is het te doen om lange afstanden met de racefiets te doen met mijn stoffen mtb schoenen die eigenlijk best wel zacht zitten (gebruik de mtb toch nooit)?
Mis ik iets door geen deftige raceschoenen aan te hebben?

Is het te doen om lange afstanden met de racefiets te doen met mijn stoffen mtb schoenen die eigenlijk best wel zacht zitten (gebruik de mtb toch nooit)?
Mis ik iets door geen deftige raceschoenen aan te hebben?

Welke schoenen heb je nu en welke heb je voor de MTB?

Iets missen is lastig. Maar een schoen die wat stijver is die u voet mooi omsluit en niet heel zwaar is kan wel een serieuze meerwaarde zijn ja.
Blauwe nagels is in veel gevallen omdat uw schoenen te klein zijn en/ of uw voet niet vast genoeg in uw schoen zit. Maatje groter en een schoen die beter de voet fixeert kennen helpen.

Welke schoenen heb je nu en welke heb je voor de MTB?

Iets missen is lastig. Maar een schoen die wat stijver is die u voet mooi omsluit en niet heel zwaar is kan wel een serieuze meerwaarde zijn ja.
Blauwe nagels is in veel gevallen omdat uw schoenen te klein zijn en/ of uw voet niet vast genoeg in uw schoen zit. Maatje groter en een schoen die beter de voet fixeert kennen helpen.
Blauwe nagels zijn door het lopen. Niet persé door de fietsschoenen (Shimano rc300). Op zich geen slechte schoenen. Alleen ja, doet pijn aan de nagels.
Mtb schoenen zijn

Ik fiets meestal alleen of occasioneel met een maat en het is niet de bedoeling om sneller ofzo te worden. Ben er ook niet echt goed in. Is gewoon een alternatieve training bovenop mijn looptrainingen.

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar vorige week was mijn Endurace klaar. Hoewel mijn nieuw frame al lang geleverd was, hebben ze het overzetten van de componenten pas 3 weken later in hun planning gekregen. Iets met workload, begrip voor. Geen ramp, was mooi gravelweer.

Dus nieuw frame na kleine 9000 km (2jaar) en alles is mooi overgezet. Nieuwe derailleurkabels, remleidingen, headset, etc. De fiets staat eigenlijk als nieuw, op het stuurlint en aandrijving na.
Welk Frame was dit precies? Ik had ook een scheurtje in mijn cf sl8 frame, dat is kosteloos overgebouwd...

Welk Frame was dit precies? Ik had ook een scheurtje in mijn cf sl8 frame, dat is kosteloos overgebouwd...
Hetzelfde als van jou. Het enige verschil is dat het bij jou in de wettelijke garantie viel en van mij in de specifieke garantie van 6 jaar op frames. Ik had niet verwacht dat ze de werkuren en nodige andere materialen niet gingen aanrekenen.

In het verleden bij Trek en Merida gelijkaardige situaties gehad en toen heb ik toch altijd (een deel van) de werkuren en materialen moeten betalen.

Terug
Bovenaan